جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۱
۲۷
سخنگوی قوه قضائیه:

آیت الله رئیسی معتقد بود طرح گرانی بنزین مقدمات زیادی لازم دارد که انجام نشد/ قطعی اینترنت دستور قوه قضائیه نبود/ مردم آشوب‌طلبان را معرفی کنند/ زم در حال ارائه توضیحات مفیدی است/ دانیال زاده به مرخصی رفت/ مشایی فرار نکرده است

سه شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۵۶
کد مطلب: 707889
سخنگوی قوه قضائیه گفت: آیت الله رئیسی معتقد بود اگر قرار است طرح اجرا شود، مقدمات زیادی نیاز دارد و اگر آن مقدمات اجرا می‌شد، حوادث اخیر را شاهد نبودیم.
طرح گرانی بنزین مقدمات زیادی لازم داشت که انجام نشد/ مردم آشوب‌طلبان را معرفی کنند/ زم در حال ارائه توضیحات مفیدی است/ دانیال زاده به مرخصی رفت/ مشایی فرار نکرده است
به گزاش جهان نيوز، غلامحسین اسماعیلی در چهاردهمین نشست خبری خود در رابطه با حوادث اخیر گفت: سیاست قوه قضائیه در حوادث اخیر، تلاش در جهت تامین امنیت عمومی مردم و حفظ منافع شهروندان و مقابله با خشونت، تخریب عمومی و اموال مردم و غارت بیت‌المال و اموال مردم و در یک کلمه، تلاش در مسیر احقاق حق و اجرای عدالت است و سعی می‌کنیم دستگاه قضا نماد واقعی «اشدا علی الکفار و رحما بینهم» باشد. 

وی افزود: در جایی که اموال عمومی و مردم تخریب می‌شود، برخوردهای قاطع و اعمال قانون و اتخاذ سیاست‌های سزاگرایانه در دستور کار است و  در ارتباط با مردم و شهروندان و حتی کسانی که از روی ناآگاهی و تحت تاثیر هیجانات اقداماتی را انجام دادند، «رحما بینهم» هستیم و از مردم نیز که خواسته‌های به حقی دارند و از برخی تصمیمات ممکن است ناراضی باشند، به خاطر جدا کردن صف‌شان از افراد خشونت طلب تشکر می‌کنم. 

سخنگوی قوه قضائیه گفت: از مردم درخواست دارم، فتنه‌گران، خشونت طلبان و کسانی که اعمال مجرمانه انجام دادند  را به نهادهای امنیتی و قضایی معرفی کنند. اطلاعات مردمی بهترین اطلاعات برای شناسایی افراد سودجو و فرصت طلب است و خشونت‌طلبان بدانند که با هوشیاری نهادهای امنیتی و مردمی، شناسایی می‌شوند کما اینکه تعداد زیادی از آنها شناسایی و دستگیر شدند. 

اسماعیلی گفت: همچنین تعداد زیادی از افرادی که برای شبکه‌های بیگانه مبادرت به تهیه فیلم و اخبار می‌کردند، شناسایی و دستگیر شدند و در ادامه با معرفی عناصر آشوب طلب از ناحیه مردم، تمامی این افراد شناسایی می‌شوند. 

غلامحسین اسماعیلی در چهاردهمین نشست خبری خود در پاسخ به سوالی درباره ضرر زدن قطعی اینترنت به صاحبان مشاغل اظهار کرد: تصمیمی که در این مقطع گرفته شد، تصمیم قوه قضائیه نبود بلکه تصمیم مراجع امنیت ملی کشور بود و اقتضا این بود که اجازه ندهیم دشمن از این فضا برای رسیدن به اهداف خودش و آسیب رساندن به مردم و سرمایه‌های ملی کشور استفاده کند. به لحاظ اینکه تصمیم، مربوط به مراجع غیرقضایی بوده، تدابیر بعدی نیز با آنهاست گرچه ما به نوعی مدعی هستیم که این تصمیم دیرهنگام اجرا شد و اگر قدری زودتر اجرا می‌شد آسیب‌های ناشی از حوادث اخیر کمتر می‌شد و از این مجرا آسیب نمی‌دیدیم.

وی افزود: نسبت به برخی مراکز مطلع هستم که تدابیری برای استفاده از اینترنت اتخاذ شده است. 

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه تاکنون چه تعداد از خسارت‌دیدگان حوادث اخیر به قوه قضائیه شکایت کردند افزود: اعلام شده کسانی که خسارت دیدند چه باید کنند و تا این ساعت به عنوان مرجع قضایی از میزان خسارت و تعداد خسارت دیدگان نداریم. هنوز برای جمع‌بندی در هر یک از حوزه‌های مربوط به این حوادث، زود است و باید اجازه داد بخش‌های ذی‌ربط با جمع‌آوری اخبار و اطلاعات در همه حوزه‌ها به آمار و ارقام قابل اتکا برسند. 

اسماعیلی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه شنیده شده رئیس قوه قضائیه با تصمیم افزایش قیمت بنزین مخالف بوده است گفت: آنچه که در برخی رسانه‌ها به رئیس قوه قضائیه نسبت داده شد، صحیح نبود و نظر رئیس قوه قضائیه همان است که در بیانیه پنج بندی ایشان اعلام شده است. اصل طرح شاید ضرورتی هم در جلسه سران سه قوه نبود اما در جلسه سران سه قوه مطرح شده و اصل موضوع بعد از الگوهای مختلفی که برای سهمیه بندی و افزایش نرخ بنزین مطرح شده بود، به تصویب سران سه قوه رسید اما ریاست قوه قضائیه با تایید اصل درخواست و طرح دولت معتقد بود که فرایند اجرا نیازمند تمهید مقدماتی است. 

وی گفت: رئیس قوه قضائیه معتقد بود اگر قرار است طرح اجرا شود، مقدمات زیادی نیاز دارد و اگر آن مقدمات اجرا می‌شد، حوادث اخیر را شاهد نبودیم کما اینکه افزایش قیمت بنزین قبلا هم صورت گرفته و این تنش‌ها را شاهد نبودیم و یک بخشی از این تمهیدات،  اطلاع‌رسانی به افکار عمومی و نخبگانی جامعه است. در حال حاضر نیازمند این هستیم یک صدا در جهت تامین امنیت مردم و شهروندان گام برداریم و آنچه لازم است در جهت تحقق عدالت انجام می‌دهیم. 

اسماعیلی افزود: بحث جلوگیری از افزایش قیمت‌ها، بر عهده دولت است. وزارت صمت و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و سازمان تعزیرات حکومتی و ستاد تنظیم بازار نهادهایی هستند که همه دولتی‌اند و باید با تمام توان حضور پیدا کنند و اجازه ندهند به بهانه افزایش قیمت بنزین سایر کالاها و خدمات با افزایش قیمت مواجه شود. 

سخنگوی قوه قضائیه هشدار داد: کسانی که متولی کنترل بازار هستند اگر در وظیفه خود کوتاهی کنند، به سراغ‌شان می‌رویم. 

غلامحسین اسماعیلی در ادامه چهاردهمین نشست خبری خود در پاسخ به سوالی درباره خبر متواری شدن اسفندیار رحیم مشایی گفت: تا جایی که ما اطلاع داریم، در داخل کشور است. 

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره نگرانی برخی خانواده‌ها از بازداشت فرزندان‌شان در حوادث اخیر گفت: تاکید شده به واحدهای قضایی، امنیتی و انتظامی که در ارتباط با بازداشت‌شدگان در اسرع وقت غربالگری انجام شود و اگر در بین بازداشت‌شدگان کسانی هستند که احیاناً بی‌تقصیر یا کم تقصیر هستند و در تخریب‌ها و آتش‌سوزی‌ها نقشی نداشتند، اسباب و زمینه آزادی‌شان فراهم شود و این کار از همان ابتدا در دستور کار قرار گرفته است. با این اقدام نگرانی برخی خانواده‌ها برطرف می‌شود. اگر در هر حوزه‌ای اطلاعی از افراد خواستند می‌توانند از مراجع قضایی و انتظامی همان حوزه، اطلاع لازم را کسب کنند. 

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر دست داشتن عناصر خارجی در حوادث اخیر افزود: در بین بازداشت‌شدگان عناصر وابسته به معاندین هم از جریان نفاق و هم از سلطنت‌طلب‌ها و هم گروه‌های دیگر وابسته به خارج از کشور وجود دارد و هم طیف‌هایی از اشرار و اراذل که یک انسجام داخلی دارند، مورد شناسایی قرار گرفتند و هم در بین بازداشت‌شدگان کف خیابان و هم بازداشت‌شدگان هوشمند که بر مبنای رصدهای اطلاعاتی است، تعدادی از عناصر وابسته شناسایی شدند و در بازداشت هستند. 

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اهمال یا ترک فعل نهادهای ناظر مانند بانک مرکزی در پرونده بانک سرمایه و گمرک در پرونده عباس ایروانی و اینکه آیا مسئولان نهادهای نظارتی به واسطه ترک فعل و عدم نظارت مورد پیگرد قرار گرفتند یا خیر اظهار کرد: آنجاهایی که موضوع برای ما احراز شده تحت تعقیب قرار دادیم. برای بسیاری از مدیرانی که پرونده تشکیل شده، برای برخی در ارتباط با افعال‌شان و برای برخی نیز به خاطر ترک فعل‌هایشان است که موجب تضییع حقوق بیت‌المال شده و این موضوعات را مدنظر قرار دادیم. 

اسماعیلی افزود: یکی از موضوعاتی که در این دوره تاکید کردیم، پیگیری ترک‌فعل‌هایی است که افراد داشتند.

غلامحسین اسماعیلی در ادامه چهاردهمین نشست خبری خود در پاسخ به سوالی درباره عزل قاضی پرونده املاک نجومی و اینکه آیا آرای این پرونده مورد بازنگری قرار می‌گیرد یا خیر گفت: قضیه اینگونه نیست که هرگاه یک قاضی از کار برکنار شد یا تحت تعقیب قرار گرفت، آرا و تصمیماتی که قبلا اتخاذ کرده، بی اعتبار باشد. برخورد با تخلف قضات، یک موضوع و صحت و اعتبار دادنامه‌های صادره، موضوع دیگری است. اگر رای خلاف قانون و شرع بشد، چه قاضی بر مسند قضاوت باشد یا نباشد، رأیی که خلاف قانون و شرع است باید در فرایند خود مورد بازنگری شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر تصمیم سران سه قوه برای معافیت کارانه پزشکان از مالیات اظهار کرد: اولاً من سخنگوی جلسه سران نیستم. البته سخنگوهای دیگر هم سخنگوی آنجا نیستند. جایگاه ما در دستگاه قضا، جایگاه احقاق حق و اجرای عدالت است و معتقدیم هیچ‌گونه تبعیضی در قوانین و مقررات و تصمیمات بین اقشار مختلف پسندیده نیست و نظر قوه قضائیه عدم اعمال تبعیض نسبت به بخش‌های مختلف است و معتقدیم مالیات باید در چارچوب قوانین و مقررات از صاحبان سرمایه و درآمد اخذ شود و البته من چنین اطلاعی از جلسه سران ندارم و آنچه می‌گویم نظر عمومی قوه قضائیه است. 

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوال دیگری درباره آخرین پرونده خصوصی‌سازی گفت: تلاش می‌شود تحقیقات این پرونده زودتر تمام شود و بخشی از تحقیقات تمام شده است. تلاش داریم در گام اول بخشی از پرونده خصوصی‌سازی که ناظر بر اشکالات و ایردات در برخی واگذاری‌های کلان است، تصمیم‌گیری شود. 

اسماعیلی در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران درباره آخرین وضعیت پرونده حسن رعیت افزود:  وقتی اسم برده می‌شود، ما از بیان جزییات معذور می‌شویم. همین مقدار می‌گویم که این فرد یک پرونده اتهامی دارد و آخرین خبری که دارم ادامه بازداشت وی است و تا مشخص شدن نتیجه پرونده از ذکر موارد اتهامی معذور هستم. 

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوال دیگری درباره آخرین وضعیت پرونده فساد در فوتبال گفت: این پرونده در دادسرا هنوز منتهی به تصمیم نهایی نشده است و ان‌شاالله پیگیری می‌کنیم زودتر تصمیم‌گیری شود. یک بخشی هم به جهت یکسری ادعاهایی است که مطرح می‌شود و اسناد و مستندات کافی برای اثبات این ادعا وجود ندارد. 

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره آخرین وضعیت پرونده روح‌الله زم گفت: تحقیقات در این پرونده در حال انجام است و مستندات بسیار خوبی به دست آمده و به لحاظ حجم انبوه مستندات، کار کارشناسی زمان‌بر است و خودش هم توضیحات مفیدی را ارائه می‌دهد و آثار مثبت دستگیری وی همین بود که خیلی از جعلیات و اخباری که در حوادث مشابه منتشر می‌شد، فروکش کرد. 

اسماعیلی در پاسخ به سوال دیگری درباره پرونده مدیرعامل اسبق باشگاه پرسپولیس گفت: مدیرعامل اسبق باشگاه پرسپولیس چند پرونده داشت. برخی از این پرونده‌ها منتهی به رأی و اجرای حکم شده است. چون پرونده‌های متعدد دارد نمی‌توانیم همه را بیان کنیم و تا امروز چهار فقره محکومیت را برای این فرد گزارش کردند و این محکومیت‌ها با آنچه مطرح شد مبنی بر حبس‌های طولانی، سازگار نیست. 

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا دانیال‌زاده در بازداشت است یا خیر گفت: کسانی که به مراجع امنیتی و انتظامی و قضایی اعتماد کنند و به بازگشت اموال به بیت‌المال کمک کنند، حتما از ارفاقات قانونی برخوردار می‌شوند. تا امروز هم در فرایند بازگشت و هم در فرایند تحقیقات با آقای دانیال‌زاده بر محور اعتماد رفتار می‌کنیم و به لحاظ اعتمادی که کرده و اقداماتی که انجام داده از ارفاقات قانونی بهره‌مند شده است.

برخی از این ارفاقات مرخصی است. قرارمان بر این است که به وعده‌هایی که می‌دهیم عمل کنیم و تا امروز در این پرونده هم بر همین صراط پایدار بودیم و ان‌شاالله دیگران هم اعتماد کنند و متضرر نمی‌شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


م
.....
حبیب
Iran, Islamic Republic of
ابراهیم بت شکن / بت فسادُ بشکن
جهان سانسورنکن
Iran, Islamic Republic of
قوه قضاییه باید در اسرع وقت به پرونده فساد عظیم کرسنت رسیدگی نماید ان شاءالله.
کرشنت چیه؟
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
کرسنت با خسارت 53 میلیارد دلاری شاهکار!!! دولت خاتمی است .
Iran, Islamic Republic of
...
شاکی
Iran, Islamic Republic of
افرادی که مقدمات لازم برای اجرای این طرح را فراهم نکردند و باعث هرج و مرج و آشوب در کشور شدند باید پاسخگو باشند.
Iran, Islamic Republic of
.....
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
چرا وقتي كه دولت آقاي روحاني طرح سهميه بندي بنزين پس از 10 سال خاك خوردن پس از سالها كار كارشناسي با موفقيت در حال اجرا بود آقاي زنكنه آن را متوقف كرد .....
مسعود
Iran, Islamic Republic of
.....
رسول
Iran, Islamic Republic of
....
حقیقت طلب
Iran, Islamic Republic of
مشایی فرار کرده؟!!!!
ایرانی تر از مشایی، وطن پرست تر از مشایی هم مگه تو این وضعیت داریم؟!!!
Iran, Islamic Republic of
در ادارات دولتی هم با کسانی که حرف دشمن را می زنند باید برخورد شود ..مناسفانه نقش حراست ادارات کم رنگ شده است.
علی
Iran, Islamic Republic of
درست میگی متاسفانه بعضی ار کارگزاران ادارات وسازمانهای جمهوری اسلامی گویا اپوزیسیون نظام ووقیح هستند درحالیکه باید بیش از دیگران وافراد عادی باید ملتزم ومدافع ارزشهای اسلام وانقلاب باشند.این چنین افرادی درصورت جهالت ونادانی وفریب خوردگی باید توجیه وتوبیخ شود وافراد نفوذی تحت پیگرد ومحاکمه قرار بگیرندبخشی از ناراضی سازی مردم همین افراد کارشکن ورشوه گیری ورانت خوار وتبانی کننده وزمینه ساز فساد ها هستند.خلاصه ادارات وسازمانهای جمهوری اسلامی ایران نیاز به بازبینی نیروی کار ومدیریتی دارد
Iran, Islamic Republic of
این مرخصی دادن به این ابر دزد ها ست که متخلفان جری تر میکند رفته مرخصی چیکار کنه پولهاش زاجمع کنه بره
Iran, Islamic Republic of
اومده بود این دانیال زاده که رفت مرخصی
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
سخنگوي قوه قضائيه :
برخی از این ارفاقات مرخصی است....
رسول
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
.....
بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
..‌‌‌
.
Iran, Islamic Republic of
...
مردم
Iran, Islamic Republic of
اينترنت رو وصل كنيد تا آشوب طلبان رو معرفي كنيم
Iran, Islamic Republic of
ابر دزدها که محکوم به زندان می شون از دم در زدان می رون مرخصی و دوران محکومیت خود را در آنتالیا طی می کنن. ولی بدبخت کسی که یه میلیون تومان اختلاس کرده را قطع ید می کنن?!!
Iran, Islamic Republic of
این توجیح اصلا پسندیده نیست کسی که اموال مردم رو غارت کرده و الان هم خانواده ش در بهترین شرایط زندگی میکنن وزندگی اشرافی دارن وحالا چون گیر افتاده وراهی جز همکاری نداره در دوران جنایت هم مثل دوران وزرات زندگی کنه ..
Iran, Islamic Republic of
این اصلا پسندیده نیست کسی که محکوم به اختلاس وغارت اموال مردم شده و خانواده ش در بهترین شرایط زندگی میکنن و چون حالا گیر افتاده وراهی جز همکاری نداره در این دوره خیانت هم متل زمان قبلش اشرافی زندگی کنه ...
امراله مهماندوست
Iran, Islamic Republic of
اینجانب بدون وابستگی به گروه های داخلی خودی یا گروه های خارجی بیگانه از صبح روز شنبه 25 آبان ماه سال جاری تا پایان روزی که فتنه در شهر صدرا تمام شد در خیابان های شهر حضور داشته ام و شاهد همه تخریب های این افراد از خدا بی خبر بوده ام و درخیلی از موارد موفق شدم تا مال و جان مردم بیگناه را با التماس از دست این نامرد ها تجات دهم.....