جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

برون رفت از بحران عراق با رهنمودهای مرجعیت

دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۵۹
کد مطلب: 707788
در شرایطی که دشمنان و بدخواهان عراق، توان خود را معطوف به سوء استفاده از اعتراضات مردمی آن کشور و ایجاد بی ثباتی و ناامنی در عراق کرده اند، راهبردهای اعلام شده از سوی مرجعیت، تضمین کننده پیگیری مطالبات واقعی مردم در فضایی آرام و بی خشونت است.
برون رفت از بحران عراق با رهنمودهای مرجعیت
به گزارش جهان نيوز، در هفته‌های اخیر عراق شاهد اعتراضات مردمی نسبت به وضعیت نامناسب معیشتی، مشکلات اقتصادی، فساد در میان مسئولین، آینده مبهم و نامشخص جوانان به واسطه افزایش بیکاری و برخی دیگر از مشکلات حاصل از ساختار سیاسی آن کشور است.

در فراز و نشیب هفته‌های اخیر به واسطه برگزاری اعتراضات مردمی در شهرهای مختلف عراق به خصوص در پایتخت آن کشور، برخی جریانات داخلی و خارجی احساس کردند که می‌توانند از فرصت فراهم شده جهت کسب جایگاهی بهتر برای خود سوء استفاده کرده و منافعشان را تامین کنند. اما نه تنها موفق به این مهم نشدند که تا کنون به دیل هشیاری مردم، مسئولین و مرجعیت، طرف های خارجی و جریانات نفوذی داخلی در عملیاتی کردن اهداف خود ناکام ماندند.

در این میان دولت بارها بر این موضوع تاکید کرد که همه توان و امکاناتی که دولت مرکزی بغداد در اختیار دارد در جهت تأمین مطالبات و خواسته‌های به حق مردم و معترضین عراقی به کار گرفته شده است.

«عبدالمهدی» در یکی از مواضع اخیرش دولت را ملزم به ارائه برنامه‌های عملی و به کار گرفتن تمام توان خود برای کاهش رنج شهروندان و بهبود خدمات و فراهم کردن فرصت‌های شغلی دانست و از دو قوه مقننه و قضائیه و همچنین گروه‌های سیاسی هم خواست که با تمام اختیارات خود با دولت همکاری مشترک داشته باشند.

در قانون اساسی عراق این امکان و ظرفیت وجود دارد که با عزم و اراده راسخ دستگاه‌های مرتبط، قوای سه گانه و دیگر گروه های سیاسی و تاثیرگذار داخلی آن کشور، اصلاحات مدنظر معترضین و مردم عراق تامین شود.

اقدامات و سیاست‌های دولت بغداد در تحقق خواسته های مردم عراق با حمایت گروه های سیاسی و همینطور با پشتوانه رهنمودهای حکیمانه مرجعیت عالی شیعیان آن کشور یعنی آیت الله سیستانی، در حال اجرا است.

در آخرین مواضع مرجعیت عالی این کشور که از سوی نماینده آیت الله سیستانی در خطبه های نماز جمعه کربلا قرائت شد نکات قابل تاملی در خصوص تحولات اخیر در عراق به چشم می‌خورد که متعاقب آن بسیاری از شخصیت ها و گروه های سیاسی از مواضع مرجعیت حمایت و آن را نقشه راه برون رفت از بحران فعلی کشور قلمداد کردند.

در خصوص مواضع اخیر آیت الله سیستانی پیرامون وضعیت جاری در عراق نکات ذیل قابل توجه است:

_ در مواضع آیت الله سیستانی بر مسالمت آمیز بودن اعتراضات، قانونی دانستن آن و مرزبندی میان عده‌ای آشوبگر که قصد ایجاد ناامنی و هرج و مرج در کشور را دارند با عمده مردم و معترضینی که خواسته‌های به حقی را از مسئولین کشور مطالبه میکنند، تاکید شده است.

_ احترام به نیروهای امنیتی و مسلح کشور از سوی معترضین عراقی به عنوان کسانی که در دوران حضور گروه تروریستی داعش در خاک عراق، مدافع کشور بودند و زحمات زیادی را در مبارزه با تروریست ها کشیدند از سوی مرجعیت مورد تاکید واقع شده است.

_ لزوم هشیاری مردم و مسئولین عراقی نسبت به سواستفاده برخی طرف های داخلی و خارجی از اعتراضات به حق مردم این کشور، از سوی مرجعیت بار دیگر مورد توجه قرار گرفته است.

_ در مواضع اخیر آیت الله سیستانی، اعتراضات مردمی این کشور فرصت مناسبی برای مسئولین عراق دانسته شده تا آنها بتوانند به صورتی اساسی و با عزم و اراده جدی به اصلاح ساختار سیاسی، قانون انتخابات، اصلاح قانون اساسی وبرطرف کردن دیگر مشکلات موجود در کشور بپردازند.

_ حفظ آرامش، نظم و امنیت در کشور همزمان با قانونی شمردن حق اعتراض مردم و در خواست ایشان از معترضین نسبت به پرهیز از آسیب زدن به اموال خصوصی و عمومی از دیگر نکات مورد توجه در مواضع اخیر آیت الله سیستانی به حساب می آید.

_ نخست وزیر، نیروهای بسیج مردمی عراق (الحشد الشعبی)، وزیر کشور، رهبر جریان حکمت ملی، گروه مقاومت اسلامی نجبا و برخی دیگر از شخصیت‌ها و گروه‌ها داخلی عراق در بیانیه ها و مواضع جداگانه‌ای از رهنمودهای مرجعیت حمایت کرده و آن را نقشه راه برون رفت از بحران عراق عنوان کردند.

_ اما در این خصوص نکته‌ای که وجود دارد آنکه این رهنمودهای مرجعیت صرفا در حد شعار و تبلیغات برخی گروه های سیاسی و مسئولین باقی نماند و همه دستگاه ها، قوای سه گانه و نیروهای مسلح و امنیتی در راستای تحقق و عملیاتی کردن آن گام بردارند و یکدیگر را یاری دهند. بر اساس آنچه که نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در امور عراق از دیدارش با آیت الله سیستانی گفته، ایشان از عدم جدیت لازم گروه های سیاسی در جهت اصلاحات در کشور نگران است.

با نگاهی به عملکرد و نقش مرجعیت عالی عراق متوجه خواهیم شد که ایشان در بزنگاه های مهم و حساس تاریخی این کشور، ورود کرده و با درک عمیق از مسائل داخلی، منطقه ای، شرایط بین المللی و نگاه راهبردی خود، همواره درصدد اتخاذ مسیری روشن، صریح و هوشمندانه در جهت تأمین حداکثری منافع و امنیت ملی عراق گام برداشته اند.

به عنوان نمونه، در دوران حضور گروه تروریستی داعش در خاک عراق باردیگرشاهد ورود به موقع و تاثیرگذار مرجعیت عالی عراق و واکنش ایشان به شرایط موجود در این کشور بودیم که با فتوای جهاد کفایی که صادر کردند، موجبات تشکیل حشد شعبی یا همان نیروهای مردمی مقاومت را فراهم آوردند و همین باعث تقویت نیروهای عراقی و سرعت گرفتن پیروزی های بسیار در مبارزه با تروریست های افراط گرای داعشی شد.
به عبارتی، در شرایطی که دشمنان منطقه ای و بین المللی عراق با موج سواری بر اعتراضات مردمی این کشور به دنبال ایجاد چالش امنیتی و سیاسی برای عراق هستند تا بتوانند از قبل آن منافعشان را تامین کنند، رهنمودهای مرجعیت عالی عراق تضمین کننده تحقق خواسته های معترضین عراقی و به مثابه مسیری روشن پیش روی مسئولین این کشورخواهد بود.

بدخواهان و دشمنان دولت و ملت عراق به درستی دریافتند که مرجعیت عالی عراق می تواند با یک فتوا، بیانیه یا اعلام موضع، توطئه ها و اهداف آنها را که سال ها روی آن سرمایه گذاری کردند، نقش بر آب کند و به همین دلیل آنها خواهان تضعیف جایگاه مرجعیت و تمامی نیروها وجریانات وابسته و منتسب به ایشان هستند. حملات سیاسی، تبلیغاتی و حتی تخریب فیزیکی مواضع و چایگاه های الحشد الشعبی از سوی رژیم صهیونیستی را می توان در این راستا تفسیر کرد.

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *