سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۲
۱۰

درخواست گرانی نرخ ویزیت پزشکان! / نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس: درخواست 2 برابر شدن تعرفه پزشکی غیرمنطقی است

شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۲۷
کد مطلب: 707494
رئیس کمیسیون مشورتی تعرفه و بیمه شورای عالی نظام پزشکی در حالی خبر از پیشنهاد افزایش 2 برابری تعرفه‌ خدمات پزشکان عمومی را می‌دهد که کارشناسان و برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی بشدت مخالف هر گونه افزایش تعرفه خدمات درمانی در شرایط کنونی کشور هستند.
درخواست گرانی نرخ ویزیت پزشکان!
به گزارش جهان نيوز، شرایط اقتصادی کشور اکنون طوری است که هر گونه تصمیم‌گیری برای افزایش قیمت کالاها و خدمات، باید با حساسیت بالا و کار کارشناسی شده دقیقی همراه شود، چرا که این امکان وجود دارد در صورت اتخاذ برخی تصمیمات نادرست مشکلات فراوانی در جامعه ایجاد و معیشت مردم سخت‌تر شود. در چنین شرایطی اما جامعه پزشکی خواهان تغییراتی در تعرفه‌های خود هستند.

اگرچه جامعه پزشکان و فعالان مراکز درمانی در پی افزایش هزینه‌های سربار ناشی از گرانی لوازم و تجهیزات درمانی و پزشکی، میزان اجاره‌بهای مطب، دستمزد و... متحمل مشکلاتی هستند اما از آنجا  که کاهش ارزش پول ملی در چند سال اخیر اثرات منفی خود را بر کل اقتصاد کشور بویژه اقتصاد خانوارها بر جای گذاشته است، بنابراین اگر قرار است تصمیمی برای افزایش تعرفه‌های خدمات درمانی اتخاذ شود، این تصمیم باید دقیق و کارشناسانه باشد و در عین حال در کارگروه اقتصاد سلامت مطرح شود تا آثار و عواقب آن در جامعه مشکل‌آفرین نشود.
 
به عقیده کارشناسان، شرایط کنونی جامعه طوری نیست که تصمیماتی برای افزایش قیمت کالاها و خدمات اتخاذ شود، چرا که برآیند چنین تصمیماتی بی‌شک گذران زندگی را برای مردم با فشار مضاعف همراه می‌کند، بنابراین اگر قرار است افزایش قیمتی در زمینه خدمات درمانی انجام شود، بیمه‌ها باید جبران‌کننده چنین موضوعی شوند، نه مردم. 
 
نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «وطن امروز»، درباره پیشنهاد اخیر رئیس کمیسیون مشورتی تعرفه و بیمه شورای عالی نظام پزشکی برای افزایش 2 برابری تعرفه پزشکان عمومی و نیز برخی اظهارنظرها درباره ورشکستگی بیمارستان‌ها در پی عدم افزایش تعرفه‌های خدمات درمانی گفت: به نظر می‌رسد افزایش تعرفه پزشکی و درمانی در شرایط کنونی اقتصادی کشور خارج از قالب بیمه‌ای ‌منطقی است اما در چنین شرایطی افزایش تعرفه برای بیمه‌شدگان کاملا غیرمنطقی است.
 
سیدمرتضی خاتمی افزایش تعرفه خدمات درمانی آن هم 2 برابر شدن تعرفه پزشکان عمومی در این شرایط سخت اقتصادی را پیشنهادی نامعقول و ناسازگار و خارج از عرف و اصول کارشناسی عنوان کرد و افزود: تغییر تعرفه‌های پزشکی نیازمند بررسی دقیق است که تصمیم‌گیری در این زمینه باید بر مبنای مولفه‌های خاص نظیر چگونگی افزایش هزینه‌های سربار، رشد نرخ تورم و... باشد.
 
وی افزایش 2 برابری هزینه پزشکان را اغراق‌آمیز خواند و گفت: اگر قرار است اتفاقی در تغییر تعرفه‌ها انجام شود، این موضوع  نه‌تنها باید در شرایط مناسب صورت گیرد، بلکه تصمیمات در این زمینه باید کارشناسی شده اتخاذ شود تا در صورت تغییر تعرفه‌ها، افزایش حداقلی رخ دهد که البته این افزایش نیز متوجه بیمه‌ها می‌شود.
 
نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه افزایش خدمات درمانی و تعرفه‌ای نباید غیرطبیعی و غیرمنطقی باشد، گفت: از آنجایی که افزایش نرخ تعرفه‌ها باید در بخش بیمه‌ای دیده شود، بنابراین بالا بودن نرخ تعرفه خدمات درمانی خارج از عرف نیز نباید در بخش بیمه‌ای گنجانده شود. هرچند مجلس اکنون مخالف تعرفه‌ای بی‌منطق در این زمینه است اما هم افزایش حداقلی و هم افزایش در تعرفه خدمات پزشکی و درمانی و... بدون ارزیابی و بررسی دقیق نادرست و غیرقابل قبول است تا بیمه‌ها نیز با مشکل مواجه نشوند.
 
پیشنهاد افزایش 2برابری تعرفه‌ها برای پزشکان عمومی
رئیس کمیسیون مشورتی تعرفه و بیمه شورای عالی نظام پزشکی گفت: بر اساس نظر کارشناسان تخصصی این کمیسیون، برآورد نهایی حداقل هزینه تمام‌شده یک ویزیت برای پزشکان عمومی در شهر تهران مبلغ 475927 ریال استخراج شده است. به گزارش فارس، مهدی مطهری برآورد نهایی این کمیسیون درباره افزایش تعرفه پزشکان عمومی را اعلام کرد.

وی گفت: بر اساس نظر کارشناسان تخصصی این کمیسیون، برآورد نهایی حداقل هزینه تمام‌شده یک ویزیت برای پزشکان عمومی در شهر تهران مبلغ 475927 ریال استخراج شده است. مطهری افزود: برای تعیین این مبلغ، هزینه‌هایی از قبیل هزینه ساختمان، افزایش قیمت تجهیزات پزشکی، تورم و هزینه پرسنل یا اجاره مطب و حقوق و دستمزد در نظر گرفته شده است.

رئیس کمیسیون مشورتی تعرفه و بیمه شورای عالی نظام پزشکی ادامه داد: این عدد بر مبنای عدد کارشناسی دقیق انجام شده است که محاسبه‌کنندگان آن جامعه پزشکی نیستند و توسط کارگروه اقتصاد سلامت تعیین شده است.

وی تاکید کرد: جامعه پزشکی جدا از مردم نیست و افزایش هزینه‌ها بر پزشکان نیز اثر خواهد داشت؛‌ ما نمی‌خواهیم از نظر اقتصادی به مردم فشار وارد شود و این تعرفه به‌‌عنوان تعرفه پایه پزشک عمومی به شورای عالی نظام پزشکی پیشنهاد می‌شود و نظر کلی از سوی نظام پزشکی به شورای عالی بیمه و وزارت بهداشت اعلام خواهد شد.

مطهری گفت: در حال حاضر تعرفه پزشکی عمومی 27500 تومان است که پزشکان در حال سوبسید دادن هستند؛ تعرفه مصوب نهایی مبلغی است که در نهایت پس از تصویب توسط نهادهای مرتبط اعلام خواهد شد.
 
افزایش نیافتن تعرفه‌های خدمات درمانی موجب ورشکستگی بیمارستان‌ها می‌شود
سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه تعرفه‌های خدمات درمانی باید متناسب با تورم هر سال افزایش یابد، گفت: عدم افزایش تعرفه‌های خدمات درمانی موجب ورشکستگی بیمارستان‌ها می‌شود.

اکبر ترکی در گفت‌و‌گو با خانه ملت، در واکنش به خبری مبنی بر اینکه افزایش تعرفه‌های خدمات درمانی منجر به «ورشکستگی کامل بیمه سلامت و سازمان تأمین اجتماعی» می‌شود، گفت: تعرفه‌های خدمات درمانی و پزشکی همانند همه کالا‌ها و خدمات دیگر، باید متناسب با تورم هر سال افزایش یابد.

وی ادامه داد: تمام کالا‌ها اعم از تجهیزات پزشکی، غذای بیماران و وسایل مورد استفاده در بیمارستان‌ها متناسب با تورم، رشد قیمت داشته که طبیعتا هزینه بیمارستان‌ها را نیز افزایش می‌دهد، بنابراین تعرفه‌های خدمات پزشکی نیز باید به همین میزان افزایش یابد، در غیر این صورت بیمارستان‌های دولتی ورشکست خواهند شد. از طرفی بخش خصوصی نیز به همین صورت بوده و تا زمانی که قیمت کالا‌ها، تجهیزات و هزینه بیمارستان‌ها افزایش پیدا می‌کند، اداره بیمارستان‌ها با تعرفه قبلی کار بسیار سختی خواهد بود.

ترکی خاطرنشان کرد: سهم 9 بیست‌و‌هفتم درمان بیمه‌شدگان تامین اجتماعی سال 98 با سال 99 تفاوت دارد و متناسب با افزایش حقوق کارمندان افزایش می‌یابد. از طرفی مبلغی که به‌عنوان حق بیمه از کارمندان کسر می‌شود نیز به همین میزان افزایش پیدا می‌کند، بنابراین با افزایش تورم، درآمد بیمه‌ها نیز بیشتر شده است.

وی یادآور شد: با افزایش تعرفه خدمات درمانی، بیمه‌ها به سمت ورشکستگی حرکت نمی‌کنند، چرا که منابع درآمدی آنها نیز پیش‌بینی شده است. بنده معتقدم اکثر مشکلات بیمه‌ها به دلیل ضعف‌های مدیریتی است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با افزایش تعرفه خدمات درمانی، بدهی بیمه‌ها به مراکز درمانی و داروخانه‌ها افزایش می‌یابد؟ ادامه داد: بدهی بیمه‌ها غالبا به دلیل سوء‌مدیریت است. از سویی دیگر بیمه‌ها پول دارند و نمی‌دهند و دائما بهانه‌گیری می‌کنند تا منابع مالی برای پرداخت بدهی‌ها از محل‌های دیگر تامین شود. از سوی دیگر بدهی بیمه‌ها در بسیاری از مواقع جبران شده؛ به‌عنوان مثال اخیرا 500 میلیون یورو با موافقت مقام معظم رهبری از صندوق توسعه ملی دریافت و به بیمه‌ها تزریق شده است.

ترکی تاکید کرد: رئیس‌جمهور و هیأت وزیران باید به نحوی کشور را مدیریت کنند که با افزایش تعرفه‌ها در حوزه خدمات درمانی مشکلی ایجاد نشود اما اینکه تعرفه خدمات درمانی را به بهانه ورشکستگی بیمه‌ها بر اساس میزان تورم افزایش ندهیم، اشتباه بوده و نه‌تنها مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه مشکل‌آفرین هم خواهد بود.
 
جدول تعرفه ویزیت پزشکان در بخش خصوصی
 
منبع: وطن امروز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
مالیات که نمی‌دهند، معاینه درست و حسابی هم که بماند. درآمدشان هم که از همه بیشتر است، تو رو خدا کوتاه بیاین.
رفتیم متخصص 55 هزارتومان ویزیت دادیم کل معاینه 5 دقیقه نشد!
Iran, Islamic Republic of
من پزشکم مالیات هم میدهم، کارت خوان ما طبق قانون به اداره مالیات متسله. خود شما مالیات میدهید؟ با چه مدرک و آماری دروغ میبافید.
Iran, Islamic Republic of
به مرگ گرفتن که به تب راضی بشیم......
اصغر
Iran, Islamic Republic of
.... شما هم هرکاری دلت می خواهد انجام بده بعدش برید توروستاها یه مانوری بدیدبگید مازاد تعرفه را به مردم محروم دادیم...
Iran, Islamic Republic of
کدوم پزشک متخصص 41000 تومان میگیره ...همشون بالای 60 میگیرن ...سرتونو کردین توی برف از نظارت هم خبری نیست
Iran, Islamic Republic of
اگر هر پزشکی بالاتر از تعرفه مصوب گرفت، به نظام پزشکی شکایت کن. که قطعا چنین نبوده
Iran, Islamic Republic of
.....
Romania
اینجانب پزشک آزمایشگاه هستم.از سال ١٣٩١ که جهش قیمت ارز پیش آمد و جهش دوم قیمت ارز در سال١٣٩٧، قیمت ارز ١٠ برابر شد و قیمت اکثر کالاهای موجود در بازار ۵ تا ٧ برابر(نسبت به سال ٩١). تعرفه های آزمایشگاههای پزشکی از سال ٩١ تا کنون فقط ٢/٨ برابر شده است و حداقل حقوق کارمندان ۴ برابر. آزمایشگاهها زیر فشار گرانی اقلام مصرفی متنوع و افزایش حقوق کارمندان و انواع مخارج در حال له شدن هستند و بیشتر آزمایشگاههای کوچک و متوسط در آستانه ورشکستگی و در تمام این سالها دولت به زور قیمت ها را پایین نگه داشته است. مردم از این مسائل خبر ندارند و تصور می کنند همه پزشکان در حال پول پارو کردن و ظلم به مردمند و انتظار دارند قیمت خدمات پزشکی بالا نرود و حتی کم شود یا مفت باشد.
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه تنها قشری که زیر ذره بین دولت و مردم اند سیستم بهداشتی و پزشکان، آزمایشگاه و دارو هست، بقیه صنف ها هر قیمتی دوست داشته باشند میدهند، و کسی هم کاری ندارد
امین
Iran, Islamic Republic of
با تشکر از مطلب خوبتان.
پزشکان هم از سایر اقشار جامعه جدا نیستند، آنها هم خرج زن و بچه دارند، و باید مالیات، اجاره مطب، حقوق منشی، و تزریقات و آب و برق پرداخت کنند، وسایل مصرفی (الکل، وسایل یکبارمصرف، مواد شستشو، تعمیرات و...)و....