جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۵

زنگنه گفت در جلسه استیضاح حاضر می‌شود

شنبه ۹ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۲۱
کد مطلب: 709241
عضو هیأت رئیسه مجلس گفت: من با آقای زنگنه صحبت کردم و گفتم «شنیدم شما می خواهید استعفا دهید» ایشان گفت «به حرمت استیضاح کنندگان در جلسه استیضاح حاضر می شوم و استعفا نمی دهم تا لحظه ای که از من بخواهند وظیفه ام را انجام می دهم».
زنگنه گفت در جلسه استیضاح حاضر می‌شود
به گزارش جهان نيوز، استیضاح وزرا در 3 ماه مانده به انتخابات مجلس چالشی برای کشور شده است. به نظر نمایندگان می خواهند مانور کارآمدی دهند و فشار بر دولت را پلکانی برای کسب رأی کنند اما درباره اینکه این رویکرد چقدر موفق خواهد بود، با بهروز نعمتی عضو هیأت رئیسه مجلس به گفتگو پرداختیم.

****
*وزیر جهادکشاورزی یک روز قبل استیضاح استعفا داد و رفت، استیضاح وزرای آموزش و پرورش، نفت و کشور نیز در دستورکار مجلس قرار دارد، آیا سونامی استیضاح وزرا در مجلس شکل گرفته است؟
فعلا استیضاح مهندس زنگنه در دستورکار مجلس است، استیضاح وزیر آموزش و پرورش تازه آمده که طبق آیین نامه برای بررسی و رسیدگی تحویل کمیسیون مربوطه می‌شود. خبر استیضاح وزیر کشور نیز فقط در رسانه ها آمد و هیچ طرحی به دست هیأت رئیسه نرسیده است.
معتقدم استیضاح و سئوال حق قانونی نمایندگان است، البته یک نکته ای هم اینجا وجود دارد عده‌ای وقتی در انتخابات مجلس دهم رأی نیاوردند  با ایجاد موج تبلیغاتی شروع به تخریب مجلس دهم تخریب کردند که این مجلس ناکارآمد است.

کسی که مطلع ترین فرد در موضوع بنزین بود، درباره توقف افزایش قیمت بنزین طرح های دوفوریتی و سه فوریتی داد، خوب وقتی این رفتارها را می بینیم معلوم می شود که مجموعه ای با نیروهایی که درون و بیرون مجلس دارد می کوشد چنین فضاسازی هایی را انجام دهد اما نمی توان به آن سونامی گفت. البته هرچه به زمان انتخابات مجلس نزدیک می شویم سرعت اقدامات این مجموعه هم بیشتر می شود.

در واقع شما بخشی از اخبار مربوط به استیضاح وزرا را انتخاباتی می بینید؟
بله همین است. فضای کشور کم کم به سمت انتخاباتی شدن سوق پیدا می کند، یک طیف از اول چون در انتخابات رأی نیاوردند تلاش شان این بود که مجلس را ناکارآمد نشان دهند؛ دائم مصاحبه و سخنرانی کردند که «نمایندگان مجلس دهم خوب نیستند، اینها نباید وارد مجلس می شدند و ...». حالا همان آقایان ناهماهنگی در موضوع اجرای طرح بنزین را بهانه قرار دادند و به سرعت تخریب ها افزودند.

اما برخلاف نظر شما، امضاکنندگان استیضاح ها هم می گویند «ما داریم از شأن و جایگاه مجلس دفاع می کنیم».
اشکال ندارد. استیضاح، سوال، تذکر و تحقیق و تفحص حق نمایندگان است اما از نظر جو روانی منظور من این بود که برخی دنبال آن هستند که این اقدامات را سونامی نشان دهند.

اعلام شده که برخی نمایندگان دنبال طرح سئوال از رئیس جمهور هستند، آیا فضای عمومی مجلس درباره عملیاتی کردن این طرح نظر مساعد دارد؟
مخالف افزایش قیمت بنزین بودم، در جلسات مشترک با دولت و نشست غیرعلنی مجلس نیز مخالفت خودم را رسما اعلام کردم اما وقتی رهبر انقلاب می فرمایند «تصمیم سران قوا باید اجرا شود»، رهنمود ایشان باید فصل الخطاب همه قرار گیرد. آقایانی که در موضوعات سیاسی چشم غره می روند و درباره ضرورت رعایت دیدگاه های رهبر انقلاب به دیگران تذکر می دهند الان به خودشان تلنگر بزنند که وقتی رهبر معظم انقلاب اعلام نظر فرمودند، آنها نیز دامن زدن به موضوع افزایش قیمت بنزین را ختم کنند. همه ما الان باید دنبال آن باشیم که عوارض و تبعات افزایش قیمت بنزین را کم کنیم و آلام مردم را تسکین ببخشیم، نه آنکه نمک روی زخم جامعه بپاشیم.

به نظر شما استیضاح آقای زنگنه می تواند آلام مردم را تسکین دهد؟
باید دید که طرح استیضاح با خواسته مردم تطبیق دارد یا خیر.

آقای زنگنه برود معجزه ای در وزارت نفت رخ خواهد داد؟
تا روز استیضاح هزار اتفاق ممکن است بیفتد.

می گویند آقای زنگنه دلخوشی برای ادامه وزارت ندارد و ممکن است مثل آقای حجتی روز قبل استیضاح، استعفا دهد و برود، آیا این طور است؟
خیر، من با آقای زنگنه صحبت کردم و گفتم «شنیدم شما می خواهید استعفا دهید» ایشان گفت «به حرمت استیضاح کنندگان در جلسه استیضاح حاضر می شوم و استعفا نمی دهم تا لحظه ای که از من بخواهند وظیفه ام را انجام می دهم».

منبع:نامه نیوز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
الكيه نمايشي
یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
اولا شما چکاره هستی نماینده مردم اگر نماینده است با ید رسالت خود را در قبال مردم ادا کند..
Iran, Islamic Republic of
...
کارشناس نفت
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
.....