جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

پنج گزینه روی میز ایران درباره برجام

پنجشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۵۹
کد مطلب: 708147
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در مصاحبه‌ای می‌گوید: ایران گزینه‌های متعددی دارد و خروج از برجام نیز یک گزینه است.
پنج گزینه روی میز ایران درباره برجام
به گزارش جهان نيوز، به‌رغم برداشته شدن چهار گام کاهش تعهدات هسته‌ای ذیل برجام توسط ایران، اروپایی‌ها همچنان به تعهدات خود عمل نکرده و آمریکا نیز به کارشکنی‌های خود ادامه می‌دهد. آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای نیز هفته گذشته بار دیگر تحت فشار آمریکا و رژیم صهیونیستی شبهاتی را نسبت به پرونده هسته‌ای کشورمان اعلام کرد. به نظر می‌رسد ایران از این به بعد دست به ابتکاراتی خواهد زد تا به بدعهدی‌ها و تلاش برای خرابکاری علیه صنایع هسته‌ای جواب درخور و شایسته‌ای دهد.

۱- محدود کردن بازرسی‌ها: با توجه به اینکه ایران تحت شدیدترین نوع بازرسی‌ها قرار دارد، به نظر می‌رسد ایران می‌تواند برای محدود کردن بازرسی‌ها، در سه بخش محدوده بازرسی، تعداد بازرس‌ها و سطح دسترسی اقدام کند.

 ۲- افزایش سطح غنی‌سازی: ایران پیش از برجام در سطح ۲۰ درصد به غنی‌سازی می‌پرداخت و بسیاری این موضوع را ابزار قدرتی در دست کشور برای چانه‌زنی می‌دانستند. تحلیل‌گران سیاسی معتقدند که با توجه به خط قرمز بودن غنی‌سازی بالای پنج درصد، اگر مسئولان کشور بازگشت به سطح ۲۰ درصدی را اعلام کنند، می‌تواند گام موثری در مقابل بدعهدی طرف‌های غربی باشد.

۳- عدم اجرای پروتکل الحاقی: ایران طبق برجام، اجرای پروتکل الحاقی را به صورت داوطلبانه اجرا می‌کند و طبق مفاد توافق، کشورمان باید در هشتمین سال روز توافق با روز ارائه گزارش مدیرکل آژانس، پروتکل الحاقی را در مجلس شورای اسلامی‌بررسی و تصویب کند.اما با توجه به این موضوع که آمریکا به صورت یک‌جانبه از برجام خارج شده و سه کشور انگلیس، آلمان و فرانسه نیز به تعهدات خود عمل نمی‌کنند، برخی از مسئولان عدم اجرای پروتکل الحاقی را به عنوان یکی از گزینه‌های روی میز ایران مطرح کردند و این اقدام را هشداری جدی به طرف‌های اروپایی باقی‌مانده در برجام برای اجرای تعهدات خود می‌دانند.

۴- خروج از NPT: ایران در سال ۱۹۶۸ به پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) پیوست و بعد از انقلاب اسلامی، همیشه عضویت در این پیمان مورد مناقشه بوده است. بسیاری از کارشناسان معتقدند ادامه حضور کشورمان در NPT با توجه به بدعهدی‌های مکرر غربی‌ها در انجام تعهدات به‌رغم اجرای مفاد برجام از سوی ایران، کاری ‌اشتباه است. دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز پیش از اقدام ترامپ در ترک برجام گفته بود: در صورت خروج آمریکا از توافق اتمی ‌موسوم به برجام، یکی از گزینه‌های ایران، خروج از پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی ‌(ان.پی.تی) است.

۵- خروج از برجام : یکی از مهم‌ترین گزینه‌های پرتکرار برای مقابله با بدعهدی‌های طرف‌های غربی و کارشکنی‌های ادامه‌دار آمریکا، خروج از برجام است و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه نیز در مصاحبه‌ای می‌گوید: ایران گزینه‌های متعددی دارد و خروج از برجام نیز یک گزینه است. حتما این اقدام یکی از ده‌ها گزینه ما است. بنابراین بر اساس آنچه که در بالا آورده شد، ایران در گام‌های بعدی کاهش تعهدات برجامی ‌۵ گزینه را روی میز دارد تا در مقابل بدعهدی‌های مکرر طرف‌های غربی «اقدام متقابل»  کند.

منبع:مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *