جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

سخنگوی وزارت خارجه: امیدی به وعده‌ها نبسته‌ایم

يکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۵۸
کد مطلب: 706758
سخنگوی وزارت خارجه گفت: در گفت‌وگو کماکان باز است و امیدی به وعده‌ها نبسته‌ایم. ما فرصت لازم را به دیپلماسی می‌دهیم بخش‌های داخل کشور هم نشان دهند معطل وعده‌ها نخواهند ماند.
سخنگوی وزارت خارجه: امیدی به وعده‌ها نبسته‌ایم
به گزارش جهان نيوز، سید عباس موسوی امروز در یک نشست خبری گفت: ۲۳ تا ۲۵ آبان تهران میزبان کنفرانس وحدت اسلامی در تهران خواهد بود و مهمانان زیادی در این کنفرانس حضور پیدا می‌کنند.

وی همچنین به سفر دوشنبه ظریف به قزاقستان اشاره کرد و تصریح کرد در این سفر دو روزه با مقامات این کشور رایزنی خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد طرح صلح هرمز بیان کرد: طرح با جزئیات برای کشور‌های ذی نفع ارسال شد. بازتاب‌های خوبی از سوی کشور‌های منطقه و اعضای شورای امنیت شاهد بودیم و تاجایی که خبر داریم این طرح در دستور کار بررسی دسته جمعی کشور‌های منطقه است.

موسوی درباره اظهارات اخیر عراقچی گفت: ایران به اندازه کافی به دیپلماسی فرصت داد. ما یکسال و اندی صبر کردیم و در نهایت تصمیم گرفته شد طبق بند‌های ۲۶ و ۳۶ برجام تعهدات هسته‌ای کاهش یابد. پس از اجرای سه گام، اقدامی از سوی اروپا صورت نگرفت به همین دلیل وارد گام چهارم شدیم. این گام نشان داد ایران در مواضع خود جدی است.

وی افزود: این اقدام نشان داد وقتی تصمیم سیاسی در ایران گرفته شود کارشناسان ما آمادگی انجام آن را دارند. آنچه توسط عراقچی مطرح شد مربوط اخباری در مورد احتمال اجرایی شدن اسنپ بک از سوی اروپا بود. اگر این کار صورت بگیر طیف وسیعی از انتخاب‌ها پیشروی ملت ایران است که بسته به شرایط ما یکی از این راه‌ها را انتخاب خواهیم کرد.

موسوی تاکید کرد: در گفت‌وگو کماکان باز است و امیدی به وعده‌ها نبسته‌ایم. ما فرصت لازم را به دیپلماسی می‌دهیم بخش‌های داخل کشور هم نشان دهند معطل وعده‌ها نخواهند ماند.
 
سخنگوی وزارت خارجه درباره روابط ترکیه و ایران گفت: روابط دوستانه ما با کشور‌های منطقه به ویژه ترکیه سرجای خودش است. هیچ گاه روابط دوستانه دو کشور به خوبی الان نبوده است، اما این به معنای بیان نکردن مواضع اصولی ما در مسائل مختلف نیست. جمهوری اسلامی مخالف تجاوزات نظامی و نقض تمامیت ارضی کشور‌ها است.

ضمن اینکه ما نگرانی‌های ترکیه را درک می‌کنیم. البته در این باره در داخل اظهارات غیررسمی داشتیم که مواضع رسمی جمهوری اسلامی ایران نیست.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: هشدار اردوغان به کشیدن شدن آشوب‌ها به ایران به جا است. ما هم از این هشدار قدردانی می‌کنیم. کشور‌های منطقه دشمنان مشترک دارند و تلاش دارند جهان اسلام را دچار تنش کنند.

هنوز تصمیمی قطعی درباره خروج از ان. پی. تی گرفته نشده است
موسوی درباره ارتباط خروج از ان. پی. تی و کمک به معیشت مردم گفت: آنچه توسط عراقچی مطرح شد ترسیمی از آینده است و هشدار به کشور‌هایی است که نمی‌خواهند و نمی‌توانند به تعهداتشان عمل کنند. هنوز این هشدار‌ها به مرحله عمل نرسیده و متناسب با مقتضیات زمان و واکنش طرف مقابل راهکاری اتخاذ می‌شود.
وی افزود: وزارت خارجه همواره ابتکاراتی برای بن‌بست‌شکنی داشته، اما این آمادگی در طرف مقابل نیست. اما جمهوری اسلامی نمی‌تواند زیاد معطل بماند. با وجود این در دیپلماسی باز است.

وی درباره اظهارات بعیدی‌نژاد در مورد ان. پی. تی گفت: بعیدی‌نژاد نظر موجود در داخل کشور را مطرح کرد و به عنوان تصمیم نهایی جمهوری اسلامی ایران نیست. گام‌هایی که برداشته می‌شود حساب شده است.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد ارسال نامه دولت ایران به عربستان اظهار کرد: این نامه فقط به عربستان نوشته نشد. به سران ۷ کشور متطقه در چارچوب پویش صلح امید نامه‌هایی ارسال شد و بازخورد‌هایی گرفته شده است.

موسوی درباره موضع مکرون در گام چهارم کاهش تعهدات هسته‌ای گفت: اروپا پاسخی در مقابل ناتوانی اش در اجرای برجام برای افکار عمومی خود و حتی افکار عمومی ایران ندارند. مواضع مکرون مورد پذیرش نیست و باید اقدام عملی صورت بگیرد. به رغم پیغام‌هایی که هنوز وجود دارد، نتیجه‌ای حاصل نشده است. نجات برجام با اجرای تعهدات صورت میگیرد. طبق فرمایش رهبری برجام نمونه‌ای بود که ببینیم طرف مقابل با توافق چه برخوردی می‌کنند.

گفتگو با اروپا در موضوعات غیر از برجام طبق مصالح و منافع اتخاذ می‌شود
وی ادامه داد: اما در حالی که برجام اجرا نشده صحبت از مسائل دیگر برای رایزنی، غیرمعمول است. نظام تصمیم می‌گیرد که اگر عزت، مصالح و منافع ایجاب کند چه تصمیمی در قبال گفتگو در موضوعات دیگر می‌گیرد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره تماس‌های اروپا پس از اجرای گام چهارم بیان کرد: تماس و تلاش‌ها ادامه دارد، اما به نتیجه مشخصی نرسیده است. تاکید می‌کنم کار وزارت خارجه رایزنی است، اما معطل نخواهیم ماند.

وی در مورد پهپاد ساقط شده روز جمعه گفت: در اطلاعیه ارتش دیدم که در حال بررسی ابعاد این موضوع و قطعات آن هستند. به احتمال خیلی قوی در این باره اطلاع رسانی می‌شود.

موسوی درباره راه اندازی واحد دیپلماسی حمل و نقل در وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: اطلاعی از راه اندازی چنین واحدی ندارم. اگر به معنای تسهیل حمل و نقل ایران با کشور‌های خارج باشد این را ارج می‌نهیم. اما من موضوع را بررسی خواهم کرد. کار معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه تصدی گری نیست و احتمال می‌دهم این معاونت در جریان اقدامات وزارت راه و شهرسازی باشد.

امید‌هایی در خصوص وضعیت مسعود سلیمانی ایجاد شده است
وی در خصوص وضعیت مسعود سلیمانی، زندانی ایرانی در آمریکا عنوان کرد: رایزنی‌ها ادامه دارد و جمهوری اسلامی ایرانی در هر مناشبتی از طریق مجاری رسمی درخواستهایش را ارائه داده است امید‌هایی زنده شده و زمانی که اقداماتی انجام شود اطلاع رسانی خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد تحولات عراق گفت: این تحولات منشا داخلی دارد که عده‌ای هم از خارج عراق از آن سو استفاده می‌کنند. ما خواهان ثبات و آرامش در منطقه هستیم. منطقه دشمنان مشترکی دارد که خواهان اختلاف هستند.

لوینسون هیچ پرونده قضایی و کیفری در ایران ندارد
موسوی در مورد وضعیت رابرت لوینسون در ایران گفت: براساس آخرین اطلاعاتی که از مقامات قوه قضاییه کسب کردم، لوینسون هیچ گونه پرونده کیفری و قضایی در هیچ دادگاهی در ایران ندارد. اگر بحث مطرح شده مربوط به مفقود شدن وی است که از جمهوری اسلامی ایران خواسته شده به پیدا شدن وی کمک کند. پرونده مذکور هم پرونده فرد مفقود شده است و ایران هم به خاطر مسایل انسان دوستانه این موصوع را پیگیری می‌کند. تا کنون هم بار‌ها اعلام شده ایران از سرنوشت لویسنون اطلاعی ندارد.

موسوی درباره کشف ذرات مشکوک در بازرسی‌های اخیر گفت: پرونده پی. ام. دی ایران بسته شد. اما مقامات رژیم صهیونیستی تلاش دارند این پرونده حل و فصل شده را باز کنند. ما اعلام کردیم این تله‌ای است که پیش پای آژانس بین المللی اتمی گذاشته می‌شود و جمهوری اسلامی این ادعا‌ها را رد می‌کند.

وی درباره اظهارات عراقچی در خصوص وجود دست‌های پنهان برای ایجاد اختلاف میان ایران و کشور‌های عربی اظهار کرد: دیدن دست‌های پنهان در این منطقه کار سختی نیست. تلاش‌ها برای برهم زدن شرایط کشور‌های منطقه نشان می‌دهد این دست‌ها هنوز فعال هستند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *