جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

روزهای سخت مسلمانان در فرانسه

يکشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۵۸
کد مطلب: 705964
حمله به مسجدی در شهر "بایون" در فرانسه و تصمیم سنای این کشور برای محکومیت والدین محجبه دانش‌آموزان فرانسوی موجب شد تا بار دیگر حقوق اقلیت مسلمان در این کشور اروپایی مورد توجه رسانه ها قرار بگیرد.
روزهای سخت مسلمانان در فرانسه
به گزارش جهان نيوز، اخیرا مجلس سنای فرانسه، پیشنهاد نمایندگان جمهوری‌خواه خود را برای ممنوع کردن نشانه‌های مذهبی برای والدینی که به همراه دانش‌آموزان در گردش‌های خارج از مدرسه شرکت می‌کنند، پذیرفته است؛ بنابر این قانون، زنان محجبه دیگر حق همراهی فرزندان خود را در اردوها ندارند.

روزنامه فیگارو در سرمقاله خود با عنوان «مکرون، بدون راه‌ حل» نوشته است: «حمله نفرت‌انگیز به مسجد بایون [در شهری به همین نام در فرانسه] که باعث زخمی شدن ٢ نفر شد، فقط باعث برانگیخته شدن احساسات شدید شد. بسیاری این حمله را ناشی از بحث‌های هیستریک (عصبی) اخیر درباره اسلام می‌دانند که به تازگی در فرانسه صورت گرفته است».

این روزنامه در ادامه می‌نویسد: «هیچکدام از حملات انتحاری در کشور ما از سال ٢٠١٢ تاکنون، نتوانسته چنین فضایی را ایجاد کند.»

به نوشته فیگارو، امانوئل مکرون در پی یک راه‌حل، از شورای فرانسوی مسلمانان خواسته تا در زمینه مبارزه با رادیکالیزاسیون شرکت کند اما این شورا نپذیرفته است.

به نظر می آید منظور رئیس جمهور فرانسه، همراهی شورای مسلمانان با قانون جدید است!

این شورا روز سه‌شنبه ٧ آبان/ ٢٩ اکتبر اعلام کرد که حجاب «توصیه دینی» مسلمانان است و باید میان «رادیکالیزاسیون» و «فعالیت مذهبی» تفاوت قائل شد.
روزنامه لوموند هم در تیتر نخست به این موضوع پرداخته و نوشت: «نگرانی مسلمانان فرانسه»

این روزنامه می‌نویسد که حمله به یک مسجد در شهر بایون، از نظر مسئولان سازمان‌های مردمی در حومه پاریس و همچنین برای نمایندگان جامعه مسلمانان فرانسه، امری «قابل انتظار» بوده است.

این روزنامه به نقل از یکی از نمایندگان مسلمانان می‌نویسد که «با پررنگ کردن مسلمانان، با انگشت‌نما کردن آنها و با اجازه دادن به مروّجان تنفر برای حضور در برنامه‌های تلویزیونی و با تغذیه تندروها، ما از افراد رادیکالی تمجید می‌کنیم که در نهایت، باعث چنین درامی می‌شوند».

روزنامه لیبراسیون هم در مطلبی با اشاره به «یک آستانه تازه عدم تحمل» در فرانسه می‌نویسد که بسیاری رهبران مذهبی در این کشور از ایجاد نوعی فضای ترس و نگرانی در سطح ملی گلایه می‌کنند که روز به روز شدیدتر می‌شود. به گفته آنان این فضا بر پایه بحث‌های این روزها درباره اسلام است که روز به روز خشن‌تر می‌شود.

این روزنامه همچنین به محکومیتی که از سوی نمایندگان جمهوری خواه سنا برای والدین دارای حجاب همراه دانش‌آموزان در سفرها و گردش‌ها در نظر گرفته شده، اشاره می‌کند.

چنین ماه است که فشارها بر مسلمانان باعث شده‌ است که آنان به عنوان شهروندان درجه دوم محسوب شده و اکثر مسلمانان مجبور به زندگی در قسمت‌های فقیرنشین مشخص شهرها شوند.

اما چرا محدودیت ها برای مسلمانان روز به روز تشدید می شود؟
به گزارش جام نیوز، سهم جمعیت مسلمان اروپا، هم به دلیل فرزندآوری و هم به دلیل گرایش شهروندان غربی به اسلام، به طور مستمر در حال افزایش بوده و در دهه های آینده هم این رشد ادامه خواهد داشت. در کنار رشد گرایش به اسلام در اروپا، مسلمانان جمعیت جوانتری دارند؛ با این روند، بی شک، آینده سیاسی غرب به شدت تحت تاثیر مسلمانان خواهد بود.

همین موضوع موجب شده که در سال‌های اخیر، اسلام هراسی به یکی از سیاست های اصلی در کشورهای غربی، به خصوص اروپایی ها تبدیل شود و زندگی را برای مسلمانان در این کشورها سخت نماید.

منبع: جام نیوز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *