سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۴
۶

چقدر برنج و روغن بخوریم تا چاق نشویم؟

شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۱۳
کد مطلب: 710140
یک متخصص تغذیه درباره مصرف برخی موادغذایی مانند روغن، برنج، میوه و سبزی توضیح داد.
چقدر برنج و روغن بخوریم تا چاق نشویم؟
به گزارش جهان نيوز، نرگس جوزدانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره بهترین الگوی رژیم غذایی متناسب با رده سنی گفت: اصول اولیه رژیم غذایی این است که ما ۵ گروه اصلی موادغذایی مانند غلات (نان، برنج، ماکارانی)، پروتئین‌ها (انواع گوشت، تخم مرغ، حبوبات) لبنیات (ماست، پنیر، شیر و کشک)، سیزیجات و میوه جات تازه را دریافت کنیم.

مصرف برنج
او افزود: حذف انواع شکر ساده، قند، عسل و روغن‌هایی مانند کره، انواع آجیل و دانه‌های روغنی در رژیم غذایی افراد به علت سلامت بدنی توصیه می‌شود.
جوزانی درباره چاق کردن  برنج  اظهار کرد: وضعیت رژیم‌ها در افراد مختلف کاملا متفاوت است و اینکه خوردن زیاد برنج و نان چاق کننده است صحت ندارد بلکه طبق تحقیقات علمی مصرف روزانه مواد غذایی باید طبق ۵ گروه اصلی باشد.

جوزدانی درباره چگونگی مصرف غلات مناسب با رژیم افراد گفت: مصرف روزانه غلات از ۳ تا ۱۰ واحد خوب است، اما برای برنج تقریبا ۴ قاشق غذا خوری و برای نان یک تا سه برش ۳۰ گرمی توصیه خواهد شد.

مصرف برنج
او افزود: افراد برای رعایت رژیم غذایی خود بهتر است برنج قهوه ای، ماکارانی سبوس دار و گوشت‌های کم چرب سینه مرغ، بوقلمون و ماهی را در اولویت برنامه غذایی خود قرار دهند.

روزانه تا چه میزان مصرف گوشت توصیه می‌شود؟
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی اظهار کرد: مصرف گوشت با توجه به وضعیت افراد مانند ورزشکار بودن و سنین در حال رشد متفاوت است، اما روزانه حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ گرم توصیه می‌شود.

جوزدانی تصریح کرد: مصرف روزانه دو لیوان شیر و یک کاسه ماست برای هر رده سنی یکسان است، مصرف میوه جات حدود دو تا سه عدد متوسط در روز کفایت می‌کند.

او افزود: به علت کم بودن استفاده ما از سبزیجات مصرف هرچه بیشتر آن خوب است، اما بهتر است در خوردن نخود فرنگی و ذرت اعتدال رعایت شود.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به چگونگی استفاده از روغن‌ها اظهار کرد: روغن‌ها به دو دسته سالم مانند انواع آجیل ها، روغن‌های گیاهی، کنجد، زیتون و روغن‌های ناسالم مانند جامد، حیوانی و انباشته شدن آنها در گوشت‌ها تقسیم می‌شوند که بهتر است فرد به علت رعایت سلامت جسمی خود اندازه روزانه آنها را رعایت کند.

مصرف برنج
جوزدانی اظهار کرد: در هر بیماری نوع رژیم غذایی مناسب با الگوی آن انجام می‌شود و افراد بیمار باید در مصرف هر نوع وعده غذایی حد تناسب را رعایت کنند، اما در افراد سالم ۳ وعده غذا و یک تا دو میان وعده عصرونه و بعد از شام توصیه می‌شود.
این متخصص تغذیه و رژیم غذایی درباره وزن متناسب افراد با قد گفت: محاسبه وزن نسبت به قد باید بر اساس جسته فرد انجام شود ممکن است دو فرد با جنسیت زن دارای قد یکسانی باشند، اما برای یکی وزن ۶۰ و برای دیگری وزن ۶۵ مناسب باشد که با اندازه گیری دورمچ دست نوع جسته افراد بر اساس کوچک، متوسط و بزرگ در صورت رعایت وزن خود انجام می‌شود.

آیا برنج منجر به چاقی می‌شود؟
جوزدانی اظهار کرد: افراد ایرانی متاسفانه حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد رژیم غذایی خود را با مصرف کربن هیدرات‌ها می‌گذرانند، اما باید دانست که خوردن متعادل برنج به هیچ وجه چاق کننده نیست بلکه مصرف بیش از حد شیرینی جات و میوه جات باید در طول روز رعایت شود.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره بهترین زمان مصرف میوه گفت: طبق تحقیقات علمی انجام شده در انگلستان مصرف میوه جات هنگام وعده صبح به علت دارابودن ویتامین c در خود و افزایش انرژی بدن اثر بخشی بیشتری دارند.

مصرف برنج
جوردانی اظهار کرد: چاقی یک بیماری مزمن و ارثی است که در صورت چاق بودن پدر و مادر خانواد به علت الگوی غذایی نادرست احتمال ۸۰ تا ۹۰ درصد چاقی فرزندشان وجود دارد.

چاقی منجر به بروز چه بیماری‌هایی می‌شود؟
او افزود: یک بیماری غیرواگیر و شایع در جامعه وجود دارد که روز به روز در حال افزایش است. برای مثال بودن در جمع افراد چاق منجر به اضافه وزن خواهد شد، اما من آن را به علت ارتباط با افراد چاق و باز شدن اشتها در جمع آن را یک بیماری واگیردار می‌نامم.

جوزدانی گفت: چاقی زیاد حتی ۴ الی ۵ کیلو اضافه وزن علاوه بر از دست دادن تناسب اندام منجر به آرتروز، بیماری‌های قلبی_ عروقی، دیابت، افسردگی مخصوصا در بانوان، دیسک، گرفتگی عضلات و کمردرد حتی در میان افراد کم سن و سال خواهد شد و مهم‌ترین مبحث در این بخش این است که طبق تجربه‌های پزشکان حتی کاهش ۲ کیلو وزن در بانوان نابارور منجر به باردار شدن آنان شده است.

منبع:باشگاه خبرنگاران
برچسب ها: برنج چاقی روغن
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


میثم
Iran, Islamic Republic of
باز بگید دولت تدبیر و امید کاری نکرده!.....
Iran, Islamic Republic of
من اطمینان دارم دولت آینده هم مثل همین دولت به فکر ملت خواهد بود و تمام دولتهایی که تو ایران سر کار میان همینطور 😊😊🤗
Iran, Islamic Republic of
روزی 200 گرم گوشت؟!
ما فصلی 200 گرم مصرف میکنیم.
Iran, Islamic Republic of
دقیقا
Iran, Islamic Republic of
۴ قاشق برنج واقعا ظلم هست حداقل یک کفگیر برنج
Iran, Islamic Republic of
...