جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

آقای رئیس جمهور؛ به داد هلال احمر برسید

شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۵۹
کد مطلب: 711092
جمعیت هلال احمر این روزها حال خوشی ندارد و حواشی بسیاری در آن به وقوع پیوسته و اکنون زمان اتخاذ تصمیمی سرنوشت ساز توسط رئیس جمهور است تا با انتخاب فردی شایسته،هلال احمر را به فردی قابل اعتماد بسپارد.
آقای رئیس جمهور؛ به داد هلال احمر برسید
به گزارش جهان نيوز، این روزها اخبار ناخوشایندی از مهم ترین دستگاه امداد رسانی در مواقع بروز حوادث طبیعی  در کشور به گوش می‌رسد. دستگاهی که وجه و اعتبار آن بین‌المللی بوده و به عنوان مهمترین دستگاه امداد رسانی با جمعیت صلیب سرخ جهانی مرتبط است و همواره در دنیا به عنوان یک مرجع محوری و رسمی امداد رسان در ایران  شناخته می‌شود.

برای فهم بهتر جایگاه جمعیت هلال احمر اگر نیم نگاهی به اساسنامه و قانون آن بیندازیم می‌توانیم به خوبی اهداف و وظایف آن را  بشناسیم.

* وظایف جمعیت در سطح کشور و خارج از کشور 
جمعیت هلال احمر  مؤسسه‌ای خیریه، غیرانتفاعی و دارای شخصیت حقوقی مستقل است و وظایفی در سطح کشور و خارج از کشور در هنگام بروز حوادث طبیعی دارد که برخی از آنها شامل ارائه خدمات امدادی در هنگام بروز حوادث و سوانح طبیعی مثل زلزله و سیل و غیره در داخل و خارج از کشور، ارائه کمک‌های اولیه در حوادث غیر مترقبه به وسیله  امدادگران وکمک به تهیه دارو و وسایل و تجهیزات پزشکی مورد نیاز مراکز بهداشتی،‌ درمانی و آموزشی کشور است.

 شورای عالی هلال احمر بالاترین نهاد نظارتی بر عملکرد جمعیت هلال احمر است که علاوه بر وظایف تصریح شده در اساسنامه جمعیت، وظیفه معرفی دو نفر حائز شرایط جهت انتخاب به عنوان رئیس جمعیت به  رئیس جمهور را داراست تا رئیس جمهور برای مدت چهار سال فردی را به عنوان رئیس این جمعیت انتخاب کند.

جمعیت هلال احمر و نشان آن در اذهان مردم همواره در طول فعالیت سالیان متمادی خود از احترام و اعتماد خاصی برخوردار بوده و مردم در هنگام بروز حوادث طبیعی مانند زلزله، سیل و... از امداد گران آن به عنوان نجات دهندگان از حوادث یاد می‌کنند؛ ضمن اینکه در سطح بین‌المللی نیز حادثه دیدگان کشورهای مختلف نیز این جمعیت را نماد همدردی و نوع دوستی مردم ایران دانسته و خدمات امدادی آنها نیز در نقاط مختلف دنیا شناخته شده است.

با توجه به شرح فوق، این جمعیت مدتی است دچار حاشیه ها ی زیادی شده و بروز تخلفات برخی مدیران ارشد آن وجه و اعتبار آن را در نزد مردم و حتی در سطح بین المللی تنزل داده است.

چند صباحی است که در بین اخبار مختلف رسانه های جمعی اخبار ناخوشایندی از تخلفات مالی و بازداشت برخی مدیران این بزرگترین نهاد امدادرسان در حوادث به گوش می‌رسد. یک روز خبر از دستگیری در سازمان تدارکات پزشکی به گوش می رسد و روز دیگر از تخلفات در مراکز درمان این جمعیت در خارج از کشور و زمانی نیز از بروز تخلفات در سطح ارشدترین مقام این جمعیت و... 

خلاصه اینکه در نهادی که به عنوان حامی مردم آسیب دیده و توان‌خواه در حوادث در جامعه شناخته می‌شود و دیدن لباس سفید و قرمز آن در هر نقطه‌ای حکایت از دستان حمایتگر امدادگران آن است، حالا خود نیاز به امدادگری دارد! امدادگری برای ترمیم و جبران بی تدبیری‌ها و عدم شایستگی‌های برخی مدیران آن. وجود برخی افرادی که این جمعیت امدادی را به میدانی برای فعالیت های خارج از عرف و وظایف آن کرده و فارغ از وظایف محوله به دنبال منافع خود هستند.

حالا چند روزی است که رئیس مستعفی این جمعیت ساختمان صلح را رها کرده و به دلیل داشتن تخلفات در بازداشت بسر می‌برد  و کشتی فعالیت این جمعیت ناخدای خود را از دست داده و قرار است امروز عصر در جلسه مهمی توسط اعضای شورای عالی هلال احمر دو نفر از میان افرادی که خود را کاندید کرده‌اند انتخاب شده و  به رئیس جمهور معرفی شوند تا رئیس جمهور از بین آنها یک نفر را به عنوان رئیس این جمعیت انتخاب کند.

در این چند روز اظهار نظرهای زیادی درباره ویژگی‌هایی که باید رئیس جمعیت هلال احمر داشته باشد بیان شده و قاطبه افراد عنوان کرده‌اند که این فرد باید از دل این جمعیت بوده و نگاه حزبی و سیاسی نداشته باشد.

*هلال احمر جای تجارت نیست
فریدون نوری، عضو شورای عالی هلال‌احمر، درباره «مهم‌ترین ویژگی‌هایی که رئیس آینده جمعیت هلال احمر باید داشته باشد؟»، اظهار داشت: شورای عالی هلال احمر به غیر از چارچوب قانون اساسنامه‌ای که مجلس آن را تصویب کرده، هیچ کار دیگری انجام نمی‌دهد و قانون اساسنامه نیز دقیقا مشخص کرده چه کاری باید انجام داد و برابر قانون و موازینی که در چارچوب ماده 10 اساسنامه تعریف شده اقدام می‌کند.
وی با اشاره به ویژگی‌های رئیس آینده جمعیت هلال احمر، خاطرنشان کرد: کسی که می‌خواهد رئیس جمعیت هلال احمر باشد باید جمعیت هلال احمر را بشناسد.

عضو شورای عالی هلال‌احمر اضافه کرد: ساختار هلال احمر، ساختار خاصی است؛ ساختار هلال احمر در ماده 3 قانون اساسنامه تعریف شده است؛ ضمن اینکه این موضوع  در ماده یک اساسنامه نیز تعریف شده است.جمعیت هلال احمر موسسه خیریه غیرانتفاعی، غیردولتی و غیرسیاسی است.

نوری افزود: کسی که به عنوان رئیس جمعیت هلال احمر انتخاب می‌شود، باید کارش امدادی باشد. در   بند 2 و 3 ماده 3 قانون اساسنامه مشخص کرده هلال احمر سازمانی امدادرسان است که باید در زمان حوادث طبیعی امدادرسانی کند.

وی بیان داشت: جمعیت هلال احمر سازمان‌هایی مانند امداد و نجات، جوانان و داوطلبان دارد که ماموریت‌های آنها مشخص شده است؛ در نتیجه هر کس می‌خواهد رئیس جمعیت هلال احمر باشد باید تفکر امدادی، جمعیتی و متکی به ساختار امدادی، کمک‌رسان و خیریه هلال احمر داشته باشد.

عضو شورای عالی هلال‌احمر تاکید کرد: غیر از این مواردی که گفته شد اگر کسی روش دیگری داشته باشد، این روش به انحراف می‌رود. این سازمان باید در چارچوبی که برایش تعریف کرده‌اند که هم در اساسنامه فدراسیون بین‌المللی و نیز اساسنامه‌ای که مصوب مجلس است، اقدام کند.

نوری با بیان اینکه جمعت هلال احمر وظایف جانبی ندارد، گفت: وظایف هلال احمر معامله‌گری و تجارت نیست؛ وظایف آن مشخص بوده و در ماده 3، 6 بند وجود دارد که مشخص کرده بخش‌های مختلف آن مانند بهداشت و درمان، امداد و نجات و جوانان چه کاری را انجام دهند.

هر کس می‌خواهد رئیس جمعیت هلال احمر باشد باید تفکر امدادی، جمعیتی و متکی به ساختار امدادی، کمک‌رسان و خیریه هلال احمر داشته باشد
وی تصریح کرد: در کنار اینها نگاه سیاسی، حزبی و دولتی اصلا لحاظ نشده است. این سازمان ماورای همه این موارد است. بعضی اتفاقاتی که به وقوع پیوسته، یک ارثیه بدی است که از گذشته در هلال احمر بوده است.

عضو شورای عالی هلال‌احمر یادآور شد: باید کسانی که در این جمعیت کار کنند که چارچوب و ساختار این سازمان را بشناسند و معتقد به اصول هفت‌گانه و اهداف چهارگانه آن باشند.

نوری ابراز داشت: البته درست است که نام این مجموعه هلال احمر یا صلیب سرخ است، اما این اهداف و اصول دقیقا از اصول و عقاید ما گرفته شده است؛ در نتیجه اگر خلاف این را حرکت کنیم، خلاف اصول و عقاید خود حرکت کرده‌ایم و در جمعیت هلال احمر باید این نگاه حاکم باشد و هر کسی که می‌خواهد مسئولیت آن را برعهده گیرد، باید معتقد به این چارچوب‌ها باشد.

*اتوبوسی نیرو وارد نشود
وی گفت: موضوع قابل اهمیت شناخت سازمانی است؛ اینکه هرکسی را از جایی بردارند و به عنوان رئیس این جمعیت انتخاب شود، این اشتباه است. از آوردن اتوبوسی افراد شروع می‌شود و بین خود این افراد اشکالات به وجود می‌آید و دود آن به چشم جمعیت، اهالی جمعیت و سازمانی که حدود صد سال در این مملکت آبرومند و باعزت فعالیت کرده و مردم به آن اعتماد دارند، می‌رود.

بازار گمانه زنی‌ها برای انتخاب رئیس دید هلال احمر چند روزی است رونق گرفته و نام‌های مختلفی برای نشستن بر میز ریاست این جمعیت به گوش می‌رسد؛ نام‌هایی همچون علی ربیعی، سخنگوی دولت، محمد رضا پیروی دبیرکل جمعیت هلال احمر، شریعتی استاندار استان خوزستان، وحید قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی، سید سلمان سامانی سخنگوی وزارت کشور، پیرحسین کولیوند، رئیس اورژانس کشور و... 
در میان اسامی نام برده شده به خوبی می‌توان افرادی را دیدید که کارنامه فعالیت مدیریتی آنها در دوران مسئولیت شان چه در گذشته و چه حال کارنامه مطلوبی نبوده  و در نتیجه نمی‌توان نگاه مثبتی به مدیریت  آنها در صورتی که سکان هلال احمر را در دست گیرند، متصور بود.

البته با توجه به اینکه شورای عالی هلال احمر اولین مرجع در تعیین دو گزینه برای این پست و در نهایت معرفی به رئیس جمهور است وظیفه سنگینی دارد و باید در این میدان رقابتی سنگین که لابی گری برخی از کاندیدها نیز بالا گرفته آزمون سختی را بگذراند و عصر امروز تصمیم صحیح و اصولی بر پایه منطق و مدنظر قرار دادن منافع هلال احمر و نه تأمین خواسته‌های جناحی گرفته و با توجه به حاشیه‌ها و حرف و حدیث‌های فراوان شکل گرفته در این نهاد امدادی در طول سالهای اخیر، دو گزینه اصلح را انتخاب و به رئیس جمهور معرفی کند؛ چراکه اگر در انتخاب دو نفر پیشنهادی این شورا منافع جناحی و ملاحظات سیاسی لحاظ شود باید منتظر ماند که بی تدبیری‌ها در این جمعیت راه گذشته را در پیش گیرد.

روی سخن ما در کنار تأکید و تذکر به شورای عالی هلال احمر برای معرفی دو نفر فرد شایسته به رئیس جمهور، شخص جناب روحانی است؛ اینکه وی به عنوان بالاترین مقام اجرایی کشور با دقت نظر و پرهیز از جانبداری حزبی و  سیاسی  فردی در رأس مدیریت این جمعیت قرار بدهد که شناخت کاملی از این جمعیت داشته باشد و به اصطلاح خاک  امدادرسانی و سختی آن را احساس کرده باشد تا بتواند اوضاع نابسامان آن را سامان داده و وجه خدشه دار این نهاد امدادی را در جامعه تصحیح کرده و آرامش را به آن باز گرداند.

سلمان خدادادی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، درباره «مهم‌ترین ویژگی‌هایی که باید رئیس جمعیت هلال احمر داشته باشد؟»، اظهار داشت: جمعیت هلال احمر ایران از یک مجموعه جهانی تبعیت می‌کند. 

وی ادامه داد: یک سال قبل طرحی در مجلس مطرح شد تا هلال احمر با چند سازمان دیگر در قالب یک وزارتخانه شکل گیرد، اما مخالفان این طرح گفتند که هلال احمر نمی‌تواند در یک مجموعه وزارتخانه باشد؛چراکه این یک سازمان جهانی است.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار داشت: این نمایندگان واقعا درست می‌گفتند؛ چراکه هلال احمر نه تنها بلکه عین سازمان‌هایی که مشابه هلال احمر فعالیت می‌کنند یک مسئولیت جهانی دارد.

خدادادی در توضیح گستره وظایف هلال احمر خاطرنشان کرد: اولا رئیس جمعیت هلال احمر باید از لحاظ جهانی یک چهره شناخته‌شده بوده؛ یعنی تاثیرگذار بوده و در این زمینه سررشته داشته باشد.

وی اضافه کرد: جمعیت هلال احمر جمعیتی حمایتی، درمانی و سرمایه‌گذار است و جنبه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و رفاهی دارد.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس متذکر شد: باید برای ریاست این جمعیت فردی با جمیع جهات انتخاب شود تا شناخت لازم را داشته باشد و جلوی بسیاری از تخلفات که زمینه بروز آن نیز وجود دارد را بگیرد.

خدادادی یادآور شد: برای نمونه وقتی در نقطه سیل زلزله می‌آید اگر در آنجا در توزیع منابع هلال احمر تعهدی وجود نداشته و نظارت دقیقی نباشد، در اعلام آمار به جای اینکه بگویند 10 دستگاه چادر توزیع کرده‌ایم، عدد بالاتری را ارائه کنند.

وی تصریح کرد: در نتیجه باید فردی به عنوان رئیس این جمعیت انتخاب شود که همه شرایط لازم را داشته باشد تا این مسائلی که اکنون به وجود آمده دیگر تکرار نشود.

ختم کلام اینکه؛ اکنون زمان تصمیم مهم و محوری در تعیین سرنوشت مهمترین دستگاه امدادرسان کشور فرار سیده و خواسته همگان این است که در نهایت  رئیس جمهور فردی شایسته و آشنا به امور و وظایف این جمعیت را به عنوان رئیس جمعیت هلال احمر انتخاب کند تا سکان کشتی سرگردان هلال احمر به دست ناخدای شایسته‌ای بیفتد.
 
منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *