کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کمک گرفتن عربستان از اسرائیل در پروژه «نئوم»

16 آبان 1398 ساعت 23:00

حمایت آشکار اسرائیل از گروه‌های مسلح کُردی مورد حمایت آمریکا در سوریه و توافق قریب الوقوع میان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و رژیم اسرائیل از جمله خبرهای مربوط به این رژیم است.


به گزارش جهان نیوز، «زیپی هوتوولی» معاون وزیر خارجه رژیم صهیونیستی بر حمایت این رژیم از گروه‌های مسلح کُردی در سوریه تاکید کرد و گفت از کردهای سوریه به عنوان وزنه‌ای برای ایجاد موازنه در برابر نفوذ ایران کمک کرده و از آنها در مذاکرات با واشنگتن حمایت می‌کند.

هوتوولی در سخنانی در کنست گفت اسرائیل درخواست‌های زیادی از کردها برای کمک به ویژه در زمینه دیپلماتیک و انسانی دریافت می‌کند،‌ما رنج زیادی را که کردها در سوریه متحمل می‌شوند، درک می‌کنیم.

این مقام صهیونیست گفت به حمایت خود از کردها افتخار می‌کنیم. وی افزود بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در دهم اکتبر گذشته، پیشنهاد کمک‌های انسانی به کردهای مقاوم را مطرح کرد، چرا که کردها درمعرض پاکسازی نژادی به دست ترکیه و همپیمانان سوری‌شان قرار دارند که این پیشنهاد مورد موافقت قرار گرفت.

هوتوولی افزود حفظ قدرت کردها و اقلیت‌های دیگر منطقه شمال سوریه در راستای منافع عالی اسرائیل قرار دارد، زیرا آنها عناصر میانه‌رو و طرفدار غرب هستند و فروپاشی احتمالی سیطره کردها در شمال سوریه یک سناریوی منفی و خطرناک‌ برای اسرائیل است، کاملا بدیهی است که این وضع به تشویق عناصر منفی در منطقه به رهبری ایران خواهد شد.

کمک گرفتن عربستان سعودی از اسرائیل در ساخت شهر اقتصادی نئوم

روزنامه یدیعوت آحرونوت به نقل از دو منبع در پادشاهی عربستان سعودی فاش کرد عربستان از اسرائیلی‌ها برای ساخت شهر اقتصادی نئوم کمک می‌گیرد. این دو منبع به این روزنامه گفتند اسرائیلی‌ها در زمینه فناوری و سایبری باتجربه هستند و به همین خاطردر برنامه ریزی و ساخت زیرساخت‌های شهر آینده عربستان به نام نئوم مشارکت می‌کنند.

بر اساس آنچه این روزنامه نوشته است انتظار می‌رود شهر نئوم در سواحل دریای سرخ تا سال ۲۰۳۰ در منطقه‌ای به مساحت ۲۶ هزار کیلومتر مربع احداث شود که ۳۳ برابر بزرگتر از مساحت شهر نیویورک آمریکاست.

این دو منبع سعودی که یدیعوت آحرونوت اشاره‌ای به هویت و مسئولیت آنها نکرده است، به این روزنامه گفتند ۷۹ درصد عملیات ساخت شهر نئوم به دست خارجی‌ها ساخته می‌شود. سعودی‌ها بهترین افراد حرفه‌ای جهان را در این زمینه به خدمت گرفته‌اند و از جمله کسانی که در برنامه ریزی و احداث زیرساخت‌های شهر شرکت می‌کنند، نمایندگان شرکت‌هایی از اسرائیل هستند.

احمد الخطیب وزیر گردشگری عربستان که از نمایشگاه بین المللی در لندن بازدید کرده بود، هر چند تایید این خبر را رد کرد، ولی آن را تکذیب نکرد و در پاسخ به سئوال یدیعوت آحرونوت در این زمینه تنها به این پاسخ بسنده کرد که نمی‌توانم به این سئوال پاسخ دهم.

محمد بن سلمان در اکتبر ۲۰۱۷ از پروژه‌ای برای احداث منطقه سرمایه گذاری تجاری و صنعتی در ساحل شمال غربی دریای سرخ با عنوان نئوم خبر داده بود که در چارچوب راهبردی اعلام شد که با هدف متنوع سازی اقتصاد و جلوگیری از وابستگی به درآمدهای نفتی ارائه شده است.

هزینه اجرای این پروژه، ۵۰۰ میلیارد دلار بوده و در دریای سرخ و خلیج عقبه به مساحت ۲۶ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع احداث شده که از شمال غربی عربستان امتداد دارد و شامل سرزمین‌هایی در داخل مرزهای مصر و اردن هم خواهد شد.

شرکت‌های اقتصادی و تجاری اسرائیل دو سال پیش از تمایل خود برای سرمایه‌گذاری در پروژه احداث شهر نئوم خبر داده بودند که به عنوان گذرگاه اقتصادی برای ائتلاف منطقه‌ای که رژیم صهیونیستی هم یکی از اعضایش باشد، قلمداد شده است.

توافق قریب الوقوع میان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و رژیم صهیونیستی

کانال دوازدهم تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد واشنگتن و تل آویو ابتکار «عدم جنگ با کشورهای عربی حاشیه خلیج(فارس)» را ارائه می‌کنند که ماه گذشته افشا شده بود. این رسانه افزود در سایه سیاست‌های ایرانی و در سایه بحران سیاسی در اسرائیل، مشخص است که طرح دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای صلح موسوم به معامله قرن در حال حاضر هرگز در میز مذاکرات نخواهد بود، به طوری که آمریکایی‌ها به این نکته اشاره کرده اند که آماده اند ابتکار دیگری را ارائه کنند که مبنی بر پیشنهاد یسرائیل کاتس وزیر خارجه اسرائیل است تا این ابتکار میان اسرائیل و کشورهای عربی حاشیه خلیج(فارس) امضا شود با عنوان توافق همکاری اقتصادی و عدم جنگ که نزدیک‌ترین توافق به عادی‌سازی روابط است مادامی که مسئله فلسطین حل نشده است.

این رسانه افزود استفان منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا که دو هفته پیش به اسرائیل سفر کرد و در جریان این طرح قرار گرفت، گفت سخن از یک ابتکارعمل متمایز و عالی است. وی خواستار جزئیات بیشتر این طرح شده و آن را ابتکار خلاقانه به زعم خود توصیف کرد. رسانه اسرائیلی گزارش داد که طی روزهای گذشته پیشرفت زیادی در زمینه ایجاد شده به طوری که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، در یک نشست پشت درهای بسته به وزیران خود گفته است که آمریکایی ها از توافق نه جنگ حمایت کرده‌اند.

کانال دوازدهم تلویزیون رژیم صهیونیستی ادامه داد طی روزهای گذشته وزارت خارجه آمریکا به شکل رسمی با وزارت خارجه اسرائیل تماس گرفته و خواستار تشکیل تیم‌های عملیاتی مشترک برای آغاز این روند شده است.

این رسانه گزارش داد مائیر بن شبات رئیس شورای امنیت اسرائیل اولین مذاکرات خود را در این راستا با طرف‌های ذیربط برای آماده کردن طرح عملی در این زمینه انجام داد، طرحی که وزارت خارجه اسرائیل به پیش خواهد برد. این رسانه گزارش داد رایزنی‌هایی بعدد انجام خواهد شد که منحصر به تل آویو نخواهد بود،‌بلکه کشورهای عربی را هم شامل می‌شود.

چند خبر کوتاه دیگر از رسانه‌های رژیم صهیونیستی:

کانال سیزدهم تلویزیون رژیم صهیونیستی : دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با درخواست نتانیاهو برای ازسرگیری حمایت مالی از نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان مخالفت کرد.
خانواده سلمون تیکا که در اعتراضات، کشته شده، در پی اعلام پلیس مبنی بر بسته شدن پرونده علیه پلیسی که فرزندشان را به قتل رساند، اعتراضات را ازسر خواهد گرفت.

کانال دوازدهم : یائیر نتانیاهو در مصاحبه با شبکه آمریکایی گفت : ما در معرض فشارهای گسترده ای قرار داریم، هیچ روزی نیست که تهدیدی دریافت نکنیم.

اظهارات عمیر اوحنا وزیر قضایی اسرائیل توفان جنجال در محافل سیاسی و قضایی اسرائیل به وجود آورد.

شبکه کان اسرائیل : حزب کاحول لاوان(آبی سفید به ریاست بنی گانتس) با تحمیل حاکمیت اسرائیل بر مناطق غور اردن و بحرالمیت در کرانه باختری موافق است.
کارشناسان نظامی اسرائیل درباره ورود موشک داوود به روسیه : ضرر خیلی زیاد نیست.

کانال هفتم : ایهود اولمرت نخست وزیر اسبق گفت : قرارداد شالیت یک جنایت است و من آن را خدمت به منافع قومی اسرائیل نمی‌دانم .
موشه یعلون عضو حزب کاحول لاوان در کنست گفت : کسی که باید سرنگون شود و فردی دیگر جایگزینش(در نخست وزیری) شود، او بنیامین نتانیاهو است.

روزنامه هاآرتص : نایب رئیس شورای امنیتی اسرائیل گفت: شهرک سازی در کرانه باختری یک برکت الهی است و ما خواهان مقابله با مخالفان این موضوع(شهرک سازی) هستیم.
دادستان و مشاور قضایی دولت در پی اظهارات وزیر دادگستری به وی حمله کردند.

یدیعوت آحرونوت : نیکلای ملادینوف نماینده ویژه سازمان ملل روز گذشته با خانواده هدار گولداین افسر اسرائیلی که در اسارت حماس است، دیدار کرد.
یک منبع سیاسی اسرائیلی وجود تماس‌های پیشرو میان اسرائیل و امارات برای مشارکت در نمایشگاه بین المللی اکسپو را تایید کرد.

معاریو : یک نظرسنجی نشان داد در صورتی که هم اکنون انتخابات نخست وزیری برگزار شود،‌۷۴ درصد خوانندگان روزنامه معاریو به نتانیاهو رای خواهند داد.
یک مسئول ارشد در جنبش فتح به یک روزنامه فلسطینی گفت اسرائیل و گروه داعش شبیه هم و هر دو تروریست هستند.

روزنامه یسرائیل هیوم : اشتناینتس وزیر انرژی اسرائیل گفت انتخابات مستقیم برای انتخاب نخست وزیر هرگز منجر به خروج از بن بست تشکیل دولت نخواهد شد.
وزارت ارتش اسرائیل به دنبال طرف‌های پزشکی است که قادر به درمان نظامیان به شکل بهتری هنگام مجروح شدن در نبردها باشند.

سایت والاه : نیروهای ارتش اسرائیل شب گذشته(چهارشنبه)، ۱۱ جوان فلسطینی را در مناطق مختلف کرانه باختری بازداشت کردند.


منبع: تسنیم


کد مطلب: 706443

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/706443/کمک-گرفتن-عربستان-اسرائیل-پروژه-نئوم

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com