پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

مرگ ۲۱۳ نفر بخاطر گازگرفتگی در سال گذشته

دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۳۲
کد مطلب: 707738
رئیس ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت ملی گاز ایران با اشاره به حوادث مربوط به آتش سوزی و گاز گرفتگی در سال گذشته گفت: در این حوادث ۳۴۸ نفر جان خود را از دست داده‌اند که ۲۱۳ نفر مربوط به حوادث گاز گرفتگی و ۱۳۵ نفر مربوط به آتش‌سوزی بوده است.
مرگ ۲۱۳ نفر بخاطر گازگرفتگی در سال گذشته
به گزارش جهان نيوز، غلامرضا بهمن نیا رئیس ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت ملی گاز ایران امروز در یک نشست خبری گفت: در سال‌های اخیر در شرکت ملی گاز تحولی بر مبنای نگرش تاب‌آوری صورت گرفته است به طوری که شاهد یک تامین، انتقال و توزیع پایدار در شبکه گاز کشور هستیم.

بهمن نیا افزود: در شرکت ملی گاز بحث تاب‌آوری با رویکرد HC در حال پیگیری است. بدین صورت که این شرکت آمادگی بازیابی سریع و ارتقا در زمان حوادث بحرانی را دارد. اما دغدغه همیشگی این شرکت بیشتر ناظر به بخش مصرف بوده و شاهد حوادث زیادی بودیم که نیاز به اطلاع رسانی و فرهنگسازی دارد.

رئیس ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت ملی گاز ایران اظهار داشت: در سال ۹۷ ما ۲۰۶۱ حادثه از جنس آتش‌سوزی و گاز گرفتگی داشتیم که منجر شد ۳۴۸ نفر از هم‌وطنان ما جانشان را از دست بدهند. بر این اساس آمارها نشان میدهد که تعداد این حوادث نسبت به سال قبل حدود ۴ درصد افزایش یافته است. بیش از ۸۸ درصد این حوادث به دلیل مشکلات مربوط به دودکش‌ها بوده که باید موردتوجه قرار گیرد. طبق آمار بالای ۹۰ درصد حوادث مربوط به آتش‌سوزی و گازگرفتگی از ۱۵ آبان‌ماه تا ۱۵ اسفندماه بوده است.

بهمن نیا افزود: در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد سبد انرژی کشور مربوط به سوخت گاز است و طبق برنامه افزایش پیدا خواهد کرد. در نتیجه تلاش برای جلوگیری از وقوع همچنین اتفاقاتی در اولویت است.

وی با تاکید بر اینکه تعداد افزایش مشترکین در سال ۹۷، ۳.۵ درصد بوده ولی افزایش میزان حوادث ۴.۶۷ درصد بوده است، گفت:   ۲۵.۶ درصد از حوادث مربوط به آتش‌سوزی و انفجار به دلیل عیوب مربوط به بست‌های شیلنگ گاز است. ۲۱.۸ درصد از حوادث مربوط به آتش‌سوزی نیز مربوط به پارگی و پوسیدگی شلنگ‌ها بوده است. بقیه دلایل نیز مربوط به وسایل گازسوز غیراستاندارد و لوله‌کشی اشتباه و ... است.

رئیس ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت ملی گاز ایران اضافه کرد: به طور کلی، در این حوادث ۳۴۸ نفر جان خود را از دست داده‌اند که ۲۱۳ نفر مربوط به حوادث گاز گرفتگی و ۱۳۵ نفر مربوط به آتش‌سوزی بوده است. از ۲۰۶۱ حادثه ثبت شده هم ۱۸۱۴ حادثه مربوط به آتش‌سوزی و انفجار بوده و ۲۴۷ حادثه مربوط به گاز گرفتگی بوده است. پس همینطور که مشخص هست هر چند تعداد حوادث گاز گرفتگی کمتر بوده اما تعداد مرگ‌ومیر ناشی از این حوادث بیشتر است.

بهمن نیا با تاکید بر اینکه در کل دنیا نمونه‌ای مثل شبکه گاز رسانی ایران نداریم در نتیجه امکان مقایسه آمار حوادث ایران با آمارهای جهانی نیست، اضافه کرد: مثلا در بسیاری از کشورها از جمله ژاپن از برق برای سیستم‌های گرمایشی استفاده میشود و در بعضی کشورها هم از آب گرم برای گرمایش استفاده میشود و بعضی هم ترکیبی از گاز و برق است. اما اگر کشورهای شبیه ایران را در نظر بگیریم تعداد حوادث ما ۴ برابر آنها است.

رئیس ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت ملی گاز ایران در پایان گفت: در سال ۹۷، ۳۴۸ نفر از هموطنان ما جانشان را از دست دادند که این آمار در سال ۹۶، ۳۱۱ نفر بود یعنی تعداد مرگ‌ومیر در این حوزه ۱۱.۹ درصد افزایش یافته است.

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *