پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰
۷

آقای رئیس‌دفتر کدام مذاکره با اروپا؟

پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۲۷
کد مطلب: 712421
رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور می‌گوید: اروپا به‌دنبال مذاکره با ایران است نه مکانیسم ماشه.
آقای رئیس‌دفتر کدام مذاکره با اروپا؟
به گزارش جهان نيوز، محمود واعظی در جمع خبرنگاران و درباره اظهارات مقامات اروپایی مبنی بر استفاده از مکانیسم ماشه گفت: چهار گامی که ما در کاهش تعهدات برجامی برداشتیم از نظر کارشناسانی که در مسائل حقوقی، برجام و هسته‌ای کار کردند و همچنین کارشناسان بین‌المللی مغایر با کنوانسیون‌های ذی‌ربط  نبوده‌ است. ادعای اروپایی‌ها هیچ مبنای حقوقی ندارد و آنها به‌دنبال این هستند که پاسخی برای افکار عمومی خود داشته باشند، اینکه اروپایی‌ها در این شرایط که بخواهند از روش ماشه استفاده کنند، این انجام نخواهد شد و خود اروپایی‌ها به‌دنبال مذاکره از طریق دیگری هستند که بتوانیم به تفاهم برسیم.

درباره این اظهارات گفتنی است: اولا معلوم نیست «رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور» که مسئول کارهای اداری و دفتری است، از چه جایگاهی سخن می‌گوید؟! در حقیقت،‌ دولت سخنگو دارد و مصاحبه‌های آقای واعظی با خبرنگاران، این شائبه را به وجود می‌آورد که آقای ربیعی، ناتوان از سخنگویی دولت ارزیابی می‌شود و گرنه دلیلی ندارد آقای واعظی، در کار سخنگوی دولت ورود کند.

ثانیا مذاکره، مرحله قبل از توافق(برجام) است و نه بعد از آن. یعنی منطقا در عرف دیپلماسی دنیا، اول مذاکره می‌کنند و بعدا توافق. نه اینکه توافق را به نحوی نامتوازن و مخدوش تنظیم کنند که در ۴ ساله پس از اجرا، مردم سرگرم مذاکره برای راضی کردن طرف مقابل به انجام حداقلی تعهدات خود باشند!

ثالثا مذاکره با اروپا در طول ۱۹ ماه اخیر، از ابتدا هم معلوم بود که در بن‌بست و بی‌فایده است اما این بی‌ثمری و فرصت‌سوزی نهایتا در سفر آقای ظریف به پاریس و سپس روحانی به نیویورک (اوایل مهر ۹۸) کاملا آشکار شد. به عبارت دیگر، نمایش مذاکره با طرف اروپایی در آخرین مدل آن، ۳ ماه است که به پایان رسیده و تعبیر آقای واعظی مبنی بر اینکه «اروپا به‌دنبال مذاکره با ایران است»، فاقد معنا و خلاف واقع است. آنها در این دو سال هم اگر زمزمه مذاکره  می‌کردند، نه برای بازگشت به تعهدات خود، بلکه برای تحمیل تعهدات هسته‌ای و فراهسته‌ای جدید به ایران بود.

رابعا اینکه، رفتن آقای روحانی سراغ ژاپن -که آن هم تکاپو در بن‌بست است- خود، سندی بر ناامیدی از مذاکره با اروپا و دولت‌هایی مانند فرانسه است.

و بالاخره اینکه اگر بنا بر رفتار متوازن و بازدارنده دولت باید، اکنون ما باید اروپا را به مکانیسم ماشه تهدید می‌کردیم بلکه باید آن را به‌خاطر بدعهدی مطلق آمریکا و اروپا به اجرا می‌گذاشتیم؛ اما کار برعکس شده و طرف عهدشکن، اقدام به تهدید می‌کند که این هم سوغات مدل سیاست‌ورزی دولت است.

منبع:کیهان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
کدام مذاکره با اروپا؟ مذاکره بی نتیجه توافق هسته ای و برجام با سه کشور اروپایی
Iran, Islamic Republic of
اروپا به‌دنبال تغییر حکومت نظام جمهوری اسلامی ایران است، نه مذاکره با ایران
Iran, Islamic Republic of
تحریم‌های دارویی آمریکا جان بسیاری از ایرانیان را در معرض خطر قرار داده است ولی متاسفانه مدعیان دروغین حقوق بشر جننایتکار شماره یک و سازمان های بین المللی خیانتکار شماره یک تاکنون هیچ اعتراضی به این جنایات وحشیانه وحشی گری وغیرانسانی آمریکا جنایتکار شماره یک نمی کنند، خفه خون گرفتند و سکوت اختیار کرده اند؟....
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
غربی‌ها نباید برای بشر تصمیم بگیرند، چون انسان را فانی می‌دانند
غربی‌ها هرگز نمی‌توانند درباره بشر تصمیم بگیرند، چراکه در نگاه آنها انسان موجود فانی است.
Iran, Islamic Republic of
اروپا فرقی با آمریکا ندارد.
اروپا فرقی با رژیم صهیونیستی ندارد.
Iran, Islamic Republic of
FATF مانند توافق هسته ای و برجام دولت روحانی و سه کشور اروپایی هیچ مشکلی از اقتصاد کشور حل نمی‌کند
اروپا در جنایات ضد انقلاب، گروهک تروریستی منافقین، اشرار، آشوبگران و غتشاشات علیه مردم ایران شریک است.
سه کشور اروپایی در جنایات ضد انقلاب، گروهک تروریستی منافقین، اشرار، آشوبگران و غتشاشات علیه مردم ایران شریک است.