کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ادامه ناامیدی در جریان اعتدالی و اصلاح طلب

جعفرزاده: مجلس آینده، مجلس اصولگراست ولی قطعاً به جان هم خواهند افتاد!

21 آذر 1398 ساعت 9:26

در بهترین حالت اصولگرایان وحدت‌شان را تا روز بعد از انتخابات حفظ خواهند کرد. آنها از امروز جشن خود را آغاز کرده‌اند چون نگاه‌شان صرفاً به موعد اعلام نتایج است نه بعد از آن. اتفاقاً بعد از آن مسائل و مصائب اصولگرایی بروز می‌کند. اولین آن این است که قطعاً به جان هم خواهند افتاد.


گروه سیاسی جهان نیوز: غلامعلی جعفرزاده، رئیس فراکسیون مستقلین مجلس برخلاف خیلی از ارزیابی‌ها دوستان اعتدالی و اصلاح طلبش معتقد است که کار گروه‌های اعتدالی و اصلاح‌طلب برای انتخابات مجلس یازدهم هنوز یکسره نشده و هنوز امیدهای وجود دارد!

به گزارش جهان نیوز، گزیده اظهارات این نماینده پرحاشیه در گفتگو با روزنامه دولت به شرح ذیل است:

*اولین چیزی که در فضا به چشم می‌آید، بدون تعارف و انکار یک ناامیدی نسبت به جریان‌های اصلاح‌طلب و اعتدالی و فرآیند حضور در انتخابات است و من این را منکر نمی‌شوم. خطر اصلی در این فضا را من در این می‌بینم که خطر عدم حضور در انتخابات توسط قشرهای مختلف و مردم عادی بشدت در حال تکرار و تأکید است و کسی آن را جدی نمی‌گیرد. یعنی همه می‌گویند که مردم قطعاً می‌آیند و چنین و چنان می‌کنند، در حالی که می‌دانیم این طور نیست و با افت مشارکت مواجه هستیم. اینکه این موضوع در ادبیات رسمی سیاسی ما پذیرفته نمی‌شود چندین دلیل دارد اما برای گروه‌های اصولگرا بیشتر دلیلش این است که آنها توفیق خودشان را در همین وضعیت مشارکت می‌بینند. یعنی داریم به سمتی می‌رویم که یک طیف اقلیت دوباره اکثریت مجلس شوند.

*اگر از من هم بپرسید مجلس بعدی احتمالاً چطور مجلسی است من می‌گویم مجلسی اصولگرا و متمایل به گروه‌های تندرو این جریان است. اما این چند نکته دارد. یکی اینکه من شخصاً احتمال تشکیل یک اقلیت قوی از اعتدالیون و اصلاح‌طلبان و مستقلین را هنوز صفر نمی‌دانم و معتقدم برخی احتمالات می‌تواند معادله را در همین هفتاد و چند روز پیش رو تغییر دهد. دوم و مهم‌تر اینکه تشکیل مجلس اصولگرای تقریباً یکدست آنقدر هم که اصولگرایان فکر می‌کنند به نفع آنها نیست.

*در بهترین حالت اصولگرایان وحدت‌شان را تا روز بعد از انتخابات حفظ خواهند کرد. آنها از امروز جشن خود را آغاز کرده‌اند چون نگاه‌شان صرفاً به موعد اعلام نتایج است نه بعد از آن. اتفاقاً بعد از آن مسائل و مصائب اصولگرایی بروز می‌کند. اولین آن این است که قطعاً به جان هم خواهند افتاد. من حتی فکر می‌کنم در فرآیند انتخابات و قبل از دوم اسفند این اتفاق رخ می‌دهد و اساساً زمینه وحدت اصولگرایان خیلی زیاد نیست. اما اگر هم وحدت کنند صرفاً تا روز دوم اسفند است نه بعد از آن.

*بحث من یک پیش‌بینی است و می‌گویم کار طیف‌هایی نظیر طیف قالیباف با تندروها نهایتاً به جایی می‌رسد که کار امثال آقای لاریجانی رسید. آقای قالیباف خمیر نواصولگرایی را درست کرده اما نانش را کسان دیگری خواهند پخت، حالا به هر اسمی که باشد. این گروه‌ها اگر حتی سر مسائلی چون نحوه سیاستگذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌ها هم با هم مشکل نداشته باشند، سر تقسیم قدرت مشکل خواهند داشت. من معتقدم حداقل بخشی از اصولگرایان اینها را محاسبه نکرده‌اند و فعلاً در شادی و شعف جشن زودهنگام خود غرق هستند. ضمن اینکه یک چیز دیگر را هم محاسبه نکرده‌اند. وضعیت کشور و تحریم‌ها مشخص است، ظرفیت اجرایی آنها هم مشخص است، چشم‌اندازی هم حداقل برای کوتاه‌مدت نیست. ما الان برای پرداخت دستمزد یک مربی فوتبال مشکل داریم. آیا اصولگرایان فکر کرده‌اند با شعارهایی که می‌دهند، قرار است چه جواب‌هایی به جامعه بدهند؟

*آنچه که امروز تصویر می‌شود، محقق شود قطعاً جای نگرانی دارد. اما من در اینکه این اتفاق قطعی بیفتد و مجلس بعدی به طور تقریباً کامل بین تندروهایی مثل پایداری و جریان نزدیک به آقای قالیباف تقسیم شود، تردید جدی دارم. گروه‌های غیر از اینها یعنی مجموع اصلاح‌طلبان، اعتدالیون و دیگران مطمئن هستم که بی‌کار نخواهند نشست و یک قطب سوم نه تنها در انتخابات بلکه در مجلس بعدی هم خواهیم داشت که عمیقاً مؤثر خواهند بود. ما در مجلس نهم مگر چند نفر اصلاح‌طلب و اعتدالی داشتیم؟


کد مطلب: 710883

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/710883/جعفرزاده-مجلس-آینده-اصولگراست-ولی-قطعا-جان-هم-خواهند-افتاد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com