کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

هواپیماهای ناوگان مسافری ۶ سال پیرتر می‌شوند

12 آذر 1398 ساعت 11:30

در حالی که پیش از این طبق مصوبه شورای عالی هواپیمایی، هواپیماهای دارای سن ساخت 15 سال به بالا امکان ورود به ناوگان هوایی کشور را نداشتند، به تازگی طبق مصوبه جدید این شورا، این عدد به 21 سال افزایش یافته است.


به گزارش جهان نیوز، روزهای پایانی آذرماه 93 بود که وزیر وقت راه و شهرسازی از دستورالعمل جدید‌ «تأسیس و فعالیت شرکت‌های هواپیمایی»‌ در سازمان هواپیمایی کشوری ‌رونمایی کرد.

بر اساس این دستورالعمل، برای تأسیس یک ایرلاین، ‌ضرورت دارد اعضای هیئت مدیره آن شرکت‌‌ هواپیمایی سابقه فعالیت در صنعت حمل و نقل هوایی یا مشاغل تخصصی و مرتبط با صنعت را داشته باشند؛ همچنین ‌کفایت سرمایه مالی حدود 300 میلیارد تومانی آن زمان برای تأسیس شرکت هواپیمایی جدید  بر اساس نوع فعالیت در نظر گرفته شد.

 پس از رونمایی از این دستورالعمل جدید‌، بیست و چهارم دی‌ماه‌ 93 بود که سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد‌ از این پس شرکت‌های هواپیمایی اجازه دارند برای خرید یا اجاره هواپیما، از هواپیماها با سن ساخت کمتر از 15 سال استفاده کنند و به هواپیماهای بالای 15 سال برای ورود به ناوگان، مجوز داده نمی‌شود که ظاهرا این مورد نیز به دستور وزیر وقت راه و شهرسازی بود.

‌البته به گفته دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی‌ استثناهایی هم وجود دارد که سقف این محدودیت سنی به 20 سال برسد، مواردی نظیر نوع، تایپ‌ و توانمندی هواپیما و همچنین میزان ساعت پرواز آن هواپیما‌ می‌تواند سقف این محدودیت سنی را  افزایش دهد‌ ضمن آنکه حد نصاب هواپیمای یک شرکت هواپیمایی برای ورود به عرصه فعالیت در ناوگان هوایی باید 5 فروند باشد.

طبق دستورالعمل الزامات اخذ گواهینامه بهره‌برداری هوایی AOC ‌شرکت هواپیمایی ‌برای آغاز فعالیت باید حداقل دارای پنج فروند هواپیما‌ از یک نوع (Same Type) باشد که دو فروند از این پنج فروند هواپیما می‌تواند اجاره‌ای باشد‌.

تبصره 2- پذیرش هواپیماها مطابق با مفاد مندرج در آئین نامه های دفاتر عملیات پرواز و قابلیت پرواز خواهد بود.

با در نظر گرفتن دو شرط «محدودیت سنی 15 سال برای هواپیماهای ورودی» و «الزام دارا بودن پنج فروند هواپیما‌ برای شرکت هواپیمایی تازه‌تأسیس» که در راستای ارتقاء کیفیت خدمات و کاهش سن ناوگان هوایی در نظر گرفته شده است، به نظر می‌رسد ‌سازمان هواپیمایی کشوری خود در رعایت کردن این موارد کم‌کاری کرده است و برای برخی شرکت‌های هواپیمایی که شرایط فوق را هم رعایت نکرده‌‌اند مجوز بهره‌برداری یا AOC ‌صادر کرده است.

در این‌باره می‌توان به آخرین شرکت هواپیمایی که به تازگی وارد ناوگان هوایی مسافری کشور اضافه شده است اشاره کرد که با 3 فروند هواپیمای حدود 20 سال، کار خود را آغاز کرده است.

شرکت هواپیمایی «فلای‌ پرشیا» که به تازگی در استان فارس و با مرکزیت شیراز کار خود را آغاز کرده است دارای 3 فروند هواپیما با سال ساخت 1999 است‌.

‌مدیرعامل‌ «فلای پرشیا» به تازگی درباره این شرکت هواپیمایی تازه تأسیس گفته است: برای اخذ مجوز تأسیس ایرلاین با سه فروند هواپیما آغاز به کار کردیم، این هواپیماها بوئینگ 737-300 با سایکل پروازی بسیار پایین هستند و سال ساخت آنها 1999 میلادی است.

به گفته یونس دقیق‌کیا، ‌‌از سال 95 مقدمات تأسیس فلای‌ پرشیا آغاز شده است و در همین سال بر اساس مطالعات صورت گرفته درخواست تأسیس این ایرلاین به سازمان هواپیمایی کشوری ارائه شد و ‌اسفند‌سال 96 سازمان هواپیمایی موافقت اصولی را صادر کرد که پس از آن پروسه ورود هواپیما و آغاز پروازها ‌شروع شد.

وی در ارزیابی عملکرد سازمان هواپیمایی کشوری درخصوص صدور مجوز تأسیس ‌(AOC) این شرکت هواپیمایی، گفته است: ‌سازمان هواپیمایی سخت‌گیرانه‌ترین شرایطی که می‌توانست اعمال کند را  پیاده کرد به‌طوری‌که نزدیک به 1.5 سال هواپیماها زمین‌گیر بودند که مجبور بودیم هزینه پارکینگ و بیمه آن را با توجه به اینکه عملیاتی نبودند پرداخت کنیم؛ نزدیک به دو سال زمان برد تا توانستیم مجوزهای مربوطه را از سازمان هواپیمایی کشوری دریافت کنیم.

به گفته مدیرعامل فلای پرشیا، ‌رقم کفایت سرمایه برای تأسیس این شرکت هواپیمایی 235 میلیارد تومان است.

وی همچنین درباره اینکه آیا استان فارس ‌ظرفیت این را دارد که قطب 3 شرکت هواپیمایی (آسمان، سپهران و به تازگی فلای پرشیا) باشد؟ گفته است: ‌استان فارس قطب گردشگری در ایران است و ‌ظرفیت رقابت سه ایرلاین در این استان وجود دارد؛ در حمل و نقل هوایی فضای رقابتی حاکم است و هر شرکتی که بتواند خدمات بهتری ارائه کند می‌تواند در این بازار حضور داشته باشد و در غیر این صورت از بازار حذف خواهد شد.

بنابراین گزارش قطعاً توسعه حمل و نقل هوایی خصوصاً در فرودگاه‌‌های بین‌المللی کشورمان، امری ضروری است به هر حال حمل و نقل هوایی کشور‌باید تا پایان سند چشم‌انداز به هاب اول بار در منطقه و هاب دوم مسافر در منطقه دست یابد اما با این شرایط فعلی ناوگان هوایی کشور و متوسط سن 20 سال برای هواپیماهای مسافری به نظر می‌رسد دستیابی به این هدف تا 5 سال آینده مشکل باشد.

از سوی دیگر یک سوم از کل هواپیماهای مسافری کشورمان همیشه زمین‌گیر است و این نشان از فرسودگی ناوگان دارد، بنابراین ‌با این شرایط به نظر می‌رسد بهتر است برای ورود هواپیماهای جدید و کارکرده، حداقل شرط سنی رعایت شود تا به کاهش متوسط سن ناوگان هوایی کشور بینجامد‌.

حداکثر سن هواپیما برای ورود به ناوگان به 21 سال افزایش یافت
به هر حال در این‌باره ‌موضوع را از سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری پیگیری کردیم.
رضا جعفرزاده ‌درباره دستورالعمل الزامات اخذ گواهینامه بهره‌برداری هوایی AOC و شرط سنی هواپیماهایی که اجاره یا خریداری می‌شوند، ‌به خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی هواپیمایی، هواپیماهای با سال تولید 1998 به بالا امکان پرواز در ناوگان هوایی کشور را دارند.

وی ادامه داد: بنابراین طبق مصوبه شورای عالی هواپیمایی، برای تأسیس یک شرکت هواپیمایی هواپیما‌های از سال تولید 1998 امکان ورود به ناوگان دارند.

صلاحیت پروازها فلای پرشیا بر اساس سازمان هواپیمایی صادر شد
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری درباره صلاحیت پروازها فلای پرشیا نیز گفت: صلاحیت پروازهای هواپیماهای این شرکت هواپیمایی بر اساس مقررات سازمان هواپیمایی کشوری صادر شده است.
جعفرزاده تأکید کرد: بر این اساس این تاییدیه صلاحیت پرواز به شرکت هواپیمایی فلای پرشیا نیز اختصاص یافته است.

منبع: فارس


کد مطلب: 709743

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/709743/هواپیماهای-ناوگان-مسافری-۶-سال-پیرتر-می-شوند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com