کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جزیره کیش را بهتر بشناسیم!

12 آذر 1398 ساعت 11:02


به گزارش جهان نیوز، چقدر به جزیره کیش آشنا هستید؟ بسیاری از گردشگران بر این باورند که جزیره کیش، جزیره ای بدون پیشینه طولانی است و فقط فضایی مدرن و تازه ساز برای جذب گردشگر ساخته شده است. اگرچه تا حدی درست است. در طی ده‌های اخیر، تغییرات گستره ای برای تبدیل شدن جزیره به قطب گردشگری انجام شده است. اما با شناخت بهتر جزیره کیش می توان پاسخ دقیق تری داد. راستی چنانچه شما هم فصل پاییز را برای سفر خود انتخاب کرده اید و جزو مسافران تور کیش آذر و یا آبان هستید شک نکنید که یکی از بهترین زمانها را برای سفر به کیش انتخاب کرده اید . پس این مطلب را از دست ندهید تا با اطلاعات بهتر و مفید تری سفر خود را انجام دهید .

پیشینه و ویژگی‌های کیش
جزیره کیش پیشینه‌ای غنی و هزاران ساله دارد. آب‌وهوایی گرم و شرجی و مردمانی آرام و مهمان‌دوست این جزیره را به یکی دیدنی ترین نقاط کشور تبدیل کرده است. سفر به جزیره زیبای کیش و یا حتی زندگی در آن، بدون شک تجربه‌ای لذت بخشی خواهد بود که حسی نظیر آن را در کمتر جایی از ایران کشف خواهید کرد. پیشنهاد می شود قبل رزرو بلیط کیش درباره این جزیره دوست داشتنی اطلاعات جامع تری به دست بیاوریم و با دید بازتری به آن سفر کنید.

تاریخچه کیش
بر طبق شواهد جزیره کیش از دوران هخامنشیان محل سکونت بوده شهری آباد در آن زمان به شمار می رفته است. این جزیره در زمان خودش شهری پر رونق بوده اگرچه در دوره‌هایی خاص از اهمیت آن کاسته شد اما به‌طور معمول جزیره کیش همواره محل عبور کشتی‌های گوناگون بوده و در هر دوره‌ای اقتصادی پویا داشته است. در آن زمان کیش محلی برای صید مروارید بوده، و مروارید کیش در سراسر جهان زبانزد خاص و عام بوده است. در دوران پس از اسلام هم، نشانی از رشد و اهمیت دیده می شود. در حالیکه در سفرنامه‌های گوناگون بارها به اهمیت جزیره کیش اشاره شده است. در دهه‌های اخیر و از دهه 1340 هجری شمسی، برنامه‌ریزی جامع تری برای تبدیل کیش به جزیره‌ای برای جذب گردشگران صورت گرفت. فعالیتی از آن زمان تا به امروز نیز ادامه دارد و هر روز شاهد پیشرفت جزیره به لحاظ رشد صنعت گردشگری هستیم.

نقشه و جغرافیای کیش
در تقسیمات کشوری، جزیره کیش بخشی از استان هرمزگان می باشد که در فاصله 18 کیلومتری از ساحل هرمزگان واقع شده است. جزیره کیش در حدود 90 کیلومتر مربع وسعت دارد؛ و لقب بزرگ‌ترین جزیره کشور را یدک می شود. جزیره بیضی شکل کیش  بوده و دارای طول میانگین 15 کیلومتر و عرض میانگین 7 کیلومتر (با محیط یا طول ساحل 44 کیلومتری) می باشد. از همین رو وسعت سواحل کیش بالا بوده؛ و فضای بیشتری به ساحل اختصاص داده شده است. همین موضوع باعث شده که بیشترین تراکم جمعیتی جزیره کیش در خط ساحلی جزیره باشد و نقاط مرکزی آن تقریبا خالی از سکنه باشند. مرتفع ترین بخش جزیره کیش 35 متر بالاتر از سطح دریاست و جزیره کیش را می توان تنها جزیره ای در ایران معرفی کرد که دارای قنات آب شیرین است.

آب و هوای کیش
اما آنچه باید در مورد تور کیش آذر و آب و هوای فصل پاییز بدانید این است که یکی ویژگیهایی که شاید جزیره کیش برای گردشگران و مسافران تور کیش  جذاب به نظر میرسد، آب‌وهوایی متفاوت آن نسبت به سایر نقاط کشور است. جزیره کیش در فصول سرد سال برخلاف شهرهای مرکزی و شمالی ایران، آب و هوای گرم و معتدل دارد. جزیره کیش در منطقه آب و هوایی گرم و خشک قرار دارد و همین ویژگی سبب شده تا این جزیره تابستان‌هایی طولانی و گرم و زمستان‌هایی کوتاه و معتدل داشته باشد.

گاهی باران‌های موسمی شدیدی به شکل رگبار، جزیره را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند. دوره‌های بارندگی در جزیره کیش کوتاه است و بیشتر در فصل زمستان بارش دارند. یکی دیگر از شاخصه های آب و هوای کیش، رطوبت هواست. در واقع آنچه آب‌وهوای جزیره کیش را برای برخی افراد نامطلوب می‌کند؛ میزان بالای رطوبت است که در فصل تابستان گاهی به صدردصد هم می رسد. در نتیجه بهترین زمان برای سفر به کیش از نظر آب‌وهوایی زمستان و اوایل بهار است.

ساکنین جزیره کیش
کیش دارای تاریخچه‌ای طولانی می باشد و از همین رو ساکنین اولیه آن را می‌توان در زمره بومیان جزیره کیش معرفی کرد. بومیان کیش دو دسته عرب زبان و فارس زبان می باشند. محله بومیان کیش با نام سفین و همین‌طور روستای باغو، از جمله مکان هایی هستند که بومیان جزیره کیش در آن زندگی می کنند و با خدمات رسانی به گردشگران امرار معاش می کنند. برخی از بومیان نیز به شغل اجدادی خود یعنی ماهیگیری، دام داری و کشاورزی مشغول هستند. گروه دوم ساکنین جزیره کیش را افراد غیربومی تشکیل می دهند که طی دهه‌های اخیر و با گسترش فعالیت‌های تجاری و توریستی به جزیره کیش نقل مکان کرده اند و به شغل‌های خدماتی و تجاری، نظیر ارائه سرویس به مسافران، مغازه داری در مراکز خرید، رستوران داری، کار در هتل‌ها و مراکز اقامتی و… مشغولند.
 
زندگی در کیش
سفر چند روزه به کیش با زندگی دائمی در آن تفاوت چشم گیری دارد. جالب است بدانید به افراد غیربومی جزیره که برای سکونت جزیره کیش را اناخاب کرده اند، کیشوند می‌گویند. اگر شما هم علاقه مند به زندگی در جزیره کیش هستید پس بهتر است با ما همراه باشید. کیش جزو چهار نقطه در دنیا است که درصد اکسیژن بالاتری نسبت به سایر نقاط دارد. وجود سواحل زیبا و امکانات تفریحی بسیار زیاد و متنوع، محیط شهری تمیز و شیک، از ویژگی‌های مثبت جزیره کیش است برای زندگی است.

با ذکر این همه زیبایی و مزایا اما محدودیت‌هایی برای زندگی در جزیره وجود دارد که از جمله می توان به آب و هوای آن اشاره کرد  که در بیشتر اوقات سال گرم و مرطوب می باشد. همچنین فرصت‌های شغلی جزیره بسیار محدود به موضوعات خاصی است. پس بهتر از قبل اینکه فکر زندگی به کیش به سرتان بزند، اطلاعاتی در این خصوص مطلالعه کنید.

اطلاعات ضروری درباره کیش
آشنایی با اطلاعات ضروری هر شهر که قصد سفر به آن را دارید یکی از ملزومات سفر است. با کمک این اطلاعات می توانید با اطمینان بیشتر و خیال آسوده‌تری به این جزیره سفر کنید و در صورت نیاز از خدمات ضروری موجود در شهر مقصد بهره مند شوید.

تلفن‌های ضروری کیش
کد تلفن شهر کیش: 076
 پیش شماره تلفن همراه: 934
اداره پلیس: 110
اطلاعات: 113
 اورژانس: 115
 آتش نشانی: 125
شرکت عمران و خدمات کیش: 137
 اداره پست: 193
 اطلاعات پرواز: 199
دفتر نظارت نیروی انتظامی: 197
 فرودگاه: 4443300
گمرک فرودگاه: 4444690
هلال احمر: 4430415

با این شماره‌ها می‌توانید در مواقع ضروری تماس حاصل نمایید.

فرودگاه بین‌المللی کیش
فرودگاه بین‌المللی کیش در سال 1347 تاسیس شده اس و دارای 4 ترمینال، 16 جایگاه پارک هواپیما، دو باند موازی  و در فضایی به وسعت 9 کیلومتر مربع می باشد. فرودگاه کیش پس از انقلاب روز به روز گسترش یافته و امروز این فرودگاه جزو پرترددترین مسبرهای پروازی است.
 
 
قوانین گمرک کیش
در دهه 60 جزیره کیش به عنوان منطقه آزاد تجاری معرفی گردید با این ویژگی ورود انواع کالا بدون پرداخت حق گمرک امکانپذیر خواهد بود. البته برای خروج کالا از کیش می بایست حق گمرکی بپردازید. به همین دلیل است که قیمت‌ها در کیش پایین تر از سایر شهرهای کشور است. اگر قصد خرید در جزیره کیش را دارید؛ بهتر است با قوانین گمرکی جزیره، آشنا شوید.

بانک‌های کیش
قطعا هر مسافری طی سفر به بانک و دستگاه‌های خودپرداز نیاز خواهد داشت و خوشبختانه جزیره کیش از این نظر محدودیتی ندارد. به تعداد مناسب بانک و دستگاه خودپرداز، در نقاط شلوغ و بازارهای کیش قرار گرفته است.

بیمارستان‌های کیش
بدون شک یکی از بدشانسی های سفر راهی شدن به بیمارستان شهر مقصد باشد. اگر طی سفر بیمار و یا دچار مشکلی شدید، بهتر است در اسرع وقت خود را به بیمارستان یا مراکز درمانی برسانید. یک بیمارستان اصلی و چندین مرکز درمانی و کلینیک در جزیره کیش وجود دارد.

داروخانه‌های کیش
دانستن اطلاعات تماس و آدرس داروخانه‌های اصلی شهر مقصد یکی از مهم ترین کارهاست. در جزیره کیش داروخانه‌های فعالی وجود دارد. دسترسی به داروخانه خیال افراد را تا حدی آسوده می کند.
 


کد مطلب: 709731

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/709731/جزیره-کیش-بهتر-بشناسیم

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com