جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

آمریکا: ونزوئلا می‌خواهد از انتخاب مجدد «گوایدو» جلوگیری کند

شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۵۹
کد مطلب: 711799
آمریکا رئیس‌جمهور ونزوئلا را به رشوه‌دهی به قانونگذاران این کشور جهت جلوگیری از انتخاب مجدد «گوایدو» متهم کرد.
آمریکا: ونزوئلا می‌خواهد از انتخاب مجدد «گوایدو» جلوگیری کند
به گزارش جهان نيوز، آمریکا روز جمعه «نیکلاس مادورو»، رئیس‌جمهور ونزوئلا را به رشوه‌دهی به قانونگذاران برای جلوگیری از انتخاب مجدد  «خوان گوایدو» به ریاست مجدد مجمع ملی ونزوئلا متهم کرد. 

انتخابات مجمع ملی ونزوئلا قرار است روز ۵ ژانویه برگزار خواهد شد. این رأی‌گیری مشخص خواهد کرد که آیا گوایدو برای یک دوره دیگر ریاست این مجمع را به عهده خواهد گرفت یا خیر. 

گوایدو چند ماه پیش خودش را رئیس‌جمهور ونزوئلا اعلام کرد. آمریکا و سایر کشورهای غربی او را به عنوان رئیس‌جمهور ونزوئلا به رسمیت شناخته‌اند. دولت آمریکا امیدوار بود بتواند سران ارتش را به کودتا علیه مادورو ترغیب کند، اما ناکام ماند. 

«الیوت آبرامز»، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ونزوئلا روز جمعه مدعی شد دولت مادورو از رشوه، تهدید، دستگیری برای جلوگیری از انتخاب مجدد گوایدو استفاده می‌کند. 

آبرامز با بیان این ادعا که دولت ونزوئلا قصد دارد از برگزاری انتخابات آزاد جلوگیری کند گفت که واشنگتن تحریم‌ها علیه این کشور را ادامه خواهد کرد. 

آمریکا و گروهی از متحدان این کشور در سال‌های گذشته تلاش کرده‌اند با دامن زدن به بحران اقتصادی ونزوئلا در این کشور ناآرامی ایجاد کنند. 

بهمن ماه سال گذشته «خوان گوآیدو» در اقدامی غیرقانونی خودش را به عنوان «رئیس‌جمهور موقت» این کشور به رسمیت شناخته و ادامه دولت مادورو را که تنها چند ماه پیش از آن با رأی بالای مردم ونزوئلا مجددا به ریاست‌جمهوری انتخاب شده بود، غیرقانونی اعلام کرد. 

پس از آن نیز، واشنگتن با وضع تحریم‌هایی علیه کاراکاس، تمام تلاش خود را برای برکنار کردن دولت مادورو از قدرت به کار گرفت.

واشنگتن مرداد ماه سال جاری در همین راستا تمامی دارایی‌های دولت ونزوئلا در آمریکا را مسدود کرد. 

در شهریورماه نیز آمریکا روز ۲۴ سپتامبر (۲ شهریور) چهار شرکتی که در بخش نفتی ونزوئلا فعالیت داشتند را تحت تحریم‌های خود قرار داد و علاوه بر آن ۴ نفتکشی را که در این زمینه انتقال نفت ونزوئلا فعالیت می‌کردند اموال مسدود شده اعلام کرد.

کاخ سفید هنگام اعلام به رسمیت شناختن گوآیدو انتظار داشته وی ظرف تنها چند روز رسما مادورو را کنار بزند و نظامیان را نیز با خود همراه کند. با گذشت چند ماه، این سناریو عملا شکست خورده و تلاش‌های واشنگتن برای ترغیب نظامیان به حمایت از گوآیدو ناکام مانده است.

«مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا خردادماه سال جاری در یک جلسه پشت درهای بسته در نیویورک تحلیل صادقانه‌ای از وضعیت مخالفان دولت  ونزوئلا ارائه کرد و نبود اتحاد میان مخالفان را عامل شکست طرح‌های آمریکا در آن کشور دانست. 

پامپئو گفته است: «لحظه‌ای که مادورو برود هر کسی دستش را بالا می‌برد و می‌گوید من را ببینید، رئیس‌‌جمهور بعدی ونزوئلا هستم. بیش از ۴۰ نفر هستند که حق خودشان می‌دانند بعد از مادورو کار را به دست بگیرند.»

اظهارات پامپئو با مواضعی که دولت ترامپ علناً درباره مخالفان ونزوئلا اعلام کرده تفاوت زیادی دارد.

دولت آمریکا همواره ادعا کرده معارضان ونزوئلا تحت رهبری خوان گوایدو متحد و قدرتمند هستند.

مادورو، کلمبیا و آمریکا را متهم کرده که پشت پرده توطئه برای سرنگونی دولت وی و ترورش بوده‌اند.

در حالیکه آمریکا و کلمبیا و شماری از کشورها، گوایدو را بعنوان رئیس‌جمهور ونزوئلا به رسمیت می‌شناسند اما کشورهایی از جمله روسیه و چین و ایران همچنان، مادورو را رئیس‌جمهور قانونی ونزوئلا می‌دانند.

مادورو چندی پیش گفت علیرغم تلاش‌های واشنگتن برای افزایش فشار حداکثری به دولت ونزوئلا رشد اقتصادی این کشور از سال ۲۰۲۰ آغاز خواهد شد.


منبع: خبرگزاری دانشجو
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *