جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

قهر مشتریان با بازار خودرو

چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۵
کد مطلب: 710802
به گزارش جهان نيوز، دو سال تمام است که بازار خودرو با بحران‌های بی‌پایان دست و پنجه نرم می‌کند. قیمت خودرو با شیبی تند در تمام این مدت رو به افزایش است. تحویل خودروهای ثبت‌نامی با مشکلات فراوانی روبه‌رو شد. قطعه‌سازان ناگهان با بحران نقدینگی مواجه شدند و خودروسازان نیز در مدتی کوتاه با انبوهی از خودروهای ناقص برخورد کردند. طی این دو سال کلیدواژه‌ تحریم، ممنوعیت واردات، طرح تبدیل خودرو، پیش‌فروش چشم‌‌بسته، حذف آپشن و افزایش قیمت خودرو در بازار مشتریان این بازار را عمیقاً آزار داد. در تمام این مدت خودروسازان دستان خود را به نشانه بی‌تقصیری بالا بردند و سازمان‌های دولتی نیز عمده مشکلات را به گردن تحولات سیاسی انداختند. آنچه در این میان مشخص است، بی‌اعتمادی مشتریان واقعی به بازار و ظهور سبک جدید دلالان در این بازار بوده است.
 

شاید در این مدت صنعت خودرو هرچند با سرعت پایین به کار خود ادامه می‌داد اما یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های خود را آرام آرام از دست داد. حقیقت آن است که مشتریان نسبت به آینده این بازار به شدت بدبین شده‌اند و اگر برنامه‌ای برای سرمایه‌گذاری نداشته باشند، بودجه محدود آن‌ها دیگر اجازه خرید خودروی جدید را نخواهد داد. دور شدن مشتریان اصلی از بازار خودرو منجر به بازگشت حجم مخرب نقدینگی به بازار خودرو و شکل‌گیری دوباره دلالان و واسطه‌ها در این بازار شد.

شکل‌گیری سبک جدید دلالی خودرو
 

طی یکی دو سال اخیر موج نوین واسطه‌گری در بازار خودرو شکل گرفته است. افرادی که تا پیش از این هرگز در این سطح دیده نشده بودند. در این ایام خانم‌های خانه‌دار، کارمندان ساده، قشر کارگری و حتی دانشجویان نیز وارد پروسه فروش ماشین شدند. اقدامی که خیلی زودتر از پیش‌بینی‌ها شکل تخریبی خود را نشان داد و باعث رشد تقاضای کاذب و طبیعتاً خارج شدن بازار از تعادل شد. چراکه عرضه خودروسازان بنا به دلایل عمیق اقتصادی با رکودی سنگین روبه‌رو شده بود و درست در همین زمان چنان که گفته شده تقاضا به شکلی غیرطبیعی افزایش پیدا کرد. این رفت و برگشت در نهایت منجر به رشد فزاینده قیمت‌ها تا به همین امروز شد.

مشتریان نامشخص خودروسازان

با این‌که از تابستان سال گذشته چندین مرحله فقط پیش‌فروش، فروش نقدی، فروش اعتباری، فروش اقساطی و فروش چند مرحله‌ای توسط خودروسازان بزرگ اجرا شده است ولی به طرزی عجیب شاهد آن هستیم که همچنان آنطور که گفته می‌شود هنوز هم سایت ثبت‌نام اینترنتی به دلیل تراکم مشتریان از دسترس خارج می‌شود. نکته اینجاست که در صورتی که طی این دو سال این حجم از پیش‌فروش و فروش فوری نتوانسته نیاز بازار را کنترل کند، پس مشکل تقاضای کاذب نیست؟ به عنوان مثال در شرایط فروش سایپا که چندی پیش منتشر شد شاهد آن بودیم که سایپا 151، ساینا دنده‌ای و کوییک دنده‌ای به صورت اعتباری برای فروش در سایت تعبیه شد. اینها همه خودروهایی بودند که تاثیری در جریان اصلی بازار نداشتند. به عبارت دیگر در این پیش‌فروش‌ها اثری از خودروهای مهمی مانند پراید 111 و یا 131 دیده نمی‌شود.

در انتظار یک موج افزایشی دیگر در قیمت خودرو؟
کارشناسان بر این باورند که افزایش قیمت بنزین اگرچه به طور مستقیم تاثیری بر قیمت تمام شده خودروها نداشته ولی مانند یک محرک شیمیایی توانسته اثر روانی خود را بر بازار بگذارد. آنچه افزایش قیمت بنزین با بازار خودرو کرد، ماحصل قهر مشتریان اصلی با بازار خودرو بوده است. در روزهایی که کارشناسان نسبت به شفافیت خودروسازان با مردم مدام تاکید می‌کردند ولی هربار در بزنگاه تاریخی پیش‌فروش‌ها خبر از حذف یک مدل و یا یک آپشن به گوش می‌رسید، حالا طبیعی است که اقدامی موثر از سوی مشتریان اصلی در این زمینه صورت نمی‌گیرد. از طرفی دیگر خودرو دیگر ارزش سرمایه‌ای خود را به دلیل این حجم از تورم از دست داده و واسطه‌ها نیز تمایلی برای ماندن در این بازار بی‌سود ندارند. اکنون قیمت روز خودرو درست به معنی واقعی خود رسیده است. یعنی نرخی که بدون نظارت و کنترل تنها در یک روز مشخص قابل اعتنا و استناد است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *