پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۳

۱۵ کودک ایرانی قربانی تروریسم تحریمی امریکا شدند

پنجشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۰۹
کد مطلب: 707317
پانسمان «میپلکس» نوع خاصی از پانسمان برای کودکانی است که مبتلا به بیماری «ای‌بی» موسوم به بیماری «پروانه‌ای» هستند. این نوع پانسمان در لیست دارو‌های تحریمی امریکا قرار گرفته و حالا به تلخی خبرساز شده است.
۱۵ کودک ایرانی قربانی تروریسم تحریمی امریکا
به گزارش جهان نيوز، مرگ ۱۵ کودک ایرانی به دلیل تحریم دارویی امریکا علیه ایران خبر تلخ این روزهاست؛ خبری که می‌توانست صرفاً یک رویداد پزشکی تلخ باشد، اما وقتی علت آن تحریم‌های اقتصادی به دلایل سیاسی است، در چارچوب اقدامات تروریستی باید مورد بررسی قرار بگیرد.

گلوله‌های نامرئی امریکا روی تن کودکان ایرانی
پانسمان «میپلکس» نوع خاصی از پانسمان برای کودکانی است که مبتلا به بیماری «ای‌بی» موسوم به بیماری «پروانه‌ای» هستند. این نوع پانسمان در لیست دارو‌های تحریمی امریکا قرار گرفته و حالا به تلخی خبرساز شده است. سیدحمیدرضا هاشمی‌گلپایگانی، مدیرعامل خانه «ای‌بی» گفته که: «۱۵نفر از کودکان پروانه‌ای به دلیل همین کمبود‌ها که ناشی از تحریم‌های امریکاست، جان باختند.» او توضیح داده که: «اگر پانسمان میپلکس در اختیار کودکان مبتلا به «ای‌بی» قرار نگیرد، آن‌ها درد شدیدی را در اندام‌شان متحمل می‌شوند. بیماران «ای‌بی» بی‌نهایت به این پانسمان نیازمند هستند و متأسفانه برای آن‌ها درمان جایگزینی هم وجود ندارد. امروز در شرایط تحریم این پانسمان‌ها، مجبور هستیم از پماد‌های ترکیبی و گاز وازلینه‌های چرمی استفاده کنیم، این در حالی است که تمام این پانسمان‌ها یک‌دهم تاثیر پانسمان میپلکس را ندارند.» هاشمی در ادامه توضیحاتش گفته که: «میپلکس از سال ۹۵ توسط وزارت بهداشت برای کودکان «ای‌بی» تهیه می‌شد، ولی بعد از بازگشت دوباره تحریم‌ها در اردیبهشت سال ۹۷، ما با عدم واردات پانسمان میپلکس مواجه شدیم. سعی کردیم خودمان به عنوان یک نهاد غیرسیاسی با شرکت تولید‌کننده وارد مذاکره شویم. ما با شرکت سوئدی که تنها تولیدکننده این پانسمان در دنیاست، نامه‌نگاری کردیم. این شرکت سوئدی طی نامه‌ای رسماً اعلام کرد که کشور شما در تحریم است و ما نمی‌توانیم سهمیه پانسمانتان را ارسال کنیم. برای تهیه پانسمان‌ها مشکل نقل و انتقال ارز نیست، بلکه آن شرکت سوئدی مشخصاً از ارسال میپلکس به ایران خودداری می‌کند. به خاطر عدم دسترسی کودکان «ای‌بی» به پانسمان میپلکس، حداقل ۱۵نفر به خاطر عفونت فوت کرده‌اند و ما این موضوع را به گوش مسئولان مربوطه، وزارت بهداشت و وزارت کشور رسانده‌ایم، ولی بیشتر از این کاری نمی‌توانیم انجام دهیم.»

این اولین بار نیست که کودکان ایرانی قربانی تروریسم می‌شوند. از تصاویر معروف حمله نیرو‌های داعش به مجلس شورای اسلامی، تصاویر نجات کودکی خردسال توسط نیرو‌های امنیتی کشورمان از پنجره است، اما همیشه کودکان ایرانی از حملات تروریستی جان سالم به در نبرده‌اند. محمد طا‌ها پسر خردسانی بود که در حمله عوامل داعش به رژه نیرو‌های مسلح در اهواز قربانی شد. سال‌ها پیش هم وقتی هواپیمای مسافربری را دولت امریکا با موشک مورد هدف قرار داد، کودکانی قربانی شدند. در سال‌های جهل و ترور منافقین علیه مردم ایران در دهه ۶۰ هم کودکانی قربانی تروریسم شدند. نزدیک ۳ هزار کودک هم در جریان حملات ارتش بعثی صدام علیه مردم قربانی شدند. کودکان ایرانی هم در کنار همه ملت ایران قربانیان مظلوم تروریسم بوده‌اند. این بار، اما امریکا سرفصل جدیدی را برای تروریسم علیه مردم و کودکان ایران به وجود آورده است؛ تروریسمی که گلوله‌های آن نامرئی هستند، اما در نهایت، مرگ را برای مردم ایران رقم می‌زند و قربانیان مظلومی را به وجود می‌آورد که حتی صدای فریادشان گویی به جایی نمی‌رسد.

تأثیر تحریم‌ها بر سلامت مردم ایران
سازمان دیده‌بان حقوق بشر در یک گزارش تازه ۴۷صفحه‌ای اذعان می‌کند که: «تحریم‌های امریکا به‌رغم معافیت‌های بشردوستانه‌ای که در آن در نظر گرفته شده باعث رنج شمار زیادی از شهروندان ایرانی مبتلا به طیف وسیعی از بیماری‌ها شده است... تحریم‌های بی‌پایان و فراگیر از نوع تحریم‌هایی که دولت ترامپ بر ایران تحمیل کرده است، بر نیاز‌های انسان‌دوستانه و حق اولیه سلامت میلیون‌ها ایرانی تأثیر منفی داشته است.»

این گزارش به طور خاص به تحریم‌های دارویی می‌پردازد و «احتیاط بیش از حد» برخی بانک‌ها و شرکت‌ها در زمینه تحریم‌های امریکا را از عوامل وجود معضل دارویی برای برخی بیماران در ایران عنوان می‌کند. مطابق آمار ۹۶درصد از دارو‌های مورد نیاز مردم ایران در داخل خود ایران تولید می‌شود، اما بیش از نیمی از مواد اولیه برای ساخت این دارو‌ها از خارج وارد می‌شود و تأمین مالی برای واردات با دشواری مواجه شده است. آنچنان که گفته شد، همیشه هم مشکل تبادل مالی نیست و برخی شرکت‌ها از دادن عین اقلام دارویی و لوازم پزشکی دریغ می‌ورزند.

به گفته سازمان دیده‌بان حقوق بشر «با وجودی که دولت امریکا معافیت‌هایی برای واردات بشردوستانه در رژیم تحریمی خود علیه ایران منظور کرده، در عمل این معافیت‌ها نتوانسته است از ترس شرکت‌ها و بانک‌های امریکایی و اروپایی برای تأمین مالی دارو و کالا‌های بشردوستانه برای ایران بکاهد. این ترس در میان شرکت‌ها و بانک‌ها قوی است و نتیجه آن نادیده گرفتن حق ایرانیان برای سلامتی بوده است.»

حقوق بشر امریکایی علیه ملت ایران
دکتر مهدی شادنوش، رئیس مرکز پیوند و بیماری‌های وزارت بهداشت می‌گوید: «در این شکی نیست که تحریم‌های غیرانسانی و ناجوانمردانه امریکا وجود دارد. آن‌ها ادعا می‌کنند که غذا و دارو مورد تحریم قرار نگرفته، اما این دروغی است که از سوی امریکایی‌های مطرح می‌شود... بعد از پیگیری‌هایی که ما از طریق سفارت‌مان انجام دادیم، شرکت سوئدی که مسئول تأمین پانسمان میپلکس در دنیاست، در نامه‌ای رسمی طی ماه‌های قبل، اعلام کرد که به دلیل تحریم‌ها نمی‌تواند این پانسمان‌ها را در اختیار ما قرار دهد.»

او از تلاش‌ها برای تأمین اقلام پزشکی مورد نیاز بیماران پروانه‌ای می‌گوید؛ از اینکه شرکت سوئدی راضی به ارسال این اقلام به ایران نمی‌شود و در نهایت، وزارت بهداشت از طریق دیگری آن را تأمین می‌کند، اما مشکل هم فقط این بیماران نیستند، آنچنان که دکتر شادنوش توضیح می‌دهد: «به عنوان مثال لازم بود که امکانات دستگاه‌های دیالیزمان را طبق تدابیری به روز کنیم و مراکز دیالیزمان را مقداری توسعه دهیم. بر این اساس برای واردات تعدادی دستگاه برنامه‌ریزی کردیم. با زحمات زیادی کار را پیش بردیم و در تهیه ارز، انتقال ارز و... اقداماتی انجام دادیم، اما در لحظه آخر با اینکه پول را پرداخته بودیم، شرکت تأمین‌کننده اروپایی با عنوان تحریم، دستگاه‌ها را در اختیار ما قرار نداد.»

خلف وعده شرکت‌های اروپایی همراه تروریسم اقتصادی و تحریمی دولت امریکا علیه ملت ایران شده است. شادنوش البته خبر خوش هم می‌دهد که به‌روزرسانی تجهیزات دیالیز از طریق دیگر انجام شده است، اما این رویداد هیچ چیز از تروریسم دارویی علیه ملت ایران کم نمی‌کند که شادنوش بر آن با کلیدواژه حقوق بشر امریکایی صحه می‌گذارد: «این حقوق بشر امریکایی است که حتی به بیمار خاص و بیمارانی که تجهیزات، دارو و وسایل مورد نیازشان مانند هوایی می‌ماند که افراد عادی به آن نیاز دارند، در راستای اهداف عجیب سیاسی‌اش به این انسان‌های نیازمند کمک، رحم نمی‌کند و برای آزار دولت‌ها، بیماران را هم تحت فشار قرار می‌دهد.»

تحریم علیه دولت یا ملت؟
امریکایی‌ها، اروپایی‌ها، رسانه‌های غربی و گروه‌های ایرانی مخالف جمهوری اسلامی از تحریم ایران استقبال می‌کنند. آنان تحریم را اهرم فشاری علیه دولت (حکومت) ایران می‌دانند و مدعی هستند برای تغییر رفتار حکومت یا تغییر اصل حکومت و برای نجات! ملت ایران از آن بهره می‌برند. در واقع امر، اما فشار تحریم‌ها بر ملت ایران هم وارد می‌شود، گرچه در اصل قضیه دولت و ملت از هم جدا نیستند و سختی یکی، سختی دیگری است، اما در این میان مردم ایران قربانیان تروریسم اقتصادی و تحریمی و دارویی می‌شوند که حتی قدر همان اخبار جهت‌دار در مورد قربانی شدن ایرانیان با گلوله‌های تروریستی هم بازتاب نمی‌یابد و امریکا و اروپا همچنان منادیان حقوق بشر باقی می‌مانند!

این گزارش را با جملاتی از رهبر انقلاب به پایان می‌بریم: «ملت ایران مورد ظلم قرار گرفته - همین تحریم‌های ظالمانه، ظلم بارزی است به ملت ایران- ملت ایران مظلوم واقع شده لکن ضعیف نیست، ملت ایران مقتدر است. به فضل الهی، به حول و قوه الهی همه مقاصدی که ملت ایران برای خودش ترسیم کرده، با قوت و اقتدار، خودش را به آن مقاصد خواهد رساند.»
 
منبع:جوان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
مرگ بر آمريكا و كدخدا پرستان
Bulgaria
آیا در دنیا چهار وکیل بین المللی خبره برای شکایت از ترامپ بخاطر تحریمهای ظالمانه واعمال بدون قانون او بر علیه کودکان وبیماران ایران وجود ندارد؟
Iran, Islamic Republic of
علی برکت ا...
تبریک به دولت فخیمه که تونست برجام رو با کدخدا ببنده
حالا داریم گلابی هاشو میچینیم