جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱

«آری» قاطع انگلیسی‌ها به برگزیت / ساز جدایی اسکاتلند دوباره کوک شد

شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۲۱
کد مطلب: 711069
انگلیسی‌ها با رای دوباره به حزب محافظه‌کار، بر خروج از اتحادیه اروپا تاکید کردند، اما همزمان زمزمه‌های همه‌پرسی جدایی اسکاتلند نیز شنیده ‌می‌شود.
ساز جدایی اسکاتلند دوباره کوک شد
به گزارش جهان نيوز، بامداد روز جمعه گزارش‌هایی مبنی بر پیروزی مجدد محافظه‌کاران انگلیس در انتخابات پارلمانی، منتشر شد. علی‌رغم گره کورِ برگزیت، مردم انگلیس همچنان به وعده‌های بوریس جانسون برای خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا حساب کردند. به زعم جانسون، پیروزی قاطع حزب محافظه‌کار در انگلیس خود نشان دهنده تایید و تاکید دوباره مردم این کشور بر انجام برگزیت است، چراکه پیشتر حزب کارگر به ریاست جرمی کوربین پیشنهاد برگزاری رفراندوم مجدد را داده بود.

جانسون در همان ساعات ابتدایی پیروزی خود به ایراد سخنرانی پرداخت و با تاریخی‌خواندن پیروزی‌اش در انتخابات سراسری، گفت: «به‌نظر می‌رسد که به این دولت محافظه‌کار، حکم قدرتمندی برای اجرای برگزیت اعطا شده است».

نخست‌وزیر انگلیس با تاکید بر اینکه اقدامات برای خروج از اتحادیه اروپا را از همان روز جمعه آغاز می‌کند، تصریح کرد: «این چیزی است که اکنون انجام داده‌ایم، و همانطور که نتایج آراء نشان داده، کار را از همین امروز آغاز می‌کنیم».

ذوق‌زدگی آمریکا و صهیونیست‌ها
همزمان ذوق‌زدگی قابل وصفی در میان صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها دیده شد. ترامپ در همان لحظه‌های ابتدایی پیروزی جانسون با انتشار پیامی در حساب توئیتری خود، ضمن تبریک به جانسون، نوشت: «به بوریس به خاطر این پیروزی بزرگ تبریک می‌گویم! انگلیس و آمریکا اکنون می‌توانند بعد از اجرای کامل برگزیت، آزادانه به انعقاد قرارداد جدید تجاری بپردازند». وی در ادامه نوشت: «این توافق، پتانسیل این را دارد که بسیار بزرگتر و سودآورتر از هر توافق دیگری باشد، پرسود‌تر از توافق‌هایی که انگلیس با اتحادیه اروپا داشته، بوریس برای همه این پیروزی‌ها جشن بگیر»!

رژیم صهیونیستی نیز، که قبل از برگزاری انتخابات بار‌ها در انتخابات انگلیس دخالت و انتقاد‌های جدی‌ای را هم روانه حزب کارگر و جرمی کوربین کرده بود، پیروزی جانسون را تبریک گفت. کاتص، وزیر خارجه صهیونیست‌ها در صفحه شخصی توئیتر خود نوشت: «به بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس و همکارم دومینیک راب (وزیر خارجه انگلیس) به خاطر این پیروزی تاریخی تبریک می‌گویم».

ذوق‌زدگی آمریکا و سران صهیونیستی هرکدام به صورت جداگانه‌ای می‌تواند به تفسیر گذاشته شود.

ترامپ نه‌تنها از حضور فردی با خصوصیات اخلاقی مشابه به خود خوشحال است، بلکه به تایید دوباره انگلیس بر خروج از اتحادیه اروپا نیز نگاهی مثبت داد، چراکه با این اوصاف انگلیس می‌تواند قرارداد‌های اقتصادی و تجاری خوبی با واشنگتن به امضاء رساند و آمریکا به نوعی جای خالی اتحادیه اروپا را پرکند. اما از نگاه رژیم صهیونیستی، حزب دوست و متحد قدیمی بار دیگر قدرت را در پارلمان بدست گرفت. جرمی‌ کوربین و حزب کارگر به دلیل اظهار نظر‌های ضد صهیونیستی بسیار معروف‌اند. کوربین حتی نسبت به گروه‌های مقاومت منطقه نگاه متفاوتی دارد و هرگز این گروه‌ها را تروریست خطاب نکرده است.

تبعات برگزیت بدون توافق
شاید آنچه که از تعریف و چیستی برگزیت بدون توافق با اتحادیه اروپا اهمیت بیشتری داشته باشد، تبعات این اقدام است. خروج اتحادیه اروپا چه تاثیرات منفی‌ای بر اقتصاد و زندگی عموم مردم انگلیس خواهد گذاشت. بی‌بی‌سی ضمن انتشار گزارش جامعی به برخی از نتایج منفی و آسیب‌زای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بدون توافق اشاره می‌کند. در این گزارش آمده ۵۳ درصد محصولات خوراکی در داخل انگلیس تولید می‌شود و  تقریباً ۳۰ درصد آن نیز از اتحادیه اروپا تهیه می‌شود. احتمالاً در صورت عدم توافق و خروج از اتحادیه اروپا، برخی از مواد غذایی مانند سبزیجات و میوه‌های تازه کمیاب‌تر و گران‌تر می‌شوند. برخی از مواد غذایی که به صورت تازه توزیع می‌شوند، کاهش محسوسی پیدا می‌کند و امکان کاهش در تنوع محصولات هم وجود دارد. با اینکه در این گزارش تاکید شده که بحث کمبود اقلام خوراکی وجود ندارد، اما خروج از اتحادیه اروپا بدون توافق می‌تواند تنوع را در فروشگاه‌ها کاهش دهد. در این بین، احتمال افزایش قیمت‌ها رد نمی‌شود. واقعیتی که بر گروه‌های آسیب پذیر تأثیر منفی می‌گذارد. فروشگاه‌ها هشدار داده اند که قفسه‌های خالی و قیمت‌های بالاتر یکی از نتایج خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا است.


از سوی دیگر، اگرچه انتظار نمی‌رود که اختلال فوری در منابع برق یا گاز بوجود آید، اما احتمالاً افزایش قیمت‌ها در این بخش رد نمی‌شود. قیمت برق به دلیل افت ارزش پوند در برابر یورو و همچنین قطع روابط با بازار‌های انرژی اتحادیه اروپا افزایش پیدا خواهد کرد.

در گزارش ذکر شده، همچنین تاکید شده که بیش از یک میلیون نفر از افرادی که در انگلیس متولد شده‌اند در ۲۷ کشور اتحادیه اروپا زندگی می‌کنند. دولت انگليس پیش از این و در صورت توافق، درخواست کرده بود که کشور‌های اتحادیه اروپا از حقوق شهروندان انگلیسی در اتحادیه اروپا حمایت کنند، اقدامی که انگلیس هم به انجام آن در قبال شهروندان اتحادیه اروپا، متعهد شده بود. در صورت عدم توافق بر سر خروج، با توجه به اینکه اتباع انگليس تابعیت اتحادیه اروپا را از دست می‌دهند، می‌توان انتظار داشت که حقوق مرتبط و دسترسی به خدمات را به مرور زمان از دست بدهند.


زمزمه مجدد جدایی در اسکاتلند
زمزمه‌های جدایی اسکاتلند از انگلیس بار دیگر و با تایید دوباره برگزیت، مجددا به گوش می‌رسد. «یکولا استورجن»، وزیر اول اسکاتلند، روز جمعه به پیروزی جانسون در انتخابات واکنش نشان داد و گفت: «اسکاتلند خواهان دولت بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس نیست». استورجن ضمنا در مصاحبه‌ای که با «اسکای‌نیوز» داشته، تاکید کرده که کشورش علاقه‌ای به خروج از اتحادیه اروپا ندارد.

او درخواست یک همه‌پرسی جداگانه‌ای در اسکاتلند کرده و تاکید کرده که مرم اسکاتلند در این حوزه باید تصمیم مستقلی بگیرند. استورجن طی کنایه‌ای به اظهار نظر جانسون مبنی بر اینکه حزب محافظه‌کار هم‌اکنون حکمی برای اجرای برگزیت در دست دارد، خاطرنشان کرد: «اکنون حکمی وجود دارد که به مردم اسکاتلند، فرصت انتخاب آینده خود داده شود». وزیر اول اسکاتلند همچنین خاطرنشان کرده: «بوریس جانسون شاید ماموریتی برای خارج کردن انگلیس از اتحادیه اروپا داشته باشد. اما هیچ ماموریتی برای خارج کردن اسکاتلند از اتحادیه اروپا ندارد. اسکاتلند باید انتخاباتی مجزا برای تعیین سرنوشت خود داشته باشد».

واکنش صریح و جدی اسکاتلند نشان دهنده بحران جدید برای جانسون است، چراکه می‌تواند به درخواست‌های مشابه‌ای در ولز و سایر کشور‌های جزیره ختم شود. یکی از قدرت‌های انگلیس، حول اتحادی است که بین کشور‌ها در این جزیره بوجود آمده است.

سخن پایانی
جدیدترین تاریخی که جانسون برای خروج بی قید و شرط انگلیس از اتحادیه اروپا ذکر و عنوان کرده که تحت هر شرایطی انگلیس از اتحادیه اروپا خارج می‌شود، ۳۱ ژانویه سال آینده میلادی (۱۱ بهمن) است. اصرار مردم انگلیس بر خروج از اتحادیه اروپا در ابتدا نشان از متزلزل بودن جایگاه این اتحادیه و عدم کارکرد مطلوب آن است. از سویی دیگر، خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا همان گونه که مد نظر بوریس جانسون است، تاثیرات ناخوشایندی بر اقتصاد و زندگی روزمره مردم خواهد داشت.

زمزمه‌های جدایی طلبانه اسکاتلند از جمله دیگر مشکلاتی است که در آینده بیشتر هم از آن خواهیم شنید. خروج یک کشور از اتحادیه اروپا همچنین می‌تواند تبدیل به یک خواسته جمعی در نقاط مختلف اروپا شود، همین مساله به یکی از دغدغه‌های سران اتحادیه اروپا تبدیل شده است. بر اساس نظرسنجی‌ها و مطالعات صورت گرفته، اگرچه موضوع مرز‌های آزاد و مهاجرات سایر اروپایی‌ها به انگلیس از جمله دلایل تصمیم مرد انگلیسي برای خروج از اتحادیه اروپا بیان شده، اما موضوع اصلی این است که انگلیس خود را بخشی از اروپا نمی‌داند، مجمع جهانی اقتصاد طی گزارشی که در سال ۲۰۱۷ منتشر شده، تاکید کرد که انتخاب ترامپ در آمریکا و تصمیم انگلیسی‌ها برای خروج از اتحادیه اروپا نشان دهنده اصرار بر هویت و غرور ملی است. هویتی که کارشناسان غربی آن را «هویت ملی انگلیسی» خطاب می‌کنند. از سوی دیگر انتخاب مجدد بوریس جانسون آن هم با آن پرونده سیاه اخلاقی نشان دهنده پذیرا بودن جامعه نسبت به چنین شخصیت‌هایی است؛ بنابراین انتخاب مجدد ترامپ از سوی مردم آمریکا آن هم با آرای بالا در سال آینده میلادی، خیلی هم تعجب‌آور نخواهد بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *