پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰

ژاپن تابع آمریکاست و آمریکا نمی‌خواهد تحریم‌ها را بردارد

پنجشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۳۹
کد مطلب: 711710
یک دیپلمات سابق و اصلاح‌طلب گفت: ایران نمی‌تواند روی ژاپن حساب باز کند.
ژاپن تابع آمریکاست و آمریکا نمی‌خواهد تحریم‌ها را بردارد
به گزارش جهان نيوز، محسن پاک‌آئین که در حوزه شرق آسیا فعالیت داشته، درباره سفر روحانی به ژاپن و احتمال میانجی‌گری و مذاکره با آمریکا به خبر آن‌لاین گفت: آبه شینزو ماه‌های قبل سفری به تهران داشته و در همین راستا جواب لازم را از سوی ایران و به خصوص مقام معظم رهبری دریافت کرد که پاسخی منفی بود. سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال کشوری که تحریم‌های ظالمانه و تروریسم اقتصادی را بر ملت ایران تحمیل کرده عدم مذاکره است. حتی بعد از رفتن آبه از ایران تاکنون نیز شاهد تغییر رفتار و رویکرد واشنگتن نبوده‌ایم. حتی آنها سیاست‌های خصمانه‌تری را علیه ایران در پیش گرفتند و به دنبال براندازی نظام بودند.
 
در خصوص بحث تبادل زندانیان نیز باید توجه داشت که بحث تازه‌ای نیست و قوه‌های قضایی دو کشور از طریق سفارت سوئیس پیگیر این مسائل هستند و در مسیر این اقدام انسان‌دوستانه گام برمی‌دارند. بنابراین چنین تحرکاتی را در برابر آن سطح از اقدامات خصمانه نمی‌توان پالس مثبتی از طرف دولت آمریکا تلقی کرد. ژاپنی‌ها در سفر آقای روحانی قادر نخواهند بود پاسخ مثبتی را در جهت مذاکره با آمریکا دریافت کنند. به طور طبیعی ژاپن به واسطه روابط نزدیکش با آمریکا سعی خواهد کرد که این موضوع را مطرح کند اما قطعا پاسخ ما منفی خواهد بود.

وی که سابقه سفارت در تایلند، ازبکستان و آذربایجان را دارد، خاطرنشان کرد: چیزی که ترامپ خواستار آن است جلب رضایت ایران برای مذاکره با وجود طیف گسترده‌ای از تحریم‌ها است. یکی از مقام‌های اروپا اخیرا به یکی از مقام‌های ایرانی گفته بود که گفت‌وگوی ترامپ با مقام‌های ایران برای او به میزان دریافت جایزه نوبل اهمیت دارد.

دلیل چنین امری عدم دستیابی ترامپ به یک موفقیت دیپلماتیک در سیاست خارجی است. او در حالی خواهان مذاکره است که نمی‌خواهد در قبال آن امتیازی هم بدهد. ایران نیز بارها به صراحت اعلام کرده که در شرایط تحریم هیچ‌گاه تن به مذاکره نخواهد داد. از طرفی ژاپن نیز به‌گونه‌ای رفتار کرده که خود را تابع تحریم‌های آمریکا می‌داند.

پاک‌آئین همچنین در گفت‌وگو با دیپلماسی ایرانی گفت که موضع ما در مورد مذاکره با آمریکا، بسیار روشن و شفاف است و قرار نیست با کشوری که شدیدترین تحریم‌ها را علیه ملت ایران وضع کرده و در جریان حوادث اخیر نیز، صریحا از آشوبگران و اغتشاشگران حمایت کرده است، مذاکره‌ای داشته باشیم. یکی از مقامات اروپایی در جلسه‌ای خصوصی گفته بود که مذاکره با ایران برای ترامپ، ارزش دریافت جایزه نوبل را دارد. چه دلیلی دارد که ما به دشمن خود جایزه نوبل بدهیم.

او افزود: ژاپنی‌ها در مورد همکاری اقتصادی با ایران اقدام مثبتی انجام نخواهند داد چرا که ژاپن اصولاً نمی‌تواند در شرایط تحریم به آمریکا نه بگوید. در جریان تحریم‌های ایران نیز ژاپنی‌ها نقش بی‌طرفانه‌ای ایفا نکردند و در کنار ایالات متحده بودند.

این دیپلمات سابق تصریح کرد: ژاپن معمولا به دنبال جلب نظر آمریکا در مناقشه‌های آسیایی است و حمایت از آمریکا برای تشکیل ائتلاف نظامی در تنگه هرمز هم به همین دلیل بوده است. من بیش از دوازده سال در حوزه شرق آسیا کار کرده و ژاپن را به خوبی می‌شناسم و اعتقاد دارم که ژاپن نمی‌تواند منافع خود را از آمریکا جدا کند و ایران نمی‌تواند روی ژاپن در دوره تحریم حساب باز کند. البته ما می‌توانیم روابط خوب خود با ژاپن را داشته باشیم اما واقعیت‌های صحنه را هم باید ببینیم. در رابطه با بحث میانجیگری نیز فکر می‌کنم ژاپن ظرفیتی برای میانجیگری در مناقشه‌های منطقه‌ای و جهانی نداشته باشد. درست است که این کشور یک قدرت اقتصادی است اما فاقد جایگاه و نفوذ سیاسی در دنیا است و به دلیل وابستگی نزدیک به آمریکا، یک کشور بی‌طرف تلقی نمی‌شود و به همین دلیل کشورها معمولا روی جایگاه سیاسی ژاپن، حساب باز نمی‌کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *