پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۴
۷۴
محمدعلی ابطحی:

فضای بین‌الملل از پیروزی اصولگرایان در انتخابات مجلس استقبال نمی‌کند/ آسیب اخیر انتخاباتی به لاریجانی بیشتر از آسیب به اصلاح طلبان در ۸۸ بود/ اصلاح طلبان نمی‌توانند از زیر بار مسئولیت دولت روحانی خارج شوند

دوشنبه ۲ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۴۹
کد مطلب: 712045
ابطحی البته در گفتگوی خود با روزنامه دولت، همانند عملیات روانی های تکراری و نزدیک به ایام انتخابات اصلاح طلبان، گفته است که افراطیون دوباره در حال قدرت گرفتن هستند و فضای بین المللی نیز از پیروزی اصولگرایان در انتخابات مجلس استقبال نمی‌کند!
فضای بین‌الملل از پیروزی اصولگرایان در انتخابات مجلس استقبال نمی‌کند/ آسیب اخیر انتخاباتی به لاریجانی بیشتر از آسیب به اصلاح طلبان در ۸۸ بود/ اصلاح طلبان نمی‌توانند از زیر بار مسئولیت دولت روحانی خارج شوند
گروه سیاسی جهان نيوز: محمد علی ابطحی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب برخلاف برخی از اصلاح‌طلبان اعتقاد دارد که در انتخابات آتی مجلس، شاهد افت شدید مشارکت نخواهیم بود. او می‌گوید هر چند در شهرهای بزرگ یا حوزه‌هایی که در آبان ماه در آنها شاهد اعتراض بوده‌ایم افت مشارکت قطعی است اما مشارکت در باقی حوزه‌های انتخابیه این افت را جبران خواهد کرد.

ابطحی البته در ادامه گفتگوی خود با روزنامه دولت، همانند عملیات روانی های تکراری و نزدیک به انتخابات اصلا طلبان، گفته است که افراطیون دوباره در حال قدرت گرفتن هستند و فضای بین المللی نیز از پیروزی اصولگرایان در انتخابات مجلس استقبال نمی‌کند!

به گزارش جهان نيوز، گزیده ای از گفتگوی مسئول دفتر خاتمی در دوران ریاست جمهوری با روزنامه ایران را می‌خوانید:
* انتخابات مجلس به‌لحاظ ساخت و فضایی که دارد از انتخابات‌های دیگر متفاوت است. در شرایط فعلی عمده نگرانی‌ها از مشارکت برای انتخابات پیش رو ناظر به مسائل سیاسی و حوزه سیاسی است که من معتقدم در حوزه‌های انتخابیه کوچک بروز و نمود چندانی ندارد. چون در آن حوزه‌ها مسائل بومی، قومی و طایفه‌ای یا در سطح مسائل سیاسی یا حتی پر رنگ‌تر از آن دارای تأثیر است. به‌همین دلیل معتقدم که در شهرستان‌ها و خصوصاً حوزه‌های کوچکتر چندان تفاوت مشهود و جدی را در بحث مشارکت با دوره‌های قبل تجربه نخواهیم کرد. مسأله اصلی ناظر به شهرهای بزرگ است که دقیقاً وضعیتی متفاوت از این دارند. در دوره‌های قبلی انتخابات هم حتی بر سر ترکیب مجلس اگر تفاوت‌هایی ایجاد می‌شد عموماً به بحث تغییر نوع مشارکت در همین شهرهای بزرگ و کلانشهرها بر می‌گشت تا شهرهای کوچک و شهرستان‌ها.

* ما اصلاً فضای سال 94 را نداریم و در کلانشهرها آنقدر هم نباید منتظر صف‌های طولانی آن سال باشیم. اما اگر رقم مشارکت همان دو انتخابات 90 و 94 را نگاه کنید می‌بینید که حوالی عدد 60 درصد است و آنقدر تفاوت فاحشی ندارد. من فکر می‌کنم چیزی شبیه انتخابات مجلس نهم را داشته باشیم که در کلانشهرها و جایی که مردم سیاسی تصمیم‌ می‌گیرند، شور انتخاباتی دیده نشود. البته همان انتخابات مجلس نهم هم تأثیر چندانی در ارکان قدرت در ساختار سیاسی ما نداشت و اینگونه نبود که خلوت بودن صفوف در کلانشهرها باعث تغییر رفتار حاکمیت شود.

* حاکمیت قطعاً برای نرخ مشارکت اهمیت قایل است اما من در سطح سیاسی چند گروه را می‌بینم که از افت مشارکت سود می‌برند و خوشحال می‌شوند. یک مجموعه کسانی هستند که اپوزیسیون خارجی و برانداز محسوب می‌شوند و دست در دست تحریم‌کنندگان ایران هستند و ماه‌هاست شعارهایی نظیر «دیگه تمومه ماجرا» و «رأی بی‌رأی» را تبلیغ می‌کنند. اینها تصور می‌کنند آنقدر قدرت دارند که بتوانند یک حرف معناداری را به‌دنبال نرخ پایین مشارکت در انتخابات به افکار عمومی تحمیل کنند. تاکتیک آنها هم در طرح مسائلی مثل شعار دیگه تمومه ماجرا یا زدن صندوق رأی در واقع زدن ابعاد اصلاح‌طلب نظام و ساختار سیاسی است چون می‌دانند که انسداد در این بخش است که می‌تواند برای آنها موقعیت‌سازی کند. یعنی موقعیت وقتی برای آنها فراهم می‌شود که جامعه داخل ایران مسیر اصلاحات را مسدود بداند. متأسفانه جریان افراطی اصولگرا هم در این قضیه با این جریان به اشتراک عمل رسیده‌اند و همین مسیر را می‌روند؛ یعنی هم در انسداد مسیر اصلاحات و هم خوشنودی از بالا نرفتن نرخ مشارکت در انتخابات یک همگرایی عملیاتی پیدا کرده‌اند با این گروه اپوزیسیون خارج نشین. کما اینکه جسته و گریخته هم شنیده‌ایم که برخی‌ها گفته‌اند اگر مشارت از یک سطحی بالاتر نرود، جریان خودشان یعنی اصولگرایان افراطی پیروز میدان خواهند شد و این جریان از شور انتخاباتی سودی نخواهد برد.

* شرایط حکایت از آن دارد که افراطیون دوباره در حال قدرت گرفتن هستند و پیشروی خودشان را آغاز کرده‌اند اما من موفقیت آینده را برای آنها در سطحی که امروز تبلیغ می‌کنند، متصور نیستم. یعنی فکر می‌کنم به چیزی کمتر از آنچه فکرش را می‌کنند برسند. ضمن اینکه اینها برنامه‌ای هم برای فردای پیروزی احتمالی خود ندارند. یعنی یک برنامه عموماً تخریبی تا انتخابات با هدف پیروزی دارند اما برای بعدش ما می‌بینیم چیزی نیست و اگر هم هست چیزی شبیه همان راه و رسم آزموده شده دولت احمدی‌نژاد است و حتی شاهد شعار جدید و متفاوتی هم از این گروه نیستیم. بعداً هم البته باید پاسخگو باشند.

* اینها (اصولگرایان) که اساساً در بحث پاسخگویی به‌نظر می‌رسد خیلی جاها اعتقادی هم ندارند. اما مسأله کشور امروز چیزی نیست که اینها در آن زمان درگیرش بودند. مسأله و گره کشور سیاست خارجی است که اتفاقاً اینها در بهترین وضعیت آن را تحویل گرفتند و در بدترین وضعیت آن را تحویل دادند. یعنی این گره خودش حاصل کارنامه همین جریان است. فضای بین‌المللی قطعاً استقبال نخواهد کرد از حضور این جریان در قدرت ایران و این جریان هم برای باز کردن این گره اساساً راهکار و برنامه‌ای ندارد به جز تکرار چند تا شعار. آن شعارها شاید سال‌های 84 و 85 برای برخی مردم جذاب بود اما امروز دیگر همان کارایی را هم ندارد.

* این بار اصولگرایان میانه‌رو(علی لاریجانی و دوستانش) همانقدر آسیب دیدند که اصلاح‌طلبان دچار آسیب شدند. بلکه حتی بیشتر. جریان اصلاح‌طلبی ضربه اصلی را سال 88 خورد و در عین حال یک مجموعه ساکت ولی دارای انسجام و رهبری مشخص است و کم و بیش پایگاه اجتماعی اختصاصی خود را هم دارد. اما جریان اصولگرای میانه‌رو این را هم ندارند. من البته چندان خطری در حضور افراطیون در ساختارهای قدرت نمی‌بینم. آنها هرچه بیشتر از این فضاهای آزاد وارد فضاهای محدود و قانونمدار شوند به نظر کشور سود بیشتری می‌برد. ببینید آنچه که خطرناک است بی‌توجهی مردم نسبت به آینده است نه کم و زیاد شدن وزن افراطیون در نهادهای حکومتی. اما این کم و زیاد شدن وزن آنها در نا امیدی مردم تأثیر دارد. یعنی این ناامیدی نتیجه همین نوع حضور آنهاست و این یعنی خطر آنها در ساختارهای رسمی از خطرشان در کف خیابان بیشتر است.

* مجموعه فشارهایی که در یک دهه اخیر روی اصلاح‌طلبان بوده در وضعیت امروز آنها بی‌تأثیر نیست. مثلاً در رشد اصلاح‌طلبی بدلی، بستن صدای اصلاح‌طلبی واقعی و هم فعالیت متوازن و بی‌دغدغه اصلاح‌طلبان و ارتباط‌گیری با پایگاه اجتماعی‌شان. مسأله دیگر هم موضوع دولت است؛ همان‌طور که اصولگرایان هیچگاه نمی‌توانند از زیر بار مسئولیت دولت احمدی‌نژاد شانه خالی کنند، اصلاح‌طلبان هم نخواهند توانست این کار را با دولت آقای روحانی بکنند. یعنی عملکرد ایشان هر چند به اصلاح‌طلبی ربط کاملی ندارد اما تأثیر قابل ملاحظه‌‌ای روی وضعیت اصلاح‌طلبی خواهد گذاشت. ما باید در اصلاح‌‌طلبی مسأله اصلاحات را از مسأله احزاب و شخصیت‌های اصلاح‌طلب جدا کنیم. این اولین کاری است که باید بشود. اصلاح‌طلبی یک راه و روشی است که علی‌رغم کند بودن، سالم‌ترین راه برای بهبود شرایط است. از نظر من شاید در مقطع کوتاه پیش رو تا انتخابات، جریان اصلاح‌طلب نتواند خیلی کار جدی انجام دهند و ورق را برگرداند. کاری که باید انجام شود این است که روزنه امید به اصلاحات همچنان باز بماند که کار سختی است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


صادق خرازی
Iran, Islamic Republic of
تصریح می‌کند: آقایان ثابت کنند یکی از این حرف‌هایی که به مردم زدند را عملی کردند. می‌توانند؟.......
حامد
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلب دیگه تمومه ماجرا .
اصلاحاتی پشیمان
Iran, Islamic Republic of
با اصلاحات دلار 100 هزار تومانی و بنزین 20 هزار تومانی دور از دسترس نیست .
Iran, Islamic Republic of
از این به بعد دوره میفته دست شما اصولگراها ببینیم شما چه گلی بسر ملت میزنید!
Iran, Islamic Republic of
نه که دوره مرحوم هاشمی. اقای خاتمی قبل از ایشان افای میر حسین موسوی و این دوره اقای روحانی دست شما نبود یعنی چیزی حدود سی سال. دستاورداتونو بشمارین
پاسخ به 13:54
Iran, Islamic Republic of
در دولت احمدی نژاد دلار فقط 2 هزار تومان گران شد اما حالا 11 هزار تومان گران شد و این از نتایج تدبیر است.
Iran, Islamic Republic of
بهتر از گِلی است که اصلاحات در زندگی مردم رو باهاش بسته !
Iran, Islamic Republic of
گل نیست پبتون مسلحه
Iran, Islamic Republic of
عزیزم! دیگه بازی تموم شد.ما انقلابی میخواهیم نه غیرانقلابیِعشق کدخدا !
اصول گراي نادم
Iran, Islamic Republic of
خواستم جواب بدم ولي ديدم كل آرا حدود 30 نفر هست. از مراجعه به اين سايت بي نياز شدم.
براي مردم ايران خلاصي از هر دو جريان رو آرزو ميكنم.
Iran, Islamic Republic of
چرا اصولگراشو حذف کردی برادر!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وَالَّذِينَ هُمْ لِأَمَانَاتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَ
Netherlands
وَالَّذِينَ هُمْ لِأَمَانَاتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَ
چون :
ما هه شیریم ، شیران علم حمله مان از باد باشد دم بدم
Iran, Islamic Republic of
او سابقه امنیتی در فتنه دارد پس با چه هدفی خودش و واج-ب النظر میدونه
Iran, Islamic Republic of
احسنت دیگه تموم ماجرا
Iran, Islamic Republic of
منظور آقای ابطحی از فضای بین المللی ، آمریکا و اسرائیل و آل سعوده
Iran, Islamic Republic of
.....
حسن
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
لباس روحانیت پوشیده بعد میگه "فضای بین‌الملل از پیروزی اصولگرایان در انتخابات مجلس استقبال نمی‌کند".!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
جنگل دنیا یه بره میخواد که سرش رو ببره وباهاش خودش رو سیر کنه! راست میگه به جاش انقلابیهایی میان که شیر میدان هستند.دنیا استقبال نمیکنه دیگه.
اصغر
Iran, Islamic Republic of
منظورش ملکه الیزابتشونه!
Iran, Islamic Republic of
بزرگترین ظرفیت یا بهتر است بگوییم تنها ظرفت بی بدیل اصلاح طلبان « رو » است و ولا غیر !!!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
+دهانی که به زمین و زمان انتقاد دارد به جز قبیله خودش!
مسعود
Iran, Islamic Republic of
محكوم فتنه 88 اظهار فضل فرموده اند كه : فضای بین‌الملل از پیروزی اصولگرایان در انتخابات مجلس استقبال نمی‌کند!
خوب بود اين جناب قبل از طرح اين اينگونه فرافكنيها , قدري در مورد دستاوردهاي گرانبها و مشكل گشاي!! ناشي از استقبال فضاي بين الملل ! از روي كارآمدن جماعت غربزده و ليبرالهاي افسادطلب در سالهاي 92 و 96 براي كشور و ملت ايران هم توضيحاتي ارائه مي فرمودند!!!!
Iran, Islamic Republic of
الان طوری استقبال میکنه که روحانی وظریف محبوس در فضای سازمان ملل ومحل اقامتشون فقط میتوانند حرکت کنند وهواپیمای ظریف در المان با التماس بنزین گیرش میاد! نمیرین از ذوق زدگی این همه استقبال !!!!
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
......
چند میگیری نظر ندی؟
Iran, Islamic Republic of
هشت سال دست خالی با یک ائتلاف عظیم جهانی جنگیدیم و پیروز شدیم
داعش رو زمین گیر کردیم با اینکه تمام امکانات جامعه جهانی در اختیارشون بود

بعد توی جنگ نرم و تهاجم اقتصادی گیر افتادیم ...!!!!
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
چون اونجا بحث خون دادن بود وانقلابیون کار میکردند ،اینجاها بحث پول وحقوق نجومی ورانت داداشیهاست وزمین حرکت یک مشت لیبرال.......است !
Iran, Islamic Republic of
تشکر از نظر شما دوست عزیز
حرف منم همین بود.....
امین
Iran, Islamic Republic of
افراطیون همان فتنه گران اصلاح طلب سال 88 هستن که 8 ماه تمام مملکت را به آشوب کشیدند و دشمن را ترغیب به تحریم های بانکی و نفتی کردند.
شاهین
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلبان و کارگزارانی ها بیشترین آسیب را به اقتصاد کشور و معیشت مردم وارد کردند و باید از سیاست کناره گیری نمایند.
Iran, Islamic Republic of
اونها که سریش سیاست هستند ،مردم باید جداشون کنند.
محمدرضا
Iran, Islamic Republic of
فضای بین الملل از طیف سازش گر حمایت می کند .....
امید
Iran, Islamic Republic of
عراقچی: نتیجه پایبندی به برجام تحریم بیشتر بود.
مطلع
Iran, Islamic Republic of
طبق آمار موثق حجم سرمایه گذاری خارجی در کشور در دولت قبل بسیار بیشتر از امروز بود این یعنی فضای بین المللی از اصلاحات حمایت نمی کند.
شمس الدینی
Iran, Islamic Republic of
استقبال آنها را از اصلاحطلبان و اعتدالیون هم دیدیم و هم ثمره اش را چشیدیم؟!!!!
ترکمنچای
Iran, Islamic Republic of
دلار 14000 تومانی و پراید 50 میلیونی و بنزین 3000 تومانی ثمره برجام است.
Iran, Islamic Republic of
خوب سفر خارجی وسکه طلا ومدال لیاقت وقهوه خوردن مال اونهاست !وتورم چهل درصد مال ملت !
حامی
Iran, Islamic Republic of
...
مسعود
Iran, Islamic Republic of
منافع ملی ما با اصلاحات تامین نمی شود ...
رضا
Iran, Islamic Republic of
برای شادی و رضایت غرب خیلی تلاش میکند ....
Iran, Islamic Republic of
مسأله و گره کشور سیاست خارجی است که اتفاقاً اینها در بهترین وضعیت آن را تحویل گرفتند و در بدترین وضعیت آن را تحویل دادند. یعنی محور شرارت خوانده شدن توسط امریکا و تهدید به جنگ و از طرفی بد قولی و رفتار تحقیرآمیز تروئیکای اروپایی بهترین وضعیته
علی
Iran, Islamic Republic of
...
حسين
Germany
باز تو اومدى بچه پسر؟
Denmark
جناب ابطحی! اصولگرایان قابل نقد می دانم اما شما حق دارید چون در88 که برای سقوط جمهوری اسلامی تلاش می کردید اوباما و اسراییل از شماها حمایت کرد و شما اعلام نکردید که نیازی به حمایت اجنبی ندارید.
Iran, Islamic Republic of
یک برنامه عموماً تخریبی تا انتخابات با هدف پیروزی دارند +اینها (اصولگرایان) که اساساً در بحث پاسخگویی به‌نظر می‌رسد خیلی جاها اعتقادی هم ندارند..........جلوی ائینه نشستی وداری خودتون رو میبینید اقای ابطحی.اگه آلزایمر هم گرفتیم ،میتونیم یه سرچ کنیم وبازی انتخاباتی 92 و96 رو ببینیم تا معنی تخریب وبا رقیب هراسی رای گرفتنتون رو دوباره ،مرور کنید! ولی برای قسمت پاسخگوئی ،الان همه کشور شاهدند که چقدر پاسخگوی""تَکرارتون "" هستید !
😂😂😂
Iran, Islamic Republic of
عملکرد دولت مورد حمایتشون ،چیزی باقی گذاشته که رقیب بخواد تخریبش کنه ؟؟؟؟؟؟؟!
Iran, Islamic Republic of
رو که نیست
این جماعت درست بشو نیستن
اینهمه سنگ آمریکا رو به سینه زدین چی شد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
مجامع بین المللی از وطن فروشان مشارکتی استقبال می کنند.دراین شکی نیست
Iran, Islamic Republic of
مهم مستضعفین هستند نه کدخدا .
Iran, Islamic Republic of
«اینها یک برنامه عموماً تخریبی تا انتخابات با هدف پیروزی دارند اما برای بعدش ما می‌بینیم چیزی نیست و اگر هم هست چیزی شبیه همان راه و رسم آزموده شده دولت احمدی‌نژاد است»!
راه و رسم آزموده شده دولت احمدی نژاد؟ یعنی اصولگرایان و برادران اصلاح طلبشان می تونند به اندازه یک میلیونیوم دولت احمدی نژاد خدمت کنند؟؟
Iran, Islamic Republic of
اولویت های کاری مجلس جهادی و انقلابی یازدهم در حوزه قانونگذاری و نظارت مستمر و موثر بر دولت .....
حسین اعتمادی
Iran, Islamic Republic of
فضای بین المللی کیلویی چنده؟!یکی به این آقا بگه اینجا ایرانه نه امارات وعربستان.
Iran, Islamic Republic of
راست می گوید بین الملل از اینها حمایت می کنند زیرا منافعشان حاصل می شود
عبدالله
Iran, Islamic Republic of
.....
Greece
اولا مگر فضای بین المللی! عنوان "محور شرارت " را به شما اهدا نکرد؟
ثانیا فضای داخلی برای شما مهم نیست؟
ثالثا چرا اینقدر بلدید به دیگران بپرید؟ از توانایی های خودتان تعریف کنید.
زمانی
Iran, Islamic Republic of
افرین بلاخره یک با شعور در طایفه اصلاح طلبان دیده شد
و رسیدن به حرف حضرت امام (ره) که فرمودند هر وقت امریکا و دار و دسته اش از شما تعریف کردند بفهمید وضعتان خراب است.....
خ
Iran, Islamic Republic of
چنان عزت برگشت! !چنان فضای بین‌المللی استقبال کرد! ؟!!!@که حتی در راهرو سازمان ملل متحد اجازه تردد نداشتن! آب معدنی بهمون نفروختن! .....
Iran, Islamic Republic of
به هواپیمای وزیر خارجه ی ما جناب آقای ظریف هم بنزین هواپیما ندادن!
پس مجبور شدن برن با دبه بنزین بیارن تا بتونن از زمین بلند بشن!
Iran, Islamic Republic of
البته که نه اروپا استقبال میکنه و نه آمریکا .....
بن حسن
Iran, Islamic Republic of
وقتی کسی درست نمی شود یعنی درست نمی شود ....
بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
آقای ابطحی بزرگوار حالا اصول گرایی شد افراطی گری؟!!
مثلا شما میخواهید اینجوری به جامعه جهانی پیام رسانی بفرمایید که اصول گرایی یعنی افراط گرایی؟ ...
United States
به درک که امریکا و اروپا از انتخابات آینده خوششان نیاد. بروند بمیرند یا مثل خوک ناله کنند. خوش بحال قبیله شما که مورد پسند ارباب کدخدا هستید.
Iran, Islamic Republic of
شما بر همین مبنا بود که پیش بینی کردید کسی خارج از دایره شما مورد استقبال قرار نمی گیرد و در انتخابات 88 از سال 86 شروع به زمینه چینی برای به آتش کشیدن کشور را نمودید . ....
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
به این جمله دقت کنید : " فضای بین المللی از پیروزی اصولگرایان استقبال نمیکند " به قول منطقیون این عنصر اصلاح طلب به دلالت التزامی یا تضمنی میگوید اصلاح طلبان مورد استقبال و پذیرش جامعه بین المللی ( یعنی انگلیس - امریکا - اسرائیل ) هستند .
Iran, Islamic Republic of
تا چه بویی استشمام شود ابطحی تصور میکند شامه تیزی دارد و در حال و هوایی است که فکر می کند فعلا هرکی هرکی است ..L.
Iran, Islamic Republic of
من موندم اگر فضای بین الملل از آمدن شما تو این سالها استقبال کردن چه چیزی جز گرانی و بیکاری و خسارات به بنای انرژی هسته ای برای مردم داشت . شما برای مردم فکری کنید نه خوش رقصی برای بین الملل.
Iran, Islamic Republic of
ازتون استقبال شد شدین این استقبال نمیشد دیگه چی میشدین؟
Iran, Islamic Republic of
ازتون استقبال شد شدین این استقبال نمیشد دیگه چی میشدین؟
ابوعزرائیل
Iran, Islamic Republic of
من اگه جای ابطحی بودم برای مدت باقی مانده عمرم ازخداوند وملت بزرگ ایران طلب مغفرت وبخشش می نمودم....
سبزه
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
...