کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ربیعی: نمی‌توان انتخابات را به شیوه سابق برگزار کرد!

17 آذر 1398 ساعت 11:31

اینکه موضع انتخاباتی اصلاح‌طلبان از تریبون رسمی دولت بیان شود جای تعجب ندارد. خاصّه اینکه رئیس‌جمهور روحانی و تمام برنامه‌های دولت او با اصلاح‌طلبان یکی هستند و این طبیعیست که مواضع این دو یکی باشد.


به گزارش جهان نیوز، علی ربیعی، فعال اصلاح‌طلب و سخنگوی دولت طی یادداشتی در شماره شنبه گذشته روزنامه دولتی ایران نوشته است: خیلی صریح باید گفت که پس از آبان دیگر نمی‌توان انتخابات را به شیوه سابق برگزار و تکرار کرد باید با الهام از الگوی مجلس نخست و با نگاه به ایران قرن نوین 1400، تکاملی نوین در شیوه اجرایی کردن اصل انقلابی «ملت-دولت آن هم به رأی ملت» به‌عمل آورد و دوباره همان ایران شد که نسل جدید رؤیای جهانی شدن آن را در سرمی پروراند.

او در این یادداشت همچنین می‌گوید: باید مصیبت قربانیان و بازماندگان و داغداران را به رسمیت شناخت وغم آنها را یک غم همگانی و ملی دانست.

بی‌سبب نیست که رهبری بخشی از قربانیان را شهید دانستند و بخشی دیگر را که از سر هیجانات جوانی در یک آشوب جمعی ذوب شده بودند مخاطب خود قرار دادند و برضرورت دلجویی ملی تأکید کردند. رسانه‌های مروج جنگ و تحریم می‌خواهند آن خون‌ها را خرج عبور از اصل انتخابات و جریانی در داخل آن خون‌ها را خرج کسب قدرت کنند. باید از این روایت خونین عبور کرد که زخمی تازه می‌زند بر زخم‌های در حال بهبودی!

*اینکه موضع انتخاباتی اصلاح‌طلبان از تریبون رسمی دولت بیان شود جای تعجب ندارد. خاصّه اینکه رئیس‌جمهور روحانی و تمام برنامه‌های دولت او با اصلاح‌طلبان یکی هستند و این طبیعیست که مواضع این دو یکی باشد.

اما این اشکال و ایراد وجود دارد که چرا حتی دولت نیز در قبال شورای نگهبان و "نظارت استصوابی" ژست منتقد به خود گرفته است و اینطور وانمود می‌کند که انگار آقای روحانی در انتخاباتی دیگر و با سازوکاری غیر از سازوکار فعلی بر سریر قدرت نشسته است!

این در حالی است که دولت به لحاظ شئون حکومتی بایستی نماد عقلانیت و البته احترام به مظاهر قانون اساسی کشور باشد اما شاهدیم که این شأن به برخی گلایه‌های عجیب آلوده شده است.

صد البته انتخابات آتی نیز همچون تمام انتخابات‌های دیگر در نظام جمهوری اسلامی ایران همچون گذشته بصورتی کاملا عقلانی و قانونی برگزار خواهد شد و آقای ربیعی هم خواهد دید که یک آشوب با اتاق کنترل از راه دور، تأثیری بر روندهای عقلانی نظام اسلامی نخواهد داشت.

البته باید دانست که برخی فرماندهان فتنه اقتصادی برای انتخابات آینده دندان تیز کرده‌اند و قصد دارند از آن با عنوان بهانه‌ای برای آشوب استفاده کنند...
علیرضا علوی‌تبار از فعالان چپ، چند هفته قبل از اغتشاشات آبانماه طی اظهاراتی خواستار برگزاری تظاهرات خیابانی با استفاده از فرصت انتخابات شده بود.

مصطفی تاجزاده هم نفر دیگریست که سال گذشته در یک میزگرد با حجاریان و علوی‌تبار اظهار کرده بود که اگر شورای نگهبان قصد داشته باشد بر سیاق سابق خود حرکت کند، ما با مردم تحریم کننده انتخابات هماهنگ خواهیم شد!

منبع:مشرق


کد مطلب: 710342

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/710342/ربیعی-نمی-توان-انتخابات-شیوه-سابق-برگزار

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com