کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آیا فناوری 5G برای سلامتی مضر است؟

16 آبان 1398 ساعت 9:20

فناوری ۵G روز به روز در حال گسترش است و کشورهای مختلف برای استفاده از سرویس‌هایی که ارائه می‌دهد به توسعه آن پرداخته‌اند. اما آیا درباره مضرات و خطرات این فناوری برای انسان چیزی می‌دانید؟


به گزارش جهان نیوز، زندگی بشر در یک دهه اخیر دستخوش تحولات اساسی شده است به بطوری که اگر دانش خود را با تکنولوژی روز دنیا همسان نکنیم دچار خلل در روند کار و زندگی روزمره خواهیم شد. الکترونیکی شدن سیستم‌های دولتی و همچنین بخش خصوصی و حتی برقراری یک ارتباط از نقطه‌ای به نقطه‌ای دیگر، ضرورت این نیاز را نمایان تر می‌کند. یکی از نیازهای امروزی جوامع در برقراری ارتباط، نسل‌های جدید شبکه‌های ارتباطی است. توسعه فناوری های ارتباطی و رقابتی شدن این فضا موجب شده است تا کشورهای توسعه یافته اقدام به راه اندازی نسل پنجم شبکه‌های ارتباطی ۵G کنند.
 
در میان فناوری‌های مختلف،‌ این روزها بحث نسل پنجم شبکه تلفن همراه داغ است،‌ فناوری‌ای که خدمات به‌روز تر و بیشتری را در حوزه ارتباطات برای ما فراهم می‌کند. برای مثال در روزهای گذشته احتمالا خبر راه‌اندازی بزرگ‌ترین شبکه ۵G دنیا در چین را شنیده‌اید،‌ و یا تلاش کشورهایی چون کره‌جنوبی،‌ ایالات متحده، بریتانیا و آلمان برای توسعه این فناوری، تا هرچه سریع‌تر ساختارهای آن را فراهم کرده و از خدمات این تکنولوژی استفاده کنند.

تاکنون حتما در مورد شبکه ۵G مطالبی را شنیده یا خوانده‌اید، ۵G آخرین تکنولوژی در زمینه ارتباطات سیار است که به طور قابل توجهی سرعت و پاسخگویی شبکه‌های بی‌سیم را افزایش داده است. سرعت انتقال دیتای بیشتر، کاهش تاخیر، صرفه جویی در انرژی و برخی عملکردهای دیگر، از مشخصات شبکه ۵G است.

شرکت‌های بزرگ ارائه کننده این تکنولوژی معتقدند که با وجود نسل پنجم شبکه تلفن همراه دیگر از تاخیر شبکه، خبری نخواهد بود. اینترنت پرسرعت در هر جایی در دسترس کاربران خواهد بود و مشکل آنتن‌دهی در نقاط پرجمعیت و شلوغ دیگر مشاهده نخواهد شد. سرعت انتقال داده در شبکه  ۵G تا ۲۰ گیگابیت بر ثانیه است.
از سوی دیگر در کنار خدماتی که این فناوری ارائه می‌کند،‌ برخی‌ معتقدند این تکنولوژی با خطرات و مضراتی برای انسان و محیط‌زیست همراه است که به همین علت چندین‌‌بار شاهد تظاهرات در مخالفت با توسعه این فناوری در برخی شهرهای اروپا بوده‌ایم.

بیش از ۱۸۰ دانشمند و پزشک در ۴۰ کشور جهان، در مورد خطراتی که ۵G برای سلامتی دارد هشدار داده‌اند. این دانشمندان با اشاره به "قطعنامه ۱۸۱۵ شورای اروپا" می‌گویند: «ما تا زمانی‌که خطرات احتمالی برای سلامت انسان و محیط‌زیست توسط دانشمندان مستقل از صنعت مورد بررسی قرار گیرد، یک مهلت قانونی برای جمع‌آوری نسل پنجم ۵G را توصیه می‌کنیم. با فناوری ۵G انسان به میزان زیادی در معرض میدان‌های الکترومغناطیسی با فرکانس رادیویی (RF-EMF) قرار خواهد گرفت و ثابت شده است که برای انسان و محیط زیست مضر است.»

با سرعت دانلود ۲۰ تا ۳۰ برابر سریعتر از ۴G،  نسل ۵G نوید دنیای جدیدی را می‌دهد، از جمله تبدیل شدن به پایه و اساس برای اتومبیل‌های خودران و در عین حال باعث ایجاد لیستی از خطرات بالقوه برای سلامت می‌شود.  نسل ۵ به جدیدترین پیشرفت در سیستم‌های بی‌سیم اشاره دارد. ۵G کانال‌های بزرگ‌تر، سرعت بالاتر، بسته‌های دیتای بزرگ‌تر و دیگر امکانات پیشرفته را برای مردم به همراه دارد.

تفاوت بین ۴G و ۵G از نظر "گیگاهرتز" (واحد امواج جریان متناوب (AC) یا الکترومغناطیسی (EM) که بر سرعت انتقال دستگاه‌ها تأثیر می‌گذارد) بسیار قابل توجه است.در فناوری ۵G امواج رادیویی میلی‌متر در محدوده ۳۰ تا ۳۰۰ گیگاهرتز است، در حالی که ۴G در حدود ۶گیگاهرتز قرار دارد.

قبل از ۲G ، ۳G و ۴G ، فرکانس‌های رادیویی خوش‌خیم بودند و ما هرگز نگرانی نداشتیم. متأسفانه، هنگامی که مفهوم فناوری بی‌سیم "G" آغاز شد، محیط زیست جهانی را در معرض فرکانس‌هایی مشابه مایکروویوها با ۱ میلیارد چرخه در ثانیه، قرار دادیم. و این یعنی انسان‌ها، حیوانات و محیط زیست برای سال‌ها در معرض خطر بوده‌اند. در حالی که ۴G به اندازه کافی بد بود، ۵G خطرات را تا مرز جنون می‌رساند.

تاکنون هیچ اطلاعات قانع کننده‌ای در مورد خطراتی که نسل پنجم برای سلامتی دارد،‌ ارائه نشده است. درواقع، هنگامی که ۵G راه‌اندازی شود، این اولین آزمایش واقعی برای انسان است که تاکنون در مقیاسی گسترده انجام شده است. در حالی‌که طول موج ۴G در سطح پوست حرکت می‌کند، امواج میلی‌متر نسل پنجم ناآشکار و آهسته‌گستر هستند. وقتی که طول موج ۵G ساطع می‌شود، پوست ما به طور خودکار آنها را جذب می‌کند، که به طور طبیعی باعث افزایش درجه حرارت پوست می‌شود.

در حالی که بیشتر مدیران صنعت "بی‌سیم" لیست معتبر نگرانی‌های سلامتی برای نسل پنجم را یاوه و بازدارنده می‌پندارند، اکثر دانشمندان معتقدند که مردم در معرض خطر هستند و آزمایش‌های بیشتری باید انجام گیرد.

 
آیا ۵G باعث سرطان می‌شود؟
بسیاری از دانشمندان معتقدند که تابش اشعه الکترومغناطیسی از طریق درهای اجاق‌های مایکروویو سرطان‌زا است و می‌تواند باعث سرطان شود و این امواج جهش‌زا هستند به این معنی که ساختار DNA موجودات زنده را تغییر می‌دهند.
راه‌اندازی ۵G مانند این است که مایکروویو خود را روشن کنید، درب آن را باز کنید. پس دلیل خوبی وجود دارد که صدها دانشمند علیه صنعت بی‌سیم واکنش نشان می‌دهند.

آیا دکل‌های ۵G خطرناک اند؟
در ۱۰ سال گذشته، فناوری ۵G در حال توسعه بوده است. این فناوری در ابتدا به عنوان لایه‌ای در بالای ۳G و ۴G برنامه‌ریزی شده بود، اما به سرعت در حال تبدیل شدن به دنیای خاص خود است.

هر برج سلولی در محله شما، امواج فرکانس رادیویی (RF) را ساطع می‌کند. این امواج  باعث سرطان می‌شود. تا سال ۲۰۲۱، هر شهر دارای دکل‌های ۵G و ایستگاه‌های سلولی خواهد بود. این دستگاه‌ها در بالا یا کنار میلیون‌ها ساختمان در سراسر جهان قرار خواهند گرفت.

صنعت بی‌سیم فقط ایجاد زیرساختی نیست که دانلود سریع‌تری درپی داشته باشد، بلکه در حال ساخت یک مایکروویو جهانی است!

بله، دکل‌های ۵G و ایستگاه‌های کوچک آن، بسیار خطرناک هستند. نه تنها "موج‌های میلی‌متری کوتاه‌" برای انسان خطرناک‌تر هستند، بلکه به دلیل اوج‌گیری فناوری، به میلیون‌ها دکل کوچک سلولی نسبت به قبل احتیاج دارند، این یعنی برای هر ۲ تا ۸ خانه، یک دکل لازم است. بدین ترتیب انسان‌ها بیشتر و بیشتر در معرض اشعه RF قرار می‌گیرند. این دکل‌ها نه تنها خطرناک بلکه کشنده نیز هستند و این اقدام باید جنایتی علیه بشریت تلقی شود.


خطراتی که فناوری ۵G برای سلامتی دارد
در حالی که حرف‌های زیادی علیه "اجتماع ضد ۵G" وجود دارد، از آن طرف بحث‌های قانع‌کننده زیادی نیز در بین دانشمندان وجود دارد که در حال جنگ علیه این فناوری آزمایش نشده هستند.

به طور کلی، تشعشع تاثیر مهمی روی انسان‌ها و حیوانات دارد - این امر DNA ما را با مجبور کردن آن به جهش یا با کشتن گروه‌های خاصی از سلول‌ها، از بین می‌برد، که در نهایت منجر به سرطان می‌شود.

در صورت مواجهه طولانی مدت با تابش اشعه این اختلالات و بیماری‌ها به سراغ شما می‌آیند:
-حالت تهوع
-تورم
-ریزش مو
-کاهش اشتها
-انرژی کم
-آسیب دیدن مغز استخوان
-آسیب دیدن اندام‌ها
-افسردگی عمیق
-سرگیجه
-عفونت‌ها
-ناتوانی و مرگ

آیا ۵G حشرات را می‌کشد؟
کلر ادواردز سردبیر سابق سازمان ملل متحد در این باره گفت: «حشرات، پرندگان و کودکان به دلیل اندازه بدنشان در برابر فناوری ۵G آسیب‌پذیر هستند. جالب است بدانید که در ۲۰ سال گذشته ۸۰درصد از حشرات را از دست داده‌ایم و اگر ۵G راه‌اندازی شود، ۱۰۰درصد آنها را از دست خواهیم داد. وقتی حشرات بروند، ما هم می‌رویم!»
حشرات نسبت به امواج ۵G EMF حساس هستند و مطالعات اخیر نشان داد که حشراتی در معرض امواج ۵G قرار دارند دمای بدن آنها افزایش می‌یابد.
 

۵Gباعث نفوذ عمیق امواج الکترومغناطیسی می‌شود
دلیل اصلی خطرناک بودن تلفن‌های همراه برای کودکان نسبت به بزرگسالان، نفوذ EMF (امواج الکترومغناطیسی) است. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، نفوذ این امواج در مغز یک کودک نسبت به یک نوجوان و بزرگسال، بسیار بیشتر است.


چگونه از خودمان در برابر ۵G محافظت کنیم؟
باتوجه به اعتیاد ما به تلفن‌های همراه و دیگر دستگاه‌ها، و همچنین به این دلیل که هزاران دکل و ایستگاه سلولی در شهرها ایجاد خواهد شد،‌ بنابرین جلوگیری و فرار از این فناوری غیرممکن خواهد  بود. اما راه‌هایی برای کاهش تاثیر و محافظت از خودمان در برابر این تشعشعات وجود دارد. هرچه بیشتر روی سلامتی و رژیم غذایی خود تمرکز کنیم، سیستم ایمنی بدن ما می‌تواند در برابر چالش‌های مربوط به امواج و تشعشعات ۵G از خود دفاع کند.

گندم، سبزیجات، ویتامین C، و دیگر مکمل‌های غذایی مانند اینها می‌تواند سلامت ما را بهبود بخشد و ارتعاشات ما را بالا می‌برد. یوگا، تفکر، دعا، مناجات و نماز خواندن نیز می‌تواند در محافظت از انرژی‌های زندگی ما مفید باشد. همچنین در حالی‌که ترس می‌تواند زمینه‌های الکترومغناطیسی ما را تضعیف کند، عشق و صمیمیت می‌تواند آنها را تقویت کند.

چند ایده برای حفظ سلامتی شما:
-در نزدیکی دکل یا ایستگاه‌های کوچک زندگی نکنید.
-مواد غذایی سالم بخورید و مکمل‌های تقویت کننده سیستم ایمنی مصرف کنید.
-سعی کنید زمان بیشتری را در جنگل سپری کنید.
-به مدت طولانی از موبایل خود استفاده نکنید، و هرگز تلفن همراه خود را در اتاق خواب خود نگه ندارید.
-هنگام مسافرت با تلفن همراه، آن را در یک کیف محافظ EMF نگه‌داری کنید.
-برخی گیاهان یا ارگونیت‌ها که گفته می‌شود میدان‌های الکترومغناطیسی را پراکنده می‌کنند، را خریداری کنید.
-به طور مستمر اطلاعات خود را درباره صنعت "بی‌سیم" افزایش دهید.

برخلاف بسیاری از دانشمندان و مردم که به توسعه فناوری ۵G معترض هستند، برخی سازمان‌ها، شرکت‌های مخابراتی، دولت‌ها و دانشمندان نگرانی‌ها درمورد این فناوری را بی‌مورد دانسته و معتقدند با توجه به استانداردهای دستگاه‌ها و تجهیزات موجود،‌ مشکلی برای راه‌اندازی و توسعه نسل پنجم شبکه تلفن‌همراه وجود ندارد.

اینترنت ۵G برای سلامتی انسان بی‌خطر است
اجیت پای، رئیس کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) در این زمینه اظهار کرد: «گوشی‌های مجهز به فناوری ۵G بدون خطر هستند و نگرانی‌های ایجاد‌شده درباره‌ی این موضوع بی‌مورد است. راه‌اندازی و توسعه‌ی مستمر اینترنت ۵G در سراسر جهان این نگرانی را در برخی از افراد ایجاد کرده است که طول موج‌های میلی‌متری استفاده‌ شده برای بهره‌مندی از شبکه‌ی ۵G، به سلامتی انسان آسیب می‌زند. FCC پس از ۶ سال پژوهش و بررسی درباره آسیب‌های احتمالی و بالقوه‌ی فرکانس‌های رادیویی به‌کار گرفته‌شده برای استفاده از اینترنت ۵G، میزان انتشار این امواج در آمریکا را به میزانی محدود می‌کند که برای سلامتی انسان بی‌خطر باشد. 

وی افزود: براساس ارزیابی‌های مستمر ما درباره‌ی این موضوع، کلیت شواهد علمی در دست ما، آسیب‌دیدن سلامتی انسان به‌دلیل تماس با امواجی را ثابت نمی‌کند که در‌حال‌حاضر منتشر می‌شوند. معتقدیم محدودیت‌های میزان انتشار امواج از تلفن‌های همراه برای حفظ سلامتی افراد به همین میزان باقی خواهد ماند.»

با همه این اوصاف، بسیاری از غول‌های تکنولوژی همچنان به دنبال توسعه فناوری نسل پنجم شبکه تلفن همراه هستند و آنچه معلوم است پیشرفت شهری و درآمدزایی را می‌توان علل اصلی تلاش غول‌های تکنولوژی برای توسعه فناوری مذکور عنوان کرد. چراکه آنها بدین ترتیب قادر خواهند بود به توسعه اینترنت اشیاء، هوش مصنوعی و همچنین ارائه محصولات جدیدی که از این فناوری پشتیبانی می‌کند، بپردازند. در نتیجه مردم نیز مجبور هستند پا به پای تکنولوژی حرکت کرده و از خدمات آنها استفاده کنند.

منبع: خبرگزاری آنا


کد مطلب: 706368

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/706368/آیا-فناوری-5g-سلامتی-مضر

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com