پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۲
۱۹

«چرا روحانی عصبانی است» به روایت اعداد

دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۴۸
کد مطلب: 706892
روحانی این روزها می‌کوشد با ایجاد دوگانه‌های جدید، انتظارات را از حول مسائل اقتصادی دور سازد. گزارش حاضر به بررسی کارنامه عملکرد دولت در برخی شاخص‌های کلان اقتصاد ایران طی دوره 6 ساله پرداخته است.
«چرا روحانی عصبانی است» به روایت اعداد
به گزارش جهان نيوز، در چهار دهه گذشته، انتخابات‌ها در ایران حول محورهای مختلفی ازجمله آزادی، عدالت، مقاومت-سازش و... شکل گرفته و دوگانه‌هایی در این زمینه به وجود آمده است. دوگانه‌سازی‌ها به‌خودی‌خود امری مذموم نیست و اگر دوگانه‌هایی واقعی و متناسب با نیاز اصلی کشور شکل بگیرد، چه‌بسا بتواند بهترین و متخصص‌ترین افراد را از سبد رای مردم بیرون بیاورد. در این زمینه و در حالی که به انتخابات مجلس شورای اسلامی نزدیک می‌شویم، تحرک گروه‌های سیاسی افزایش یافته و دوگانه‌ها در حال شکل‌گیری است.

حسن روحانی نیز مانند سایر روسای گذشته دولت در نظر دارد با تاثیرگذاری در انتخابات آینده بتواند مجلسی همسو با سیاست‌های خود روی کار آورده و بتواند دوسال باقی‌مانده از عمر دولت خود را با مجلسی همراه ادامه دهد. در این زمینه و در حالی که دولت در موضوعات مربوط به معیشت و اقتصاد دست‌پایین را خواهد داشت، اما روحانی این روزها می‌کوشد با ایجاد دوگانه‌های جدید، انتظارات را از حول مسائل اقتصادی دور سازد. گزارش حاضر به بررسی کارنامه عملکرد دولت در برخی شاخص‌های کلان اقتصاد ایران طی دوره 6 ساله پرداخته است.

فاصله طبقاتی در دولت روحانی رکورد زد
شاخص ضریب جینی که درجه نابرابری موجود بین درآمد افراد یک کشور را توصیف می‌کند، طی سال 89 مقدار آن در ایران حدود0.4099 بود که به گواهی آمار و ارقام، پس از اجرای برنامه هدفمندی یارانه‌ها به‌طور محسوسی کاهش یافته و تا سال 92 به حدود 0.3650 رسیده است. با این حال این شاخص در سال‌های اخیر در شرایط بدتری نسبت به سال اول تصدی دولت روحانی قرار داشته و تا سال 97 به عدد 0.4093 رسیده که خود یک رکورد در میزان نابرابری و شکاف طبقاتی طی هشت‌سال اخیر است.


 
سهم ۷۵ درصدی دولت روحانی درخلق  نقدینگی
در حالی که رشد اقتصادی کشور در چند سال اخیر به‌طور متوسط نزدیک به صفر بوده، رشد نقدینگی 25 درصد بوده است و همین مساله افزایش بی‌سابقه تورم در دولت روحانی را در پی داشته به‌طوری که دولت او بعد از دولت هاشمی‌رفسنجانی رکورددار تورم در چهار دهه گذشته است. در حالی که حجم نقدینگی با روی کار آمدن حسن روحانی 490 هزار میلیارد تومان بوده این عدد اکنون به اذعان وزیر اقتصاد به بیش از 2000 هزار میلیارد تومان رسیده و این یعنی بیش از 75 درصد نقدینگی کشور فقط در دولت حسن روحانی خلق شده است.


رشد 239 درصدی قیمت مسکن در دولت روحانی
در شاخص قیمت مسکن بررسی داده‌های آماری (مرکز آمار ایران و وزارت راه‌وشهرسازی) نشان می‌دهد طی دوره دولت روحانی، در شهر تهران قیمت مسکن از متری 3.8 میلیون تومان در تابستان 92 به 12.7 میلیون تومان در پایان تابستان سال 98 رسیده است. به‌عبارت دیگر، در دولت روحانی میانگین قیمت مسکن در شهر تهران در هر متر 9 میلیون تومان (سالی 1.5 میلیون تومان) یا به‌عبارتی، درمجموع 239 درصد افزایش یافته است. شاخص دیگر در بخش مسکن، وضعیت ساخت‌وساز است. در این شاخص نیز بررسی داده‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد تعداد پروانه‌های احداث ساختمان از 206 هزار و 372 فقره در پایان سال 91 با کاهش 31 درصدی به 142 هزار و 39 فقره در سال 97 رسیده است.


تضعیف ۱۱ پله ای ایران در فضای کسب‌وکار
طبق آخرین آمار بانک جهانی، رتبه ایران در وضعیت کسب‌وکار بدتر شده است. بانک جهانی در گزارش کسب‌وکار 2020 رتبه ایران را میان 190 کشور بررسی‌شده 127 اعلام کرد. این یعنی اگر صاحب سرمایه‌ای بخواهد کشوری را برای کسب‌وکار انتخاب کند، ایران صدوبیست‌وهفتمین انتخاب وی خواهد بود. برای مقایسه بهتر براساس گزارش بانک جهانی، ایران میان 15 کشور همسایه خود بعد از کشورهای جنگ‌زده عراق و افغانستان دارای بدترین شرایط کسب‌وکار است. نکته قابل‌توجه آنکه طبق معیارهای گزارش اخیر بانک جهانی رتبه ایران سال گذشته 116 بوده که این مساله نشان‌دهنده بدتر شدن 11 پله‌ای فضای کسب‌وکار ایران در جهان است. 


62 تن ذخایر طلا آب شد برای هیچ!
بررسی ها نشان می‌دهد در 14 مردادماه سال 92 که دولت روحانی بر سر کار آمد، قیمت هر گرم طلای 18 عیار حدود 103 هزار تومان بوده که این میزان با رشد 295 درصدی یا افزایش 304 هزار تومانی در هر گرم، به بیش از 407 هزار تومان در 19 آبان سال جاری (روز یکشنبه) رسیده است. همان‌طور که آمارها نشان می‌دهد، پس از شروع التهابات ارزی در پایان سال 96، قیمت طلا نیز در ایران به‌طور قابل‌توجهی اوج گرفت که در این زمینه ‌تنها اقدام دولت برای مدیریت بازار طلا، تبدیل 62 تن ذخایر طلای کشور در قالب 7.5 میلیون قطعه سکه برای عرضه در بازار بوده است، موضوعی که به اعتراف همه دولتمردان بدترین نوع مواجهه با موضوع افزایش قیمت طلا بوده است.


رشد 287 درصدی نرخ ارز در دولت روحانی
مطابق آمار نرخ دلار از حدود ۲۹۰۰تومان در مرداد ۹۲ با رشد ۲۸۷ درصدی به بیش از ۱۱ هزار و۳۰۰ تومان در روزهای اخیر رسیده‌است.


منبع:فرهیختگان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
صدردصد تخليه عصبانيت ناشي از گير افتادن دادشي است
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
اين اول ماجراست ..
Romania




.....
اعتراض
Romania
...
شاکی
Romania
....!!!!
Romania
اگر کسی درکشور بیکار باشد مقصر اصلی دولت روحانی است
Romania
چرا روحانی عصبانی است به خاطر ناتوانی و ناکامی خودش است.
چرا روحانی عصبانی است به خاطر شکست در توافق هسته ای و برجام
Iran, Islamic Republic of
اگر کسی درکشور بیکار باشد مقصر اصلی دولت روحانی است
Iran, Islamic Republic of
دولت، دولتمردان، برخی مسئولان و برخی نمایندگان مجلس ثابت کردند برای مردم مظلوم ایران خدمت نکردند..!!!!!!!
United Arab Emirates
دولت به‌ جای حمایت زیر پای کارگران را خالی می‌کند/ هیچ کمکی به کارگران توسط دولت نمی‌شود..
مرصاد
Iran, Islamic Republic of
روحانی با این حرف ها ؛ سعی در بازی به ظاهر دو سر برد دارد ؛ هم تضعیف رقبای اصلاح طلبان در انتخابات ، که شانس بیشتری دارند و هم منحرف کردن اذهان مردم از اوضاع اقتصادی ، با ایجاد حاشیه و دوگانه سازی !!
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
همه وعده های انتخاباتی‌ روحانی/ مردم وعده‌ها را فراموش نمی‌کنند
روحانی به وعده هایش عمل نکرد....
Iran, Islamic Republic of
تورم بالای 52 درصد چگونه با افزایش حقوق 15 درصدی هم‌خوانی دارد؟ چند سال قبل دولت با افتخار می‌گفت افزایش حقوق‌ها بالاتر از تورم است و حال برای سال 99 چگونه و با چه توجیهی 15 درصد اعلام می‌کند؟ هنوز بیش از 4 ماه به آخر سال مانده است چه لزومی دارد از حالا با اعلام این درصد کم روی اعصاب کارگران و کارمندان راه بروند؟
Iran, Islamic Republic of
مشکل جوانان بیکاری است متاسفانه رئیس جمهور هم ازسال 1392 تاکنون توجهی نکرده است و همچنان نیزادامه دارد.
..
United Arab Emirates
روحانی درحمایت از کارگران حرفی برای گفتن ندارد.
United Arab Emirates
نه تنها یک برجام، بلکه 100 برجام هم نمی تواند مشکلات اقتصادی مردم و کشور حل کند.
Germany
...