شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۲

از زعفران بیشتر بدانید

شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۵۶
کد مطلب: 707603
از زعفران بیشتر بدانید
به گزارش جهان نيوز، زعفران را با نام علمی کرکوس ساتیوس Crocus Sativus از خانواده زنبقیان Iridaceae می دانند. بعضی ها معتقدند این کلمه الهام گرفته از کریکوس Corycus ،  نام منطقه ای در سیلیسیا Cilicia  واقع در شرق مدیترانه می باشد. برخی شروع رویش زعفران را ایالت قدیم ماد ایران می دانند، مناطق وسیع تری از کره زمین شامل یونان، ترکیه، آسیای صغیر هم در پیدایش این گیاه نقش داشته
اند. ایرانیان علاوه بر صادرات زعفران به بسیاری از کشورهای مختلف، خاصیت این گیاه را به رومی ها، چینی ها و اقوام عرب معرفی کردند و همچنین نحوه زراعت آن را به مردم حاشیه مدیترانه آموختند. ایرانیان در گذشته به زعفران توجه خاصی داشتند، به طوری که در جشن ها و سرور ها و مجالس بزم و نشاط مانند عروسی ها و اعیاد بسیار از آن استفاده می کردند.

زعفران ویژگی سرخوشی داشته و امروزه برخی شرکت‌ های دارویی اروپایی از آن به عنوان اینتگراتور نشاط آور استفاده کرده اند.

کروسین و سافرانال موجود در زعفران تأثیری مشابه داروی فلوکستین داشته و از بازجذب دوپامین، نوراپی نفرین و سروتونین جلوگیری می کند و به همین ترتیب درمان افسرگی با زعفران کاملا نتیجه بخش است. زعفران باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش می شود. همچنین ادرار آور است و برای شست‌ و شوی کلیه‌ها و مثانه مفید می باشد. تسهیل در هضم غذا، رفع نفخ معده، تسهیل گردش خون و خون‌ سازی از دیگر خواص این گیاه مفید است. همچنین خاصیت آنتی‌ اکسیدانی و ضد سرطانی نیز دارد،. علاوه بر خود زعفران می توان از دمنوش این گیاه هم استفاده کرد، خواص دمنوش زعفران زیاد است، از جمله برای سرما خوردگی،افسردگی،تقویت دستگاه گوارش مفید و همچنین اشتها آور و ضد سرفه و... می باشد. زعفران به عنوان طعم دهنده غذا و برای رنگ پارچه، در کشورهای در حال توسعه و توسط صنعت گران به مقدار بسیاری مورد استفاده قرار می گیرد. در طب سنتی، زعفران به عنوان مسکن، خلط آور، محرک جنسی و معرق، خاصیت دارد. سابقه کاشت زعفران در ایران به بیش از 3000 سال قبل بر می گردد. این گیاه رنگی و با ارزش چندین‌ ساله، ساقه ندارد و دارای پیاز است و چون در خاک کویر به دست می آید، معروف به طلای سرخ یا طلای کویر است. برای به دست آوردن یک کیلوگرم زعفران خشک حدود 170000 گل زعفران مورد نیاز است.

زعفران به علت طعم و رنگ و عطر عالی خود، نقش بسیار مهمی در تولید فراورده‌های غذایی، دارویی و شیمیایی ایفا می کند و به دلیل محدودیت کشت و تولید، جزِء فراورده‌های گران‌ قیمت محسوب می شود. ایران با تولید 90 تا 93 درصد از مجموع تولید جهانی زعفران به عنوان اولین کشور در تولید این گیاه محسوب می شود. 

زعفران بهرامن از بهترین زعفران های ایران است که شرکت بهرامن یکی از تولید کنندگان بزرگ زعفران در کشور محسوب می شود. بعد از ایران اسپانیا با تولید متوسط ۲۵ تن، مقام دوم و کشورهای هندوستان، جزایر اسپرون روسیه، سنگاپور، مالزی، ژاپن، تایوان، چین، فرانسه، ایتالیا، آلمان، استرالیا و یونان با تولیدمتوسط ۲۵تن، مجموعاً مقام سوم را در این زمینه دارند. شهرهای مهم  پرورش این گیاه، مناطق کویری و خشک جنوب خراسان است و سابقه  کاشت زعفران در این شهر، به 700 سال قبل بر می گردد. زعفران از معدود گیاهانی است که در شرایط سختِ هم می تواند رشد کند، با توجه به آن که جایگاه تاریخی زعفران در ایران است و منشأ پرورش آن نیز ایران و در خراسان می باشد، این گیاه جزءسوغات مشهد به شمار می رود که بسیار با ارزش و گران قیمت است. زعفران به جهت طعم، بو و رنگ زرد خاص خود در غذاها،صنایع شیرینی ‌پزی، داروسازی و صنایع دیگر بسیار استفاده می شود و کاربرد دارد. زعفران را می توان به روش های مختلفی تهیه کرد یکی از این روش ها که برای راحتی مشتریان در نظر گرفته شده خرید اینترنتی زعفران می باشد. 

استفاده زیاد از زعفران هم ممکن است باعث بروز مشکلاتی از جمله تهوع، افزایش ضربان قلب، خونریزی لب و پلک ها شود.

اما در کنار این موارد مصرف به اندازه و کم این گیاه سودمند بوده به طوری که برای بانوان بسیار مفید است و قاعده آور می باشدهمچنین زعفران در شیردهی زنان هم کاربرد دارد و بانوان شیر ده برای افزایش شیر خود، می توانند از زعفران استفاده کنند.
 زعفران گیاهی گرمسیری می باشد و بیشتر درمناطقی که آب و هوای متعدل وتابستان های گرم رو به خشک و آفتابی دارند و پاییز و زمستان های نسبتا سردی وجود ندارد، به خوبی رشد می کند. رشد گیاه زعفران نه تنها در آب و هوای گرم و خشک وجود دارد، بلکه گیاه به صورتی با محیط اطرافش سازگارمی شود و در آب و هوای سردسیر نیز می تواند رشد کند، به طور مثال در همدان که جزء مناطق سردسیر کشور ایران محسوب می شود، زعفران به خوبی پرورش می یابد. گیاه زعفران در فصل گرم تابستان رشدی ندارد و برگ هایش زرد می شود، رشد گیاه زعفران از حدود آبان ماه تا اواخر اردیبهشت می باشد. گیاه زعفران در زمین های
شور و یا زمین های که خیلی شنی هستند نمی تواند پرورش پیدا کند، البته که بهترین خاک برای رشد زعفران خاک شنی و رسی می باشد ولی نباید مقدار آن ها زیاد باشد. کاشت زعفران معمولا در اوایل و اواخر مهر ماه انجام می شود. اگر گیاه زعفران در جای مناسبی کاشته شود نیاز به کاشت مجدد هر ساله ندارد و 7 سال از این گیاه محصول به دست می آید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *