جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

جوانگرايي در گام دوم انقلاب

زهره الهیان
دوشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۲۲
کد مطلب: 706108
در اين برهه تاريخي حساس و تعيين كننده رهبر معظم انقلاب با نگاه به آينده بيانيه مهم گام دوم را كه خطاب اصلي آن به جوانان اين مرز و بوم بود را صادر كردند.
جهان نيوز - دکتر زهره الهیان: سال 97 چهلمين سال پيروزي انقلاب اسلامي نقطه عطفي براي پيشبرد اهداف نظام مقدس جمهوري اسلامي به شمار مي‌آيد. بدين معنا كه نظامي كه در چهل گذشته با تمام تحريم‌ها و توطئه‌ها و سال دفاع از كيان اسلامي و امروز در يك جنگ اقتصادي نابرابر مقام ايستاده و از آمارن‌ها و اصول خود به دليل فشارها و اذيت‌ها حاضر نشده. قدمي به عقب بردارد، به ميزاني از ثبات و پايداري و اقتدار رسيد، كه بتواند خود را براي گام بعدي و آينده‌اي روشن آماده نمايد. برطبق نظريه ترميدور يا نظريه چرخش انقلاب‌ها  كه چرخش در مسير هر انقلابي را محتوم و جبري مي‌دارند و معتقد است در هر انقلاب مراحلي طي مي‌شود و پس از فراز و نشيب‌ها ارزش‌هاي انقلاب هم دچار تغيير شده و در نهايت به همان حكومت سابق و ارزش‌هاي سابق جامعه باز خواهد گشت، دشمنان نظام در آستانه چهل سالگي انقلاب بر اين باور بودند كه ج.ا.ا چهل‌سالگي خود را نخواهد ديد و در همين راستا برنامه‌ريزي‌هايي را براي فروپاشي ج.ا.ا در اين برهه زماني طراحي كرده بودند.

در اين برهه تاريخي حساس و تعيين كننده رهبر معظم انقلاب با نگاه به آينده بيانيه مهم گام دوم را كه خطاب اصلي آن به جوانان اين مرز و بوم بود را صادر كردند. كه اين امر ويژگي‌ خاص بيانيه گام دوم را در نگاه‌ها برجسته مي‌كند، كه در حاليكه برخي انديشمندان معتقدند كه انقلاب فرزندان خود را مي‌بلعد اما خطاب خاص اين بيانيه به فرزندان انقلاب يعني جوانان و نخبگان است كه در اين بيانيه براي پيشبرد اهداف انقلاب كار ويژه‌اي براي جوانان و نخبگان تعريف گرديده و اين امر حاكي از آنست كه انقلاب اسلامي ايران پويايي و گام به سوي آينده را در گرو نقش دادن به فرزندان انقلابي اين مرز و بوم مي‌داند و امروز علي‌رغم گذشت چندين دهه از انقلاب فرزندان اين انقلاب همچنان پايبند به ارزش‌هاي انقلابي‌اند و اصول و ارزش‌هاي مورد نظر انقلاب را قدر مي‌دانند و علت اين امر هم جز اين نيست كه انقلاب ماهيت ارزشي و فرهنگي و معنوي دارد و جوانان همچنان پرچمدار آرمان‌هاي انقلابي هستند و چرخش نسل‌ها مانع از ادامه مسير اين انقلاب نخواهد شد.

اين ويژگي انقلاب ايران را از تمام انقلاب‌هاي دنيا متمايز مي‌نمايد در اين رابطه امام خميني (ره) فرموده‌اند: "شك نبايد كرد كه انقلاب اسلامي ايران از همه انقلاب‌ها جداست هم در پيدايش و هم در كيفيت مبارزه و هم در انگيزه انقلاب و قيام و ترديد نيست كه اين يك تحفه الهي و هديه غيبي بوده كه از جانب خداوند منان بر اين ملت مظلوم عنايت شده است."

بديهي است كه فراز و فرودهاي انقلاب اسلامي ايران در نحوه تحقق آرمان‌ها و ارزش‌هاست و نه در اصل آن و انقلاب اسلامي ايران در حالي قدم به دهه پنجم حيات خود نهاده‌ كه دوستانش در سراسر جهان اميدوارانه آن را در گذر از چالش‌ها و به دست آوردن پيشرفت‌هاي خيره‌كننده همواره سربلند ديده‌اند.

مقام معظم رهبري نسل جوان را نسلي مي‌دانند كه اينك وارد فرايند بزرگ و جهاني چهل‌سال دوم انقلاب مي‌شود و اين گام دوم را دومين مرحله خودسازي و جامعه پردازي و تمدن‌سازي مي‌دانند كه به دست جوانان اين مرز و بوم و با حفظ پايبندي به شعارهاي انقلاب در آينده تحقق خواهد يافت.

ايشان تاكيد مي‌نمايند كه گام دوم و حركت به سوي آرمان‌هاي بلند نظام ج.ا.ا بايد با همت و هوشياري و سرعت عمل و ابتكار جوانان طي شود و در اين مسير قبول مسئوليت و مديريت جهادي از سوي مديران جوان، كارگزاران جوان، انديشمندان جوان و فعالان جوان در همه ميدان‌هاي سياسي و اقتصادي و فرهنگي و بين‌المللي از ضروريات است.

ايشان ظرفيت‌ انساني متخصص و كارآمد را مهمترين ظرفيت اميد بخش كشور مي‌دانند. ظرفيتي كه بر پايه نيروي انساني مستعد و با زيربناي عميق و اصيل ايماني و ديني است.

ايشان خطاب به جوانان مي‌فرمايند نكته مهمي كه بايد آينده‌سازان در نظر داشته باشند اينست كه در كشوري زندگي مي‌كنند كه از نظر ظرفيت‌هاي طبيعي و انساني كم نظير است و بسياري از اين ظرفيت‌هاي با غفلت دست‌اندكاران بي استفاده يا كم استفاده مانده است. 36 ميليون نفر در سنين ميانه 15 و 40 سالگي و نزديك به 14 ميليون نفر داراي تحصيلات عالي را ثروت عظيم براي كشور مي‌دانند كه با هيچ اندوخته‌ مادي قابل مقايسه نيست.

و البته ايشان ثمردهي اين ظرفيت نيروي انساني متخصص را در گرو اميد و نگاه خوش‌بينانه به آينده مي‌دانند و تأكيد مي‌نمايند بدون اين كليد اساسيِ همه قفل‌ها، يعني اميد به آينده، هيچ گامي نمي‌توان برداشت.

و صد البته تاكيد ايشان بر اميد واقع‌بينانه و متكي به واقعيت‌هاي عيني به جاي اميد كاذب و فريبنده و پرهيز از ترس كاذب و نا اميدي بي جا است.

رهبر معظم انقلاب شتاب رشد علمي ايران را مايه شگفتي ناظران جهاني دانسته‌ و البته اشاره نمودند كه اين فقط يك آغاز بوده است نه بيشتر و ما هنوز از قله‌هاي دانش جهاني بسيار عقبيم و بايد از مرزهاي كنوني دانش گذر كنيم و اشاره مي‌نمايند كه معنويت و اخلاق جهت دهندة همة حركت‌ها و فعاليت‌هاي فردي و اجتماعي و نياز اصلي جامعه در مسير پيش‌رو است. در اين شرايط جا دارد همه دستگاه‌ها به دنبال بيانيه گام دوم انقلاب برنامه و راهبردهاي خود در جهت جوان‌گرايي و چرخش نخبگان ارائه دهند و در اين مسير هر ساله گزارش خود را در باب برنامه‌هاي عملياتي و ميزان تحقق اين برنامه‌ها در جهت به كار‌گيري جوانان نخبه و توانمند را ارائه دهند و دولت نيز گزارش ميزان تحقق برنامه‌هاي عملياتي دستگاه‌ها را به صورت سالانه از دستگاه‌ها بخواهد اين امر يعني چرخش نخبگان و جوان‌گرايي منجر به بركناري و به حاشيه رفتن نيروهاي ناكارآمد و فاسد خواهد شد و مديراني كه تجربه موفقي در خدمت‌رساني به مردم و مديريت جهادي نداشته‌اند خود به خود از مسند مسئوليت بركنار شده و جاي آن‌هاي را نيروهاي جوان و نخبه و كارآمد و مسئوليت‌پذير خواهند گرفت و اين چرخش مديران در جهت جوان‌گرايي و كارآمد سازي بايد به طور مستمر ادامه يابد چرا كه جهت رسيدن به افق روشن پيشرفت، راهي جز اين پيش پاي ما نيست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *