پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

سردارجلالی: هیچ نشانه‌ای از حمله‌سایبری ندیده‌ایم

دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۱۰
کد مطلب: 704710
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: آمریکایی‌ها تاکنون دو مرتبه گفتند که پاسخ حمله ایران به پهپاد آمریکایی را با حمله سایبری داده‌اند اما ما هیچ نشانه‌ای از حمله سایبری ندیده‌ایم.
سردارجلالی: هیچ نشانه‌ای از حمله‌سایبری ندیده‌ایم
به گزارش جهان نيوز، سردار غلامرضا جلالی رییس سازمان پدافند غیرعامل صبح امروز در نشست خبری به‌مناسبت سالروز تشکیل این سازمان طی سخنانی اظهار داشت: پدافند غیرعامل یک نوع دفاع از مردم و کشور است که در این مدل دفاع استفاده از تجهیزات نظامی صورت نمی‌گیرد و مصون‌سازی زیرساخت‌های کشور در برابر تهدیدات را دنبال می‌کند.

وی افزود: رهبر انقلاب همواره موضوع پدافند غیرعامل را دنبال می‌کردند. اما امسال شرایط ما با سال‌های گذشته متفاوت است و از اواسط سال 97 دور تحریم‌ها تندتر شد ‌و ما وارد یک رویارویی جدید با آمریکا شدیم که موجب شد تا پدافند غیرعامل را جدی‌تر دنبال کنیم.

سردار جلالی ادامه داد: سازمان پدافند غیرعامل یک سازمان فرادولتی است و به‌عنوان سیاست‌گذار و هدایت‌کننده و ناظر در حوزه دفاع غیرنظامی است، بنابراین رصد و پایش تهدیدات و تعیین تهدیدات و تهیه طرح‌های مناسب برای مقابله با تهدیدات در مقیاس‌های مختلف از وظایف سازمان پدافند غیرعامل است.

رییس سازمان پدافند غیرعامل تصریح کرد: در چند سال اخیر وارد لایه‌هایی از تهدید شدیم که شکل تهدیدات را تغییر داد؛ تهدیدات ما مردم‌محور شدند. ابزار رسانه شکل تهدید و جنگ را تغییر داده و مردم را به محور جنگ‌ها تبدیل کرده است. دشمن در این روش با تحریک مردم سعی دارد مردم را مقابل حکومت‌ها قرار دهد. این مردم‌محوری ممکن است در حوزه‌های مختلف شکل بگیرد. این شکل تهدید هم مختص ما نیست و در سایر کشورها هم وجود دارد.

وی ادامه داد: در تهدیدات جدید زیرساخت‌ها هم به هدف تهدید تبدیل شدند بنابراین پایدارسازی زیرساخت‌ها هم جزو وظایف پدافند غیرعامل است. از سوی دیگر افکار عمومی تبدیل به یک دارایی ملی شده‌اند که حفاظت از آن نقش مهمی در مقابله با تهدیدات دارد.

سردار جلالی گفت: چون فناوری‌ها در عرصه‌های مختلفی هستند باید رویکردهای پدافندی ما هم مدرن باشد بنابراین اتخاذ رویکردهای پدافند غیرعامل مدرن هم یکی از وظایف ما است که ما هشت حوزه تخصصی در پدافند غیرعامل را ایجاد کرده‌ایم.

رییس سازمان پدافند غیرعامل گفت: ما برای همه دستگاههای اجرایی کشور در حوزه‌های مختلف باید طراحی مقابله‌ای ایجاد و بر اساس آنها رزمایش هم اجرا کنیم. ما سال گذشته در پنج حوزه پدافندی رزمایش داشته‌ایم. بنابر تدبیر شورای‌عالی فضای مجازی رزمایش‌ها بر اساس کارکرد فضای مجازی و اینترنت بوده است. در مرحله‌ای از رزمایش‌ها به این نتیجه رسیدیم که 85 درصد کارکردهای اینترنتی  کشور در صورت قطع اینترنت هم توان ادامه فعالیت دارند. از آن زمان تا امروز 15 رزمایش در این حوزه اجرا شده و 64 رزمایش هم تا دو ماه آینده در دست اجرا است.

وی ادامه داد: سال گذشته 380 رزمایش در مدارس داشته‌ایم و 1000 رزمایش قطع مولد برق داشته‌ایم که البته برخی سازمان‌ها دچار ایراد بوده‌اند. امسال دو رزمایش هسته‌ای در نیروگاه بوشهر بر اساس ابلاغیات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشتیم که رسانه‌ای نشد و امسال همین رزمایش را در نیروگاه تهران هم خواهیم داشت.

همچنین رزمایش پدافند بیولوژیک هم در استان‌های آذربایجان و خراسان برگزار می‌کنیم. در عسلویه و ماهشهر هم رزمایش شیمیایی داشتیم که تمامی ظرفیت بهداشت و درمان را پای کار آوردیم. در جزیره خارک با محوریت تخلیه جمعیت رزمایش برگزار کردیم. همچنین دو رزمایش قطع سیگنال در صدا و سیما داشتیم و با فرض حذف مرکزیت تهران این رزمایش انجام شد که توانمندی خوبی در صدا و سیما در این حوزه وجود داشت.

جلالی درباره ادعای آمریکا مبنی بر حمله سایبری به ایران گفت: آمریکایی‌ها تا کنون دو مرتبه گفتند که پاسخ حمله ایران به پهپاد آمریکایی را با حمله سایبری داده‌اند اما ما هیچ نشانه‌ای از حمله سایبری ندیده‌ایم.

رییس سازمان پدافند غیرعامل تصریح کرد: در راستای طرح جامع استان‌ها هم تمامی طرح‌ها به‌جز استان‌های تهران، اصفهان و کرمانشاه تا پایان سال به نتیجه می‌رسد.

وی با بیان اینکه 75 درصد جمعیت کشور در شهرهای بالای 200 هزار نفر ساکن هستند گفت: کشف نقطه آسیب‌پذیری در این شهرها بسیار مهم است که از 51 شهر در حوزه 29 شهر طرح‌های ما 50 درصد پیشرفت داشته است که تا پایان سال به اتمام می‌رسانیم.

وی تأکید کرد: در حوزه پدافند زیستی هم طرح پدافند مرزی را برای جلوگیری از ورود بیماری‌ها به کشور اجرا کردیم تا از ورود بیماری‌ها به کشور جلوگیری کنیم. همچنین در حوزه ژنتیک و فضا هم سند راهبردی پدافند ژنتیک و فضا نیز به‌تصویب رسیده است. ما نیازمند یک نظام دفاع سایبری بودیم که این هم تصویب شد و ما بر اساس این سند نظام عملیات پدافند سایبری کارهای سایبری را دنبال می‌کنیم.

سردار جلالی درباره تهدیدات اقتصادی گفت: ما درگیر یک مدل تهدید هیبریدی هستیم که محور آنها اقتصادی است. ما تلاش کردیم که راهبردی را در حوزه دفاع ترکیبی در استان‌ها را اجرایی کنیم. راهبرد ما در حوزه اقتصاد اول ثبات نرخ ارز است که بانک مرکزی در این حوزه خوب عمل کرد و با ثبات در حوزه ارزی در حال گذار به مرحله تبدیل تهدید به فرصت هستیم.

وی درباره تهدیدات بیوتروریسم گفت: تهدیدات بیوتروریسم حوزه خاصی است. برای اینکه بتوان اثبات کرد که کسی مورد بیوتروریسم قرار گرفته باید پرونده پزشکی او مورد بررسی دقیق قرار بگیرد. دو سه مورد به ما ارجاع شد که ما پرونده آنها را بررسی کردیم که چیزی درباره بیوتروریسم اثبات نشد.

سردار جلالی درباره مصون‌سازی حوزه هسته‌ای ابراز کرد: ما یک پروژه تخصصی ایمن‌سازی در حوزه هسته‌ای را دنبال می‌کنیم که با پایان این پروژه شاهد مصونیت کامل در حوزه هسته‌ای خواهیم بود.

وی راجع به موضوع ارز دیجیتال گفت: پدیده ارزرمز یک پدیده جهانی است که خاکریزی برای آن نداریم. اما ورود بدون کنترل کشور به حوزه ارزرمزها به ما آسیب می‌زند که نیازمند تدوین قوانین مناسب است. اما ما ناچار به استفاده از ارزرمز هستیم که باید اکوسیستم مناسب برای استفاده از ارزرمزها ایجاد، تهدیدات آن را کنترل و از فرصت‌های آن استفاده کنیم.

سردار جلالی ادامه داد: از زمانی که دشمن اعلام رسمی جنگ سایبری کرد ما به تمامی مراکز مربوطه اعلام کردیم و پنج طرح اساسی در این حوزه تدوین کردیم.

جلساتی با دستگاه‌ها گذاشتیم و آنها را آموزش دادیم و پس از آن روند کنترل و بازرسی را انجام و جمع‌بندی را خدمت رهبر انقلاب ارائه دادیم. بعد ریز مشکلات دستگاه‌ها را به آنها اعلام کردیم. این‌که آمریکایی‌ها دو بار اعلام کردند به ما حمله سایبری کردند اما کسی اثری از آن ندیده است نشان‌دهنده قدرت پدافند سایبری ما و اقداماتی است که در این حوزه انجام داده‌ایم.

وی درباره استفاده مسئولان از گوشی هوشمند عنوان کرد: در حوزه گوشی‌های هوشمند قرار بود با سه الگو تولید شود. در دو الگوی اولیه قرار بود که گوشی هوشمند مصون‌سازی شود که این کار توسط صاایران انجام شده و مسئولان می‌توانند از این گوشی‌ها استفاده کنند. در الگوی سوم قرار بود که ساخت یک گوشی از صفر تا صد را خودمان انجام دهیم و این کار در مراحل اولیه است.

منبع:تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *