جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

کلید بهبود آلودگی هوا در دست کیست؟

چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۴۶
کد مطلب: 711535
آلودگی هوای کلانشهری همچون تهران سناریویی است که هرساله بدون اینکه زمان شناس باشد در هر فصلی رخ می‌دهد، اما همزمان با سرد شدن هوا وارونگی نیز بر حجم آن می‌افزاید و به موضوعی برای پاسکاری مسئولان تبدیل می شود.
کلید بهبود آلودگی هوا در دست کیست؟
به گزارش جهان نيوز، آلودگی هوا بحرانی که این روزها با جان انسان ها دوئل می کند در پاسکاری مسئولان برای قبول مسئولیت و رفع معضل هر روز پررنگ تر شده و بر دامنه تبعاتش افزوده می شود.
 
متاسفانه آمار‌های متفاوتی از تعداد مرگ و میر‌ها در روز‌های آلوده منتشر می‌شود، اما موضوعی که بر اهمیت این معضل می‌افزاید بحث هزینه‌هایی است که بر نظام سلامت، نظام آموزشی و سایر حوزه‌های کشور تحمیل می‌شود.

آلودگی هوا که این روز‌ها توپ مناسبی برای پاسکاری میان مسئولان بوده توانسته در این مدت کشور را در بسیاری از حوزه‌ها فلج کند و کسی هم مسئولیت آن را برعهده نمی‌گیرد.

شهر باید تخلیه می‌شد!
تعطیلی مدارس به علت آلودگی هوا موضوعی است که در سال‌های اخیر به ویژه امسال روز‌های بسیاری را به خود اختصاص داده و نگرانی‌های عدیده‌ای را رقم زده است در میان همه تبعات این معضل زیست محیطی اظهارنظر‌هایی که جای ارایه راه حل را گرفته نگران کننده است، اینکه بالاترین مسئول در شهرداری بگوید آلودگی به بالاترین حد خود رسیده و باید شهر تخلیه شود و بعد تکذیب کند نمونه‌ای از این اظهارات سخیف است که جز ایجاد تشویش در اذهان عمومی کار دیگری برای مردم نمی‌کند.

کلید بهبود آلودگی هوا دست کیست؟
طی ۷ سال گذشته یک اتوبوس هم به شهرداری تحویل نشده است
شهرداری یک ضلع مسئول در موضوع آلودگی هوا است معتقد است لازمه مقابله با آلودگی هوا توسعه حمل و نقل عمومی است، اما در این رابطه دولت همکاری ندارد در این رابطه غلامحسین محمدی مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری تهران با بیان اینکه مهمترین دستورکار ما در این حوزه افزایش و تقویت ناوگان است که به خاطر تحریم‌ها انجام این کار بسیار سخت و با موانع زیادی همراه است، می‌گوید: از سوی دیگر متاسفانه دولت نیز طی ۷ سال گذشته یک اتوبوس هم به شهرداری تحویل نداده که این موضوع خود روند بهسازی ناوگان حمل و نقل عمومی را بسیار سخت کرده است.
 
تعطیلی مدارس سناریوی پرتکرار استانداری برای هوای آلوده
در این میان استانداری که گویا فقط مسئول برگزاری کمیته‌های اضطرار و در نهایت اعلام تعطیلی مدارس است نیز اظهارنظر شفافی در خصوص علت آلودگی نداشته و راه حلی نیز برای این معضل ندارد.

کلید بهبود آلودگی هوا دست کیست؟
 محیط زیست دیگر ضلع مسئول در معضل آلودگی هوا نیز پاسخی شفاف در خصوص علل این معضل نداشته، اما در این رابطه سعید محمودی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران از توقف فعالیت کارخانه سیمان تهران و سیمان شمال در شرایط اضطرار آلودگی هوای تهران خبر داده و می‌گوید: سازمان محیط زیست در حوزه کاهش آلودگی هوا به تعطیلی کلیه فعالیت‌های صنعتی و معدنی آلاینده و حتی فعالیت‌های عمرانی اقدام کرده است.
 
ناکارآمد ماندن راهکار‌های محیط زیست برای مقابله با آلودگی هوا
در این رابطه یوسف رشیدی کارشناس محیط زیست و استاد دانشگاه تربیت مدرس درباره علت رفع نشدن آلودگی هوا و ناکارآمد ماندن راهکار‌های محیط زیست و شهرداری در مقابله با آن می‌گوید: امری که باعث می‌شود آلودگی هوا را داشته باشیم این است که تولید آلودگی هوا در کشور ما از توان خود پالایی اتمسفر بیشتر است بنابراین این امر باعث می‌شود که کیفیت هوا در فصل زمستان که وارونگی دما و انباشت و سکون هوا را داریم بیشتر خودش را نشان دهد.

وی با بیان اینکه راهکار‌های مهندسی برای کاهش آلودگی هوا وجود دارد، می‌افزاید: به عنوان مثال در این راهکار‌ها به سراغ ارتقای استاندارد سوخت و ارتقای استاندارد خودرو‌ها و ارتقا استاندارد در صنایع، معاینه فنی رفته ایم، ولی اقدام مهمی که باید صورت بگیرد این است که حمل و نقل عمومی باید ارتقا پیدا کند.
 
ترافیک در لایه مرکزی شهر کاهش یافته است
برخی مسئولان ناکارآمدی طرح کاهش آلودگی هوا در کاهش تردد و ترافیک در لایه مرکزی شهر را علت وضعیت فعلی کلانشهر تهران می‌دانند در حالی که بسیاری از مسئولان در شهرداری و شورای شهر این موضوع را تکذیب کرده و می‌گویند طبق بررسی‌ها این طرح موفق بوده در این رابطه زهرا نژاد بهرام عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران می‌گوید: طبق بررسی‌های انجام شده با کاهش حجم ترافیک در لایه مرکزی شهر مواجه هستیم از این رو با کم شدن ترافیک استفاده از سوخت فسیلی نیز کاهش یافته و در نتیجه آلودگی هوا نیز روند نزولی خواهد داشت.

کلید بهبود آلودگی هوا دست کیست؟
 
اتمام حجت مجلس با دستگاه‌های مسئول برای تسریع در رفع آلودگی هوا
با همه این مباحث نکته‌ای که همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد علت آلودگی هوا و راهکار بهبود این بحران است در این رابطه محمدرضا رضایی رئیس کمیسیون عمران مجلس با انتقاد از تداوم آلودگی در شهر تهران می‌گوید: شهرداری، سازمان محیط زیست و استانداری باید در خصوص چرایی تداوم آلودگی هوا پاسخگو باشند.

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه آمار مرگ و میر‌ها در روز‌های آلوده بر ضرورت بررسی این معضل تاکید دارد، می‌افزاید: تداوم روز‌های آلوده در تهران نشان از ناکارآمدی دستگاه‌های مسئول دارد.

کلید بهبود آلودگی هوا دست کیست؟
وی از ورود کمیسیون عمران مجلس به موضوع آلودگی هوا خبر داد و می‌گوید:

مسئولان مربوطه از شهرداری، محیط زیست و استانداری با حضور در کمیسیون عمران نتیجه فعالیت‌های انجام شده برای این معضل پایتخت را ارایه می‌دهند.

لازم است یک بار برای همیشه علت آلودگی هوا در کلانشهر‌ها به ویژه پایتخت مشخص شده و راهکار‌های مناسب رفع آن در نظر گرفته شود، زیرا جان افراد موضوعی نیست که در پاسکاری بین مسئولان از بین برود.

منبع:میزان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *