کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چند ایرانی در سال‌گذشته درآمد میلیاردی داشتند؟

8 آبان 1398 ساعت 10:59

رئیس دستگاه مالیاتی گفت: آمار دریافتی مربوط به سال گذشته از سیستم بانکی نشان می دهد ۳۰۰ هزار نفر بیش از یک میلیارد تومان درآمدِ مشمول مالیات دارند که ۵۲ درصد این میلیاردرها پرونده مالیاتی ندارند.


به گزارش جهان نیوز، امیدعلی پارسا در مصاحبه با رادیو گفت: آنچه که به عنوان درآمد مالیاتی از مجموع درآمدهای اقتصاد ایران اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی در اختیار دولت و نظام قرارمی گیرد عدد بسیار ناچیزی است.

وی همچنین اظهار داشت: بدون شک با این میزان وصول مالیات دولت قادربه اداره کشور به شکل مطلوب و ارائه خدمات مناسب به آحاد مردم نخواهد بود.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی گفت: طبق آمار و اطلاعات سازمان برنامه و بودجه بالای 60 تا 70 هزار پروژه نیمه کاره در کشور وجود دارد.

وی در ادامه افزود: دولت برای تکمیل پروژه های نیمه تمام، توسعه عمران و آبادانی، ارائه خدمات مناسب، ایجاد رفاه عمومی، اشتغال و بسیاری موارد دیگر نیاز به منابع دارد که متاسفانه منابعی که از محل وصول مالیات در اختیار دولت قرار می گیرد بسیار کم است.

پارسا گفت: کم بودن درآمدهای مالیاتی ناشی از معافیت ها، فرارها و تعداد کم پایه های مالیاتی است.

وی در ادامه ضمن تاکید بر لزوم مبارزه جدی با پدیده فرار مالیاتی و همچنین تجدیدنظر در پایه و معافیت های مالیاتی در کشور گفت: مالیات در استقلال اقتصاد مملکت و کاهش وابستگی به نفت بسیار حائز اهمیت است.

رئیس دستگاه مالیاتی کشور افزود: موضوع مالیات باید به صورت یک فرهنگ جدی و عمومی تبدیل شود و هر شهروندی به این باور برسد که بهره‌مندی از امکانات عمومی نیازمند هزینه است.

وی اظهار داشت: وقتی فرار مالیاتی در یک جامعه ای وجود دارد معنا و مفهوم این حرف اینکه مجموعه قوانین و مقررات و شکل اجرای آن به گونه ای که افرادی می توانند از خلل و فرج قانونی، زد و بند، جعل اسناد و موارد مشابه دیگر از زیر بار پرداخت مالیات شانه خالی کنند.

پارسا گفت: اعلام خبری مبنی بر اینکه نیمی از میلیاردرهای کشور مالیات نمی‌دهند دیگر برآورد و تخمین نیست بلکه یک حقیقت مسلم است.

وی افزود: نظام امور مالیاتی کشور در گذشته واجد دسترسی به اطلاعات ریز اقتصادی یا ریزداده های مودیان مالیاتی برخلاف تمامی کشورهای پیشرو و پیشرفته دنیا بود.

رئیس دستگاه مالیاتی کشور بیان داشت: ماده 169 مکرر قانون مالیات های مستقیم تصریح دارد تمامی دستگاه های اجرایی هرگونه اطلاعاتی که در خصوص مودیان دارند همان ریزداده های مالیاتی باید در اختیار این سازمان قرار دهند.

وی گفت: اکنون هر سه قوه (مجریه، مقننه و قضائیه) اجماع نظر و تاکید دارند مبنی بر اینکه تمامی دستگاه ها ماده 169 مکرر قانون مالیات های مستقیم را با اولویت عملیاتی کنند.
پارسا در ادامه ماده قانونی مزبور را از ظرفیت های مهم در اختیار برای دستیابی به ریز داده های مربوط به فعالیت اقتصادی افراد عنوان کرد و افزود: بدون شک با تکیه بر این ظرفیت ها، جمع آوری و نگهداری اطلاعات واقعی افراد و به دنبال آن تشخیص مالیات و تولید اظهارنامه های قابل اعتماد و باکیفیت میسر و امکان اخذ مالیات متناسب با ثروت، درآمد و مصرف و در نهایت گسترش هر چه بیشتر عدالت مالیاتی فراهم می شود.

وی تصریح کرد: بانک مرکزی و سیستم بانکی کشور در شرایط حاضر تراکنش های بانکی تمامی مودیان را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می دهد اما تمرکز سازمان در حال حاضر بر روی گردش مالی بالای پنج میلیارد تومان و یا درآمد مشمول مالیات از یک میلیارد تومان به بالا معطوف شده است.

رئیس دستگاه مالیاتی کشور اظهارداشت: غیر از سازمان مالیاتی هر دستگاهی اعم از شهرداری ها، ثبت اسناد و املاک، ثبت احوال، راه و شهرسازی و غیره هر اطلاعاتی در باره اشخاص دارند باید بدون شک، تاخیرو تعلل در اختیار این سازمان قرار دهند.

وی گفت: آمار دریافتی مربوط به سال گذشته از سیستم بانکی نشان می دهد 300 هزار نفر بیش از یک میلیارد تومان درآمد مشمول مالیات دارند.

پارسا ضمن اشاره به اینکه 52 درصد این میلیاردر ها به هیچ وجه پرونده مالیاتی ندارند، افزود: اکنون سازمان مالیاتی با این ریز داده هایی که در اختیار دارد فرآیند شناسایی و وصول مالیات از میلیاردرهای دارای فرار مالیاتی و بدون پرونده مالیاتی را به شدت آغاز کرده است.

وی اضافه کرد: ثروتمندان باید به اندازه سهم خود از جامعه و درآمدهای که وصول می کنند و مصرف دارند بایستی حقوق حقه مردم (حق الناس) را به معنای واقعی پرداخت کنند.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی با اشاره به اینکه هر گونه فرار مالیاتی طبق قانون جرم محسوب می شود، اظهار امیدواری کرد که این سازمان با توجه به همگرایی و اجماعی که از سوی قوای سه گانه ایجاد شده و همینطور با کمک دستگاه‌های اجرایی بتواند مالیات حقه مردم را وصول کند.

وی با بیان اینکه فرار مالیاتی مهمترین چالش نظام مالیاتی کشور است، گفت: مسدود کردن مفرهای مالیاتی به جزء از طریق دستیابی به اطلاعات همه دستگاه های ذی ربط در خصوص مبادلات، معاملات، دارایی ها و سرمایه افراد امکان پذیر نیست.

پارسا افزود: حذف فرار مالیاتی موجب عدالت مالیاتی، تحقق کامل درآمدهای مالیاتی و به تبع تامین هزینه های جاری، عمرانی، رشد و توسعه همه جانبه کشور می شود.

وی در ادامه با بیان اینکه بالای 90 درصد هزینه اداره کشورها هم اکنون در دنیا از محل مالیات تامین می شود، اظهارداشت: بهترین روش تامین مالی بودجه برای اداره کشور مالیات است.

رئیس دستگاه مالیاتی کشورتصریح کرد: اداره پایدار و مطلوب مملکت فقط با تکیه بر نظام مالیاتی کارا، منصف و هوشمند امکان پذیر است.

وی با بیان اینکه هدف نظام مالیاتی تنها مالیات ستانی نیست، گفت: هدف اصلی نظام مالیاتی شفاف سازی و سلامت اقتصادی و در عین حال ریل‌گذاری برای توسعه پایدار کشور است.

پارسا افزود: واقع امر اینکه در این شرایط نامناسب اقتصادی باید به دنبال پایه های جدید مالیاتی، هوشمند سازی نظام مالیاتی، جلوگیری از فرار مالیاتی و ساماندهی معافیت های بود که این امر می تواند بخش قابل توجهی از درآمدهای پیش بینی شده مالیاتی را در بودجه کشور تامین کند.

وی همچنین با اشاره به اجماع و همگرایی سه قوه برای تحقق سیاست تامین حداکثری بودجه از محل درآمدهای مالیاتی و مبارزه جدی با مفاسد اقتصادی در جامعه یادآورشد: مهمترین سیاست کشور برای عبور از شرایط تحریم و پیروزی در جنگ تمام عیار اقتصادی اتکای بودجه مملکت به درآمدهای مالیاتی است.


کد مطلب: 705555

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/705555/چند-ایرانی-سال-گذشته-درآمد-میلیاردی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com