کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اموال کسی که اهل پرداخت خمس نیست حرام است؟

12 آذر 1398 ساعت 9:00

حرام غير ذاتی آن چيزی است كه خود فی النفسه حرام نيست اما يك عواملی باعث حرمت آن می شود.


به گزارش جهان نیوز، حجت الاسلام ناصر رفیعی در جریان یکی از سخنرانی هایی که داشته اند پرسش و پاسخ مهمی پیرامون مسئله خمس و لقمه حرام را طرح کرده اند که در ادامه آن را خواهید خواند:

«پرسيده اند پدر من اهل خمس و زكات دادن نيست ما چكار كنيم و چگونه برخورد كنيم؟»

درباره رزق و روزی حرفهای زيادی است اولاً قرآن كريم می فرمايد: اموال خود را بين خود به باطل نخوريد و گاهی می فرمايد: رشوه و لقمه حرام نخوريد. گاهی توصيه مي‌كند كه از ربا دوری كنيد يعنی مصداق را مشخص كرده است. من در خصوص مال حرام بايد عرض كنم مال حرام دو جور است. يكی حرام به ذات و يكی حرام به غير ذات، يك چيزهايی ذاتاً و مطلقاً خريد و فروش آن حرام است و اگر در زندگی انسان وارد شود حرام است مثل شراب، اگر بخرد حرام است، بفروشد حرام است، آلات قمار بفروشد يا بخرد حرام است، آلات موسيقی حرام است. بعضی از اينها حرام ذاتی است فرض كنيد كسی گوسفند او مرده باشد، می تواند گوشت آن را بسته بندی كند و بفروشد؟ اين حرام ذاتی است، مردار ميت، خون، شراب و..

بخش دوم حرام غير ذاتی است، حرام غير ذاتی آن چيزی است كه خود فی النفسه حرام نيست اما يك عواملی باعث حرمت آن می شود مانند اينكه اشاره كرديد حقوق واجب خود را نمی پردازد، زكات نمی دهد يا فرض كنيد سرقت می كند يا رشوه می گيرد، خود اين مال بد نيست، پول است يا ايران چك است ولی به عنوان رشوه گرفته شده است، اين حرام ذاتی نيست. يا مثلاً مال كسی را غصب می كند، اين، اموال حرامی است كه به اشكال مختلف در زندگی مردم وارد می شود. ۳۰ يا ۴۰ مورد مصداق است كه در برنامه ای مصاديق غصب را بيان می كنم. حضرت امام نقل می كنند در جماران بودند يك روز وارد اتاق شدند و ديدند كه به ديوار اتاق ميخ می زنند و يك چيزهايی نصب مي‌كنند، پرسيدند چه خبر است؟ گفتند می خواهند فيلم برداری كنند و دوربين و پروژكتور نصب كنند، امام فرمودند: آيا از صاحب خانه اجازه گرفته ايد اين خانه اجاره ای است بايد از صاحب آن اجازه گرفت. اما در مورد سؤال شما، حديث داريم دو چيز درآخرالزمان خيلی كم پيدا مي‌شود يكی درهم حلال است و ديگری رفيق قابل اعتماد. شما می دانيد لقمه حلال رويش دارد و لقمه حرام ريزش و آثار منفی دارد. منتها اينكه پرسيدن پدر من اهل خمس نيست، خوب شايد ايشان تكليف خاصی نداشته باشد چون در آن خانه زندگی می كند، بعضی وقتها خانم‌ها می پرسند شوهر من خمس نمی دهد تكليف من چيست؟ شايد ايشان تكليف خاصی نداشته باشد چون در آن خانه زندگی می كند فقط بايد تذكر بدهد ولی توصيه من به خانواده‌ها اين است كه در مورد لقمه‌های بچه‌ها يك مقدار حساس تر باشند.


کد مطلب: 709692

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/709692/اموال-کسی-اهل-پرداخت-خمس-نیست-حرام

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com