پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۱۷

فرار مالیاتی ۳۰۰ هزار ثروتمند، ۲ برابر درآمد گرانی‌ بنزین

شنبه ۹ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۲۵
کد مطلب: 709344
بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران در نامه‌ای سرگشاده به رئیس جمهور ضمن انتقاد از شیوه اجرای طرح اصلاح قیمت سوخت، تاکید کردند: فرار مالیاتی 300 هزار ثروتمند، 2 برابر درآمد حاصل از گرانی بنزین است..
فرار مالیاتی ۳۰۰ هزار ثروتمند، ۲ برابر درآمد گرانی‌ بنزین
به گزارش جهان نيوز، بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران با ارسال نامه ای سرگشاده به حسن روحانی، رئیس جمهور از اقدامات دولت برای برقراری عدالت مالیاتی به شدت انتقاد و اعلام کرد: «رئیس جمهور محترم، جهت اثبات غفلت جنابعالی و مسئولین دولتی از برقراری عدالت مالیاتی همین بس که در نظام مالیاتی آمریکا 70 درصد از کل مالیات از بالاترین دهک گرفته می‌شود؛ اما دولت جنابعالی بعد از 8 ماه کشمش برای نصب کارتخوان در مطب پزشکان سرمایه‌دار نه تنها به توفیقی نمی‌رسد بلکه در آخر به کارانه پزشکان معافیت مالیاتی نیز اعطا می‌کند». 

متن کامل نامه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
ریاست محترم جمهور 
حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی 
سلام علیکم

همانطورکه مستحضرید یکی از نقاط ضعف اساسی کشور، وابستگی بودجه دولت به درآمدهای حاصل از خام‌فروشی نفت است. این موضوع باعث شده که دشمنان این ملت با اعمال تحریم‌های نفتی بودجه دولت را کاهش دهند و دست دولت را برای ارائه خدمات زیرساختی و رفاهی و پرداخت یارانه‌ها به مردم کوتاه کرده و بدین صورت به دولت و مردم ایران فشارهای اقتصادی تحمیل کنند. فلذا بررسی راهکارهای موجود برای رهایی از اقتصاد نفتی باید در دستور کار جدی دولت و مجلس قرار گیرد.

کارشناسان معتقدند که راهکار اصلی جبران کسری بودجه دولت و کمک به دهک‌های پایین جامعه در قالب یارانه، اصلاح نظام مالیاتی کشور است. موضوعی که ظاهرا به طرز عجیبی مورد غفلت شخص جنابعالی و مسئولین دولتی قرار گرفته است؛ به گونه‌ای که جنابعالی در آخرین اظهارنظرهای خود درباره راهکارهای دولت برای حمایت از مردم فرموده‌اید: «برای حمایت از مردم 3 راهکار بیشتر نداریم، یا باید مالیات مردم را افزایش دهیم و از محل درآمد حاصل از آن پرداخت‌ها را به مردم انجام دهیم یا باید نفت بیشتری صادر کنیم و از محل آن این هزینه‌ها را تامین کنیم و یا باید از یارانه‌ها بکاهیم و به مردم برگردانیم». 

این اظهارنظر حاکی از این است که جنابعالی، اصلاح نظام مالیاتی را به معنای اخذ مالیات بیشتر از مردم میدانید درحالیکه مشکل اصلی نظام مالیاتی کشور، معافیت‌های بدون منطق و فرار‎های مالیاتی میلیاردِرها و پردرآمدها در اقتصاد کشور است. در این راستا بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران نکاتی را به سمع و نظرتان میرساند:

همانطور که گفته شد تامین بودجه دولت و منابع یارانه‌ها از طریق اخذ مالیات به هیچ وجه به معنای افزایش بار مالیاتی بر دوش مردم نیست؛ بلکه به این معناست که دولت از فرارهای مالیاتی چندین‌وچند هزارمیلیارد تومانی اقشار پردرآمد جلوگیری کند. در حال حاضر سازوکار اخذ مالیات در کشور به شدت ناعادلانه است. در این سازوکار از دهک‌های پایین جامعه به تمام و کمال مالیات اخذ می‌شود اما دهک‌های بالای جامعه که درآمدهای میلیاردی داشته به راحتی فرارهای مالیاتی نجومی دارند. در نتیجه سازوکار اخذ مالیات در ایران دقیقا برعکس کشورهای پیشرفته دنیا است.

در اکثر کشورهای پیشرفته دنیا بار اصلی پرداخت مالیات بر دوش اقشار پردرآمد آن جامعه است. برای مثال در آمریکا ۹۷ درصد مالیات از ۵۰ درصد بالای جامعه گرفته می شود، این در حالی است که سهم ۵۰ درصد کم درآمد، تنها ۳ درصد بوده است. همچنین در این کشور بالاترین دهک جامعه حدود 70 درصد از کل مالیات را پرداخت می‌کند؛ درحالیکه طبق آمارها، بالاترین دهک در ایران تنها 3 درصد از کل مالیات پرداختی سهم دارد. اخیرا سازمان امور مالیاتی اعلام کرده است که تاکنون توانسته 300 هزار میلیاردِر را شناسایی کند که بیش از نیمی از آنها یکبار هم مالیات پرداخت نکرده‌اند و مابقی نیز مالیات حقه را نمی‌پرداختند و به روش‌های مختلف فرارمالیاتی داشتند.

یک محاسبات سرانگشتی نشان میدهد که میزان فرارمالیاتی همین 300 هزار میلیاردِری که فعلا شناسایی شده‌اند حداقل 60 هزار میلیارد تومان است. یعنی دوبرابر مبلغ یارانه‌های حمایتی که از طریق افزایش قیمت بنزین به مردم داده خواهد شد. نکته جالب اینکه در کشوری که کارمندان دولت و معلمان مظلوم قبل از دریافت حقوق، مالیات‌شان کسر می‌شود؛ اصناف پردرآمدی مانند پزشکان و وکلا هستند که ثابت شده فرارمالیاتی 7 هزار و 12 هزار میلیارد تومانی دارند و باز هم زیربار اجرای قانون نمی‌روند.

در واقع مشکل اصلی نظام مالیاتی ، فرارمالیاتی میلیاردِرها در اقتصاد کشور است که درصورتی که این معضل بزرگ حل شود هم مشکل بودجه دولت حل خواهد شد و هم منابع یارانه‌های پرداختی به مردم افزایش خواهد یافت. این زیبنده‌ی نظام اسلامی نیست که تحت لوای عدالتخواهی، بیشترین مالیات را از معلمان مظلوم بگیرد درحالیکه حداقل 300 هزار میلیاردِر هستند که مالیات خود را نمی‌پردازند. در واقع مالیات یکی از ابزارهای دولت برای برقراری عدالت است و دولت باید از اقشار میلیاردِر بیشترین مالیات را بگیرد و از منابع آن به دهک‌های متوسط و پایین جامعه یارانه بدهد یا برای آنها امکانات رفاهی فراهم کند.

همچنین ساماندهی نظام مالیاتی و اخذ مالیات از پردرآمدها یکی از راهکارهای جدی برای رهایی از بودجه نفتی است. بررسی کشورهای پیشرفته نشان میدهد که بخش اعظم بودجه دولت از طریق اخذ مالیات از پردرآمدها تامین می‌شود. برای بررسی دقیق‌تر این موضوع به شاخص تلاش مالیاتی (نسبت مالیات به GDP) مراجعه کرد. این شاخص در ایران 7 درصد بوده است. درحالیکه میانگین جهانی معادل 14 درصد (دو برابر ایران) و در کشورهای عضو OECD به 25 الی 30 درصد می‌رسد. در نتیجه طبق این شاخص، درآمدهای مالیاتی کشور باید دو برابر شده و 150 هزار میلیارد تومان افزایش یابد. در حال حاضر این 150 هزار میلیارد تومن به جای خزانه دولت و جیب مردم در جیب اقلیتی میلیاردِر است.

رئیس جمهور محترم، جهت اثبات غفلت جنابعالی و مسئولین دولتی از برقراری عدالت مالیاتی همین بس که در نظام مالیاتی آمریکا 70 درصد از کل مالیات از بالاترین دهک گرفته می‌شود؛ اما دولت جنابعالی بعد از 8 ماه کشمش برای نصب کارتخوان در مطب پزشکان سرمایه‌دار نه تنها به توفیقی نمی‌رسد بلکه در آخر به کارانه پزشکان معافیت مالیاتی نیز اعطا می‌کند. درحالیکه دولت می‌بایست با پردرآمدهایی که فرارمالیاتی می‌کنند با شدت تمام برخورد کند.

جنابعالی نیک مستحضرید که در سال جاری و سال آینده دولت با کسری بودجه 150 هزار میلیارد تومانی مواجه است که این موضوع جز با جلوگیری از فرارمالیاتی پردرآمدها حل نخواهد شد. در واقع در یک نظام اقتصادی سالم میلیاردر‌ها باید بیشترین مالیات را پرداخت کنند و از محل درآمد آنها بودجه دولت تامین شده و به مردم یارانه داده شود.  

در پایان، بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران از جنابعالی درخواست دارد که در اسرع وقت، اقدامات لازم جهت مبارزه با میلیاردِرهای فراری از مالیات را در دستور کار قرار دهد. همچنین این مجموعه آمادگی خود را برای هرگونه همکاری جهت ارائه، بررسی و پیاده‌سازی روش‌های اخذ مالیات از پردرآمدها، خدمتتان اعلام می‌کند. امید است که پیگیری های لازم از جانب جنابعالی و مسئولین مربوطه انجام گیرد. 

و من الله توفیق 
بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


علی
Iran, Islamic Republic of
....
یک شهروند
تازه قابل ذکر هست که افراد مثلا فرهنگی، مثل بازیگران که بعضا حقوقهای خیلی بالایی دارن هم از مالیات معافند!!!!!!!!!!!!!!!!!
واقعا چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
موارد ذیل
سبب هزینه های فراوان به ملت است
۱.فرارمالیاتی ثروتمندان و بی کفایتی اداره مالیاتی
۲.مالیات سیگار و مواد مضرر
۳.جلوگیری از جنایات خودروسازان
(عدم امنیت در تصادفات و خسارت مادی و جانی
آلودگی هوا و صدمات جانی و مالی آن
مصرف بالای بنزین و هزینه مالی بالای آن)
۴.فساد... غارتگران بیت المال
۵.قوانین نامناسب و گاها عدم تصویب قوانین .
Germany
اجرای صیح و قانونی قوانین را هم اضافه کنید.
Iran, Islamic Republic of
در مملکت اسلامی آیا زیبنده است یه عده سرمایه دار از خدا بی خبر مالیات ندن بعد من کارگر و یا کارمند قبل واریز حقوق مالیات ازش کم بشه.یعنی زورتون فقط به ما می رسه.
بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
دولت از سرک کشیدن به حساب میلیاردرها خود داری می کند چون اگه این کار را بکند مسلم جمعی از فک و فامیل رسوا می شوند!!!؟
ممد
United States
....
Iran, Islamic Republic of
معاون سازمان ثبت دیروز در تلویزیون می گفت اجرای طرح کاداستر درآمدش از نفت خیلی بیشتر است آن هم از مالکان و پولدارها عاید می شود نه از مردم فقیر. این طرح از سال 56 مانده تا 93 تصویب شده و هنوز اجرا نشده و گفت از همه ی کشورهای دیگر عقب هستیم. ترکیه این طرح را در یک سال کامل اجرا کرده و متر به متر املاک و صاحبان آن معلوم است و این همه اختلاف و پرونده قضایی هم درست نمی شود. مقصر اصلی فرار مالیاتی دولت و مجلس هستند که این طرح ها را اجرایی نمی کنند....
Iran, Islamic Republic of
..
.
Iran, Islamic Republic of
......
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
...
حسين
Germany
مثلا" مهدى هاشمى،دانيالزاده ،"دكتر"فريدون،طبرى،و خيلى هاى ديگر هم كه "مهاجرت" كردند بايد ماليات پرداخت كنند؟
Bulgaria
....