کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بودجه غیر شفاف لابی‌گری دستگاه‌ها را افزایش می‌دهد

3 دی 1398 ساعت 8:47

یک کارشناس اقتصادی با انتقاد از لایحه بودجه دولت گفت: بودجه غیر شفاف، لابی‌گری دستگاههای اجرایی در سازمان برنامه و مجلس را افزایش می‌دهد.


به گزارش جهان نیوز، مهدی ثنایی در گفتگو تسنیم، با بیان اینکه، لایحه بودجه سال 99 مانند لوایح بودجه سنوات قبل، از ابتدایی ترین مولفه‌های شفافیت برخوردار نیست، گفت: قدم اول در شفافیت لوایح این‌چنینی آن است که در کنار فایل غیر قابل تغییر پی‌دی‌اف فایل اکسل لوایح منتشر شود که تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد، فارغ از اعداد و ارقام بودجه آنچه که به حوزه ضوابط شفافیت مربوط است مسئله نوع انتشار لوایح بودجه در ایران است. متاسفانه دولت در  تمام ادواری که لایحه بودجه را منتشر کرده تنها لایحه به صورت فایل پی دی اف منتشر شده اما برای کار تحلیلی و کارشناسی و تطبیق اطلاعات بایستی در ابتدایی ترین شکل ممکن فایل اکسل این اطلاعات منتشر می‌شد.

به گفته این کارشناس اقتصادی، فرض کنید افرادی که خواستار بررسی بودجه هستند در این حوزه تخصصی ندارند اما به هر حال باید قبول کرد که با این فایلهای پی‌دی‌اف نیز اصول کار تحلیلی و مقایسه ای بسیار سخت انجام می‌شود.

ثنایی گفت: نکته جالب توجه اینکه هر چند دولت سالهاست از این رویه پیروی می‌کند و از همین قابل برای انتشار اطلاعات بودجه استفاده کرده است اما برخی دستگاهها مثل شهرداری فایل اکسل اعداد و ارقام بودجه خود را منتشر کرده اند که اقدام قابل قبولی است.

وی افزود، شهردای در زمینه شفافیت بودجه از دولت بسیار جلوتر است و مشخص نیست چرا دولت قصدی برای تغییر رویه  خود در انتشار اعداد و ارقام بودجه ندارد. توجه کنید که  وقتی اسناد بودجه به این شکل منتشر شود درحالی که نمی‌توان اعداد سال بعد را با عدد و رقمهای سنوات قبل مقایسه کرد، بسیاری از اطلاعات در لابه لای اعداد و جداول باقی میماند چرا که قابلیت جستجو نیز وجود ندارد.

این کارشناس اقتصادی گفت: یکی دیگر از مولفه‌های شفافیت بحث سامانه های عمومی است در بودجه شرکتهای دولتی تاکید شده است که اطلاعات حقوق  کارمندان منتشر شود اما میبینم که بعد از چند سال نیز چنین مطالبه قانونی نیز به سرانجام مشخصی نرسیده است.

وی افزود، هرچند راه اندازی سامانه های الکترونیک یک ضرورت به حساب می‌یاید اما نکته مهم حق قانونی استفاده مردم از اطلاعات این سامانه‌هاست. البته تاکید داریم که اطلاعاتی مانند مالیات افراد محرمانه است اما بررسی خروجی سامانه های موجود نشان می‌دهد هنوز در این حوزه یعنی دسترسی مردم به بسیاری از اطلاعات عمومی با ضعف جدی همراه است.

این کارشناس اقتصادی با انتقاد از لایحه بودجه دولت گفت: بودجه غیر شفاف، لابی‌گری دستگاههای اجرایی در سازمان برنامه و مجلس را افزایش داده است.

به گفته ثنایی، هر گاه عملکرد یک مجموعه غیر شفاف باشد مسئولیت پذیری نیز در ان حوزه کاهش می‌یابد. توجه کنید که درحال حاضر مشخص نیست که باکدام منطق و استدلال بودجه یک دستگاه افزایش و بودجه دستگاه و سازمان دیگر کاهش یافته است.

وی افزود، به اعتقاد بنده بودجه غیر شفاف رانت خیز است و قدم اول برای جلوگیری از رانت ایجاد و ارتقای شفافیت است. در زمانی که دولت کسری بودجه ندارد لابی گری برای افزایش بودجه افزایش می‌یابد اما در زمانی که دولت کسری دارد دستگاهها تلاش می‌کنند تا بودجه انها کمتر کاهش یابد.


کد مطلب: 712174

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/712174/بودجه-غیر-شفاف-لابی-گری-دستگاه-ها-افزایش-می-دهد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com