جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

باور غلط درباره واکسن «آنفلوآنزا» چیست؟

پنجشنبه ۹ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۱۲
کد مطلب: 705643
رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: تزریق واکسن آنفلوآنزا شانس ابتلا به این بیماری را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.
باور غلط درباره واکسن «آنفلوآنزا» چیست؟
به گزارش جهان نيوز، داوود یادگاری رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: اینکه برخی از مردم تصور می‌کنند چه واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنین و چه تزریق نکنیم، باز هم بیمار می‌شویم، تصور اشتباهی است؛ تزریق واکسن آنفلوآنزا شانس ابتلا به این بیماری و تحمل عوارض ناشی از آن را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه بیماری آنفلوآنزا می‌تواند خطرات و عوارض زیادی داشته باشد، افزود: به همین دلیل توصیه می‌شود افرادی که از ریسک بالاتری برخوردار هستند مانند افراد بالای ۶۵ سال، خانم‌های باردار، افراد بسیار چاق، افراد دچار نقص سیستم ایمنی، افراد مصرف‌کننده داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی، مصرف‌کنندگان کورتون با دوز بالا، افراد اچ‌آی‌وی مثبت و کودکان زیر ۵ سال حتما قبل از شروع فصول سرد سال اقدام به زدن واکسن آنفلوآنزا کنند.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: البته واکسن زدن برای افراد معمولی هم ضرری ندارد و باعث ایجاد ایمنی در آنها می‌شود.

یادگاری با اشاره به اینکه بهترین زمان برای زدن واکسن آنفلوآنزا اوایل مهر ماه است اما با این حال در هر مقطع دیگری از سال هم که واکسن در دسترس باشد می‌توان نسبت به تزریق آن اقدام کرد، عنوان کرد: بعضا چون پیک دوم آنفلوآنزا حتی در بهمن ماه رخ می‌دهد؛ بنابراین زدن واکسن در آبان و آذر ماه نیز مفید خواهد بود.

این متخصص بیماری‌های عفونی و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه مقاومت برخی از پرسنل بخش بهداشت و درمان در برابر زدن واکسن آنفلوآنزا مختص به ایران نیست و حتی کشورهای آمریکا و اروپایی نیز با این مشکل مواجه هستند، توضیح داد: باید به مرور این مقاومت شکسته شود و آگاهی عمومی در این زمینه افزایش یابد. به خصوص از پرسنل سیستم بهداشت و درمان انتظار بیشتری می‌رود چون مسؤولیت بیشتری درباره واکسن آنفلوآنزا دارند و حتی باید ترویج‌کننده زدن واکسن آنفلوآنزا در جامعه نیز باشند.

عضو کمیته کشوری مبارزه با آنفلوآنزا تصریح کرد: امیدوارم مسؤولان به اهمیت واکسن آنفلوآنزا پی برده باشند و زمینه تأمین به اندازه کافی آن را فراهم کنند تا این واکسن دستکم به وفور در دسترس گروه‌های پرخطر باشد.
 
منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *