پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
۱۴

خسارت مدیران غرب گرا بیشتر است یا اغتشاشگران؟

پنجشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۵۸
کد مطلب: 708199
وزارت ارتباطات به عنوان اصلی ترین متولی این حوزه باید پاسخگوی اجرایی نشدن شبکه ملی اطلاعات آن هم پس از 14 سال از شروع شدن پروژه باشد. این درحالی است که وزیر ارتباطات سابق یعنی واعظی در سال 1394 خبر داده بود که 70درصد شبکه ملی اطلاعات آماده است! ۳۰۰
خسارت مدیران غرب گرا بیشتر است یا اغتشاشگران؟
به گزارش جهان نيوز، بانک‌ها، منازل، فروشگاه‌ها، جایگاه‌های سوخت و... که تاکنون در آتش بوجود آمده توسط ازاذل و اوباش خیابانی سوخته، حجم زیادی خسارت ملی به کشور را در بر داشته است. برخی منابع معتقدند اغتشاش گران تاکنون 600میلیارد تومان هزینه روی دست کشور گذاشته اند. اما هزینه هایی که کمتر مورد توجه واقع میشود خسارتی است که به کسب و کارهای اینترنتی وارد شده و دولت باید جوابگوی آنها باشد. خسارتی بالا که می توانست رخ ندهد.
 
کسب و کارهای اینترنتی دچار مشکل شده اند. هرچند شبکه ملی اطلاعات که قبل از قدرت گرفتن غرب گرایان در کشور مورد توجه واقع شده بود امروز توانسته تا حدودی از مشکل بانک ها و کسب و کارهای اینترنتی کم کند اما با این حال نمی توان از خسارت زیادی که به همین کسب و کارها وارد شده است چشم پوشی کرد.
 
یک عضو هیات مدیره کشوری کسب‌وکارهای مجازی معتقد است: با تعطیلی کسب‌وکارهای اینترنتی در سه روز اخیر، نزدیک به ۹۰۰ میلیارد تومان به آنها خسارت وارد شده است.
 
رضا الفت نسب میگوید: اتفاقاتی را که در چند روز گذشته شاهد هستیم در سال ۸۸ تجربه کردیم اما در آن زمان حدود هزار کسب‌وکار روی بستر اینترنت فعالیت می‌کرد در حالی که امسال ۳۰۰ هزار فروشنده مجوزدار در این بستر مشغول فعالیتند که طی روزهای گذشته با مشکل مواجه شدند. وی در ادامه خسارت ناشی از نبود اینترنت ملی را اینگونه عنوان میکند: کسب‌وکارهای بزرگ فعالیتشان به یک دهم کاهش یافته و کسب‌وکارهای کوچک فعالیتشان تعطیل شده و ۵۰ هزار نماد اعتماد و ۱۲۰۰ کسب‌وکاری که مجوز فعالیت دارند اکنون با مشکلاتی مواجه شدند که سرمایه‌گذاری آنها را به خطر انداخته است.
 
همچنین سعید اسلامی بیدگلی، دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران گفته:«در روزهای اخیر بازار سرمایه نزدیک به ۴۵۰۰ واحد کاهش شاخص شده، چون این حس را ایجاد می‌کند که ریسکی در بازار وجود دارد، اما آنچه مشخص است این است که با قطعی اینترنت، کسب‌وکارهای مجازی قربانی اول خواهند بود.»
 
همین صحبت ها و رخدادها باعث شده است تا بار دیگر ول‌انگاری فضای مجازی و کم توجهی به اینترنت ملی یا همان شبکه ملی اطلاعات مورد توجه واقع شود. اگر به صورت کمی بخواهیم خسارت هر روز عدم دسترسی اینترنت را برای اقتصاد کشور حساب کنیم چیزی حدود 300میلیارد تومان است. یعنی دو روز قطعی اینترنت به همان میزان که آشوبگران در 4 روز اعمال وحشیانه به اقتصاد کشور خسارت زده به اقتصاد ایران ضربه وارد کرده است، که البته این رقم هر روز در حال بالاتر رفتن است.
 
چه کسی باید پاسخگو باشد؟
از آنجا که شبکه ملی اطلاعات به عنوان شبکه ای امن، ارزان و سریع در بسیاری از کشورها همچون برزیل، هند، چین، روسیه و کره جنوبی مورد استفاده واقع شده است و توانسته نه تنها قیمت استفاده از فضای مجازی را برای شهروندان کاهش دهد که سیطره دشمنان آنها را کم کند این رخداد سال هاست مورد توجه دلسوزان کشور نیز قرار گرفته است. با این وجود شاهد برخی سنگ اندازی در این مسیر هستیم.
 
دو دسته از مخالفان شبکه ملی اطلاعات را می توان اینگونه نام برد. برخی که منافع مادی آنها در واردات پهنای باند به کشور و توزیع آن است و برخی که با استقلال کشور در حوزه اینترنت مخالف هستند و احتمالا منافع سیاسی آنها به این وابستگی گره خورده باشد. شاید این دو دسته در واقع یک دسته باشند! همین گروه ها هستند که با عملیات رسانه ای خود به دروغ راه اندازی شبکه ملی اطلاعات را بستن فضای رسانه ای کشور و یا کند شدن سرعت دسترسی به جهان مجازی معرفی می کنند. این گروه ها کمتر به آسیب های اخلاقی و اجتماعی و حتی خسارت های امنیتی کشور در این ول انگاری فضای مجازی می پردازند.
 
روز گذشته غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در یادداشتی به این دسته افراد طعنه زد و نوشت: تجارب تلخ چندسال گذشته و اغتشاشات اخیر نشان داد آن‌هایی که حامی شبکه ملی اطلاعات و شبکه ملی اجتماعی نیستند یا جاهل و یا مغرضند. شبکه ملی اطلاعات یعنی اینترنتی ارزان‌تر، سریع‌تر و امن‌تر که می‌تواند به عنوان مبنای توسعه اقتصادی کشور قلمداد گردد. آیا باز هم قرار است از اتفاقات اخیر به‌دلیل منافع سیاسی چشم‌پوشی شود و درس عبرت نگیریم؟!
 
بنابراین آنچه واضح است دلال‌هایی وجود دارند که با سوء استفاده از وضعیت فعلی اینترنت، سود بسیاری از فروش پهنای باند به‌دست آورده و راه اندازی شبکه ملی اطلاعات به اصطلاح نان بسیاری از آنها را آجر می‌کند. پس طبیعی است در روند اجرایی پروژه اینترنت ملی اختلال ایجاد کنند.
 
به نظر میرسد وزارت ارتباطات به عنوان اصلی ترین متولی این حوزه باید پاسخگوی اجرایی نشدن شبکه ملی اطلاعات آن هم پس از 14 سال از شروع شدن پروژه باشد. این درحالی است که وزیر ارتباطات سابق یعنی واعظی در سال 1394 خبر داده بود که 70درصد شبکه ملی اطلاعات آماده است!
 
در سال 95 نیز رهبر انقلاب از وزیر ارتباطات و شخص رئیس جمهور به عنوان ریاست شورای عالی فضای مجازی و همچنین از وزارت ارشاد به عنوان متولی فرهنگ گلایه کرده بودند و نگرانی خود را از بابت فضای مجازی اعلام کرده بودند. 
 
همچنین ایشان در تاریخ 22/3/1396 در دیدار مسئولان نظام فرمودند: «یکی دیگر از چیزهایی که در مدیریت کشور -که بتوانید کشور را اداره کنید- تأثیر دارد، مسئله‌ی فضای مجازی است؛ فضای مجازی خیلی مهم است. در مسئله‌ی فضای مجازی، آنچه از همه مهم‌تر است، مسئله‌ی شبکه‌ی ملّی اطّلاعات است.»
 
 مقام معظم رهبری در این دیدار از عدم راه اندازی شبکه ملی اطلاعات اظهار نارضایتی فرمودند:
«یکی دیگر از چیزهایی که در مدیریّت کشور -که بتوانید کشور را اداره کنید- تأثیر دارد، مسئله‌ی فضای مجازی است؛ فضای مجازی خیلی مهم است. در مسئله‌ی فضای مجازی، آنچه از همه مهم‌تر است، مسئله‌ی شبکه‌ی ملّی اطّلاعات است. متأسّفانِه در این زمینه کوتاهی شده، کاری که باید انجام بگیرد، انجام نگرفته؛ این [طور] نمی‌شود.»
 
حال که بار دیگر دشمن در صدد سواستفاده امنیتی سیاسی از بستر فضای مجازی کشور برآدمه وزیر ارتباطات و شورایعالی فضای مجازی باید پاسخ دهد که چرا با وجود پیشرفت بالای این پروژه هنوز شبکه ملی اطلاعات به طور کامل راه اندازی نشده است؟ چه کسانی مانع از تحقق اهداف استقلال طلبانه در حوزه ارتباطات می شوند؟ کوتاهی های انجام شده که امروز خسارت فراوانی بر کسب و کارهای فضای مجازی در شرایط جنگ اقتصادی زده است را چه کسی جز وزیر ارتباطات و دولت اید پاسخ دهد؟

منبع:رجا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
ضدانقلاب و اغتشاشگران آبان ماه سال 1398 با کمک ، حمایت و پشتیبانی آمریکا، کشورهای اروپایی، رژیم صهیونیستی و با کمک مالی عربستان سعودی مردم ایران را قتل عام کردند و مرتکب جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت شده اند و باید بدون محاکمه اعدام شوند.
Iran, Islamic Republic of
ضدانقلاب و اغتشاشگران آبان ماه سال 1398 با کمک ، حمایت و پشتیبانی آمریکا، کشورهای اروپایی، رژیم صهیونیستی و با کمک مالی عربستان سعودی مردم ایران را قتل عام کردند و مرتکب جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت شده اند و باید بدون محاکمه اعدام شوند.
اغتشاشگران نجس و حشی، بی ادب، بی فرهنگ و بی شخصیت ازسال 1392 تاکنون چرا به حسن روحانی رای دادند
دولت روحانی، نیروی انتظامی، دولتمردان، مسئولین، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه ثابت کردند که دربرابر ضد انقلاب، اغتشاشگران و حامیانشان ناتوان هستند.
Iran, Islamic Republic of
بنده روحانی را عامل شکل نگرفتن شبکه ملی اینترانت میدانم ...
Iran, Islamic Republic of
ترامپ رو دارن به دلیل سوء استفاده از قدرت در کارزار انتخاباتی استیضاح میکنن، اونوقت رییس جمهور ما مملکت رو 6 سال معطل برجام گذاشت،..
رضا
United Kingdom
ترامپ نفر اول کشورش هست
Iran, Islamic Republic of
..
Iran, Islamic Republic of
دولت پاسخگو باشد که اگر سهمیه بندی بنزین مفید بود چرا چهار سال قبل متوقفش کرد؟...
Iran, Islamic Republic of
ترامپ مانند یک سگ هار پارس می کند
آل سعود ماند یک سگ هار پارس می کند.
99 درصد بیکانگان به سرکردگی آمریکا دخالت و مداخله درامور داخلی ناآرامی های اخیر ایران نقش دارند.
پیشنهاد دهندگان مذاکره با آمریکا و کشورهای اروپایی درک سیاسی ندارند و ثابت کردند که دشمن درجه یک نظام جمهوری اسلامی ایران و دشمن درجه یک ملت ایران بودند و هستند.
United Arab Emirates
.....
Iran, Islamic Republic of
اقاي رييسي ما از دستگاه قضاي انتظار داريم
سعید
Iran, Islamic Republic of
سلام
قطعا خسارت مدیران غربگرا بیشتر است.
غربگرایی بلا و مصیبت و دردی است بی درمان که امیدواریم خداوند یا غربزده ها را به غرب برساند تا دست از سر بلاد مسلمین بردارند و یا آنها را از این دنیا ببرد تا اینقدر زجر نکشند و در دوری از معشوق(غرب) آزار نبییند.
خ
Iran, Islamic Republic of
یه سوال ساده :چرا ترامپ و غرب اینترنت ایران رو تحریم نکرد؟ ؟مشخصه ابزار جنگ نرمه. پس اگر ما بتوانیم اینترنت داخلی رو گسترش بدهیم جلوگیری کردیم از دشمنان
خ
Iran, Islamic Republic of
همچنان باید از فضای مجازی آسیب میبینم؟!!!
سرباز عدالتخواه رهبری
Iran, Islamic Republic of
شما اگر خواستی آمریکا رو به خاک سیاه بنشانی مدیران غربگرای مارو رو بفرست اونجا رو مدیریت کنن.....