کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پوشش سقف در ایران

21 آبان 1398 ساعت 10:01


به گزارش جهان نیوز، وقتی صحبت از مکانی برای زندگی می­کنیم منظورمان در ساده­ترین حالتش یک چهاردیواری و سقفی بالای آن است. بدون سقف این مامن، مفهمومش را از دست می­دهند. سقف­ها نیز مانند سایر اجزای ساختاری بناها کاملا با شرایط محیطی خود تطبیق دارند. این گونه از تطبیق از گذشته تا حال در مورد پوشش بام و سقف­ها وجود داشته است و عموما به گونه­ای طراحی شده­ است که علاوه بر تعدیل کردن دما، کاملا با مصالح بومی مرتبط باشد. از  پوشش سقف مدور و یخی ایگلوها در قطب گرفته تا همین سقف­های شیروانی­مان در مناطق شمالی.
 

سقف و معماری ایرانی
در معماری سنتی ایران دو نوع سقف تخت و منحنی داشتیم. سقف­های منحنی که از طاق، قوس و گنبد تشکیل شده­اند، با افزایش مهارت در پوشاندن دهانه­های وسیع استفاده کمتری دارند. البته همچنان سقف­های طاق­ضربی در برخی از ساختمان­ها مورد استفاده قرار می­گیرد.  اما پوشش مسطح که شامل سقف­های تخت، سقف­های دارای خرپشته که سقف شیروانی­ست همچنان کارکرد و محبوبیت خود را دارند. سقف­ها در حال حاضر دارای مدل­های مختلفی از قبیل تیرچه بلوک، کامپوزیت، یوبوت، تیردال، شیروانی و ... هستند.

 در مورد سقف­های شیروانی به دلیل مقبولیت و خواست عمومی مردم بحث از تطابق با محیط فراتر رفته است و این سقف­ها را حتی در محیطی که سقف تخت کفایت می­کند مشاهده می­کنیم.

در روند طراحی یک ساختمان علاوه بر شکل سقف، مطالح مورد استفاده در سقف هم کاملا باید در نظر گرفته شود. چرا که وزن و شکل مصالح مورد استفاده امکان دارد تغییراتی در سازه و طراحی ساختمان به وجود بیاورد.برای سقف­های شیروانی اگر بخواهیم چند نمونه از این مصالح را نام ببریم شامل اندولین، انواع شینگل ، ایرانیت، باردولین و ... است. برای اینکه بدانیم کدام­یک از این مصاح به دردمان می­خورد باشد شناختی نسبی از هرکدام داشته باشیم. در این بین شینگل و اندولین را به دلیل مصرف زیاد و محبوبیتی که دارند بررسی می­کنیم:
 
بام شینگل
برای کسانی که سقف شیروانی دارند و دنبال راهی برای ساختن یا تعمیر سقفشان هستند شینگل آسفالت تقریباً یکی از محبوب­ترین گزینه هاست. این سقف در ساختمان­های مسکونی، اداری و صنعتی و ... کاربرد دارد. شینگل که با همان لفظ محلی توفال هم شناخته می­شود تایل­ها و قطعات مربع یا مستطیلی است که از جنس قیر فرآوری شده است. شینگل­ها در اشکال و جنس­های متعددی موجود است.

اگر از مزایای سقف شینگل چند مورد را نام ببریم به این گزینه­ها می­رسیم : 

هزینه مناسب
تا کنون بزرگترین مزیت سقف ساخته شده با شینگل، هزینه نسبتاً پایین آن است. شینگل عموما مقرون به صرفه ترین گزینه برای ساخت سقف در کوتاه مدت است، به همین دلیل بسیاری از مالکان خانه از آن طرفداری می کنند. در اکثر موارد ، یک سقف شاخته شده با شینگل آسفالت که نصبش به درستی انجام شده باشد حداقل بین 12 تا 15 سال دوام دارد و با هزینه ای بسیار مناسب، سطح مناسبی از سقف خانه را پوشش می­دهد.

تنوع در سبک و جنس
با اینکه گفتیم قیمت مناسب دارد ولی این دلیلی بر تنوع این محصول نیست. شینگل آسفالت، شینگل چوبی، شینگل تخته سنگ، شینگل مصنوعی، شینگل آسفالت لوکس و انواع دیگری از شینگل وجود دارد. شینگل تخته سنگ از بلوک­های سنگی ساخته می­شود و وزن بیشتری دارد. همچنین هزینه و دوام زیادی را هم در پی دارد.

شینگل معمارانه آسفالت لوکس از ظاهر چوب طبیعی یا شینگل تخته سنگ تقلید می­کند و حالتی سه بعدی به طرح می­دهد. شینگل آسفالت تقریباً در تمام رنگهای قابل تصور از جمله آبی، قرمز، زرد و سبز تولید می­شود. الگوهای بی شماری نیز برای شینگل آسفالت موجود است که به شما امکان می دهد ظاهری دلخواه و جذاب را برای خانه­تان انتخاب کنید.

نصب آسان
برخلاف سایر مصالح پوشش سقف، که به تجربه و تخصص بالایی برا نصب صحیح نیازمند است، شینگل های آسفالت را می­توان توسط هر پیمانکار آگاهی نصب کرد.

همچنین ، با اینکه شینگل آسفالت سبکترین ماده در دسترس نیست، اما به اندازه کافی سبک هستند که تقریباً روی عر سقفی سقف نصب شود و نیازه به سازه پشتیبان نداشته باشند. از آنجا که در طول نصب به ابزار، مهارت و یا کارهای اصلی آماده سازی لازم نیست، یک سقف شینگل ترکیبی معمولی در طی چند روز قابل نصب است.
 
البته سقف­هایی که با شینگل کار شده­اند باید به طور منظم بازرسی شوند. چون علاوه بر اینکه محصولات دچار فرسایش می­شوند، نصب نادرست، کپک­ها، وزش باد و طوفان­های شدید ممکن است شینگل را ناخواته دچار آسیب کند.
 
 
 
آندولین
آندولین یک راه حل سبک برای بام است که هم برای خانه و هم برای سازنده خانه  ایده آل است. آندولین از یک فناوری منحصر به فرد برخوردار است که الیاف سلولزی و قیر فرآوری­شده را ترکیب می­کند. این مخلوط سپس به صورت ورقه­ای به ضخامت 3 میلی متر فشرده می­شود و به صورت موج دار شکل داده می­شود و در نهایت می­تواند روی تخته سه­لا یا سقف موجود نصب شود.
 
محصولات با کیفیت و رضایت کاربر بالا باعث شده است که  امروز میلیون ها نفر در بیش از 120 کشور در سراسر جهان به خانه های خود به سیستم های بام آندولین اعتماد دارند!
 
ورقه­های آندولین بسیار سبک وزن هستند (فقط 3 کیلوگرم در هر متر مربع) و همین امر باعث نصب سریع و آسان آندولین میشود. آندولین کاملا ضد آب است و ثابت شده است که سقف­های آندولین در برابر بادهای شدید مقاومت می کنند (حداکثر 260 کیلومتر در ساعت!).

ورق های قیر موجدار آندولین ، آندوویلا و لوازم جانبی آن نیز 100٪ سازگار با محیط زیست هستند.

خرید پوشش های سقف در ایران
عموم محصولات گفته شده مانند شینگل و آندولین کاملا وارداتی بوده­اند و بعد از تحریم ها دسترسی به این محصولات مشکلات فراوانی را پیش پای مصرف کنندگان آن قرار داده است. شرکت آکامیا با بومی سازی تکنولوژی تولید این محصولات به تولید در این صنعت قدم نهاده و در راستای رفع نیاز هم وطنان عزیز شروع به تولید 100% ایرانی نموده است.
 


کد مطلب: 707034

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/707034/پوشش-سقف-ایران

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com