کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

لبیک عبدالمهدی به مرجعیت عراق

18 آبان 1398 ساعت 15:50

نخست‌وزیر عراق در پاسخ به بیانیه نماینده آیت‌الله سید علی سیستانی، مرجعیت عالی شیعیان عراق از قصد خود برای تغییرات مهم در کابینه و اصلاح قانون انتخابات خبر داد.


به گزارش جهان نیوز به نقل از خبرگزاری رویترز، در پی سخنان نماینده آیت الله سیستانی، عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق در بیانیه ای خواهان بازگشت امور به حالت عادی شد.

نخست وزیر عراق سخنان مرجعیت عالی دینی را بسیار گرانبها دانست و گفت اعتراضات از مهم‌ترین ابزار‌ها برای فشار و نظارت به منظور تحقق اصلاحات مطلوب و اهداف عالی است هرچند این اعتراضات باید امکان دهد که زندگی طبیعی نیز به جامعه بازگردد.

وی افزود: تظاهرات کمک کرد تا سیاسیون عراق تحت فشار قرار گیرند تا روش‌های خود را تصحیح کنند و تغییرات را بپذیرند.

عادل عبدالمهدی در ادامه از قصد خود برای تغییرات مهم در کابینه و اصلاح قانون انتخابات خبر داد. وی در همین خصوص گفت: برای برآورده کردن مطالبات معترضان تغییرات مهمی در کابینه صورت خواهد گرفت.

عادل عبدالمهدی همچنین اعلام کرد: دولت و مقامات قضایی به تحقیق در خصوص مسأله شهید و زخمی شدن تظاهرات کنندگان و نیرو‌های امنیتی ادامه می‌دهند.

نخست وزیر عراق اعلام کرد: دولت هیچ تظاهرات کننده‌ای را زندانی نگه نمی‌دارد و هر کسی که جنایات او اثبات شود- حال از هر طرفی که می‌خواهد باشد- به دست محاکمه سپرده خواهد شد. دولت و مقامات قضایی هرکسی را که اقدامات خارج از چارچوب قانون انجام داده باشد، مورد پیگرد قرار خواهند داد.

وی در ادامه تصریح کرد: درخواست‌هایی مردمی وجود دارد که خواهان تغییرات وزارتی گسترده و یا جزئی برای خروج از سیستم سهم خواهی (جناح ها) است. ما تأکید کردیم که اصلاحات وزارتی مهمی را در پاسخ به این درخواست به اجرا درخواهیم آورد.

عادل عبدالمهدی در ادامه افزود: احزاب را ملت انتخاب می‌کنند تا طبق شیوه‌های مشخص حکمرانی کنند؛ نه آنکه بر دولت و جامعه مسلط و چیره شوند. احتکار قدرت از سوی احزاب، سبب شده است کشور اسیر روند‌های بسته‌ای شود که مانع پیشرفت کشور شده و فساد و پارتی بازی را گسترش می‌دهد.

نخست وزیر عراق همچنین اعلام کرد: سوء استفاده از دنیای دیجیتال ما را وادار می‌کند تا تصمیم‌های موقتی برای محدود کردن استفاده از آن اتخاذ کنیم.

وی همچنین اعلام کرد: تلاش خواهیم کرد تا برنامه تأمین اجتماعی، حقوق کاری و بازنشستگی را اجرا کرده تا کارکنان در بخش‌های دولتی و خصوصی در یک سطح قرار گیرند.


کد مطلب: 706640

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/706640/لبیک-عبدالمهدی-مرجعیت-عراق

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com