پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

گستاخی اروپای بدهکار نتیجه انفعال دولت در سیاست خارجی

پنجشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۴۵
کد مطلب: 711711
وزیر خارجه انگلیس در یک پیام توئیتری ضمن تأکید بر پایبندی کشورهای اروپایی عضو برجام به حفظ این توافق هسته‌ای مدعی شد که گام‌های برجامی ایران، آینده این توافق هسته‌ای را در معرض خطر قرار می‌دهد.
گستاخی اروپای بدهکار نتیجه انفعال دولت در سیاست خارجی
به گزارش جهان نيوز، دومینیک راب، وزیر امور خارجه انگلیس در یک پیام توییتری به دیدار خود با ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه و هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان درباره ایران و حمایت کشورهای اروپایی از توافق هسته‌ای اشاره کرد.
 
وی در این پیام توییتری ضمن تأکید بر حمایت سه کشور فرانسه، انگلیس و آلمان بر حفظ برجام نوشت: «گفت‌وگوی خوبی با ژان ایو لودریان و هایکو ماس درباره ایران، هنگ کنگ و لیبی داشتیم. انگلیس، فرانسه و آلمان، همچنان به توافق هسته‌ای (برجام) پایبند هستند اما ایران گام‌هایی برداشته که آینده آن (توافق هسته‌ای) را در معرض خطر قرار داده است. باید خیلی فوری به این مسئله رسیدگی شود».

وزیر خارجه انگلیس در حالی گفته است که گام‌های برجامی ایران، آینده این توافق را در معرض خطر قرار داده که حدود ۱۹ ماه پیش دولت آمریکا علی‌رغم انتقادات بین‌المللی و پایبندی ایران به توافق هسته‌ای، به صورت یکجانبه از برجام خارج شد.

اعضای اروپایی برجام نیز از ابتدای امضای توافق به هیچ عنوان به تعهدات خود عمل نکردند. اکنون ۱۹ ماه از خروج رسمی آمریکا و خروج عملی اروپا از برجام سپری شده است.

به استناد گزارش‌های متعدد آژانس، ایران به تمامی تعهدات خود عمل کرده اما اروپا به هیچ عنوان تعهدات برجامی خود را اجرا نکرده است.

گستاخی اروپای بدهکار، نتیجه انفعال دولت در سیاست خارجی است. متاسفانه دولت و به خصوص وزارت امور خارجه در واکنش به عهدشکنی طرف اروپایی همواره منفعلانه عمل کرده است.

گام‌های بعدی
علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در دیدار نیکلای پاتروشف، دبیر شورای امنیت ملی فدراسیون روسیه با قدردانی از مواضع اصولی روسیه در مواجهه با اقدامات غیرقانونی آمریکا در قبال برجام و حمایت از فرآیند کاهش تعهدات هسته‌ای ایران در برجام که به‌دلیل بدعهدی آمریکا و بی‌عملی اروپا صورت گرفته است؛ گفت: اگر مسیر عدم اجرای تعهدات از سوی اروپا تداوم یابد ناگزیر هستیم برای ایجاد موازنه در تعهدات، گام‌های بعدی را برداریم.

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه نیز در مصاحبه با تلویزیون چین بار دیگر گفت تهران در تلاش است تا توازن را به توافق هسته‌ای بازگرداند.

عراقچی افزود: پیام ما این است که می‌خواهیم این توافق را حفظ کنیم. هدف ما از بین بردن این توافق نیست. چراکه اگر غیر از این بود، می‌توانستیم بلافاصله پس از آن که ایالات متحده در ۸ می ۲۰۱۸ از این توافق خارج شد، ما هم از آن خارج شویم، هیچ‌کس هم ما را متهم نمی‌کرد، چراکه این [اقدام] عکس‌العملی به آن چیزی بود که ایالات متحده انجام داده بود.

پالس غلط!
وی در ادامه گفت: اما ما تصمیم گرفتیم که به دیپلماسی فرصتی بدهیم، تا توافق را حفظ کنیم. و حالا همان‌طور که گفتم، ما داریم از حقوق خود در بند ۳۶ برجام استفاده می‌کنیم. بنابراین، ما همچنان در این توافق هستیم و داریم تلاش می‌کنیم تا اقداماتی در جهت اصلاح [وضعیت] انجام دهیم تا این توافق را حفظ کنیم.

پالس‌های مقامات ارشد دولت به طرف غربی مبنی بر «ماندن در برجام به هر قیمت» در حقیقت پیغام ضعف و استیصال است. اینکه دولت ایران هیچ گزینه‌ای به غیر از اجرای برجام نداشته و تحت هر شرایطی توافق را یکطرفه ادامه خواهد داد. این رویکرد نه تنها به احقاق حقوق برجامی ایران منجر نخواهد شد، بلکه طرف غربی را به عهدشکنی و گستاخی بیشتر ترغیب می‌کند.

منبع: کیهان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *