جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

افزایش شمار جان باختگان تظاهرات در عراق

شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۵۶
کد مطلب: 706608
کمیساریای عالی حقوق بشر عراق اعلام کرد که شمار کسانی که در اعتراضات خیابانی مدت اخیر جان خود را از دست داده‌اند، از دویست و هشتاد نفر عبور کرد.
افزایش شمار جان باختگان تظاهرات در عراق
به گزارش جهان نيوز، کمیساریای عالی حقوق بشر در عراق، اعلام کرد که از زمان آغاز تظاهرات‌های مردمی در عراق از اول اکتبر گذشته تا هشتم نوامبر (دیروز)، ۲۸۳ نفر کشته و بیش از ۱۳ هزار نفر زخمی شده‌اند.

در بیانیه این کمیساریا آمده است که فقط در تاریخ‌های سوم تا هفتم نوامبر، ۲۳ نفر در استانهای بغداد، ذی‌قار، کربلاء و بصره کشته شدند و هزار و ۷۷ نفر از جمله شماری از نیروهای امنیتی زخمی شدند. 

دولت عراق به صراحت اعلام کرده است که نیروهای امنیتی این کشور، اجازه تیراندازی به سوی معترضان را ندارند. اما تاکنون گزارش‌های زیادی درباره اقدام برخی افراد نفوذی در تیراندازی به سوی معترضان منتشر شده است و تصاویری نیز از اقدام افراد ناشناس در هدف قرار دادن هر دو طرف تظاهرات‌کنندگان و نیروهای امنیتی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌چرخد.

بر اساس این گزارش، طی همین چند روز، نزدیک به ۲۰۱ نفر دستگیر شدند که ۱۷۰ نفر از آنها آزاد شدند.

خبرگزاری آناتولی به نقل از بیانیه کمیساریای عالی حقوق بشر عراق، نوشت که نیروهای امنیتی از گلوله‌، گازهای اشک‌آور و بمب‌های صوتی برای متفرق کردن تظاهرات‌کنندگان استفاده می‌کنند و خدمات اینترنت متوقف است و سوء خدمات‌رسانی در شبکه‌های مخابراتی همچنان ادامه دارد.

این کمیساریا از تظاهرات‌کنندگان نیز خواست تا به کسانی که می‌خواهند، مسیر تظاهرات‌های مسالمت آمیز منحرف شود، اجازه این کار را ندهند. در مقابل از نیروهای امنیتی نیز خواست که در برخورد با تظاهرات‌کنندگان، اخلاقی و انسانی رفتار کنند.

دور دوم اعتراضات عراق که از اول اکتبر آغاز شد، از ۲۵ اکتبر ازسرگرفته شده و هم‌اکنون چند استان عراق از جمله بغداد، پایتخت این کشور، شاهد اعتراضات مردمی برای ایجاد اصلاحات سیاسی و بهبود خدمات دولتی است.
 
منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *