شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

کارت بازرگانی برای هر کسی صادر نشود/ وزارت صمت کوتاهی کرده است

دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۱۵
کد مطلب: 707781
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: سابقه، تجربه‌کاری، تمکن مالی و... باید معیار باشند تا به راحتی کارت بازرگانی برای هر کسی صادر نشود و راه قاچاق کالا از این طریق مسدود شود. وزارت صمت نیز در این خصوص کوتاهی کرده است.
کارت بازرگانی برای هر کسی صادر نشود
به گزارش جهان نيوز، رضا شیران خراسانی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، پیرامون لزوم عملیاتی شدن قانون مبارزه با قاچاق کالا در کشور گفت: قاچاق کالا در کشور عموما به صورت سازمان یافته انجام می‌شود. این پدیده در حال حاضر در مناطق آزاد و گمرکات کشور به وسیله کانتینرها و سایر ادوات صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: برای جلوگیری از پدیده مذکور قانون مبارزه با قاچاق کالا سال 1392 در مجلس شورای اسلامی تصویب شد. بعد از تصویب قانون مقرر شد سامانه‌ای برای افزایش کنترل و نظارت‌ها راه‌اندازی شود و دستگاه‌های متولی هر کدام پیشرفت کارهایشان را در سامانه اعلام کنند. متاسفانه با گذشت 6 سال از تصویب قانون، سامانه مذکور هنوز عملیاتی نشده است.

نماینده مردم خراسان شمالی درخصوص باره علت تعلل در نهایی شدن سامانه گفت: از 157 گمرک فعال در کشور متاسفانه درصد قابل توجهی، مجهز به سامانه‌های یکپارچه‌سازی اطلاعات، دستگاه ایکس‌ری و سایر ادوات لجستیکی نیستند. به همین دلیل شاهد عدم رصد دقیق کالاهای ترانزیتی گمرکات هستیم.

شیران در پاسخ به اینکه آیا مجلس برای کاهش قاچاق کالا در مناطق آزاد و گمرکات برنامه‌ای دارد، گفت: بر اساس گزارشات، بخشی از قاچاق کالا کشور در مناطق آزاد و گمرکات صورت می‌پذیرد. این موضوع در مجلس بارها مطرح و بررسی شده است. نیازمند برنامه‌ریزی دقیقی در این زمینه هستیم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در پاسخ به اینکه چرا وزارت صمت رتبه‌بندی کارت‌های بازرگانی را  به اتاق بازرگانی واگذار کرده است، گفت: طبق قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز وظیفه صدور، تمدید، ابطال و رتبه‌بندی کارت‌های بازرگانی با وزارت صمت است. نیازمند تعریف شاخص‌ها و تغییراتی در این زمینه برای بازرگانان هستیم.

وی ادامه داد: سابقه، تجربه‌کاری، تمکن مالی و... باید معیار باشند تا به راحتی کارت بازرگانی برای هر کسی صادر نشود و راه قاچاق کالا از این طریق مسدود شود. وزارت صمت نیز در این خصوص کوتاهی کرده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *