کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کشف گذشته و تاریخ های پر فراز و نشیب در موزه های ملی

14 آبان 1398 ساعت 12:38

یکی از بهترین جاذبه های گردشگری که هر شخصی را برای آشنایی با ویژگی های مقصد سفر به سمت خود می کشاند، موزه های بزرگ آن شهر و یا کشور است.


یکی از بهترین جاذبه های گردشگری که هر شخصی را برای آشنایی با ویژگی های مقصد سفر به سمت خود می کشاند، موزه های بزرگ آن شهر و یا کشور است. موزه ها هر چیزی که شما بخواهید از گذشته تا اکنون بدانید را در اختیارتان قرار می دهد. برای آشنایی با موزه های ملی سه عدد از کشورهای پر طرفدار گردشگری با ما همراه باشید.

آذربایجان
باکو دارای پیشینه قرون وسطی است که توسط بناهای سبک اروپایی ادوار مختلف و آسمان خراش های مدرن احاطه شده است. تاریخ کشور آذربایجان را میتوانید با بررسی معماری بناهای دوره های مختلف و رفتن به موزه ملی تاریخ جمهوری آذربایجان کشف کنید.
موزه ملی تاریخ جمهوری آذربایجان
موزه ملی تاریخ جمهوری آذربایجان بزرگترین موزه این کشور می باشد که در شهر باکو واقع شده است. سرمایه دار معروفی به نام زین العابدین تقی اف در گذشته در این ساختمان زندگی می کرده است. این موزه از بخش‌های مختلفی از جمله تاریخ مدرن، مردم نگاری، گروه تاریخ باستان و قرون وسطای جمهوری آذربایجان، گردش علمی، آزمایشگاه برای بازسازی موزه، صندوق سکه شناسی (شامل مجموعه ای از یوگنی پاخوموف)، طراحی هنر و کتابخانه را برای گردشگران تور آذربایجان به نمایش می گذارد که بیش از ۲ هزار نمایشگاه در آن برگزار می گردد. این موزه شامل 3 قسمت است که بخش اول مربوط به دوران ماقبل تاریخ و شامل اشیای قرون وسطی از جمله اشیا نظامی به همراه استخوان های انسان و مقبره ها است. بخش دوم اموال شخصی افراد مشهور آذربایجان را در بر می گیرد و در بخش سوم نیز اموال خانواده ی تقی یف به نمایش در آمده است. این موزه گنجینه ای ارزشمند است که آثار و تمدن دوره های مختلف را در خود جای داده است.



ارمنستان

جاده ابریشم، مسیر افسانه ای از اروپا به خاور دور، دارای بناهای تاریخی پراکنده ای است. در ارمنستان نیز بناها و موزه هایی وجود دارد که شگفتی خارق العاده این بناها و اشیای نگهداری شده در موزه های مختلف به خصوص موزه تاریخ ملی ارمنستان نظر بسیاری از گردشگران تور ارمنستان را به خود جلب می کند.
موزه تاریخ ملی ارمنستان
موزه تاریخ ملی ارمنستان، یكی از موزه های مهم هنری است كه در سال ۱۹۲۱ تاسیس گردید و در میدان جمهوری ایروان قرار دارد و گنجینه ای ارزشمند با بیش از ۱۹۰۰۰ اثر از هنرمندان  مختلف از جمله روس، ارمنی و اروپای غربی می باشد. برخی آثار از موزه‌های هرمیتاژ (سنت پترزبورگ) و ترتیاكوف (مسكو) نیزبه این موزه انتقال داده شده اند. موزه ملی ارمنستان شامل بخش های گوناگونی از جمله: باستان شناسی، سکه شناسی، قوم شناسی و تاریخ معاصر می باشد. همچنین حدود ۴۰۰۰۰۰ اثر مکشوفه از ارتفاعات ارمنستان از دوره های پیش از تاریخ، نوسنگی، مس سنگی، مفرغ، اورارتو، هخامنشی، هلنی، قرون وسطی و معاصر نیز در این موزه قرار دارد.
 این آثار نشان از ارتباط فرهنگی ارمنستان با سایر کشورها مانند کشورهای آسیای شرقی مثل مصر، میتانی، پادشاهی هیتی، ایران، پادشاهی سلوکی، رم و امپراطوری بیزانس دارد. برخی از آثار نمایش داده شده در موزه: آثار میراث فرهنگی و تاریخی اورارتو، حکومت ارمنستان قدرتمند در شرق باستان مانند کتیبه استثنایی به خط میخی، مجسمه برنز، دیوارهای نقاشی، سرامیک طراحی شده، اسلحه و سلاح های تزئین شده، نمونه های شگفت انگیز از طلا ونقره و استخوان که ازکاوش های کارمیربلور مربوط به دوران پادشاهی آرگیشتی بدست آمده، می باشند. همچنین یک مجموعه فوق العاده از برنز که مربوط به دوران پیش از میلاد مسیح بوده و به وزارت خزانه داری جهان تعلق دارد از دیگر آثار مهم این موزه می باشد.
آثار ارزشمند دوران هلنیستی در این کشور مانند: انواع مجسمه ها، جزئیات معماری، جواهرات و سفال که از کاوش محوطه های گارنی، آرتاشات و اوشاکان بدست آمده اند از دیگر نمونه ها هستند و آثار دوران فرهنگ مسیحی مانند: معماری، مجسمه و سرامیک بسیار زیبا که از کاوشهای قلعه آمبرد شهرهای دوین و آنی جمع آوری شده اند از دیگرآثار نمایش داده شده در موزه تاریخ ملی ارمنستان می باشند. در این موزه نیز مانند سایر موزه های جهان نمایشگاهی موقت برگزار می شود.


سریلانکا

بهترین زمان برای بازدید از سریلانکا بستگی به منطقه ای دارد که مایل به بازدید از آن هستید. دسامبر تا مارس زمان مناسبی برای بازدید از اکثر مکان ها (ارتفاعات، سواحل غربی و ساحل جنوبی) است و ماه مه تا سپتامبر برای بازدید از سواحل شرقی نیز ایده آل می باشد. اما بازدید از موزه ها و بناهای تاریخی سریلانکا فصل و ماه خاصی را دربر نمی گیرد و برای شناخت تاریخ این کشور هر زمانی مناسب است. سریلانکا با سواحل بکر، چشم انداز معرق و توپوگرافی زیبا، چیزهای زیادی برای ارائه به گردشگران تور سریلانکا دارد.
موزه ملی کلمبو سریلانکا
موزه ملی سریلانکا در دهه 1870 در طی دوران حکمرانی بریتانیا در این شهر ساخته شد. ساختمان سفید رنگ و با شکوه  این موزه نشان ‌از معماری زیبای آن زمان است. همچنین مجموعه های فاخر سلطنتی، شامل تاج و تخت سلطنتی و جواهرات تاج پادشاهان کندی نیزدر این موزه قرار دارند. سایرمجموعه های این موزه نشان دهنده تاریخ پرقدمت و متمدن سریلانکای باستانی هستند. در کنار تالارهای قدیمی موزه که مربوط به 130 سال پیش هستند، تالارهای جدید نیز از زمان بازگشایی این موزه تاکنون به این مجموعه اضافه شده‌اند. این موزه با وجود آثار پر قدمت و خیره کننده خود از نقاط محبوب سریلانکا به شمار می رود.

 


کد مطلب: 706267

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/706267/کشف-گذشته-تاریخ-های-پر-فراز-نشیب-موزه-ملی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com