جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۷

با وام مسکن کنونی چند متر خانه می‌توان خرید؟ +جزئیات

جمعه ۸ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۲۲
کد مطلب: 709168
در حالی بانک مرکزی متوسط قیمت یک مترمریع مسکن را ۱۲ میلیون و ۴۶۰ هزار تومان اعلام کرده که وام بانک مسکن حدود ۸.۸ درصد یک آپارتمان ۱۰۰ متری را پوشش می‌دهد.
با وام مسکن کنونی چند متر خانه می‌توان خرید؟ +جزئیات
به گزارش جهان نيوز، دیروز بانک مرکزی به فاصله چند روز بعد از وزارت راه و شهرسازی گزارش بازار مسکن شهر تهران در آبان‌ماه امسال را منتشر کرد. بر این اساس  متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران ۱۲۴.۶ میلیون ریال (۱۲ میلیون و ۴۶۰ هزار تومان) بود که نسبت به ماه قبل (مهرماه ۹۸) و ماه مشابه سال قبل (آبان‌ماه ۹۷) به ترتیب ۲ درصد کاهش و ۳۵.۸ درصد افزایش یافته است.

گرچه بر اساس آمار وزارت راه و شهرسازی (دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن) قیمت مسکن ۱.۸ درصد و مطابق آمار بانک مرکزی ۲ درصد کاهش یافته، اما قدرت خرید مردم برای ورود به بازار مسکن همچنان بسیار پایین است.

وام‌هایی نیز که در بازار مسکن توسط بانک مسکن برای خرید پرداخت می‌شود تناسبی با قیمت‌های کنونی ندارد. این بانک هم‌اکنون دو نوع وام را به متقاضیان پرداخت می‌کند؛ وام از طریق اوراق حق تقدم و وام صندوق پس‌انداز یکم.

در نوع اول بنا بر اعلام بانک مسکن سقف تسهیلات قابل اعطاء از محل اوراق گواهی حق تقدم برای خرید مسکن جهت املاک تا ۲۰سال ساخت از تاریخ صدور اولین پروانه ساختمانی (بدون توجه به تاریخ پایانکار ساختمانی) در تهران ۶۰ میلیون تومان مراکز استان ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۵۰ میلیون تومان سایر مناطق شهری ۴۰ میلیون تومان و برای املاک بیش از ۲۰ سال تا ۲۵ سال در هر ۳ منطقه ۳۵ میلیون تومان است. در شیوه دوم نیز حداکثر وام پرداختی به زوج‌ها ۱۶۰ میلیون تومان برای تهران و پس از یکسال سپرده‌گذاری است.

 بر اساس آنچه در سطرهای بالا آمده یک فرد باید برای خرید واحد مسکونی ۱۰۰ مترمربعی با توجه به جدیدترین متوسط قیمت اعلامی از سوی بانک مرکزی یک میلیارد و ۲۴۶ میلیون تومان پرداخت کند. وام اوراق حق تقدم با احتساب وام جعاله (در صورت پرداخت از سوی بانک)  و البته هزینه خرید این اوراق (با قیمت حدود ۴۰ هزار تومانی) حدود ۸.۸ درصد قیمت یک واحد مسکونی را پوشش می‌دهد.

با وام صندوق پس‌انداز یکم نیز یک زوج جوان می‌توانند ۱۲.۸ درصد یک واحد مسکونی ۱۰۰ متری را خریداری کنند.
 
منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
دوست گرامی اینها به فکر مسکن ویا اشتغال ، درآمد و زندگی مردم بخصوص جوانان نیستند .....
Iran, Islamic Republic of
فقط بفكر جيب خود هستند با مردم قايم موشك يا بازي كي بود كي بود من نبودم ميكنند
Iran, Islamic Republic of
خرید مسکن تو ایران برای مستاجرها دیگه تبدیل به یه رویای محال شد! طرف یه خونه 50 متری تو تهران داشت در عرض یکسال همون شد 500 میلیون . صاحبخونه ها پولدارتر شدن و مستاجرها فقیر تر و فاصله طبقاتی عمیق تر
Iran, Islamic Republic of
با افزایش وام نمیشه توان خرید و زیاد کرد باید جلو دلالی و مالیات بر خانه های خالی..مالیات بر خونه هایی ک در سال چندین بار انجام میشه...باید انجام بشه
Iran, Islamic Republic of
درور بر عباس آخوندی وزیر مسکن دولت تدبیر که استعفا داد، دکتر شبها راحت بخواب همه صاحبخانه اند
گنجی
Iran, Islamic Republic of
حالا بنظر شما یه نه متری بخریم یا 12متری؟!؟
خدایا داد مردم مظلوم مخصوصا جوونارو از این باعث و بانی این گرونیا بگیر.....
فرهود
Iran, Islamic Republic of
روایت امده است... خدا لعنت کند کسی که باعث می شود کار خیر از میان مردم برچیده شود....