جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

نکات مهم برای اطمینان از سلامت پمپ بنزین خودرو

شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۳۶
کد مطلب: 707448
پمپ بنزین خودرو که وظیفه رساندن بنزین به سیستم انژکتور و در نهایت موتور را انجام می‌دهد، یکی از قطعات کلیدی و مهم موتور هر خودرویی است.
نکات مهم برای اطمینان از سلامت پمپ بنزین خودرو
به گزارش جهان نيوز، در هنگامی که کلید پمپ وصل است، پمپ بنزین فعالیت کرده و در حال تنظیم کردن فشار مورد نیاز بنزین برای ایجاد احتراق است؛ در این زمان اگر دقت کنید می‌توانید صدای آن را بشنوید. این پمپ برای خنک و روان ماندن از بنزینِ درون باک استفاده می‌کند. در زمانی که پمپ بنزین سالم است، خودرو نرم کار می‌کند.

سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا پمپ بنزین در بازه های مشخصی باید تعویض شود؟
در پاسخ باید گفت خیر، در حالت کلی پمپ بنزین زمان مشخصی برای تعویض ندارد و به گونه‌ای ساخته شده که مدت زمان زیادی مورد استفاده قرار بگیرد و تنها در زمانی تعویض می‌شود که علائم خرابی پمپ بنزین را مشاهده کنید و متوجه شوید که پمپ ایراد دارد.

در حالت کلی پمپ بنزین زمان مشخصی برای تعویض ندارد، کوچک ترین ایرادی در پمپ بنزین مشکلات بزرگی برای خودرو ایجاد کند به طوری که رانندگی با آن را غیر ممکن می‌کند.

به طور کلی پمپ بنزین بد یا خراب نشانه هایی را از خود نشان می دهد که از طریق آن ها می‌توان فهمید که وقت بازبینی و یا تعویض پمپ می‌باشد؛ پس باید حواسمان به علائم خرابی پمپ بنزین خودرومان باشد.

علائم خرابی پمپ بنزین چیست؟
صدا های بلند از باک بنزین
یکی از اصلی‌ترین علائم خرابی پمپ بنزین صدا های بلند شنیده شده از باک است.

یک پمپ قدیمی یا فرسوده در زمانی که کار می کند صداهای بلندی می‌دهد که قابل تشخیص است.
بیشتر پمپ بنزینها در زمان کار صدای اندکی ایجاد می‌کنند، گرچه که صدا های بلندِ باک نشان دهنده ایراد پمپ بنزین می‌باشد.

مشکل در روشن شدن خودرو، یک نشانه ی دیگر از وجود ایراد در پمپ بنزین مشکل در روشن کردن خودروست.

در زمان ایجاد احتراق در موتور خودرو، پمپ بنزین به صورت مداوم در حال کار می‌باشد که به تدریج و در طول زمان باعث فرسوده شدن آن می‌شود.

یک پمپ ضعیف بنزین را به باک می‌رساند، اما باعث می شود خودرو در زمان روشن شدن با مشکلاتی روبرو شود. یک پمپ فرسوده باعث می‌شود که زمان استارت تا روشن شدن خودرو بیش تر طول کشیده و در مواردی که مشکل بزرگ تر است حتی نیاز به این باشد که سوئیچ را چند بار باز و بسته کنید.

کم شدن قدرت و شتاب خودرو و افزایش مصرف بنزین
از دیگر علائم خرابی پمپ بنزین مشکلات عملکردی موتور می‌باشد.

همانطور که قبلاً گفتیم وظیفه ی پمپ بنزین رساندن مقدار سوخت مورد نیاز برای ایجاد نیرو به موتور است، بدیهی است که هرگونه مشکل درون این پمپ باعث کاهش بازدهی موتور خواهد شد.

یک پمپ فرسوده جدای از مشکل در روشن شدن خودرو، مشکلات دیگری نظیر misfire، کاهش شتاب، افزایش مصرف سوخت و خفه کردن موتور را ایجاد خواهد کرد.

روشن نشدن خودرو، یکی از جدی‌ترین علائم خرابی پمپ بنزین این است که خودرو کلاً روشن نمی‌شود.

در زمانی که پمپ به طور کلی خراب شده و یا در شرایطی که نتواند سوخت کافی برای احتراق را به موتور برساند، خودرو روشن نخواهد شد. در این شرایط خودرو استارت می‌خورد اما به دلیل عدم سوخت رسانی کافی روشن نمی‌شود.

البته دقت کنید که روشن نشدن خودرو دلایل متعددی می‌تواند داشته باشد، پس در صورت وقوع چنین مشکلی حتماً تمامی موارد ممکن را بررسی کنید.

در ابتدای روشن شدن خودرو صدای شروع فعالیت پمپ بنزین را نمی‌شنوید. اگر دقت کنید دقیقاً پس از استارت زدن خودرو صدایی شبیه “وینگ” می‌شنوید که نشان دهنده ی فعالیت پمپ بنزین می‌باشد. در صورتی که این صدا نمی آید بدان معناست که پمپ بنزین ایراد دارد.

ریپ زدن خودرو در زمان رانندگی در سرعت های ثابت، این امر نیز به سبب تأمین نشدن مقدار بنزین مورد نیاز برای احتراق رخ می‌دهد که در نهایت باعث می‌شود موتور خودرو نتواند سرعت ثابت را حفظ کند.

این مشکل بسیار خطرناک است چون می‌تواند باعث از دست دادن کنترل خودرو شود. این مشکل در سرعت های بالا نیز اتفاق می‌افتد به صورتی که از جایی به بعد خودرو دیگر شتاب نمی‌گیرد.

افزایش شتاب ناگهانی خودرو، این مشکل در زمانی رخ می‌دهد که پمپ بنزین ناگهان مقدار زیادتری بنزین را به درون موتور فرستاده و در نتیجه ی آن بدون فشار دادن بیش تر پدال گاز و به صورت ناگهانی شتاب افزایش می‌یابد.

راه پیشگیری از آسیب دیدن پمپ بنزین چیست؟
همانطور که گفتیم پمپ های بنزین ساخته شده اند تا مدت زمان زیادی را دوام بیاورند اما بالاخره پس از مدت زمانی ممکن است نیاز به تعویض آنها داشته باشید که این امر دلایل مختلفی دارد.

یکی از اصلی ترین دلایل خراب شدن پمپ بنزین عادت رانندگی با سوخت کم است، رانندگی با مقدار سوخت کم باعث می‌شود تا احتمال داغ شدن پمپ بنزین و خراب شدن آن بالا رود و در نتیجه هزینه های بیش تری از به موقع بنزین زدن را روی دست شما بگذارد.

پمپ بنزین همچنین دارای فیلتری می‌باشد که عادت رانندگی با بنزین کم باعث می‌شود این فیلتر بسیار سریع کثیف شده و هنگامی که رسوبات و ناخالصی سوخت به کف باک می‌روند، فیلتر را به سرعت مسدود کنند.

بهترین راه برای پیشگیری از این قبیل مشکلات این است که همیشه بنزین خودروتان بیش از یک چهارم حجم باک باشد.

دقت کنید که نظیر این مشکلات در صورت رسوب گیری و کثیف بودن فیلتر بنزین نیز رخ می‌دهد.
اگر هر یک از این نشانه‌ها را در خودرویتان مشاهده کردید و یا احساس کردید که پمپ بنزین شما ایراد دارد، حتماً هر چه سریع تر به متخصص مراجعه کنید.

منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *