پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

مامور پیشین سیا به ۱۹ سال حبس محکوم شد

شنبه ۲ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۱۷
کد مطلب: 708401
دادستانی فدرال ایالات متحده بامداد جمعه از محکومیت یک مامور سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به جرم تلاش جهت جاسوسی برای دولت چین خبر داد.
مامور پیشین سیا به ۱۹ سال حبس محکوم شد
به گزارش جهان نيوز، یک مامور سابق سیا بعد از اعتراف به برنامه‌ریزی و تلاش جهت جاسوسی برای دولت چین در ماه می، به تحمل ۱۹ سال حبس در زندان فدرال محکوم شد.

«جِری چوانگ شینگ لی» مامور ۵۵ ساله سیا، در سال ۲۰۰۷ از این سازمان جدا شد و به هنگ‌کنگ نقل مکان کرد. سه سال بعد دو مامور اطلاعاتی چینی به او پیشنهاد دادند تا در ازای دریافت ۱۰۰ هزار دلار و حفاظت مادام‌العمر، اطلاعاتی را از سیا در اختیار پکن قرار دهد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» دادستانی ایالت ویرجینیا روز جمعه با صدور بیانیه‌ای درباره حکم حبس این مامور سابق سیا گفت: «به‌جای مسئولیت‌پذیری و حفظ تعهد خود در عدم افشای اطلاعات دفاعی ملی، لی کشور خود را فروخت و برای تبدیل شدن به جاسوس برای یک دولت خارجی توطئه چید. او همچنین به بازرسان دروغ گفت».

دولت چین البته به وعده آن دو مامور امنیتی عمل کرده و صد‌ها هزار دلار را از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ به حساب شخصی شینگ‌لی واریز کرد.

طبق اعلام وزارت دادگستری آمریکا، ماموران اداره تحقیقات فدرال (اف. بی. آی.) بعد از تفتیش محل اقامت لی در هتلی واقع در هاوایی (سال ۲۰۱۲) دفترچه یادداشت‌هایی پیدا کردند که حاوی اطلاعات شدیدا حساس از جمله دارایی‌های سیا، مکان‌های ملاقات‌های عملیاتی و شماره تلفن‌های برخی ماموران این سازمان بود.

پیش از لی نیز یک مامور دیگر سیا، با نام «کوین پاتریک مالوری» توسط هیأت منطقه فدرال در ژوئن ۲۰۱۸ به چند فقره اتهام در توطئه از طریق انتقال اطلاعات دفاعی ملی و کمک به دولت چین و بیان اظهارات غلط به ۲۰ سال حبس محکوم شده بود.

منبع:خبرگزاری دانشجو
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *