شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰
۱

بر خلاف ادعای آمریکا،‌ غذا و دارو را هم تحریم کرده‌اند/امسال گندم وارد می‌کنیم

سه شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۳۲
کد مطلب: 704890
وزیر جهاد کشاورزی گفت: اگرچه می‌گویند غذا و دارو مشمول تحریم نیست، اما به دلیل محدودیت‌های نقل و انتقال پول و بانکی این دو قسمت حساس به نوعی دچار تحریم است.
بر خلاف ادعای آمریکا،‌ غذا و دارو را هم تحریم‌کرده‌اند
به گزارش جهان نيوز، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی امروز با حضور در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: یکی از مسایل جدی که در این سالها  و به ویژه بعد از تحریم‌ها با آن مواجه بودیم، موضوع تامین غذا و دارو است.

وزیر جهاد کشاورزی بیان داشت: اگرچه می‌گویند غذا و دارو مشمول تحریم نیست، اما به دلیل محدودیت‌های نقل و انتقال پول و بانکی این دو قسمت حساس به نوعی دچار تحریم است. 

حجتی بیان داشت: متاسفانه بخش از واردات ما وابسته به قاره امریکا است و واردات اینها ارز و یورو می‌خواهد.

وی افزود: دانه‌های روغنی ، کنجاله سویا و روغن خام و ذرت از قاره امریکا وارد می‌شود.

حجتی اظهار داشت: البته اکنون نگرانی از بابت تامین این کالاها وجود ندارد و از نظر تامین و ذخایر وضعیت خوبی داریم.

وزیر جهاد کشاورزی ارزش جهانی محصولات تولید بخش کشاورزی را نزدیک ۸۰ میلیارد دلار عنوان کرد و افزود: امسال وضعیت تولید مرکبات، سیب و زعفران بسیار خوب است.

حجتی با بیان اینکه اقدامات انجام شده در وزارت جهاد کشاورزی در دولت یازدهم و دوازدهم قابل مقایسه با هیچ دوره زمانی دیگری نیست، گفت: در این دوره نگاه ما توسعه زیربناها و بهره‌وری هر چه بیشتر از دو عامل آب و خاک بوده است.

وزیر جهاد کشاورزی بیان داشت: بر این اساس بیش از 2 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شده و سه طرح ملی در استان‌های خوزستان و ایلام به اجرا در آمد.

وی با تأکید بر اینکه محصولات کشاورزی باید بر اساس نیاز بازار و قرارداد فروش تولید شود، گفت: بنابراین محصولات کشاورزی باید تقاضامحور باشد در حالی که برخی از کشاورزان تصور می‌کنند چون سال قبل یک محصول بازار خوبی داشته الزاماً آن محصول همان بازار خوب را خواهد داشت و کشت آن را در سال بعد ادامه می‌دهند. 

حجتی بیان داشت: وزارت جهاد کشاورزی طی هفته‌های گذشته بین 350 تا 360 هزار تن گوجه‌فرنگی خریداری کرده و این در حالی است که در چند روز گذشته بیش از یک میلیون تن گوجه‌فرنگی نسبت به مدت مشابه سال قبل در بازار عرضه شده است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در صادرات محصولات کشاورزی علی‌رغم اینکه در تولید برخی از محصولات وضعیت خوبی داریم،‌گفت: متأسفانه در هیچ پیمان منطقه‌ای و بین‌المللی تاکنون حضور نداشته‌ایم اما قرار است از 5 آبان ما پیمان منطقه‌ای اوراسیا آغاز به کار کند که با توجه به ظرفیت‌های صادراتی ایران و ظرفیت‌های وارداتی 5 کشور عضو در آن باید از این فرصت به خوبی استفاده شود.

وی با بیان اینکه برخی کشورها مثل عراق و افغانستان صادرات ما را مدیریت می‌کنند، گفت: کشور عراق با توجه به تفرغ ارزی خود صادرات برخی از محصولات ما را مدیریت می‌کند و به طور مدام در صادرات کالاهای ایرانی محدودیت ایجاد می‌کند. 

نباید اجازه دهیم صادرات ما را کشورهایی مانند عراق و افغانستان مدیریت کند 
حجتی افزود: این کشور به خاطر منابع ارزی که دارد سیگنال به کشاورز ما می‌دهد و به خصوص زمانی که ما مشکل کمبود کالا داریم عراق درهای واردات را به روی ایران باز می‌کند و با توجه به منابع ارزی خرید خوبی انجام می‌دهد و برای صادرات جذابیت ایجاد می‌کند اما وقتی ما مازاد تولید داریم درهای عراق به روی صادرکنندگان ایرانی بسته می‌شود. 

کسری گندم امسال علی‌رغم تولید خوب از طریق واردات تأمین می‌شود
وزیر جهاد کشاورزی در ادامه در رابطه با وضعیت تولید گندم در سال جاری در کشور، گفت: علی‌رغم افزایش تولید گندم در کشور در سال جاری برخی از کشاورزان به خصوص کشاورزان استان‌های غربی و شمال غرب گندم کشت آبی را به دولت نفروختند.

وی افزود: اما در برخی استان‌ها از جمله خوزستان در سال جاری 300 هزار تن گندم بیشتر نسبت به سال گذشته به دولت فروخته شد.

حجتی اظهار داشت: با این شرایط باید بخشی از گندم مورد نیاز کشور از طریق واردات تأمین شود، دولت در این مورد تصمیم گرفته که یک مقدار از نیاز را از طریق واردات تأمین کند و شرکت بازرگانی دولتی در مورد میزان آن تصمیم‌گیری می‌کند.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: متأسفانه علی‌رغم اینکه امسال تولید ما در گندم افزایش یافته بود اما نتوانستیم همه گندم را از کشاورزان بخریم و برخی از کشاورزان گندم را به ما نفروختند.

ماجرای مطرح شدن کیفیت گندم مربوط به قیمت سبوس بود
وی در ادامه در رابطه با موضوع مخلوط کردن گندم با ناخالصی‌هایی مانند سنگ و سنگریزه،‌ گفت: بیش از 90 درصد گندم تحویلی به سیلوها مستقیماً از کمباین‌ها به کامیون‌ها و سپس مراکز خرید تحویل داده می‌شود اما مقدار بسیار محدودی از گندم از طریق واسطه‌ها خریداری می‌شود که ممکن است دارای مشکل باشد.

حجتی با بیان اینکه 30 سال است که گندم با همین روش خریداری می‌‌شود بیان داشت: اما باید دقت کرد و بررسی شود که چرا امسال در این زمان به این شکل این موضوع مطرح شد.

وزیر جهاد کشاورزی بیان داشت: موضوعی که راجع به الک‌های استاندارد برای خرید گندم و کیفیت گندم خریداری شده توسط کارخانه‌های آرد مطرح شد به نظرم مربوط به قیمت سبوس است.

وی اظهار داشت: قیمت سبوس از بهمن تا شهریور 130 درصد افزایش یافت که این افزایش قیمت برای سبوس با مخالفت برخی تولیدکنندگان (دامداران و وزارت جهاد کشاورزی) مواجه شد بنابراین کارگروه تنظیم بازار برای جبران ضرر وارده به آردسازان در جای دیگر این قیمت‌ها را مصوب کرده بود. 

اگر گوشت 2 دلاری هست وارد کنید
وی همچنین با بیان اینکه در حال حاضر مسؤول تولید گوشت کشور است و نه تأمین آن بیان داشت: گوشت کیلویی 2 دلار در کجا وجود دارد، در استرالیا قیمت هر کیلوگرم گوشت 7.5 دلار و در مغولستان 5 دلار است. اگر گوشت به این قیمت در جایی پیدا می‌شود وارد کنیم و آن را به مردم به قیمت هر کیلوگرم 35 هزار تومان بفروشیم. محدودیتی برای واردات گوشت وجود ندارد.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: گاهی اوقات حرف‌هایی در کشور زده می‌‌شود و از طریق یک سایت آن مطلب انتشار می‌‌یابد و همان زمینه قضاوت عام می‌شود در حالی که واقعیت آن گونه که مطرح می‌‌شود، نیست.

حجتی گفت: هم اکنون واردات گوشت با ارز نیمایی آزاد است و مشکلی برای واردات آن وجود ندارد.

وی در مورد باقی‌مانده سموم اظهار داشت: سم و کود وضعیت بسیار لجام‌گسیخته‌ای در کشور داشت اما از 6 سال پیش ساماندهی آن را آغاز کرده‌ایم. من در اینجا نمی‌خواهم از این موضوع دفاع کنم که باقی‌مانده سموم در محصول مجاز است اما کارهای بسیار خوبی در این زمینه انجام شده است.

سود دو برابری واردکنندگان کنجاله از واردات این محصول
وزیر جهاد کشاورزی همچنین در مورد نهاده‌های دامی بیان داشت: کنجاله با قیمت هر کیلو 2430 تومان وارد کشور شد اما با قیمت هر کیلوگرم 4700 تومان به فروش رفت و این فاصله قیمتی اصلاً منطقی نبود.

حجتی بیان داشت: به دنبال این قضایا مشاهده کردیم که قیمت هر کیلوگرم مرغ به 17 هزار تومان هم رسید و وقتی دلیل افزایش قیمت از مرغدار سؤال می‌شد می‌گفت که کنجاله را گران خریده در حالی که بخشی از کنجاله با ارز دولتی به او فروخته شده بود.

اگر ارز 4200 تومانی نباشد هر کیلو مرغ 26 هزار تومان می‌شود
وی با بیان اینکه اکنون ارز 4200 تومانی به دست مصرف‌کننده می‌رسد و سازمان حمایت هم اعلام کرده که اگر این ارز نباشد قیمت مرغ به هر کیلوگرم 25 تا 26 هزار تومان می‌رسد.

قیمت آرد برای آزادپزها آزاد می‌شود
حجتی در ادامه  بیان داشت: در مصوبه شورای اقتصاد پیش‌بینی شده تا در سال آینده نانوایان آزاد‌پز آرد را با قیمت تمام شده خریداری کنند. 

حجتی: مرا از دولت بیرون کردند
وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به برخی از انتقادات مبنی بر اینکه چرا علیرغم اینکه از دولت خارج شده بودید و در بخش غیردولتی موفق بودید باز هم به دولت بازگشتید، بیان داشت: در سال 84 من را از دولت بیروند کردند و اکنون هم که در دولت هستم من را آوردند. نه  در آن زمان با پای خودم رفتم و نه اکنون با پای خود به دولت برگشته‌ام بلکه در آن زمان مرا بیرون کردند و اکنون مرا بازگرداندند و اکنون هم افتخار می‌کنم که متعلق به مردم و کشور هستم و به آنها خدمت می‌کنم. 
 
منبع:فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
کشاورزان امسال زمین های آبی را اختصاص به کشت گوجه و دیگر محصولات صادراتی دادند و گندم نکاشتند و آقای حجتی سخته بگويد امسال خودکفایی گندم نداریم می گوید کشاورزان به دولت گندم نمی فروشند. در ضمن گوشت کیلویی کمتر از یک دلار هم داریم آقای حجتي، کشور هند.