پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۱
سنگ تمام رسانه‌های ترکیه؛

چرا رسانه‌های جمهوری آذربایجان از حرکت تجزیه‌طلبانه در تبریز حمایت نکردند؟ +عکس

يکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۳۹
کد مطلب: 706796
علت خودداری رسانه های باکو در بزرگنمایی و پر و بال دادن به حرکت تجزیه طلبانه در استادیوم تبریز نیز همین لرزان بودن موقعیت سیاسی در باکوست.
به گزارش جهان نيوز، در حالی که رسانه های جمهوری آذربایجان در گذشته با استفاده از کوچک ترین فرصت‌ با بزرگنمایی فوق العاده حرکت‌های مشوّق قومیت گرایی و تجزیه طلبی و به اصطلاح «آذربایجان گرایی»، جای زیادی را به رویدادهای هرچند جزئی در این زمینه می دادند، این بار حرکت شنیع انگشت شمار عوامل خودفروخته ای که در استادیوم تبریز بنر  «انتخاب با شماست: چکسلواکی یا یوگسلاوی» را علیه تمامیت ارضی ایران در دست گرفته بودند، در رسانه های جمهوری آذربایجان انعکاسی نیافت.

 
 
فقط سایت های تابلودار ضدایرانی و پان ترکیست های افراطی نظیر "ینی مساوات"، " ترکستان"، "آخار"، "اروپا"، "قاینار اینفو"، "ینی آواز" و "اولایلار" اخباری کوتاه را مبنی بر به اصطلاح "حمایت 80 هزار نفر تماشاگر هوادار تیم تراکتورسازی تبریز از عملیات ترکیه در سوریه" و ویدئوهایی را نیز به همراه این اخبار منتشر کردند!!

اما، رسانه های ترکیه طی روزهای گذشته تلاش کردند بهره برداری تبلیغاتی گسترده ای از به اصطلاح حمایت شماری از تماشاگرنمایان از حمله ترکیه به سوریه به عمل آورند. این رویکرد رسانه‌های ترکیه ناشی از انزوایی است که این روزها آنکارا در جلب حمایت از حمله خود به سوریه با آن روبروست.  

 
 
دولت ترکیه برای جبران ناتوانی خود در جلب حمایت از حمله نظامی به کردهای سوریه، تلاش کرد از حربه رسانه‌ای بهره گیرد و حرکت شماری از افراد فریب خورده و هیجان زده و بی اطلاع از ماهیت تحولات سیاسی را که شاید هم بسیاری از آنها بدون هرگونه درکی کلمات "ترکیه – ترکیه" را تکرار می کردند، پوشش گسترده تلویزیونی دادند تا وانمود کنند که آذری های ایران از حمله ترکیه به سوریه حمایت می کنند!

بخصوص که پیش از این شیطنت رسانه‌های ترکیه، رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه به صراحت از اینکه ایرانی‌ها از حمله ارتش ترکیه به سوریه انتقاد می کنند، اظهار خشم کرده و از حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران نیز خواسته بود جلوی این انتقادها را بگیرد.

در اینکه مراکز  دولتی و رسمی و امنیتی در جمهوری آذربایجان و ترکیه، از عناصر فریب خورده قومیت گرا و تجزیه طلب سوء استفاده کننده از نام آذری حمایت پنهان و نیمه آشکاری دارند و گروهک ها و تجزیه طلبانی سر در آخور باکو و آنکارا دارند، شکّی نیست.

 
 
اما، در اینکه چرا این بار رسانه های باکو از هول حلیم در دیگ نیافتند، دلایلی دارد: این روزها شرایط سیاسی جمهوری آذربایجان بسیار ملتهب است و در آستانه بحران به نظر می رسد که برگزاری تجمعات اعتراض آمیز و برخورد شدید دستگاه امنیتی و پلیس باکو با آن، تظاهر به انجام اصلاحات سیاسی و برکناری شماری از دیوانسالاران کهنه کار دولت باکو و جایگزینی چهره های جوان و بعضا ناشناس به جای آنها، هشدارهای رییس جمهوری آذربایجان به مقامات فاسد دولتی و سرزنش برخی از مقامات خطاکار و چهره های مشهور به فساد مالی و رشوه خواری در مقابل دوربین های تلویزیونی و... همگی حکایت از لرزان بودن شرایط در جمهوری آذربایجان دارد و طبیعی است که در چنین مقاطعی باکو سعی می کند در مقابل ایران دست به عصا حرکت کند.
 
یکی از احتمال های قوی درباره علت خودداری رسانه های باکو در بزرگنمایی و پر و بال دادن به حرکت تجزیه طلبانه در استادیوم تبریز نیز همین لرزان بودن موقعیت سیاسی در باکوست. بخصوص که چند هفته قبل از این نیز بخاطر سفر یکی از عناصر مبلغ تجزیه طلبی ضدایرانی از آمریکا به باکو، مقامات جمهوری آذربایجان هشدار جدی از طرف ایران دریافت کرده بودند و رسانه های باکو نمی توانستند به این زودی از تاثیر این هشدار ایران خالی شوند.

 
البته، باید توجه داشت که این حرکت اخیر قومیت گرایان دارای وابستگی فکری و ذهنی به مراکز پان ترکیست باکو و ترکیه و وهابی های سعودی و رژیم صهیونیستی، بخصوص در آوردن بنر " انتخاب میان سرنوشت چکسلواکی و یوگسلاوی" برای تعیین سرنوشت ایران به قدری حماقت بار بود که اساسا رسانه های ترکیه و جمهوری آذربایجان نیز برغم سطح نازلی که دارند، نمی توانستند آن را به عنوان یک خبر منعکس کنند. این حرکت شنیع که آنونس آن از حدود ده روز پیش از بازی تیم های تراکتورسازی و استقلال در استادیوم تبریز، در کانال های تلگرامی عناصر مبلغ تجزیه طلبی داده شده و برایش آتش تهیه ریخته شده بود، به قدری مغایر با تمامی اصول عقلی و منطقی و قوانین و مقررات کشوری و بین المللی و مقررات فیفا بود که هیچ رسانه ای نمی تواند حتی با تحریف هم آن را به عنوان خبر عادی منعکس کند. در مقررات فیفا به صراحت بر ضرورت خودداری نه تنها بازیکنان تیم ها  بلکه تماشاگران از هر گونه حرف و سخن نژادپرستانه و تجزیه طلبانه و ضدامنیتی تاکید شده است.


اما، کانال های تلگرامی که طی دو سه سال اخیر با پول سعودی و با راهنمایی های فکری رژیم صهیونیستی و با عملگی وابستگان به مراکز پان ترکیستی ترکیه و جمهوری آذربایجان فعالیت می کنند، از حدود ده روز پیش از بازی اخیر در استادیوم تبریز شروع به خط دادن به عناصر تحریک شده خود برای هنجارشکنی و شعارهای ضدایرانی و بخصوص استفاده آنها از "سیاهی و تاریکی شب برای انجام این حرکت های طراحی شده" کرده بودند و به عناصر خود دستور می دادند که به هنگام نواخته شدن سرود ملی ایران و قرائت قرآن کریم، با زوزه کشیدن و تقلید صدای گرگ که پان ترکیست ها آن را نماد خود می دانند، به ایجاد بی نظمی بپردازند و به اصطلاح با دادن "سلام نظامی" از حمله ارتش ترکیه به شمال سوریه حمایت کنند! رسانه های ترکیه و جمهوری آذربایجان نیز در همین چارچوب  به انعکاس حرکت عناصر فریب خورده در بازی تراکتورسازی با استقلال پرداختند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


رضا
Iran, Islamic Republic of
..