کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

هر چه سعودی‌ها و حامیانشان رشته بودند، پنبه شد

20 آذر 1398 ساعت 19:29

گزارش جدید سازمان ملل در عدم تأیید دخالت ایران در حمله به تأسیسات نفتی آرامکو، بار دیگر بی نتیجه بودن تلاش‌های سعودی‌ها و حامیانش از جمله آمریکایی‌ها را در ایراد اتهامات بی اساس به ایران، ثابت کرد.


به گزارش جهان نیوز،  با گذشت حدود سه ماه از اتهامات بی پایه و اساس سعودی‌ها به همراه واشنگتن و برخی از کشورهای غربی مبنی بر دخالت ایران در حمله به تأسیسات نفتی آرامکو، کارشناسان سازمان ملل اعلام کردند که هنوز نمی‌توانند این ادعاها را تأیید کنند.

در همین خصوص وبگاه شبکه خبری بلومبرگ با انتشار گزارش «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل متحد خطاب به شورای امنیت، نوشت: «قادر نیست مستقلاً تأیید کند که موشک‌های کروز و پهپادهای مورد استفاده در آن حملات اصالتاً ایرانی بوده‌اند یا به شکلی مغایر با قطعنامه‌های سازمان ملل منتقل شده‌اند.»

بلومبرگ افزود: سازمان ملل بعد از چندین ماه تحقیق ادعاهای مطرح‌شده توسط عربستان سعودی و آمریکا در این مورد را تأیید نکرده است. 

به گزارش فارس، ادعا علیه ایران مبنی بر دخالت در حمله به آرامکو پس از آن صورت گرفت که ارتش یمن ۲۳ شهریور (۱۴ سپتامبر) اعلام کرد که یگان پهپادی (هواپیماهای بدون‌ سرنشین) با ۱۰ پهپاد تأسیسات نفتی عربستان در شرق این کشور را هدف قرار داده است. «یحیی سریع» سخنگوی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در این باره اعلام کرد، یگان پهپادی یمن با ۱۰ پهپاد پالایشگا‌ه‌های «بقیق» و «خریص» شرکت آرامکو در منطقه «شرقیه» عربستان سعودی را در چارچوب حق طبیعی و مشروع در پاسخگویی به جنایات ائتلاف متجاوز و محاصره پنج ساله یمن هدف قرار داد.

پس از آن بود که «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا بامداد یکشنبه ۲۴ شهریور این قضیه را به ایران نسبت داد و مدعی شد: «ایران در بحبوحه تمام درخواست‌هایش برای کاهش‌تنش، اکنون حمله بی‌سابقه‌ای را علیه این تامین‌کننده انرژی جهان (عربستان سعودی) انجام داده است. هیچ مدرکی از اینکه حملات از یمن انجام شده باشند، ‌وجود ندارد».

«محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران نیز یکشنبه شب ۲۴ شهریور در توئیتر ضمن رد ادعای پامپئو نوشت: «مایک پامپئو بعد از ناکامی در (سیاست) "فشار حداکثری" (علیه ایران)، دارد به "فریبکاری حداکثری" روی می‌آورد. ایالات متحده و مشتریانش در یمن به خاطر این توهم که  برتری تسلیحاتی به پیروزی نظامی منجر نمی‌شود، گیر افتاده‌اند».
 

 
 از سوی دیگر، «عباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز ۲۵ شهریور در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره ادعای مقامات آمریکایی گفت: ۵ سال است یمن درگیر جنگ است و ائتلاف سعودی‌ها با پشتوانه کشورهای غربی مرتکب جنایات جنگی بسیاری در یمن شدند و طبیعی است که مردم یمن و نیروهای نظامی یمن برای متوقف کردن این جنایات واکنش داشته باشند. 
 
 
موسوی اینگونه فرافکنی‌ها و حرف‌ها را رد کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران به صراحت اعلام کرده از مردم یمن و حقوق آنها دفاع می‌کند، ولی اینکه اینگونه حملات و اقدامات دفاعی را به جمهوری اسلامی ایران نسبت بدهند، در راستای همان دروغ حداکثری آمریکایی‌هاست. ما از این حرف‌ها خیلی تعجب نمی‌‌کنیم، کشورهای وابسته کماکان وابسته هستند و آنهایی هم که قرار است آنها را بدوشند مجبورند از این حرف‌ها بزنند تا به آنها احساس امنیت بدهند تا اهداف و منافع خود را پیش ببرند. این حرف‌ها محکوم و غیر قابل پذیرش و از بیخ و بن بی‌اساس است.

در تاریخ ۲۵ شهریور و به دنبال اتهامات مقامات آمریکایی به جمهوری اسلامی ایران درباره دست داشتن در حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی (آرامکو)، جمهوری اسلامی ایران در یک یادداشت رسمی از طریق سفارت سوئیس، حافظ منافع آمریکا در ایران، به دولت ایالات متحده آمریکا درباره هرگونه اقدام علیه ایران هشدار داد و هرگونه دخالت ایران در این قضیه را نیز رد کرد.
 
 
«ترکی المالکی» سخنگوی وزارت دفاع عربستان سعودی ۲۷ شهریور در یک کنفرانس خبری، با نمایش تکه‌پاره‌هایی از تسلیحات نظامی مدعی شد که ایران در حمله اخیر به تأسیسات نفتی سعودی نقش داشته است.

 از سوی دیگر، عربستان سعودی 28 شهریور ماه نیز اعلام کرد که در نامه‌ای به شورای امنیت از سازمان ملل و کارشناسان بین‌المللی درخواست کرد که در تحقیقات درباره حمله، مشارکت کنند. عربستان در نامه همچنین پای ایران را نیز وسط کشیده و ضمن تکرار اتهام به ایران مدعی شده است که «همه نشانه‌ها دلالت بر این دارد که سلاح‌های استفاده شده در حمله به آرامکو ایرانی است».

«محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران ۳۰ شهریور همچنین در حساب کاربری‌ خود در توئیتر ادعاهای رژیم سعودی درباره دخالت ایران در حمله به تأسیسات نفتی این کشور را رد کرد و نوشت: «با توجه به اینکه رژیم سعودی در یک اتهام بی‌اساس ایران را بابت حمله به تأسیسات نفتی خودش مقصر دانسته، جالب است که آنها امروز برای تلافی آتش‌بس مورد حمایت سازمان ملل را نقض کرده و به حدیده یمن حمله کردند. واضح است حتی خود سعودی‌ها هم داستان دخالت ایران [در حمله به تأسیسات نفت سعودی] را باور ندارند.»

علاوه بر آمریکا و عربستان، «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس هم اول مهر ماه، ایران را به دخالت در حملات به تأسیسات نفتی عربستان متهم کرد. دو روز بعد هم «دومینیک راب» وزیر خارجه انگلیس، جمهوری اسلامی ایران را عامل حملات اخیر یمنی‌ها به تأسیسات نفتی عربستان سعودی خواند و گفت این حملات معادل حمله مسلحانه به عربستان است.
 
 
از سوی دیگر، سه کشور اروپایی انگلیس،‌ فرانسه و آلمان نیز اول مهر ماه در بیانیه‌ای مشترک مدعی شدند:« واضح است که ایران مسئول حمله به تأسیسات نفت سعودی است».
 
 
«محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی نیز مهر ماه در مصاحبه با شبکه سی بی اس آمریکا گفت: «با مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا هم عقیده‌ام که گفته حمله به تاسیسات نفتی آرامکو اقدام جنگی از طرف ایران است.» 

به گزارش فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران اواسط مهر ماه در مصاحبه با شبکه تی.آر.تی ترکیه در تشریح دلیل تلاش ریاض و کشورهای غربی برای مقصر دانستن ایران در حمله به تاسیسات نفتی سعودی گفت: «زیرا می‌خواهند این حقیقت را که خودشان مشغول سلاخی مردم یمن و انجام جنایت‌های جنگی علیه آنها بودند، فراموش کنند. از آنجایی که آنها می‌خواهند از این حقایق چشم‌پوشی کنند و [عملیات را] به طرف‌های غیرمرتبط منتسب کنند، ایران را به این کار متهم می‌کنند».

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه نیز دهم مهر ماه با رد ادعای آمریکایی‌ها و برخی کشورهای عربی درباره دست داشتن ایران در حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی، گفت هیچ مدرکی در این باره وجود ندارد

 
 
به گزارش فارس، آمریکایی‌ها و سعودی‌ها در این مدت در مقاطع مختلف باز هم این حملات را به ایران نسبت دادند، «عادل الجبیر» وزیر مشاور دولت سعودی در امور خارجی 29 مهر ماه در اندیشکده انگلیسی «چتم هاوس» بار دیگر مدعی شد که «سلاح استفاده شده در حمله آرامکو، ایرانی است و پاسخ به آن روی میز است».

«مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا ۱۷ آبان در ادامه اتهام‌زنی‌های بی اساس، ایران را مقصر حمله به تاسیسات نفتی آرامکو خواند. «فیاض بن حامد الرویلی» رئیس ستاد مشترک ارتش سعودی نیز 29 مهر ایران را به دست داشتن در حمله پهپادی یمنی‌ها به آرامکو متهم و خواستار شرکت همگان برای تقویت تجهیزات نظامی به منظور مقابله با تهدیدات ایرانی و متحدان آن در منطقه شد.

«سلمان بن عبدالعزیز» شاه سعودی نیز ۲۹ آبان ماه با اشاره به حمله یمن به آرامکو گفت: «تجاوزهای خرابکارانه به تأسیسات نفتی ما در بقیق و خریض که در آن از سلاح‌های ایرانی استفاده شد، میزان سرخوردگی رژیم ایران را نشان داد؛ اتفاقی که دنیا را در مقابل این تجاوز جنایتکارانه متحد کرد».

«عادل الجبیر» وزیر مشاور در امور خارجه سعودی دوم آذر ماه در پانزدهمین نشست «گفت‌و‌گوی منامه» در بحرین بار دیگر مدعی شد که ایران عامل حمله به تأسیسات نفتی آرامکو در ۲۳ شهریور ماه بوده  و گفت که برای اطمینان از چند و چون این حادثه نیاز به زمان داریم و از سازمان ملل می‌خواهیم تا کارشناسان خود را برای بررسی این حمله به عربستان اعزام کند. او  افزود: «تحقیقات ثابت می‌کند که پهپادهایی که آرامکو را هدف قرار دادند، ساخت ایران بوده‌اند و حملات نه از جنوب بلکه از سمت شمال صورت گرفتند.»
 
 
«خالد بن احمد بن محمد آل خلیفه» وزیر امور خارجه بحرین نیز در همسویی با برادر بزرگتر (سعودی‌ها) در نشست «گفت‌وگوی منامه» بار دیگر ایران را به حمایت از تروریسم متهم کرد و مدعی شد که ایران به تأسیسات نفتی سعودی حمله کرده است.

البته این اظهارات واکنش سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران را به همراه داشت و او اتهامات واهی مطرح شده از سوی برخی شرکت کنندگان در اجلاس گفتگوی منامه را مردود خواند و گفت: کشورهایی که مروج تروریسم و افراط گرایی هستند نمی‌توانند با فرافکنی مشکلات خودساخته را به ایران نسبت دهند.

در همین خصوص «نصرت‌الله تاجیک» سفیر اسبق ایران در اردن و تحلیلگر مسائل منطقه در گفتگو با خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس گزارش اخیر سازمان ملل در این رابطه را یک پیروزی دیپلماتیک برای ایران در مقابل آمریکا عنوان کرد که نتوانستند این حملات را به سمت ایران جهت دهی کنند و گفت: زیرا با حمله پهپادی و موشکی به تأسیسات آرامکو آن چه خدشه دار شد، فروش میلیاردها دلار تسلیحات محافظتی (سیستم‌های هشدار دهنده) آمریکایی و غربی بود.
 
وی افزود: بعد از حملات بسیاری از اندیشکده‌های غربی تلاش کردند اقدام به جمع آوری اطلاعات کنند و یک تیم نیز از آمریکا به تأسیسات رفت و شروع به سناریوسازی شد و جهت‌هایی را از غرب و شرق ایران، جنوب عراق و... برای مسیر این حملات تعیین کردند. ولی به عقیده من پشت همه این قضایا، آبرویی بود که از تسلیحات آمریکایی رفته بود.

سفیر پیشین ایران در اردن گفت: آنها درصدد بودند با این جهت دهی و انتساب این حملات از زهر قضیه حملات بی امان سعودی‌ها بعد از پنج سال علیه مردم یمن بکاهند، ولی این گزارش واقعیت امر را نشان داد و همانگونه که انصارالله مسؤولیت آن را به عهده گرفت و چندین مرحله توانمندی‌های موشکی خود را رونمایی کردند، این یک پیروزی دیپلماتیک برای سیاست خارجی ایران در مقابل آمریکا بود.

این تحلیلگر مسائل منطقه همچنین یادآور شد: ارتش یمن با صنایع موشکی بیگانه نیست، آنهایی که از ابتدا سعی کردند بگویند انصارالله دارای این توانمندی‌ها نیست، راه غلطی را پیش گرفتند. به دلیل سابقه‌ای که در ارتش یمن وجود دارد و از طریق بومی‌سازی ممکن است از طریق هر کشوری به این توانمندی‌ها دست یافته باشند. 


کد مطلب: 710846

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/710846/سعودی-ها-حامیانشان-رشته-بودند-پنبه

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com