جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۴۹

آمارهای اقتصادی روحانی را چه کسی تهیه می‌کند؟

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۳۰
کد مطلب: 712508
در حالی روحانی با اشاره به آمارهایی درباره منابع و مصارف محقق شده بودجه عمومی دولت در 9 ماه ابتدایی امسال و مقایسه آن با پارسال، تلاش کرد از بودجه 99 دفاع کند که برخی از این آمارها از نادرست است.
آمارهای اقتصادی روحانی را چه کسی تهیه می‌کند؟
به گزارش جهان نيوز، حسن روحانی رئیس جمهور چهارشنبه گذشته در جلسه هیات دولت گفت: «در مجموع حرکت دولت، کارآفرینان و مردم درست است به گونه‌ای که براساس آمار سازمان برنامه و بودجه در رابطه با وضعیت خزانه کشور در 9 ماهه اخیر 261 هزار میلیارد تومان منابع درآمدی در این مدت استحصال شده است که هر چند نسبت به مصوب بودجه مقداری کمتر است، اما نسبت به وضع سال گذشته 114 درصد است و این نشان می‌دهد که درآمد ما نسبت به سال گذشته رشد داشته است. مصارف در 9 ماه اخیر 289 هزار میلیارد تومان و نسبت به سال گذشته 13 درصد بیشتر بوده است؛ درست است که مردم ما از لحاظ معیشتی دچار مشکلاتی شده‌اند، اما نسبت به آنچه دشمنان شایع می‌کنند که ایران دچار مشکل شده است، اینطور نیست که دولت نتواند کشور را اداره کرده و نتواند آنچه مورد نیاز و ضرورت مردم است را تأمین کند. در 9 ماه اخیر 36 هزار و 53 میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های عمرانی از محل بودجه عمرانی کشور پرداخت کردیم که این رقم نسبت به سال گذشته 3 درصد افزایش داشته است».

روحانی با اشاره به اینکه شرایط کشور در زمینه منابع درآمدی، مصارف، مخارج و تأمین بودجه عمرانی نسبت به سال گذشته بهتر بوده است، اظهار داشت: «می‌توانیم سال آینده هم شرایط بهتری را داشته باشیم. اگر دوستانی که نسبت به بودجه دولت برای سال آینده  نقد می‌کنند، راه‌حل بهتری ارائه دهند ما از آن استفاده می‌کنیم، اما ما آنچه را فکر می‌کنیم که با همه تلاش امکان تحقق دارد  محاسبه کرده‌ایم. با تلاش و کوشش عادی ممکن است برخی ارقامی که در بودجه آمده، مقداری درشت‌ جلوه کند، اما حتماً با کوشش و تلاش بیشتر امکان دستیابی به آن وجود دارد و این وابسته به تلاش همه جانبه است و همه باید فعالیت کنیم تا به نقطه مطلوب برسیم».

به صورت خلاصه، رئیس جمهور با اشاره به آمارهایی درباره منابع و مصارف محقق شده و همچنین بودجه عمرانی پرداخت شده در 9 ماه ابتدایی امسال و مقایسه آن با آمارهای مشابه سال قبل، تلاش کرده است از لایحه بودجه 99 دفاع کند و به انتقادهای گسترده نمایندگان مجلس، کارشناسان و رسانه ها درباره غیرواقعی بودن بخش زیادی از منابع آن، پاسخ دهد.

با این وجود، متاسفانه برخی آمارهای مورد استناد روحانی از دقت کافی برخوردار نیست و اتفاقا نگرانی ها درباره غیرواقعی بودن بخش زیادی از منابع لایحه بودجه 99 را تشدید می کند. نکات زیر درباره این موضوع قابل ذکر است:

الف-بر طبق آمارهای ارائه شده توسط رئیس جمهور، منابع محقق شده در 9 ماهه ابتدایی امسال 261 هزار میلیارد تومان و مصارف در این دوره زمانی 289 هزار میلیارد تومان بوده است. حال این سوال مطرح می شود چرا مصارف 28 هزار میلیارد تومان بیشتر از منابع است؟ مگر می شود بدون داشتن منابع، مصارفی داشته باشیم؟ همچنین آقای نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور معتقد است با توجه به درآمدهای کسب شده، هزینه ها را تخصیص می دهیم. پس این سوال مطرح می شود که چرا مصارف بیشتر از منابع است؟ چرا در جنگ اقتصادی و شرایطی که با کسری شدید روبرو هستیم، مصارف بالاتر از درآمد است (گر دخلت نیست، خرج آهسته تر کن)؟

شاید در پاسخ این نکته مطرح شود که بخشی از منابع بودجه 98 با توجه به مجوز شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا برای برداشت 45 هزار میلیارد تومانی از صندوق توسعه ملی برای جبران کسری بودجه، از این محل تامین شده است و روحانی آمار این بخش (درآمدها) را بدون درنظر گرفتن عملکرد آن، ارائه کرده است.

متاسفانه این فرضیه هم صحیح نیست زیرا طبق گزارش سازمان برنامه و بودجه، میزان برداشت دولت از صندوق توسعه ملی برای جبران کسری بودجه در 8 ماهه ابتدایی امسال، 29 هزار میلیارد تومان بوده است و انتظار می رود در پایان 9 ماهه، این رقم افزایش هم یافته باشد.

از سوی دیگر، جالب است بدانید اظهارات برخی نمایندگان مجلس نشان می دهد تا پایان آذرماه امسال، دولت از کل مجوز شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا برای برداشت از صندوق توسعه ملی (45 هزار میلیارد تومان) استفاده کرده است.

ب- مطابق آمارهای ارائه شده توسط رئیس جمهور، در نه ماهه ابتدایی امسال 261 هزار میلیارد تومان منابع درآمدی محقق شده است که نسبت به مدت مشابه پارسال 114 درصد بیشتر بوده است. به عبارت دیگر، روحانی ادعا کرده است که درآمدهای بودجه عمومی نسبت به پارسال 2.14 برابر شده است.

برای روشن شدن این موضوع به گزارش 9 ماهه خزانه داری کشور درباره منابع و مصارف بودجه 97 مراجعه کردیم. براساس این گزارش که آخرین گزارش منتشر شده توسط بانک مرکزی در این زمینه است (گزارش های عملکرد بودجه در ماه های بعد توسط دولت محرمانه شده است!)، مجموع درآمدهای بودجه عمومی دولت در 9 ماهه ابتدایی سال 97 حدود 255.8 هزار میلیارد تومان بوده است.

این درآمدها شامل 100.9 هزار میلیارد تومان درآمدها (عموما درآمدهای مالیاتی)، 89.6 هزار میلیارد تومان واگذاری دارایی های سرمایه ای (عموما منابع حاصل از صادرات نفت و میعانات گازی) و 65.3 هزار میلیارد تومان واگذاری دارایی های مالی (عموما انتشار اوراق مالی) بوده است. بنابراین منابع درآمدی محقق شده در 9 ماهه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته صرفا 2 درصد افزایش یافته است و نه 114 درصد.


با توجه به تشدید تحریم های نفتی آمریکا و کاهش چشمگیر صادرات نفت در سال جاری و همچنین گزارش عملکرد 8 ماهه امسال، آمار ارائه شده توسط رئیس جمهور درباره میزان افزایش درآمدها به شدت غلط است.

گفتنی است آمارهای ارائه شده توسط روحانی درباره مقایسه میزان مصارف بودجه عمومی در 9 ماهه ابتدایی امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال (افزایش 13 درصدی)، صحیح است.

براساس گزارش بانک مرکزی، میزان پرداخت های عمرانی (تملک دارایی‌های سرمایه ای) در 9 ماهه ابتدایی سال 97 بالغ بر 32 هزار میلیارد تومان بوده است. همچنین بر طبق آمار رئیس جمهور، این رقم در 9 ماه 98 حدود 36 هزار میلیارد تومان است. در نتیجه،  پرداخت های عمرانی  در 9 ماهه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه پارسال، 12 درصد بیشتر شده است و نه 3 درصد مورد اشاره روحانی.

با توجه به آنچه گفته شد، تحلیل رئیس جمهور مبنی بر اینکه شرایط کشور در زمینه منابع درآمدی، مصارف، مخارج و تأمین بودجه عمرانی نسبت به سال گذشته بهتر بوده است، چندان مطابق با واقعیت نیست. طبیعتا، با زیر سوال رفتن این تحلیل روحانی، ادعای بعدی وی درباره بهتر شدن شرایط در سال 99 هم در هاله ای از ابهام قرار می گیرد.

براساس این گزارش، اینکه درآمدهای کشور در شرایط تحریم و جنگ ظالمانه اقتصادی افزایش پیدا کند باعث خشنودی و عملکرد بهتر خواهد بود اما اگر این آمارها-که بعضا می تواند گمراه کننده باشد- با هدف فرار به جلو برای پوشش موهومی بودن بخشی از درآمدهای لایحه بودجه 99 در مجلس مطرح شود، این شیوه به شدت غلط بوده و برای کشور پرهزینه و مضر است. بنابراین اصلاح ساختار بودجه و تکیه بر ظرفیت های داخلی بر مبنای قوانین و اسناد بالادستی ضرورت دارد.
 
منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
« مشکل اقتصادی با بگیر و ببند حل نمی‌شود!»
مشکل اقتصادی با سرک کشیدن به حساب مردم حل نمیشود
مشکل اقتصادی با حمایت از تولید داخلی حل نمیشود
مشکل اقتصادی با مقابله بار رانت خواران و سودجویان حل نمیشود
اقای رئیس جمهور حقوق دان بفرمایید مشکل اقتصادی با چی حل میشود ؟؟
Iran, Islamic Republic of
مشکل اقتصادی مردم و کشور باحرف شعار و دولت روحانی حل نمی‌شود.
Iran, Islamic Republic of
مشکلات اقتصادی راه حل اقتصادی داره هیچ کشوری برای حل مشکلات اقتصادی به سراغ قوه قضائیه نرفته هرچند با متخلف و قانون شکن در هر صنف و جایگاهی باید برخورد کرد و نباید با برخورد با مفسدان انتظار داشته باشیم که مشکلات حل شود باید اولویت مبارزه باید با فساد باشد نه با فاسد. زیرا این فساد است که فاسد تولید میکند.
ب
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
قیمت خودرو از 1397 تاکنون در سراسرکشورغیرقانونی است.
باید جلوی گرانی‌ها گرفته شود ولی متاسفانه دولت، دولتمردان، مسئولان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی ازفروردین سال 1397 تاکنون هیچ کاری نکردند و بی توجهی کردند.
Iran, Islamic Republic of
هرچه ضربه می‌خوریم از دولت روحانی است این حرف دل همه مردم ایران بوده است.
Iran, Islamic Republic of
به‌خاطر منافع ایران با هرکسی دیدار نکنید آقای روحانی!
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
99 درصد دولت روحانی عامل اصلی همه مشکلات داخلی و خارجی بوده است.
Iran, Islamic Republic of
دولت روحانی ازسال 1392 تاکنون حقوق کارگران، کارمندان و بازنشستگان درسراسرکشور 10 درصد افزایش داده است.
افزایش قیمت کالاها و اجناس و... درسال 1397 بالای 10 درصد غیرقانونی است و دولت روحانی مقصر اصلی است.
درسال1397 درسراسرکشور قیمت کالاها، اجناس، تولید داخلی از20 درصد الی 900 درصد افزایش یافته است.
Iran, Islamic Republic of
ماهیت قطعنامه حقوق بشری علیه ایران، مغرضانه و سیاسی است
دولت روحانی، ظریف وعراقچی ازسال 1392 تاکنون برابرمقابل دخالت و مداخله آمریکا و متحدانش درامور داخلی ایران کوتاهی کردند، ناتوان و عاجز هستند.
Iran, Islamic Republic of
اگر واقعا افزایش قیمت بنزین سه تومانی تصمیم سران سه قوه بوده
برخی نمایندگان مجلس بارها به خاطر افزایش قیمت بنزین انتقاد واعتراض کردند ولی متاسفانه تاکنون هیچ توجهی نشده است. ....
Iran, Islamic Republic of
کوتاه آمدن در برابر آمریکا مشکلات را حل نخواهد کرد
برجام و FATF و هر نوع مذاکره دیگری مشکلات کشور را حل نمی کند.
Iran, Islamic Republic of
آمریکا جرات تجاوز به ایران را ندارد
۶ سیلی محکم به نظامیان آمریکایی در خلیج فارس زده‌ایم / ایرانی‌ها دمار از روزگار داعشی‌ها درآوردند.
Iran, Islamic Republic of
درخواست ترامپ از ایران، روسیه و سوریه : عملیات ادلب را متوقف کنید!
تلاش ترامپ برای نجات تروریست‌ها در سوریه است.
تلاش اردوغان برای نجات تروریست‌ها در سوریه است.
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
عامل رشد تروریسم در شمال سوریه حمایت برخی کشورهای غربی، برخی کشورهای عربی، آمریکا و ترکیه است.....
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
مشکلات خوزستان با گفتار درمانی دولت رفع نمی‌شود
Iran, Islamic Republic of
FATF یک جاسوسی آنلاین علیه کشورمان است
Iran, Islamic Republic of
آمریکا و متحدانش ازسال 2011 تاکنون مردم سوریه قتل عام می کنند تسلیحات تروریست ها را در سوریه تامین می کنند و همچنان نیز ادامه می دهند ،.....
Iran, Islamic Republic of
آمریکا و متحدانش ازسال 2001 تاکنون مردم افغانستان قتل عام می کنند.....
Iran, Islamic Republic of
مسلمانان درسراسر منطقه خاورمیانه و جهان توسط گروه های تروریستی مورد حمایت مدعیان دروغین حقوق بشر جنایتکار شماره یک به سرکردگی آمریکا جنایتکار شماره یک و با کمک مالی عربستان سعودی، امارات، ترکیه و اسرائیل درسایه سکوت سازمان های بین المللی خیانتکار شماره یک قتل عام می شوند،.....
Iran, Islamic Republic of

دستاورد حضور نظامی امریکا در افغانستان، ۱۰۰ هزار کشته و زخمی طی ده سال است......
Iran, Islamic Republic of
سعودی ها جنایتکار شماره یک درسال 1394 بیش از12 هزار نفر را درفاجعه منا قتل عام کردند ومجامع حقوق بشری ازسال 1394 تاکنون خفه خون گرفتند، کاری نمی کنند و سکوت اختیار کرده اند؟..
Iran, Islamic Republic of
دستگیری عوامل تحریک‌کننده به اقدامات خرابکارانه در قزوین
روابط عمومی سپاه صاحب الامر (عج) استان قزوین از دستگیری دو نفر از عوامل تحریک‌کننده به اقدامات خرابکارانه و ضدامنیتی در قزوین خبر داد.
Iran, Islamic Republic of
درخواست ترامپ از ایران، سوریه و روسیه
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا امروز پنجشنبه در پیامی توئیتری در تلاش برای انحراف افکار عمومی از روند استیضاح خود در ادعائی مضحک مدعی شد: روسیه، سوریه و…
Iran, Islamic Republic of
حمله گروه تروریستی داعش مورد حمایت آمریکا، غرب، عربستان سعودی، امارات، ترکیه و اسرائیل به سامرا ناکام ماند.
Iran, Islamic Republic of
آمریکا در تحریم حزب الله ناکام بوده است
Iran, Islamic Republic of
عملکرد، رفتار و تصمیم نادرست، غلط و اشتباه دولت روحانی ازسال 1392 تاکنون عامل اصلی مشکلات مردم ایران، کشور و... بوده است و همچنان نیز ادامه می دهد.
Iran, Islamic Republic of
اطلاعات جدیدی از لیدرهای اغتشاشات اخیر مورد حمایت مدعیان حقوق بشر به سرکردگی آمریکا به زودی اعلام می‌شود.
Iran, Islamic Republic of
موشک مقاومت برای دومین بار نتانیاهو را مثل موش فراری داد
رای الیوم نوشت موشک مقاومت پیامی برای نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بود که مردم غزه و گروه‌های مقاومت تسلیم تروریسم اسرائیل نخواهند شد.
Iran, Islamic Republic of
واریز سود سهام عدالت از اول اسفندماه
رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت: سود سهام عدالت از اوایل اسفند به حساب مردم واریز می‌شود.
Iran, Islamic Republic of
ایرانی‌ها تسلیم زورگویی آمریکا، سه کشور اروپایی، عربستان سعودی، امارات و اسرائیل نمی‌شوند
Iran, Islamic Republic of
در عربستان صبح تا شب نماز می‌خوانند اما سعودی ها جنایتکار شماره یک سگ دست آمریکا جنایتکار شماره یک به همراه تروریسم، القاعده، داعش، تکفیری ها، صهیونیست ها و دیگر گروه های تروریستی درمنطقه خاورمیانه و یمن بدترین جنایات، وحشیانه وحشی گری وغیرانسانی را انجام می دهند.
Iran, Islamic Republic of
به بهانه وضعیت بی ثبات در منطقه؛
اعزام ناوجنگی و هواپیماهای گشت زنی ژاپن به منطقه خاورمیانه
دولت ژاپن به بهانه بی ثباتی در خاورمیانه یک فروند ناو جنگی و دو فروند هواپیمای گشت زنی به این منطقه اعزام می کند.
Iran, Islamic Republic of
یحیی سریع خبر داد؛
شلیک موشک بالستیک «بدر P۱» به مرکز فرماندهی متجاوزان سعودی
سخنگوی نیروهای مسلح یمن از شلیک موشک بالستیک «بدر P۱» به مرکز فرماندهی متجاوزان سعودی در شهر مرزی نجران خبر داد.
Iran, Islamic Republic of
FATF یکی از حلقه‌های فتنه‌ دشمن است/ برجام سفره مردم را کوچک‌تر کرد
Iran, Islamic Republic of
مسئولان به مشکلات مردم پاسخ قانع کننده دهند
Iran, Islamic Republic of
ترامپ در توئیتی مدعی شده روسیه، سوریه و ایران در ادلب دارند هزاران غیرنظامی بی گناه را می‌کشند و ترکیه سخت در تلاش است تا این کشتار را متوقف کند....!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین پاسخی قاطع به کشورهای غربی
Iran, Islamic Republic of
برخی اقشار مثل کارگران، کشاورزان، رانندگان، دامداران و... قشر ضعیف بیکار با سختی و مشقت زندگی خود را اداره می‌کنند. لازم است مسئولین اجرایی و نمایندگان مجلس در بودجه سال 99 تمهیداتی برای خروج این اقشار از زیر خط فقر بنمایند.
Iran, Islamic Republic of
چرا سامانه‌های تولید تایر فقط برای واردات حواله صادر می‌کند؟ در حالی که تایرهای تولید داخل در انبارها انباشته شده‌اند. وزارت صمت پاسخ دهند؟
Iran, Islamic Republic of
قرارداد رسمی نظامی با یمن خبر مسرت‌بخشی بود... هرچند می‌بایست چند سال قبل این کار صورت می‌گرفت. در دورانی که همه شمشیرها را از رو بسته بودند آل سعود صهیونیست پنهان‌کاری را نقطه ضعف تلقی می‌کرد.
Iran, Islamic Republic of
در استان کرمان برای ثبت‌نام طرح ملی مسکن دولت ساعت 10 صبح سایت باز شد و ساعت 10:20 دقیقه ظرفیت ثبت‌نام تکمیل شد! کاش برای شفافیت بیشتر مشخص شود که ثبت‌نام‌کنندگان چه کسانی بودند.
Iran, Islamic Republic of
از رسانه‌ ملی درخواست می‌شود در ایام تعطیلی مدارس به خاطر آلودگی هوا، خلأ تعطیلی را با پخش برنامه آموزشی درس و بحث به تفکیک دروس و سطح آن به ویژه برای قشرهای ابتدایی جبران نماید. این برنامه قبلاً به رغم امکانات بسیار کمتر در دوران موشکباران شهرها در اواخر دفاع مقدس با موفقیت اجرا شد.
Iran, Islamic Republic of
......
United Arab Emirates
....
Romania
مردم تهران نمایندگان خود را نمی شناسند