جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۲

تاخت و تاز طلا، سکه و دلار در بازار

يکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۰۰:۳۰
کد مطلب: 710264
امروز شنبه ۱۶ آذرماه ۱۳۹۸ نرخ‌ها در بازار طلا و ارز تهران نوسان‌های کاهشی و افزایشی فراوانی را تجربه کرده و بطور روی مدار صعودی افزایش یافتند. به رغم کاهش شیب مدار صعودی نرخ دلار نسبت به روز چهارشنبه و پنجشنبه، شاهص ارزی تا سقف محدوده ۱۳۲۰۰ تومانی پیشروی کرد. همچنین سکه طرح جدید به نیمه بالای کانال ۴ میلیون تومانی و محدوده ۴.۶ میلیون تومانی راه یافت. مثقال طلای آبشده نیز از مرز حساس ۲ میلیون تومانی عبور کرد.
تاخت و تاز طلا، سکه و دلار در بازار
به گزارش جهان نيوز، در نخستین روز هفته، دلار سومین افزایش متوالی را تجربه کرد و بالای کانال 13 هزار تومانی باقی ماند؛ با این حال، میزان سرعت رشد این ارز در روز شنبه کاهش یافت. عصر امروز هر دلار در بازار آزاد با قیمت 13 هزار و 210 تا 13 هزار و 230 تومان خرید و فروش می شد. این قیمت 100 تومان بالاتر از نرخ پایانی روز پنج شنبه بود و موجب شد که قیمت بالای نقطه مقاومتی 13 هزار و 200 تومانی به کار خود پایان دهد.

آخر خط صعودی؟
با توجه به اینکه دلار در روز چهارشنبه 240 تومان و در روز پنج شنبه 200 تومان افزایش قیمت داشت، از نظر برخی معامله گران، رشد 100 تومانی امروز شاخص ارزی نشان دهنده کاهش سرعت رشد آن است، و می‌تواند حاکی از احتیاط بیشتر در میان خریداران باشد. از نگاه این عده چنین تغییری نشان می‌دهدکه ممکن است بازار به آخر خط افزایشی خود رسیده باشد.

احتیاط طبیعی بازار در آستانه سطوح مقاومتی
در مقابل این دیدگاه، دسته دیگری از معامله گران عنوان می‌کنند، بازار در بیشتر مواقع در آستانه سطوح مقاومتی با احتیاط بیشتری حرکت می‌کند و این اتفاق نمی تواند معنای کاهشی خاصی داشته باشد. این گروه به ادامه افزایش قیمت دلار خوش‌بین هستند و معتقدند در صورتی که قیمت در روز شنبه کاهشی نیز می شد، تنها یک اصلاح موقت در جهت آمادگی برای صعود بعدی بود.

ورود 3 نوع تقاضا به بازار
به گفته فعالان، آنچه افزایشی ها را این روزها به رشد بیشتر قیمت امیدوار کرده است، میزان تقاضاست؛ به گفته یکی از بازیگران رسمی بازار، تقاضا نسبت به قبل افزایش پیدا کرده و همین موضوع سفته بازان را نیز در بازار فعالتر کرده است. به باور یکی از معامله گران با تجربه بازار، روند افزایشی آذرماه موجب شده است که برخی از افراد از هراس احتمال افزایش بیشتر قیمت زودتر به بازار مراجعه کنند و اقدام به تهیه ارز مورد نیاز خود کنند. در واقع گروهی در بازار ممکن بود که قصد داشتند در آینده اقدام به تهیه ارز کنند، ولی افزایش اخیر موجب شد که آن ها تقاضای خود را به انتهای پاییز منتقل کنند و همین عامل فشار بازار را بیشتر افزایش دهد.

در واقع زمانی که روند قیمت دلار در بازار افزایشی می شود و سدهای مقاومتی یکی پس از دیگری شکسته می شوند، این موضوع 3 نوع تقاضای جدیدی را به بازار روانه کند: تقاضای آتی که به عقب می‌آید، معامله‌گران فنی که فعال‌تر می‌شوند و افراد عادی که به واسطه نگرانی به بازار بر می‌گردند.

ریشه اصلی؛ تقاضای احتیاطی + تقاضای تجاری
البته مسلما این ها دلیل اصلی افزایش قیمت دلار نبوده اند و بیشتر حکم تشدید کننده افزایش قیمت را داشته اند. در روزهای اخیر بیشتر معامله‌گران عنوان می‌کنند، یک تقاضای احتیاطی به بازار وارد بازار شده است و ریشه اصلی نوسان دلار را این موضوع می دانند. به باور آن ها، پس از اینکه قیمت بنزین بالا رفت و ناآرامی‌های پیرامون آن صورت گرفت، تقاضای احتیاطی وارد بازار شد. در واقع عده ای از «تومان داران» از اتفاقات صورت گرفته نگران شدند و تصمیم گرفتند نقدینگی خود را به دارایی های امن چون ارز و سکه تبدیل کنند. در این مسیر، تقاضای واقعی تجاری نیز در آذرماه نیز افزایش پیدا می کند و برخی از شرکت ها نیز به دنبال تسویه های دلاری خود هستند که تقاضا را بالاتر می برد.

تاکتیک بازارساز
با این حال، به نظر می رسد بازارساز برای پاسخگویی به این نوع تقاضا ها مشکل خاصی نداشته است؛ به عنوان مثال، یکی از مسوولان بانک مرکزی عنوان کرده بود که فقط طی دو هفته اخیر حدود یک میلیارد دلار در سامانه نیما به فروش رسیده و معادل 800 میلیون دلار حواله ارزی توسط واردکنندگان جهت واردات کالا خریداری شده است.

در این شرایط به نظر می رسد، آنچه بازارساز نتوانسته است به طور کامل تقاضای آن ها را پاسخ دهد، تقاضای احتیاطی بوده است. از نظر رییس کل بانک مرکزی افزایش فعلی قیمت هیجانی است و پایدار نخواهد بود و حتی به افراد توصیه کرده است که بازار ارز را محل مناسبی برای سرمایه گذاری ندانند.

این به معنای آن است که بازارساز باور دارد که تقاضای احتیاطی به زودی از بازار خارج خواهد شد و او می‌تواند با افزایش عرضه خود قیمت ها را در راه کاهشی قرار دهد. با این حال، آنچه برای فعالان اقتصادی اهمیت دارد، ثبات بازار و قیمت هاست و نه افزایش و کاهش های غیرمترقبه.

آخرین قیمت دلار و ارزهای رایج
روز گذشته دلار آمریکا در بازار آزاد بین 13010 تا 13300 تومان جابه‌جا شد و در معاملات پایانی عصر شنبه بین 13210 تا 13230 تومان قیمت خورد. یورو نیز در معاملات پایانی امروز بین 14450 تا 14600 تومان و پوند انگلیس 17350 تا 17650 تومان معامله شد.

پنجشنبه 14 آذرماه 1398 صرافی بانک ملی نرخ فروش دلار و یورو را بدون تغییر و به شرح زیر اعلام کرد:

قیمت خرید دلار آمریکا: 12.550 تومان (0) قیمت فروش دلار آمریکا: 12,900 تومان (400)

قیمت خرید یورو: 13.800 تومان (0) قیمت فروش یورو: 14,150 تومان (400)

آخرین قیمت طلا و سکه
عصر شنبه سکه طرح جدید به 4 میلیون و 620 هزار تومان و سکه طرح قدیم 4 میلیون و 560 هزار تومان قیمت خورد. قیمت نیم‌سکه 2 میلیون و 450 هزار تومان و ربع‌سکه یک میلیون و 550 هزار تومان بوده است. سکه گرمی هم با قیمت 900 هزار تومان به فروش می‌رسد.

امروز بهای اونس طلا در بازار جهانی تا حدود 1460 دلار رسید. در بازار داخلی نیز هر مثقال طلای آبشده ار مذر حساس 2 میلیون تومانی عبور کرد و به رقم 2 میلیون و 8 هزار تومان رسید، که این رقم معادل هر گرم طلای ۱۸ عیار حدود 464 هزار تومان است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
قیمت آهن الات رو کنترل کنید این که دیگه از خارج نمیاد
ممد
Canada
افزایش تمام کالاها به تدریج اجباری است....