جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

تفاوت آنفلوآنزا با سرماخوردگی چیست؟

شنبه ۹ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۳۰
کد مطلب: 709298
مرگ برخی از مبتلایان به آنفلوآنزا سبب توجه بیشتر و دوباره به این بیماری شده است. در این گزارش به تفاوت‌های این ویروس با سرماخوردگی پرداخته‌ایم.
تفاوت آنفلوآنزا با سرماخوردگی چیست؟
به گزارش جهان نيوز، با رسیدن فصل سرما دو بیماری سرماخوردگی و آنفلوآنزا نیز با آن شیوع پیدا می‌کند. سالهاست که این دو بیماری، جزیی جدانشدنی از فصل سرما هستند. اگرچه بسیاری از پزشکان معتقدند آنفلوآنزا خیلی هم به فصل زمستان ربطی ندارد، اما واکسن آن در فصل پاییز و زمستان بیش از هر زمان دیگری استفاده می‌شود. با این وجود چند روزی می‌شود که خبر مرگ و میر تعدادی از هموطنانمان بر اثر آنفلوآنزا از سوی وزارت بهداشت و درمان اعلام شده است.

یکی از مسائلی که باعث این موضوع شده است،این است که بسیاری از مردم نمیدانند تفاوت آنفلوآنزا با سرماخوردگی عادی چیست. همین موضوع باعث میشود خوددرمانی کرده و یا دیرتر به پزشک مراجعه کنند. آنقدر دیر که دیگر این ویروس تمام بدنشان را درگیر کرده است. شباهت آنفلوآنزا با سرماخوردگی یکی از باورهای اشتباهی است که در بین عموم مردم رایج است. چرا که آنفلوآنزا هم ممکن است با علائم یک سرما خوردگی شدید مثل گلودرد، آبریزش بینی، عطسه، کوفتگی و سرفه بروز کند. اما بد نیست بدانید سالانه در آمریکا ۳۶ هزار نفر در اثر این بیماری می‌میرند و بیش از ۲۰۰ هزار نفر هرسال در بیمارستان بستری می‌شوند.  یکی دیگر از باور اشتباه دراین زمینه این است بسیاری گمان می‌کنند چون علائم این بیماری را ندارند یعنی دیگر ناقل ویروس نیستند و نمی‌توانند آن را منتقل کنند. در صورتی که حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد افرادی که حامل ویروس آنفلوآنزا هستند، هیچ علامتی ندارند و شاید خودشان هم ندانند که بیمار هستند.
 علائمی مانند، تب، سردرد، ضعف و درد عمومی بدن، خستگی شدید و ناراحتی قفسه سینه از رایج‌ترین علائم آنفلوآنزا است، در حالی که در سرماخوردگی علائمی همچون گرفتگی بینی، گلودرد و عطسه پدیدار می‌شوند.

البته این روزها آنفلوآنزای معده نیز شیوع پیدا کرده که بد نیست در این باره هم بدانید. آنفلوآنزای معده هیچ ارتباطی با آنفلوآنزای ویروسی ندارد چون ویروس‌های مرتبط با این بیماری فقط به دستگاه گوارش حمله می‌کنند. رایج‌ترین شیوه ابتلا به آنفلوآنزای معده از طریق تماس با شخص آلوده، مصرف غذا و آب آلوده است. علائم آنفلوآنزای معده، یک تا سه روز بعد از آلوده شدن خود را نشان می‌دهد و گاه ممکن است تا ۱۰ روز طول بکشد.

برای پیشگیری چه کنیم؟
تزریق واکسن و رعایت بهداشت فردی و اجتماعی بهترین راهکار برای پیشگیری از این بیماری است و شما با این ۲ راهکار می توانید از عوارض آن در امان باشید.  شستشوی دست ها را از مهمترین کارها برای ممانعت از ابتلا و همچنین پیشگیری از بیماری است. با این راهکار ساده می‌توان از ابتلا و همچنین انتقال بیماری جلوگیری کرد، پس حتما شتسشوی دست ها با آب و صابون را جدی بگیرید. چرا که رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، گفته است: ویروس آنفلوانزا به شدت مسری است و حداقل در ۳۰ دقیقه از طریق دست های آلوده منتقل می شود. گفته می‌شود نوشیدنی های داغ می‌توانند گلودرد را تسکین بدهند و مایعات مورد نیاز بدن را تامین کنند اما سوپ هیچ ویژگی خاص دیگری ندارد که به بهتر شدن آنفلوآنزا کمک کند.

فراموش نکنید استراحت، اصلی‌ترین و بهترین راه برای درمان است. اگر آنفلوانزا گرفتید حتما بعد از مراجعه به پزشک و دریافت داروهای لازم، استراحت در منزل را جدی بگیرید.

افراد بالای ۶۵ سال، زنان باردار، بیماران ریوی، بیماران مبتلا به ناراحتی‌های قلبی و افراد مبتلا به سرطان در حال درمان، از جمله افرادی هستند که به آنها توصیه می‌شود واکسن آنفلوانزا را تزریق کنند.

خوشبختانه با تمهیدات صورت‌گرفته واکسن آنفلوانزا به مقدار کافی وارد کشور شده و می‌توان آن را از مراکز درمانی مجاز تهیه کرد.

این ویروس چه زمانی باعث مرگ می‌شود؟
این ویروس با وجود اینکه فرد را چند روزی خانه نشین می‌کند اما در افرادی که بیماری زمینه‌ای دیگری ندارند و سالم هستند نمی‌تواند کشنده باشد و فقط در مواردی که این ویروس درگیری دیگری هم ایجاد کند و خودش هم باعث ایجاد عفونت و سینه پهلو شده باشد، می‌تواند کشنده باشد. اما نکته‌ای که طی روزهای گذشته به چشم آمده این است که برخی با تصور اینکه سوزش گلو و سرفه‌های‌شان به دلیل آلودگی هواست، به دکتر مراجعه نکردند و آنفولانزا شدید شده است؛ بهتر است حتی اگر مطمئن هستید به دلیل آلودگی هوا درد و سوزش در قفسه سینه دارید، باز هم به دکتر مراجعه کنید. 
 
منبع: مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *