شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۲

حدیث/ کاری که دل را نرم و انسان را قوی می‌کند

شنبه ۹ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۲۰
کد مطلب: 709254
یاد مرگ بودن، شهوتها و خواهشهای نفس را می‌میراند، و قطع می‌کند هر چه را که مورث غفلت است. و قوّت می‌دهد میل به جانب خدا را، و دل را نرم می‌کند، و آثار و علامات هوا و هوس را درهم می‌شکند.
به گزارش جهان نيوز، امام صادق علیه السّلام در حدیثی می فرمایند:

به یاد مرگ بودن، می‌میراند و بر طرف می‌کند شهوتها و خواهشهای نفس را، و قطع می‌کند هر چه را که مورث غفلت است. و قوّت می‌دهد میل به جانب خدا را، و دل را نرم می‌کند، و آثار و علامات هوا و هوس را درهم می‌شکند، و آتش حرص را خاموش می‌کند، و دنیا را در نظر او بی‌قدر و بی‌اعتبار می‌کند. و همین معنی تفسیر کلام حضرت پیامبر اکرم صلّی اللّٰه علیه و آله است که فرمود فکر کردن یک ساعت،بهتر است از عبادت یک سال. امّا فکری که درباره کوچ کردن از دنیا، و واکردن طنابهای خیمه‌های دنیا و زدن خیمه در آخرت باشد.

متن حدیث:

 قَالَ اَلصَّادِقُ ع : ذِکْرُ اَلْمَوْتِ یُمِیتُ اَلشَّهَوَاتِ فِی اَلنَّفْسِ وَ یَقْطَعُ مَنَابِتَ اَلْغَفْلَةِ وَ یُقَوِّی اَلْقَلْبَ بِمَوَاعِدِ اَللَّهِ تَعَالَی وَ یُرِقُّ اَلطَّبْعَ وَ یَکْسِرُ أَعْلاَمَ اَلْهَوَی وَ یُطْفِئُ نَارَ اَلْحِرْصِ وَ یُحَقِّرُ اَلدُّنْیَا وَ هُوَ مَعْنَی مَا قَالَ اَلنَّبِیُّ ص فِکْرُ سَاعَةٍ خَیْرٌ مِنْ عِبَادَةِ سَنَةٍ وَ ذَلِکَ عِنْدَ مَا تَحُلُّ أَطْنَابَ خِیَامِ اَلدُّنْیَا وَ تَشُدُّهَا بِالْآخِرَةِ.

  "مصباح الشریعه، جلد 1 ،  صفحه 171 "
برچسب ها: حدیث امام صادق
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *